[lan] printer weigert dienst

Pagina: 1
Acties:

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 13:54
Ik heb succesvol een lan opgezet. Heel simpel met 2 computers, Windows 98 SE en een crosskabeltje. Niets aan de hand, de computers kunnen elkaars mappen inzien, enz. Ook is het mogelijk om op de computer waar de printer niet op staat aangesloten de als netwerkprinter ingestelde printer te installeren.
Echter is het niet mogelijk om te printen. Zo gauw er een afdruk gemaakt moet worden, geeft de computer een foutmelding dat het document niet in de wachtrij geplaatst kan worden en wordt de printopdracht afgebroken.
Ook het aansluiten van de printer op de andere computer of het direct printen zonder wachtrij bieden geen oplossing.

Het betreft een HP Deskjet 720 C die middels een paralelle kabel is aangesloten.

Op de computer waar de printer rechtstreeks op is aangesloten, print de printer zonder problemen.

Wat gaat er fout? En wat is de oplossing?

PS: in de search of in de FAQ heb ik geen oplossing kunnen vinden.

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 11:27
Dus op de PC waar de printer direct aan zit via de lpt port gaat het niet?

Heb je alle instellingen alweer normaal gezet?, imo kan je beter gebruik maken van een wachtrij (want ik begrijp dat je dat uit hebt gezet) als dat niet werk, driver update of driver reinstall?

Verwijderd

Hoe heb je de printer precies geïnstalleerd? Misschien helpt het om hem niet als netwerkprinter te installeren maar een printerpoort over het netwerk op te zetten en handmatig daar de printer op te installeren.

• ruftman
op de computer waar de printer direct op staat aangesloten print hij juist wel.
Ik heb dus over het netwerk zowel met en zonder wachtrij geprobeerd te printen, maar gaan van beiden doen het.

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 11:27
De printer is wel gedeeld op de server PC? En dan kun je aannemelijk waarschijnlijk ook de printer toevoegen op de client PC?

Ik denk dat het een driver probleem is, als je op Win 9x PC's een print queue toevoegd (want dat is alles wat je doet) dan installeert hij niet de drivers. (bij winnt,2000 en xp wel)

Tip: sluit die printer ff aan op die client PC, installeer de drivers etc, print (doet ie het?) mooi.

Nu weer op de gewenste situatie, en nogmaals proberen..

• ruftman
Dat heb ik reeds gedaan en dan print de printer inderdaad.
Echter als ik dan weer over het netwerk wil printen, krijg ik die foutmelding weer.

Even duidelijker: de computer begint met het uitvoeren van de printopdracht, de printopdracht woprdt echter niet in de wachtrij geplaatst en vervolgens wordt de opdracht geannuleerd. Ook zonder wachtrij wordt de printer geannuleerd.

Windows geeft dan wel aan dat de printer niet aan staat of niet goed is aangesloten.

De printer staat echter wel aan. En als de printer of het netwerk niet goed zouden zijn aangesloten, zou de printer toch niet zichtbaar zijn op de client PC?

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Printer wegmikken.
Printer toevoegen > bladeren door netwerk naar de desbetreffende pc waar ie aan hangt, toevoegen, stuurprogramma installen wat nodig is.

Als dat niet werkt dan even een nieuwere driver downloaden, sommigen willen niet over een netwerk printen.

• ruftman
Ik heb op de site van HP gekeken. De drivers die daarop staan zijn even oud als mijn eigen drivers.
Ik heb de printer natuurlijk al verwijderd en weer toegevoegd, hielp helaas niets.

• Vm1heA
De rechten van de printer staan ook goed ?
Toevoegen, afdrukken, verwijderen opdrachten zijn losse rechten.
Dus kijk of je genoeg rechten hebt om te mogen afdrukken.

• ruftman
Dat ga ik es uitproberen!

• jorritv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 13:47
Ik zou niet te lang zoeken, je hebt erg veel kans dat je het gewoon niet werkend krijgt.
Je kunt eventueel nog proberen om de time-out op de poort (in de printerdriver) enorm te verhogen, dit heeft ooit bij een klant van ons gewerkt.

Nog even een stukje achtergrond informatie waarom niet (dit gaat wel over een aansluiting via een externe Jetdirect (printservertje) maar de reden waarom dit niet werkt over netwerken wordt wel uitgelegd:
Printers that are not compatible with the HP Jetdirect EX print servers are the HP Deskjet 710c, 712c, 720c, 820c, 1000c, 3300, 3400, 3500, and 3600 series printers. These printers are host-based, which means that they require a Windows computer with specific driver functionality to format and print data correctly. The HP Jetdirect print servers format print data independent of any computing system and, therefore, send print data without specific printer formatting.
Voor een verbinding van pc naar pc naar printer is het verhaal soortgelijk, de "vertaling" moet namelijk gebeuren op de pc waar de printer is aangesloten en niet de pc waarop de opdracht wordt uitgevoerd

• Vm1heA
Evt andere oplossing dan is om te kijken waar het probleem ligt :

Printerdriver van een simpele printer nemen en dan kijken of ie iets wilt afdrukken.
Of een downwardscompatible printer installen.
Pagina: 1