IBM P70 (Sony trinitron) onscherp. Iemand een idee?

Pagina: 1
Acties:

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 14:59
Ik heb een IBM P70 monitor (ondertussen alweer een jaartje of 8 oud). Bij mij deed ie het perfect. Nu heb ik "m aan mijn vader gegeven. Daar is het beeld heel wazig en die je rechts van wat de kantlijn van het beeld zou moeten zijn nog een groene en een rode lijn. Dat is met alle plaatjes in beeld ook het geval. Ze hebben er dus een ongewenste schaduw bijgekregen.
Iemand nog enig idee hoe deze monitor te redden is of moet ik 'm maar gewoon opgeven? Hij heeft een Sony trintron beeldbuis. Een flinke klap ertegen heeft niet mogen baten.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Even weer aansluiten op jouw computer. Heb je het dan niet, dan ligt het waarschijnlijk aan de kabel, monitorinstellingen of aansluiting van je vaders grafische kaart.

Als het wel blijft, kan die aan stuk gaan zijn. Helaas.

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
martdj schreef op 21 juni 2004 @ 13:00:
Ik heb een IBM P70 monitor (ondertussen alweer een jaartje of 8 oud). Bij mij deed ie het perfect. Nu heb ik "m aan mijn vader gegeven. Daar is het beeld heel wazig en die je rechts van wat de kantlijn van het beeld zou moeten zijn nog een groene en een rode lijn. Dat is met alle plaatjes in beeld ook het geval. Ze hebben er dus een ongewenste schaduw bijgekregen.
Dat lijkt een convergentieprobleem. Rood, blauw en groen komen niet meer goed samen. Op deze site kun je de toolkit draaien om te zien hoe erg de convergentie eruit ligt. Ik weet niet of je de convergentie in het gewone menu kunt bijstellen, of dat dat is voorbehouden aan het service-menu.

Verwijderd

Kijk ook ff of er geen boxen ofzoo vlak naast staan bij je pa. Dat geeft namelijk ook een verkleuring in het beeld aan één kant als daar de box te dichtbij staat.
Indien niet, dan zou het ook nog wel eens kunnen zijn dat je de monitor op zijn kant in de auto hebt vervoerd en het veroorzaakt is door de boxen in de hoedenplank. Veel refreshen is de oplossing als het door magneten komt.