[Win32 / ALG]Gebruikte bandbreedte PCI-bus opvragen *

Pagina: 1
Acties:

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49
Ik probeer een programmatje te maken dat de gebruikte bandbreedte van een pci bus 'berekent'. Alleen krijg ik het niet voor elkaar :/
Wat ik al wel kan is alle (PCI-)devices opsommen en weergeven. Maar verder heb ik geen idee welke Windows API calls ik moet gebruiken.

Is het uberhaupt mogelijk om de gebruikte bandbreedte te berekenen?
Welk API calls zou ik hiervoor moeten gebruiken?
Kan dit ook over andere devices, zoals USB en FireWire?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:02

4VAlien

Intarweb!

PCI is een gedeelde bus, nu kan het zo zijn dat windows daar statistieken over bijhoudt maar het is gewoon een bus met een maximale snelheid van 133MB/sec en elk apparaat mag daar zoveel of weinig van gebruik maken als die nodig vindt.

Grootste slurpers:
Harde schijf (indien controller op pci zit . .)
netwerk ( met overpompen van harde schijf )
Videokaart, als het een 3D kaart is (die ook in AGP te krijgen is)

Maar ik betwijfel dus of Windows hier statistieken over bij wil houden aangezien je er niks mee kan, behalve zien of je de bus maximaal belast maar dat zou je moeten merken.

• edie
Ik weet dat PCI een gedeelde bus is, maar ik ben gewoon benieuwd wat bijvoorbeeld mijn geluidskaart aan bandbreedte nodig heeft voor het afspelen van een simpel mp3'tje. Of mijn videokaart (AGP) wanneer ik een spel aan het spelen ben...
Is dit mogelijk met Windows API's? Of op een andere manier?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 heeft C# maar uit de titel gesloopt.. :) Ik denk dat je iets meer response krijgt met de nieuwe titel.. :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 16:37

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij kan dit niet zomaar. Dit soort dingen zijn heel erg low level. Daarnaast gebeuren er veel PCI transfers zonder de CPU het door heeft via DMA, dus de CPU heeft geen notie van in hoeverre de CPU bus vol zit. Hij krijgt alleen een signaal van: "He gast, je data staat klaar in het geheugen, doe er maar mee wat je wil" :P

BTW, AGP zit niet op de PCI bus aangesloten en staat er los van (op een fatsoendelijk systeem dan)! AGP is immers geen bus maar een point-to-point verbinding ;)

Mischien kun je zelf de PCI bus volstoppen met data, en dan meten hoeveel erin kan. Max - hoeveel_nog_past = wat de rest verbruikt ;) . Zeer crappy methode natuurlijk :Z

[ Voor 45% gewijzigd door voodooless op 21-06-2004 20:32 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dus dan zou je dus iets van de northbridge en southbridge moeten hebben, dit is immers het 'Centraal Station' van de buslijnen. ;)

Misschien op connexxion.nl :+

Toen waren beige computers heel gewoon.

• edie
Ik had net bedacht om een 'hook' op de driver(s) te plaatsen van de betreffende apparaten. Naar mijn idee gaat veel communicatie toch via drivers. Alleen weet ik dus niet hoe dat werkt O-)

En dan heb ik natuurlijk het probleem nog met DMA, zoals deepspace stelt

[ Voor 29% gewijzigd door edie op 22-06-2004 09:13 . Reden: Laatste regel toegevoegd ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Dit soort low-level statistics worden door Windows helemaal niet bijgehouden, ik zou ook niet weten waarom. Ik kan ook niet een ook maar enigszins betrouwbare methode bedenken om het op te meten... zijn er uberhaupt benchmarkprogramma's die zoiets doen? :?

Professionele website nodig?

Pagina: 1