Onkyo TX-SR500E .. bass achterspeakers

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
Ik heb hier een Onkyo TX-SR500E waar ik zeer over tevreden ben .. en waar ik 2x B&W 601 S3 als front en 2x B&W DM110i als rear aan heb hangen ... verder een sony ss sw1 als passive sub gebiwired aan me voorspeakers .. wat me al een tijdje stoort- opvalt is dat het verschil kwa bass van me voorspeakers en achterspeakers nogal groot is .. ik heb me altijd maar vernomen dat het oudere speakers zijn en dat ze het gewoon simpelweg niet trekken vergeleken met me voorspeakers...

Maar een vriend van me kwam een tijdje geleden langs en die begreep er geen f*ck van dat me achterspeakers zo weinig bass gaven ... want zijn vader heeft een vergelijkbare B&W set van ongeveer even oud en daar komt zat bass uit ..

Dus ik me achter speakers aan me 2e speaker uitgang gezet zodat ik kon switchen tussen voor en achter .. en warempel .. er blijkt toch nog wel wat bass uit te komen .. ik op me eq wat meer bass er in gegooid .. maar er gebeurde niets .. na +12 DB aan bass moet er toch wel verschil te horen zijn 8)7 niet dus .. dus ik de treble wat omlaag en omhoog geprobeerd .. maar geen verschil bij me achter speakers ...

Nou kan het zijn dat me 2e speaker uitgang niet gestuurd kan worden door me eq maar als ik dan me voorspeakers neutraal zet ( ipv + 6db wat ie normaal staat ) dan klinken me voorspeakes kwa bass weergave en de passieve sub even buitengesloten bijna gelijk aan me achter speakers ..

Wat ik dus denk is dat als ik me achter speakers echt aansluit aan de achterspeaker uitgang van me versterker en ik + 6db op de bass gooi me achter speakers niet mee gaan ..

dus dan zou me equlizer alleen op me voorspeakers werken :? ik kan er niets over vinden in me handleiding en wordt ook niet veel wijzer van de onkyo site ..

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 23:49
uit je rears komen toch nooit bas? 8)7 volgens mij filtert je versterker alle bas bij je rears deruit, hang je fronts is aan je rear-uitgang, weet zeker dat je dat ook geen bas hebt...

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Staan je Rearspeakers op small? Als dat zo is is daar waarschijnlijk het probleem, dan worden de lagere frequencies doorgestuurd naar sub/front.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Maku
Dr Pro schreef op 21 juni 2004 @ 13:44:
uit je rears komen toch nooit bas? 8)7 volgens mij filtert je versterker alle bas bij je rears deruit, hang je fronts is aan je rear-uitgang, weet zeker dat je dat ook geen bas hebt...
Ik luister veel All Channel sterio .. dus 2x sterio .. alleen met films gaat DD of DTS aan .. vandaar ...

Je moet begrijpen dat ik full size achter speakers heb ..

[ Voor 8% gewijzigd door Maku op 21-06-2004 13:51 ]

• Maku
TomSwinnen schreef op 21 juni 2004 @ 13:48:
Staan je Rearspeakers op small? Als dat zo is is daar waarschijnlijk het probleem, dan worden de lagere frequencies doorgestuurd naar sub/front.
Subwoofer staat uit ( aan de versterker kant ) .. er wordt niets gefilterd alles wordt naar de speakers gestuurd ( moet ook omdat ik geen actieve sub heb ) me sub pakt de lage frequenties van het kanaal van me voorspeakers.. niet iedeaal maar goed het werkt totdat ik geld heb om een subje te bouwen..

[ Voor 12% gewijzigd door Maku op 21-06-2004 13:50 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

Maku schreef op 21 juni 2004 @ 13:50:
[...]
Subwoofer staat uit ( aan de versterker kant ) .. er wordt niets gefilterd alles wordt naar de speakers gestuurd ( moet ook omdat ik geen actieve sub heb ) me sub pakt de lage frequenties van het kanaal van me voorspeakers.. niet iedeaal maar goed het werkt totdat ik geld heb om een subje te bouwen..
Ook al staat de sub uit, kan het nog steeds dat je fronts de lage tonen krijgen hoor.

