Toon posts:

[Sub] Impedantie luidspreker?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog twee boxen liggen die ik niet gebruik, en nu heb ik het plan opgevat om de lage tonen woofers uit deze boxen te slopen en er een sub van te bouwen. Het gaat om telefunken boxen, 3-weg. De grote woofer verzorgt een strakke bas, die echt diep gaat; met een toongenerator hoor je dat hij pas beneden de 30hz begint af te zakken. 8)

Hieronder een schema van de luidspreker zoals ie nu is:
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~fundi/telefunken.gif

Het probleem zit hem hier in: ik wil van de lage-tonen woofer weten wat de impedantie is, zodat ik ze straks correct aan kan sluiten in mn subje. :P De ingangsimpedantie van de oorspronkelijke luidspreker is 4Ohm.

Is er iemand die uit dit schema kan afleiden wat de impedantie van de grote woofer is?

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 23:47

JWO

nee dat kan niemand, maar vaak staat het wel achter op de magneet van de woofer, ff er uit schroeven dus !

Verwijderd

Topicstarter
JWO schreef op 21 juni 2004 @ 14:45:
nee dat kan niemand, maar vaak staat het wel achter op de magneet van de woofer, ff er uit schroeven dus !
Dit heb ik zelf ook als eerste gedaan, het probleem is dat er achter op de woorfer alleen een productnummer staat. En er valt op internet niks over deze woofer te vinden, doordat het een woofer is van zo'n 15 jaar oud. Daarom heb ik dus het schema van het filter even uitgepluisd, in de hoop dat er dan wat te zeggen valt.

Het enige dat ik weet is dat het een telefunken woofer is. En bovengenoemd schema.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06
hmm , volgens mij is tie gewoon 4 ohm :? . ( pics! :P )

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 14:21

EXX

EXtended eXchange

Bouw gewoon alles om in 1 grote box: woofers, midranges en tweeters samen met de filters. De 2 schakelingen in serie zetten (om 8 ohm te krijgen) en klaar.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
EXX schreef op 21 juni 2004 @ 15:26:
Bouw gewoon alles om in 1 grote box: woofers, midranges en tweeters samen met de filters. De 2 schakelingen in serie zetten (om 8 ohm te krijgen) en klaar.
Ik heb op mn kamer/in mn pc een 5.1 kaart zitten, en momenteel heb ik al 4 speakers staan.. Het is dus echt een sub die ik mis, vandaar dat ik de woofers er uit wil slopen om een subje te maken!
Ik zou het dus leuk vinden als iemand mij kon vertellen of de lage-tonen woofers 4,6 of 8 ohm zijn, zodat ik weet of ik ze parallel of in serie moet schakelen :*)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Kun je niet de woofers in een sub bouwen, en de overige speakers IN de sub verstoppen? Niet zo elegant geef ik toe, maar het is een optie.

edit:
Speakers van onder de 4 Ohm ben ik nog nooit tegengekomen, dus als je ze in serie zet het je op zijn minst 8 Ohm.

[ Voor 31% gewijzigd door EXX op 21-06-2004 15:58 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm..

Heb je al een multimeter op de sub gezet?
Goed, de impedantie wijzigt natuurlijk, maar als je 3.6 meet dan kan je er donder op zeggen dat het een 4Ohm sub is. Meet je iets van 6,8 dan is het een 8ohms sub.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op 21 juni 2004 @ 16:17:
Ehm..

Heb je al een multimeter op de sub gezet?
Goed, de impedantie wijzigt natuurlijk, maar als je 3.6 meet dan kan je er donder op zeggen dat het een 4Ohm sub is. Meet je iets van 6,8 dan is het een 8ohms sub.
Tanx voor de tip, ik zal straks ff gaan meten. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 16:24:
[...]

Tanx voor de tip, ik zal straks ff gaan meten. _/-\o_
edit:
Ik heb ff gemeten, en de luidspreker heeft een weerstand van 3,4Ohm. Hij zal dus wel een impedantie van 4Ohm hebben. Ik weet nu genoeg!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

ik ben geen kei in natuurkunde, maar zoals ik het bekijk heeft dit schema 3 takken: low, mid en high. Elk van die takken moet dezelfde weerstand hebben, anders zal alleen de tak met de minste weerstand stroom krijgen. Als je wilt weten hoeveel weerstand de lagetonenwoofer heeft, is het makkelijk: in die tak bevinden zich geen weerstanden zoals ik het bekijk, en dus is de weerstand van die woofer 4ohm.

correct me if i'm wrong...

