DHCP werkt niet voor wireless clients op WAG54G

Pagina: 1
Acties:

• _E-RaZoR_
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Vorige week via een actieaanbieding voor een familielid een Linksys WAG54G (ADSL modem, router, switch en AP in 1) met een gratis WPC54G PCMCIA kaart aangeschaft.

Ik dacht ff snel installeren en gaan met de spreekwoordelijke banaan, echter Linksys kan zich niet helemaal vinden in die theorie.

Router staat als DHCP geconfigureerd, wired clients krijgen keurig een IP. Internet connectie werkt, WPA werkt, kortom: alles werkt....

ECHTER, wat ik ook probeer, de wireless clients krijgen op geen enkele manier een IP van de DHCP server. Alleen als ik handmatig een IP instel op de wireless client (inclusief DNS) dan kan ik een connectie krijgen met het netwerk en internet.

Voorbeeld:
Gateway/router heeft 192.168.1.1
Alle subnetten op 255.255.255.0
DHCP pool van de router is 192.168.1.100 - 192.168.1.149
Zet ik nu de wireless client op DHCP -> krijg ik zo'n Windhoos IP van 169.254......
Stel ik de client nu in op 192.168.1.2 dan werkt alles, maar kijk ik nu in de routing tabel van de router dan zie ik dat de router het eerste IP uit de DHCP pool (192.168.1.100) aan het MAC-adres van de netwerkkaart met het handmatig toegewezen IP (192.168.1.2) heeft gekoppeld??!!!!! 8)7

Uiteraard moet het ook gewoon via DHCP gaan werken. Het ligt NIET aan de client, want ik heb met dezelfde laptop (waar overigens een compleet schone XP installatie op staat) zonder problemen een connectie met mijn eigen draadloze netwerk kunnen maken via DHCP.

Ik heb iedere instelling / configuratie geprobeerd. Originele firmware en de nieuwste geven hetzelfde probleem. Drivers op de laptop zijn ook de nieuwste, maar aangezien ik hiermee wel met 2 andere wifi-netwerken kan connecten zal het hier toch al niet aan liggen.

Van iemand anders gehoord dattie hetzelfde probleem had als WPA of WEP aan stond op de router. Uiteraard geprobeerd zonder WPA of WEP maar de client krijgt simpelweg GEEN ip van de router. :(

Ik weet het niet meer en bij de linksys helpdesk hebben ze er niet echt veel verstand van moet ik zeggen. Iemand suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 21-06-2004 16:31 ]

Verwijderd

-> NT

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 11:23

ralpje

Deugpopje

Probeer je dat ip te krijgen als je een eindje van je ap afstaat?
Ik weet dat bij de 3com die ik nu ff thuis op zolder heb staan, de verbinding beneden in de kamer maar matig is.
Internetten enzo lukt wel met een vast ip, maar een dhcp komt gewoon niet door.
Loop ik met laptop twee trappen op, dan krijg ik opeens wel een ip via dhcp... 8)7

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• _E-RaZoR_
  • Niet online
ralpje schreef op 21 juni 2004 @ 11:56:
Probeer je dat ip te krijgen als je een eindje van je ap afstaat?
Ik weet dat bij de 3com die ik nu ff thuis op zolder heb staan, de verbinding beneden in de kamer maar matig is.
Internetten enzo lukt wel met een vast ip, maar een dhcp komt gewoon niet door.
Loop ik met laptop twee trappen op, dan krijg ik opeens wel een ip via dhcp... 8)7
De verbinding is uitstekend (48 tot 54 Mbps). Ik zit dan ook met de laptop naast de router, dus dat zou geen probleem moeten zijn. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 21-06-2004 12:00 ]

Verwijderd

Had er ook problemen mee.. Nu gewoon vaste ip's ingesteld (heb een /28 gerouterd, dus dat is geen probleem) :

BTW: Zou je me even kunnen contacten op michiel@muhlenbaumer.nl of muhlenbaumer@hotmail.com (MSN).. Ik heb wat problemen met de modem die erin zit..

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 13:20 ]

• _E-RaZoR_
  • Niet online
Na zo ongeveer alle bestaande forums op internet nagelezen te hebben wordt me telkens duidelijker dat mijn probleem veel voorkomend is. Hoewel nergens een fatsoenlijke oplossing wordt geboden heb ik geconcludeerd dat het probleem moet worden veroorzaakt door de 54Mbit connectie en het gebruik van een pcmcia kaart van Linksys i.c.m. een AP van Linksys (handig, als je eigen producten niet compatible zijn |:( ). Die conclusie is gebaseerd op het leeswerk, maar kan ik ook nog eens gronden op de ervaring dat alle netwerken waarmee ik WEL een verbinding via DHCP kon opbouwen heel toevallig allemaal 11Mbit netwerken waren.

