Toon posts:

[word] thesis schrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het schrijven van een thesis in word. Ik wil absoluut niet met latex werken mede vanwege het feit dat ik al m'n referenties +200 al in reference manager heb staan. Bovendien heb ik ook veel visio plaatjes die niet zo makkelijk naar ps te convereteren zijn.

Weet iemand nog een handig .dot voor het schrijven? vgl met b.v. lncs template?
dus met handige knoppen en macros voro het opmaken?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Mijn ervaring na diverse scripties/papers/whatever en twee boeken:

Je wilt _geen_ knoppen / macro's gebruiken.

Wel een goed doordacht template (en auto-aanpassen van de opmaak uitvinken) en gebruik deze ook goed voor nummering, verwijzingen, etc. (En ga er bij checken van uit dat Word een paar nummeringen fout doet - de laatste keer heb ik de nummering met de hand gedaan). Voeg verder plaatjes pas op het eind toe en dan ook nog eens gelinkt ipv in het document.

En werk als het even kan met een enkele versie (of liever: instantie) van Word.

Reference Manager ken ik niet, maar er is geen conversie naar bijv. BibTeX mogelijk?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:14

McMiGHtY

- burp -

Er staat in 1 van de laatste c't 's een test over Office Suites, Word kwam daar niet goed uit met grote documenten, het is maar dat je het weet.

Verwijderd

ik schrijf nu ook mijn afstudeerverslag van de TU in word en krijg er nu al de %()(%#@ van, ga waarschijnlijk toch nog even het goedje overzetten naar latex. Zeker de auto opmaak uitzetten, en zorgen dat al je verwijzingen goed staan.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

McMiGHtY schreef op 21 juni 2004 @ 23:40:
Er staat in 1 van de laatste c't 's een test over Office Suites, Word kwam daar niet goed uit met grote documenten, het is maar dat je het weet.
.. waarbij kan worden opgemerkt dat ook de anderen niet overkwamen als iets waar je grote stukken in wilt schrijven. IIRC kwam OpenOffice nog het beste / minst slecht eruit maar dat stuk lezen kan geen kwaad nee. Of het relevant is gezien Reference Manager weet ik niet :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

als je word wilt gebruiken: lekker doen. Je schrijft toch per hoofdstuk (ik neem aan dat je op artikelen promoveert?) en dat is in word prima te overzien. Op het laatst zet je alles in binder, en print je het naar pdf voor de drukker.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:18

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als je goed met Word om kan gaan, kan je er prima hele grote documenten mee maken. Ik heb ooit diverse macro's gemaakt voor een ministerie om het financiele jaarverslag goed in Word te kunnen importeren, en dat werkte prima voor een document van een paar honderd pagina's.

Maar je moet dus wel goed weten wat je doet, en de tekoertkomingen van Word kennen zodat je er vanaf het begin al rekening mee kan houden.

Voor een TU verslag zou ik dan weer wel LateX gebruiken, kan je in ieder geval gewoon de TU template gebruiken :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Jacco Swart
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:39
Momenteel bezich me t laatste puntjes van mijn scriptie. Alles in Word getikt en maak gebruik van best wel wat Visio modellen.
Mijn advies, gebruik geen extra opmaak trucjes, autonummering gaat over het algemeen nog wel maar de rest van de opties zijn erg gevoelig voor fouten.
(Voorbeeld: document is gemaakt in Word 2000 Ned. --> openen in Word 2000 engels zorgt dat de hoofdstukverwijzingen in de footer worden gesloopt.)

Edit: Had de Vu maar van die templates.....

[ Voor 6% gewijzigd door Jacco Swart op 22-06-2004 10:09 ]

www.ya-calendar.com - Gratis online agenda

Verwijderd

Ik ben ook net klaar met een groot document in Word en het was niet fijn. Zorg er in ieder geval voor dat "snel opslaan" aan staat en dat "altijd reservekopie maken uit staat". Volgens mij lost dat het probleem op dat Word alle veranderingen opslaat en je uiteindelijk een doc hebt van 700 MB ipv 5 MB.

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Let ook op dat 'Wijzigingen bijhouden' uitstaat (standaard).

heb ook net een scriptie in Word 2003 geschreven. Enige waar ik vaak ruzie mee had waren headers die als normale tekst werden gezien of andersom...

Oh ja, en nog tijdje gestoeit met een 'sectie-einde' (automatisch ingevoegd), waarbij paginanummering terug ging naar 1. Bleek te zijn op te lossen door ergens optie "Doorgaan met pagina van vorige sectie" te kiezen.

Maar, welke Word gebruik je? Word 2000 werkt niet erg fijn met grote bestanden, 2003 stuk beter.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

WieMie schreef op 22 juni 2004 @ 11:12:
Let ook op dat 'Wijzigingen bijhouden' uitstaat (standaard).
Yup, al is dat IMHO een fantastische optie als je een doc bewerkt met verschillenden mensen.
heb ook net een scriptie in Word 2003 geschreven. Enige waar ik vaak ruzie mee had waren headers die als normale tekst werden gezien of andersom...

Oh ja, en nog tijdje gestoeit met een 'sectie-einde' (automatisch ingevoegd), waarbij paginanummering terug ging naar 1. Bleek te zijn op te lossen door ergens optie "Doorgaan met pagina van vorige sectie" te kiezen.
Dat zijn zaken die je gewoon even moeten weten of opzoeken, dat is in elke editor sinds kladblok vi zo ;)

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Word en grote documenten gaan nog steeds niet erg goed samen. :( Probeer vooral niet te veel automatisch te laten doen. En maak met grote regelmaat (dagelijks!) een kopie van je document onder een andere naam. Word heeft nogal eens de neiging om te weigeren je document in te lezen, en dan ben je het haasje.