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 23:47

JWO

Gemineye schreef op 21 juni 2004 @ 23:22:
ik ben geen kei in natuurkunde, maar zoals ik het bekijk heeft dit schema 3 takken: low, mid en high. Elk van die takken moet dezelfde weerstand hebben, anders zal alleen de tak met de minste weerstand stroom krijgen. Als je wilt weten hoeveel weerstand de lagetonenwoofer heeft, is het makkelijk: in die tak bevinden zich geen weerstanden zoals ik het bekijk, en dus is de weerstand van die woofer 4ohm.

je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat bepaalde frequenties niet door gelaten worden in een "tak" dus een oneindige weerstand hebben.
;) ;)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 16:57:
[...]

edit:
Ik heb ff gemeten, en de luidspreker heeft een weerstand van 3,4Ohm. Hij zal dus wel een impedantie van 4Ohm hebben. Ik weet nu genoeg!
klopt idd.
dat betekend dat je ze voor de meeste amps niet in serie kan zetten.

Wise enough to play the fool

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:29

De speakers staan parallel, als ze allemaal 4 Ohm waren, zou dat op een totale impendantie van: 1/4+1/4+1/4 = 3/4 --> 1/3/4 = 1 1/3 Ohm uitkomen :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

JWO schreef op 21 juni 2004 @ 23:24:
[...]

je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat bepaalde frequenties niet door gelaten worden in een "tak" dus een oneindige weerstand hebben.
;) ;)
kijk, daar wordt het mij al wat te ingewikkeld.. :/
Ik bekeek het schema gewoon even puur wat weerstand betreft.. Ben nooit een kei geweest in natuurkunde... :s

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Wormaap schreef op 21 juni 2004 @ 23:40:
[...]

De speakers staan parallel, als ze allemaal 4 Ohm waren, zou dat op een totale impendantie van: 1/4+1/4+1/4 = 3/4 --> 1/3/4 = 1 1/3 Ohm uitkomen :P
nee, want in die andere takken zitten nog weerstanden..

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:29
Gemineye schreef op 21 juni 2004 @ 23:41:
[...]

Niet op gelet :P 'T is laat :Z
Edit: Als ik die weerstanden erbij betrek kom ik ook op nog geen 2 Ohm uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Wormaap op 21-06-2004 23:49 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Gemineye schreef op 21 juni 2004 @ 23:41:
[...]

euh, nee dat slaat ook nergens op bedenk ik me net.. nou stik er ook allemaal maar in, ik heb hier geen verstand van

• Gemineye

Gemineye

KEFalicious..

Wormaap schreef op 21 juni 2004 @ 23:42:
[...]

Niet op gelet :P 'T is laat :Z
:Y)

Verwijderd

Dat is een foute manier om het te bekijken, waarom zouden de 3 takken dezelfde weerstand moeten hebben? De stroom wordt verdeeld over de drie takken, de weerstand van elke tak is frequentieafhankelijk (vandaar dat het geen weerstand van een tak is maar een impedantie). De stroom door elke tak zal dus ook freq afhankelijk zijn.
De weerstand van de woofer kan je enkel meten, gewoon aan de input de DC weerstand meten want de mid en high zijn ontkoppeld voor DC dmv C2 en C1.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

teacher schreef op 21 juni 2004 @ 23:35:
[...]

klopt idd.
dat betekend dat je ze voor de meeste amps niet in serie kan zetten.
Hoezo niet? De meeste amps kunnen speaker aan tussen 4 en 16 Ohm. Eigenlijk is hoger geen probleem, lager wel. Zet je de speakers parallel, dan krijg je een waarde van 2 Ohm. Dat is voor veel amps te laag.

Verwijderd

Topicstarter
EXX schreef op 22 juni 2004 @ 09:38:
[...]
Hoezo niet? De meeste amps kunnen speaker aan tussen 4 en 16 Ohm. Eigenlijk is hoger geen probleem, lager wel. Zet je de speakers parallel, dan krijg je een waarde van 2 Ohm. Dat is voor veel amps te laag.
Yep, dus ik moet ze juist wél in serie zetten, en NIET parallel 8)
Pagina: 1