[SUB] subwoofer "ploft" bij uitzetten lamp

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 15:53

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
Het probleem:
In mijn kamer heb ik een Yamaha YST-300 staan, deze doet het gewoon goed. Alleen er is een probleem.

Wanneer ik het licht van de gang UIT doe springt de subwoofer opeens aan hoor (en voel als je dichtbij zit) je een soort "plof".
Dit gebeurt ook als ik de lamp van wc UIT zet, of wanneer ik mijn ventilator AAN zet.

Dit lijkt me te komen door een soort stroom piek, maar als ik mijn monitor / tv / reciever aanzet, welke ook een leuke piek hebben, aanzet, gebeurt er niks.
Maar hoe kan het door een stroompiek komen? Volgens mij kijkt de sub naar de ingang die naar de reciever gaat, en pas als deze hoog word, zou die aan moeten gaan.

Een anders stopcontact geeft geen verschil, simpelweg omdat deze allemaal op 1 stop zitten.

Nu zou ik een aantal dingen willen weten:
1: Hoe komt dit? (Stroompiek is maar een gok)
2: Is dit slecht voor mijn sub?
3: Is dit te verhelpen?

Flying High!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:09

Dentheman

Zie signature

Kan geen kwaad, dat heeft iedereen volgens mij.

Zie ondertitel

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Is best normaal, kan ook vica versa, bvb. versterktje aan => lampje even lichter/donkerder.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06
Ik heb dus precies hetzelfde. Als ik in de hal benenden de lamp aan of uit doet hoor ik een plof over mijn speakers. Ook als ik mijn eigen licht op mijn kamer aan of uit doet hoor ik het ook . Heb geaarde stopcontacten dus daar kan het niet aan liggen.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-08 11:57

Zerora

Ik Henk 'm!

Jep, hier ook. In het begin is even irritant, maar na een tijdje was ik er aan gewend.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

TomSwinnen schreef op 21 juni 2004 @ 13:01:
Is best normaal, kan ook vica versa, bvb. versterktje aan => lampje even lichter/donkerder.
idd, dat hebben wij met de friteuse, dan flikkert de hele groep als ie aanslaat

Zie ondertitel

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06
maar toch , dat plofje kan nooit goed zijn , mijn woofers maken dan een redelijke uitslag hoor . Ik weet niet wat het is , maar helemaal OK is het niet.

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 15:53

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
Dat plofje kan ik zelfs ook zien. als ik de ventilator naast mijn sub zet en aan zet, zie ik een redelijk amplitude in de woofer.

Flying High!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Plaagje schreef op 21 juni 2004 @ 13:07:
Dat plofje kan ik zelfs ook zien. als ik de ventilator naast mijn sub zet en aan zet, zie ik een redelijk amplitude in de woofer.
Het kan geen kwaad en volgens mij kan je er niks tegen doen, behalve je sub uit te zetten als je het licht aan doet 8)7

Zie ondertitel

Verwijderd

Als je er écht wilt vanaf geraken kan je er een ups tussenzetten. Deze zal de stroom een beetje "opkuisen". Pieken en dalen mooi gelijk houden. Is natuurlijk niet goedkoop als je meerdere apparaten hebt.

Verwijderd

Op verlichting met TL lampen zit meestal een serie of parallelcondensator om storing tegen te gaan. Ik zou es proberen om er eentje parallel op je ventilator te plaatsen, en kijken als het probleem overgaat

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Dat duidt op een slechte ontstoring in zowel de lamp & ventilator, als in de voeding van de subwooferversterker.

Oplossing? Netfilters gebruiken... En dan wel een degelijk filter.

[ Voor 25% gewijzigd door mahi op 21-06-2004 14:09 ]

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

dit probleem is redelijk eenvoudig op te lossen door een EMI filter voor je sub te zetten in de netspannings lijn. dit is namelijk een bandpass filter dat voor het over grote deel 50 Hz door laat. dus stoor pulsen worden onderdrukt.
hier kan je bij je locale elektroboer zo naar vragen, en kan je ook alles vertellen over hoe je het er tussen moet solderen. je kan hem ook zelf maken, dan moet je even een schema googlen en de oderdelen kopen. pas wel op want je werkt met de netspanning :)

omfg,
goed, een ups helpt misschien wel, maar is niet super, er komt immers nooit een mooie sinus uit, dus er komt weer een hoop crap je sub woofer en de rest van je audio installatie in. niet doen dus. hang voor de grap maar es zo'n ding aan de scoop, en je lacht je krom. (de duurdere upsen doen het trouwens wel prima...)
een condensator over je fantilator heeft ook niet zoveel zin, dat werkt voor dat apparaat, maar dan heeft de topic starter nog steeds last van de wc lamp. dan moet je daar ook allemaal vonken slikkers over heen gaan solderen. (condensatoren) dit is veel werk.... dus ik zou gewoon een emi filter zoeken en dat er voor plakken, ben je van alle ellende af.