Anders zou ik zeggen, staan je rears dicht bij de muur? Zonee zet ze eens iets dichter, dit kan aardig helpen. Ook bekabeling kan aardig wat helpen bij laag.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

De rear speakers worden gefiltert bij Pro-logic (DD, DTS) inderdaad.

Als je een gelijk volume uit alle boxen wilt moet je bij de Onkyo de geluids-verwerking op 5-channel-stereo zetten.
Dan krijgen alle boxen hetzelfde.

En zet de rears op Large ipv. Small.

• Maku
TomSwinnen schreef op 21 juni 2004 @ 13:52:
[...]

Ook al staat de sub uit, kan het nog steeds dat je fronts de lage tonen krijgen hoor.

Anders zou ik zeggen, staan je rears dicht bij de muur? Zonee zet ze eens iets dichter, dit kan aardig helpen. Ook bekabeling kan aardig wat helpen bij laag.
Rears staan nouja tegen de muur ( 1 cm er af ) en bekabeling is goed want ik gebruik de zelfde om me sub te biwireren ( wat een woord :D )
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 14:02:
De rear speakers worden gefiltert bij Pro-logic (DD, DTS) inderdaad.

Als je een gelijk volume uit alle boxen wilt moet je bij de Onkyo de geluids-verwerking op 5-channel-stereo zetten.
Dan krijgen alle boxen hetzelfde.

En zet de rears op Large ipv. Small.
Ik kan op me versterker geen functie vinden van big of small voor achter speakers ..

en geluidsverwerking staat op all channel stereo maar dat moet toch ook wel werken ??

verder kan ik crossover niet onder de 80 hz krijgen alleen hoger .. heeft dit niet te maken met me achterspeakers ?? dus alles onder de 80 hz wordt weggefiltert ?

[ Voor 44% gewijzigd door Maku op 21-06-2004 14:12 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bij mijn Yamaha RX-v440 is het zo dat de equalizer niks met de rear doet. Dus daar komt redelijk droog geluid uit. Is bij jouw Onkyo misschien ook het geval, en ja, gewoon je rfont en rear speakers omdraaien, zo gebeurd!

Life is not about specs, it is about joy!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Die crossover werkt alleen i.c.m met een actieve sub of speakers op SMALL. Alles wat er dan wordt weggefilterd op de SMALL speakers gaat naar de sub of de LARGE speakers. Die SMALL/LARGE instelling moet er echt zeker zijn!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TomSwinnen

TomSwinnen

Maku schreef op 21 juni 2004 @ 14:09:
[...]
verder kan ik crossover niet onder de 80 hz krijgen alleen hoger .. heeft dit niet te maken met me achterspeakers ?? dus alles onder de 80 hz wordt weggefiltert ?
Het lijkt me dat als je een crossover kan instellen, je sub toch ingesteld staat als aan zijnde hoor ?! En dat dus alles onder de 80 hz verloren gaat. Wilde gok hoor, maar lijkt me gewoon vreemd.

Verwijderd

Ik heb de manual Hier ff bekeken.

En ik kan idd niks over large/small instellingen vinden. Erg vreemd, aangezien ik de DS484 heb. Een ouder model, maar die heeft wel large/small instellingen.

Maar je kan wel de crossover frequency kiezen, op 80, 100 en 120 Hz. Ik denk dat je toch daar mee moet spelen.
In jouw geval heb je maak je geen gebruik van de sub-uitgang, dus als die uitstaat moet het goed zijn lijkt me.
De versterker denkt dan dat er geen sub is neem ik aan.

Let wel, Onkyo staat er bekend om een natuurgetrouwe weergave. Helder hoog en mooi midden, maar als gevolg wel minder laag. Vooral de instapmodellen van dat merk.
Meestal wordt gezegd dat je bij een Onkyo het beste een actieve sub kan hebben om het laag te compenseren.
Je hebt nu wel een sub, maar deze werkt op hetzelfde signaal als de fronts, dus ook met wat minder bass.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 14:33 ]

• Maku
TomSwinnen schreef op 21 juni 2004 @ 14:16:
[...]

