Toon posts:

foute mount: /usr onherkend

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ben nog een beginner in linux, ik wilde /usr op een aparte partitie zetten en zette daarom in fstab een keurig regeltje waarmee ik /dev/hdb3 op /usr kon mounten.

Echter nu is alles "weg" ik heb een lege partitie gemount op /usr, in plaats van dat de gegevens uit /usr nu te vinden zijn op /dev/hdb3 :'(

Vraag is nu, hoe draai ik dat weer terug??? Geen enkel programma werkt meer aangezien het systeem /usr niet meer herkent. Ik kan dus ook fstab niet meer editen o.i.d.

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-02 21:36
Je zou het kunnen proberen met een Knoppix cd. Daarmee kan je je pc opstarten en je partitie met fstab mounten en aanpassen?

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:39

SambalBij

We're all MAD here

Probeer eens om /usr te unmounten. Als het goed is zie je dan de inhoud van de directory weer ipv de inhoud van de gemounte partitie.
Je kunt dan je /dev/hdb3 ergens anders mounten, onder /mnt ofzo, en dan de data vanuit /usr overzetten naar die partitie. Als gelukt is kun je /usr leegmaken (wel in single user mode doen) en in het vervolg /dev/hdb3 laten mounten onder /usr.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Om even uit te leggen wat je verkeerd hebt gedaan:

Je mount nu een lege partitie (/dev/hdb3) op een map in je root. De bestanden die je op de /usr partitie hebt staan gaan dan uiteraard niet mee ;) Je kan, indien je /usr op een aparte partitie staat, wel met cp, e.a. tools (bijv dd maar pas daar in godsnaam mee op) de bestanden eerst kopieeren naar hdb3, mount je hem daarna dan staan de bestanden op de goede plek.

Verder sluit ik het topic nu, je kan idd met behulp van knoppix of een rescue/install cd je fstab weer aanpassen. Dit doe je door je / partitie even te mounten op een willekeurige plek, en dan gewoon /etc/fstab te editten.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Dit topic is gesloten.