Alternatief is OpenOffice. Even wennen, maar het schrikt niet zo van grotere documenten als Word.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb m'n hele scriptie destijds in Word zonder wat voor templates dan ook geschreven. Gewoon zelf op de layout letten en uniformiteit scheppen in het geheel. Dan naar PDF omzetten en klaar om te printen en distribueren :)

Mijn ervaring is allerlei 'handige' features op de zenuwen werken en het alleen maar onhandiger maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

K'heb vorig jaar m'n eindwerk document opgesteld in word ... dat is uiteindelijk gegroeid tot 492 pagina's, met een 20 tal pagina's daarvan screenshots (vrij grote images dus).

Op het einde was het zeker niet meer snel te noemen (spellings-check afzetten helpt) maar eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad, misschien als je noemenswaardig knutselfwerk met tabellen en dergelijke gaat uithalen dat het niet goed afloopt maar het kan dus wel :)

Uiteindelijke levering aan de drukkerij gebeurde in PDF.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 16:48:
[...]
Ik wil absoluut niet met latex werken mede vanwege het feit dat ik al m'n referenties +200 al in reference manager heb staan.
[...]
Eerst denken dan doen??? Je weet bij je thesis vooraf dat het een mega-groot document worden.
Het overzetten van +200 refs is minder werk dan het *u**en met word, dat je vooral tegen werkt en niet structureel te werk gaat. (Op het structureel tegenwerken na).
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 16:48:
[...]
Bovendien heb ik ook veel visio plaatjes die niet zo makkelijk naar ps te convereteren zijn.
[...]
Hoe kom je daarbij? Probeer Adobe Acrobat Prof. met zo veel mogelijk opties uit, dan kun je de pdfjes zo in linken in je latex file. (Je moet de pdfjes nog eerst resizen)
offtopic:
Als onderzoeker wordt op z'n minst verwacht dat je een beetje overweg kan met een office pakket, als latex. Het straalt bovendien een hogere profesionaliteit uit. En als laatste, je thesis mogen best wat werk kosten... of dacht jij daar anders over? :r

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2004 13:16 ]

• ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 11:38
Ik heb ook slechte ervaringen met zogenaamde grote documenten in Word. Ik had een stukje van ca. 15 pagina's met erg veel formules. Regelmatig begon Word te zeiken dat er te weinig harddiskruimte vrij was (er was meer dan 2 GB vrij 8)7 ). Uiteindelijk kon het document helemaal niet meer opgeslagen worden, en was ik alle recente wijzigingen kwijt.

Ik ben blij dat toen ik echt aan mijn proefschrift begon te schrijven, ik een kopietje van Adobe Framemaker had. Dit is een stuk makkelijker te leren dan LaTeX en veel betrouwbaarder dan Word.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 13:04:
offtopic:
Als onderzoeker wordt op z'n minst verwacht dat je een beetje overweg kan met een office pakket, als latex. Het straalt bovendien een hogere profesionaliteit uit. En als laatste, je thesis mogen best wat werk kosten... of dacht jij daar anders over? :r
offtopic:
Doe een beetje rustig aan ajb :o Ga niet zulke conclusies trekken uit enkel de topicstart.

Verwijderd

F_J_K schreef op 22 juni 2004 @ 13:54:
[...]

offtopic:
Doe een beetje rustig aan ajb :o Ga niet zulke conclusies trekken uit enkel de topicstart.
Heb je ook in het profiel van de topic starter gekeken???

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 15:30:
Heb je ook in het profiel van de topic starter gekeken???
AIO... hmm... ik neem aan dat TS ook papers heeft geschreven? Dan is LaTeX toch wel erg veel gebruikt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Boss schreef op 22 juni 2004 @ 09:46:
Als je goed met Word om kan gaan, kan je er prima hele grote documenten mee maken. Ik heb ooit diverse macro's gemaakt voor een ministerie om het financiele jaarverslag goed in Word te kunnen importeren, en dat werkte prima voor een document van een paar honderd pagina's.

Maar je moet dus wel goed weten wat je doet, en de tekoertkomingen van Word kennen zodat je er vanaf het begin al rekening mee kan houden.

Voor een TU verslag zou ik dan weer wel LateX gebruiken, kan je in ieder geval gewoon de TU template gebruiken :)
TU Delft heeft een template voor scritpies? ... ik heb er al verschillende bekeken maar heb nog nooit een template gezien, enkelt voor presentaties.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:14

McMiGHtY

- burp -

F_J_K schreef op 22 juni 2004 @ 08:58:
[...]

.. waarbij kan worden opgemerkt dat ook de anderen niet overkwamen als iets waar je grote stukken in wilt schrijven. IIRC kwam OpenOffice nog het beste / minst slecht eruit maar dat stuk lezen kan geen kwaad nee. Of het relevant is gezien Reference Manager weet ik niet :P
Hmjah idd OoO kwam er als beste uit. VOlgens mij heb ik over Refence Manager heen gelezen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij dat toen ik echt aan mijn proefschrift begon te schrijven, ik een kopietje van Adobe Framemaker had. Dit is een stuk makkelijker te leren dan LaTeX en veel betrouwbaarder dan Word.
maar het gruwelijke nadeel van framemaker is dat die undo maar 1 stap terug kan gaan. dat werkt voor mij niet.

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand ervaringen met indesign van adobe?
Pagina: 1