Vanavond ga ik, gewapend met een 11Mbit PCMCIA kaart van Sitecom, nog eens even proberen een fatsoenlijke connectie te krijgen met de WAG54G.

Nog een telefoontje met Linksys leerde me dat het vast instellen van de verbindingssnelheid op 802.11B (t.o.v. 802.11G of Mixed) op de WAG54G behoorlijk moet schelen in de kwaliteit van de verbinding (daar schaf je dan 54Mbit hardware voor aan 8)7 ). Ook raadden zij mij aan de MTU size in te stellen tussen 1400 en 1492 (t.o.v. de 1500 die ingesteld wordt op 'Auto'). Op verschillende forums al gelezen dat mensen de MTU size naar 1300 hadden verlaagd en daardoor een VEEL betere verbinding hadden gekregen.

Kortom: ik ga nog ff zitten te knutselen tot het werkt zoals IK het wil hebben :*) . Ik zal de resultaten posten.

[ Voor 13% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 21-06-2004 14:34 ]

• _E-RaZoR_
  • Niet online
Uitslag:
Ik heb een sitecom (WL-011) kaartje geprobeerd en zoals ik al verwachtte werkte het gewoon in 1 keer zonder extra instellingen te wijzigen.

Mijn conclusie: alle combinaties van bovengenoemde pcmcia kaarten en routers/accesspoints werken BEHALVE de combinatie WAG54G en WPC54G. Lekker dus, 2 producten van 1 producent en dan niet compatible zijn. Ik zal Linksys hierover een mailtje sturen, ben benieuwd wat hun reactie is.

[ Voor 6% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 02-07-2004 23:10 ]

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 12:32
Die conclusie klopt niet helemaal..

Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem (wireless computers krijgen geen IP) met een Linksys WPC54G EN een Intel PRO/Wireless LAN 2100 3A

Bovendien heb ik het op de een of andere manier voor elkaar gekregen dat die Linksys adapter het in een andere laptop helemaal niet meer wil doen, na tig keer verwijderen en herinstalleren (Met de orginele driver + tool, met de orginele driver zonder tool, met de driver van internet met/zonder tool enz).

Anywho, ik zou graag de uitkomst van dat mailtje horen als het iets oplost.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• _E-RaZoR_
  • Niet online
Ximon schreef op 02 juli 2004 @ 18:41:
Die conclusie klopt niet helemaal..
Eeeeeeh, wat klopt er precies niet dan? Je bevestigd eerder m'n conclusie dan dat je hem onderuit haalt...... :?

Maar ik zal het mailtje van Linksys posten.

• Ximon
Lol, ik bedoelde dat andere wireless kaarten er ook last van hebben, zoals die Intel adapter..

Trouwens, misschien kan hier ook nog wat leuks uit rollen (op dit moment alleen support voor de WRT54G, helaas..)

https://sourceforge.net/projects/wifi-box/

• _E-RaZoR_
  • Niet online
Nu heeft een collega van me exact hetzelde setje gekocht. Was ook erg buggy maar DHCP werkt gewoon. Ik denk dat ik toch maar een RMA aanvraag ga indienen, want volgens mij is de WAG54G gewoon brak.

• Ximon
Linksys heeft weer een nieuwe firmware versie uitgebracht:

ftp://ftp.linksys.com/int..._ETSI_v1.02.3_02_code.bin

Changelog:
1. Added: Backup/Restore configuration function.
2. Added: WDS function.
3. Added: AP Isolation function.
4. Added: New policy filter function.
5. Fixed: Linux nmap scanning issue.
6. Fixed: Fragment issue on PPPoA mode with NAT disabled

Helaas dus nog geen fix voor het DHCP probleem, maar misschien kan je je collega er mee van dienst zijn.

Erg irritant trouwens dat Linksys het kennerlijk niet echt belangrijk vindt dit soort updates duidelijk aan te geven, ik kon iig nergens op hun site een link vinden (deze link komt van een ander forum). Op hun site linken ze nog naar 2.02.1 :?

[ Voor 24% gewijzigd door Ximon op 05-07-2004 21:00 ]

Verwijderd

Hi E_razor: nog een reactie van Linksys gehad uiteindelijk?
Pagina: 1