Het lijkt me dat als je een crossover kan instellen, je sub toch ingesteld staat als aan zijnde hoor ?! En dat dus alles onder de 80 hz verloren gaat. Wilde gok hoor, maar lijkt me gewoon vreemd.
de crossover instelling lijkt wel overschreven te worden op het feit dat me subwooferinstelling staat op off .. want er gebeurt niets als ik me crossover in stel .. en me lage tonen vallen direct weg als ik subwoofer mode aan zet .. en dan 1 van de 4 instellingen kies ( bass alle kanalen naar sub, bas van voor naar sub, bass van achter naar sub, lfe kanaal ) uit me hoofd ..
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 14:31:
Ik heb de manual Hier ff bekeken.

En ik kan idd niks over large/small instellingen vinden. Erg vreemd, aangezien ik de DS484 heb. Een ouder model, maar die heeft wel large/small instellingen.

Maar je kan wel de crossover frequency kiezen, op 80, 100 en 120 Hz. Ik denk dat je toch daar mee moet spelen.
In jouw geval heb je maak je geen gebruik van de sub-uitgang, dus als die uitstaat moet het goed zijn lijkt me.
De versterker denkt dan dat er geen sub is neem ik aan.

Let wel, Onkyo staat er bekend om een natuurgetrouwe weergave. Helder hoog en mooi midden, maar als gevolg wel minder laag. Vooral de instapmodellen van dat merk.
Meestal wordt gezegd dat je bij een Onkyo het beste een actieve sub kan hebben om het laag te compenseren.
Je hebt nu wel een sub, maar deze werkt op hetzelfde signaal als de fronts, dus ook met wat minder bass.
klopt !

Maare minder bass ligt meer aan wat voor speakers je er op aan sluit want ik heb dus genoeg bass om de bekertjes van de wasbak af te krijgen }) ( de badkamer hier naast is gescheiden met een wand van gipsblokken ) .. alleen de achter speakers hadden nog hun bijdrage kunnen doen .. :+

[ Voor 51% gewijzigd door Maku op 21-06-2004 14:36 ]

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Heb hier een Onkyo TX-SR501E, en heb ook geen instellingen voor small/large. Ik heb ook even gekeken in de manual, en niks gevonden over het regelen van bas van de achterspeakers..

In theorie zouden de achterspeakers volgens mij gewoon net zoveel bas moeten kunnen geven als de fronts..

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

idd, niets van small/large te vinden. Misschien staat de sub pre-out op mode 2 (blz 20 van de pdf)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Maku
Gemineye schreef op 21 juni 2004 @ 14:36:
Heb hier een Onkyo TX-SR501E, en heb ook geen instellingen voor small/large. Ik heb ook even gekeken in de manual, en niks gevonden over het regelen van bas van de achterspeakers..

In theorie zouden de achterspeakers volgens mij gewoon net zoveel bas moeten kunnen geven als de fronts..
het enige verschil met de 501 is volgens mij composiet aansluiting aan de achterkant .. dus je zou ook maar eens moeten kijken als je full size speakers hebt of je het niet op valt ..

verder heb ik net nog even me achterspeakers op me sub aangesloten ( sub hoorde bij een sattalite systeem ) en ik heb het idee dat er dan meer bass uit komt maarja dan heb ik 4 voorspeakers .. en me versterker vind dat niet zo cool op lange termijn ben ik bang .. :X
deepspace schreef op 21 juni 2004 @ 14:38:
idd, niets van small/large te vinden. Misschien staat de sub pre-out op mode 2 (blz 20 van de pdf)
Nop subwoofermode = off

[ Voor 13% gewijzigd door Maku op 21-06-2004 14:39 ]

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Maar heb je de bass instellingen voor je frontspeakers op 0 staan?

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Pagina: 1