[ Voor 42% gewijzigd door MidiMaze op 21-06-2004 19:00 . Reden: even wat recht trekken ]

blabla

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 14:24
Denman89 schreef op 21 juni 2004 @ 13:02:
[...]

idd, dat hebben wij met de friteuse, dan flikkert de hele groep als ie aanslaat
Da's relaxed, als de verlichting weer helder wordt weet je gelijk dat de patat erin kan ;)

Verwijderd

Da's relaxed, als de verlichting weer helder wordt weet je gelijk dat de patat erin kan
ohhh... licht!

ETE!!! :)

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 22:47:
[...]

ohhh... licht!

ETE!!! :)
Het lampje brand als ie aanslaat, en hij gaat dus niet uit als de patat klaar is 8)7

Zie ondertitel

Verwijderd

heb ik ook met me sub
Mag dan wel een REL Stadium 2 zijn, maar als de magnetron aangaat 10 meter onder me (hoge plafonnen hebben we hier) merk ik het ook met muziek luisteren en ook aan me lapjes :)... dusse tja... normaal :S :P....

(Is dit niet iets van een aardlus ofzo?)

Verwijderd

Denman89 schreef op 24 juni 2004 @ 16:15:
[...]

Het lampje brand als ie aanslaat, en hij gaat dus niet uit als de patat klaar is 8)7
gaat wel erg offtopic (jaja, ik weet het, komt door mij)

wij hebben een friteuse en die heeft een timer en als je dan bijvoorbeeld 5 min instelt, springt hij automatisch uit.

dus ja, aan het licht zie je dan dat de friet goed is :)

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:59
MidiMaze schreef op 21 juni 2004 @ 18:57:
dit probleem is redelijk eenvoudig op te lossen door een EMI filter voor je sub te zetten in de netspannings lijn. dit is namelijk een bandpass filter dat voor het over grote deel 50 Hz door laat. dus stoor pulsen worden onderdrukt.
hier kan je bij je locale elektroboer zo naar vragen, en kan je ook alles vertellen over hoe je het er tussen moet solderen. je kan hem ook zelf maken, dan moet je even een schema googlen en de oderdelen kopen. pas wel op want je werkt met de netspanning :)
Hier ben ik het helemaal mee eens... Mijn vorige subwoofer was een leen model van mijn werk (omdat ik nog bezig was met een zelf bouw. (8" bumper + 300W mosfet mono blok)) had er ook last van.
Omdat wij in de winkel nog een aantal oude netfilters hadden liggen zette ik die in mijn zelf bouwer. De eerste avond dat ik hem aan had staan was al meteen duidelijk dat het hielp. Er was geen spoortje van een plop meer te vinden...

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 juni 2004 @ 18:55:
[...]

gaat wel erg offtopic (jaja, ik weet het, komt door mij)

wij hebben een friteuse en die heeft een timer en als je dan bijvoorbeeld 5 min instelt, springt hij automatisch uit.

dus ja, aan het licht zie je dan dat de friet goed is :)
offtopic:
Maar het licht flikkert toch alleen als hij aanslaat? 8)7

EDIT: ^^ dan heb ik niks gezegd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Recoil op 24-06-2004 22:46 ]

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Blizzzard schreef op 24 juni 2004 @ 22:35:
[...]

offtopic:
Maar het licht flikkert toch alleen als hij aanslaat? 8)7
En als die uitgaat

Zie ondertitel

Verwijderd

De condensator die in serie zit met de smoorspoel van een TL lamp is niet voor de ontstoring, maar voor de verbetering van cos(fi). De spanning in een spoel ijlt namelijk voor op de stroom. En dat is bij een condensator net anders om, dus heffen ze elkaar als het ware op.
Er kan inderdaad ook een kleine polyester condensator parallel op de voedingsaansluiting staan. Ze zitten meestal parallel in een kroonsteentje geschroeft. Deze condensatoren zijn wel voor de ontstoring, die bij het in schakelen van de lampen ontstaat (geflikker van het licht).

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42
Zou een ferriet-filter (ferriet-klem op de kabel) hier ook tegen kunnen helpen?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Nee, dat helpt alleen tegen hoogfrequente storingen, de piekjes die tegengehouden worden door zo'n ding zijn zo kort dat je ze toch niet hoort.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1