Hoge processor belasting bij branden CD's

Pagina: 1
Acties:

• x0rcist
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Hallo,

Enige tijd geleden heb ik mijn pc geupgrade naar een AMD XP 3000 met een Abit moederbord (NF7) met S-ATA ondersteuning.

Dit systeem werkt echt heerlijk maar....

Als ik echter cd's ga branden dan zakt de snelheid van mijn systeem heel erg in en wordt het gebruik van de computer praktisch onmogelijk terwijl ik in mijn vorige systeem hier totaal geen last van had.

Ook klopt de brandtijd niet want als ik op 40x een brand dan duurt het wel 10minuten voordat deze klaar is terwijl dat toch echt niet veel meer als 2 minuten was.

Weet iemand misschien waar dit aan ligt?

Verwijderd

Drivers ?
Defragmentatie ?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Staat DMA wel aan?

• x0rcist
Voor zover ik weet heb ik geen drivers nodig voor mijn lite-on brander..

Ik heb deze in mijn vorige systeem gebruikt dat ook op xp draaide en had nergens problemen mee.

Defragmentatie is het ook niet.
M'n systeem is bloedsnel met m'n S-ATA 10.000 schijf

DMA staat ook aan...

Verwijderd

Bij mij heeft het wel eens geholpen om bij aparaatbeheer de brander eruit te gooien.
Windows opnieuw opstarten en hij deed het weer.

Maar ik zou eerst kijken of dma wel aanstaat.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

instal je drivers voor je ide controller (chipset drivers dus)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Als DMA wel aan blijkt te staan. Probeer eens een ander kabeltje. Of als het kabeltje erg in de knoop/dubbelgevouwen zit. Vouw hem eens uit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doublecheck deze eens. 100% CPU usage tijdens het branden wijst in praktisch alle gevallen op een uitgeschakeld DMA. Verder staat dit topic ietwat vreemd hier in Processors, Mobo's & Geheugen, aangezien het om een probleem tijdens het branden van CD's gaat. Daarnaast voert een CPU echt niet uit zichzelf taken uit ;)

PMG --> Opslagmedia & I/O Controllers

Neem gelijk ook de FAQ aldaar door onder "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed" :Y)

Verwijderd

Probeer ook eens te spelen met master en slave en idd op een andere ide.
Ik zet zelf altijd de brander en de speler op dezelfde ide.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze tip is ook genoemd in de FAQ van dit subforum ;)

• x0rcist
Ik ben gister aan het proberen gegaan en het blijkt dat ik de brander (secondary ide, master) niet van PIO mode af krijg...

Nu heb ik echt van alles geprobeerd om DMA mode te forceren maar het lukt gewoon weg niet. De "secondary ide slave" waar m'n dvdbrander opzit kan ik wel gewoon veranderen.

Wat heb ik allemaal geprobeerd?

- Secondary IDE uninstalled, (als ik dan reboot en hij vindt de secondary channel en opnieuw de drivers wilt instaleren zegt hij dat er iets mis is gegaan doordat ik niet de juiste driver heb..???? heb gewoon de standaard driver van microsoft proberen te installen maar die pakt ie niet meer... vaag want daar draaide hij eerst wel op....)
- IDE kabel gecheckt (connectors verwisseld van slave en master, dvdr blijft dma, cdr blijft PIO)
- Jumpers op Cable select gezet (geen verschil)
- CDR uninstalled (als windows m opnieuw vind --> PIO mode)
- Register ge-edit (reboot ---> PIO mode)
- BIOS busmaster enabled/diabled (geen verschil)

Normaal is het wel zo in windows dat na een aantal read errors de cdrom terug springt in PIO mode. echter..... er zit geen cd in dus kan geen read errors geven.

Is er geen manier om DMA mode te forceren?

Anders blijft er denk ik alleen nog de mogelijkheid om format c: te gaan doen maar daar heb ik erg weinig zin....

Verwijderd

Heb je de nforce drivers goed geinstalleerd ?
Zet de bios even op floppy boot en herstart zonder een floppy erin. Wat zegt de bios dan over de mode waarin je drive staat. Maw is het een probleem in de bios of in windows.

• x0rcist
Yes ik heb m'n nforce drivers goed geinstalleerd. Heb zelfs nog gekeken of er een nieuwere versie van uit was..

Hoe bedoel je dat precies met de bios op floppy zetten en dan booten zonder floppy? Wat voor nut heeft het om de bios op floppy te zetten??

Het lijkt me echt een windows probleem...

Verwijderd

Sorry, booten vanaf floppy maar dan zonder floppy.
Op deze manier zie je de instellingen van je hardware die normaliter voorbij flitsen zonder dat je de tijd hebt om ze te lezen.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

je kan ook gewoon op pauze drukken, of een bootflop/cd erin stoppen

niet erg nuttig, want zo veel "instellingen van je hardware" zul je daar niet terug vinden

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Maar wel de mode waar je drives mee werken.
Pagina: 1