Ik zou graag willen starten met webdesign en ben op zoek naar een boek (of boeken) met de belangrijkste methodes en technieken. Kan iemand me een goed boek aanbevelen? Wat is de beste manier om mijn webdesign voeten nat te maken a.h.w.?
Zoek en gij zult vinden...
Probeert en gij zult leren...
Ik denk dat als je even in de FAQ had gekeken dat je deze vraag niet had hoeven stellen.
Je kunt het beste gewoon op internet zoeken naar wat beginnerstutorials (html.pagina.nl ofzo) en die bekijken en volgen. Gaandeweg zul je leren en uiteindelijk kun je het.
Verwacht niet dat als je een boek koopt dat je het dan na het lezen van dat boek in 1 keer alles proffesioneel kan, want je moet gewoon ervaringen opdoen en dan wordt je er langzaam maar zeker steeds beter in
Probeert en gij zult leren...
Ik denk dat als je even in de FAQ had gekeken dat je deze vraag niet had hoeven stellen.
Je kunt het beste gewoon op internet zoeken naar wat beginnerstutorials (html.pagina.nl ofzo) en die bekijken en volgen. Gaandeweg zul je leren en uiteindelijk kun je het.
Verwacht niet dat als je een boek koopt dat je het dan na het lezen van dat boek in 1 keer alles proffesioneel kan, want je moet gewoon ervaringen opdoen en dan wordt je er langzaam maar zeker steeds beter in
Hieronder wat links om mee te beginnen
Tip: leer spelenderwijs. Neem een doel voor ogen van iets wat je wilt maken en vind de weg er naartoe door veel te oefenen en te zoeken.
http://www.w3schools.com/
http://html.pagina.nl/
http://javascript.pagina.nl/
http://css.pagina.nl/
http://www.w3.org/
http://www.w3schools.com/
http://html.pagina.nl/
http://javascript.pagina.nl/
http://css.pagina.nl/
http://www.w3.org/
[ Voor 29% gewijzigd door Brakkie op 21-06-2004 01:00 ]
Ik heb natuurlijk wel de FAQ eerst gelezen, maar over javascript weet ik ondertussen wel genoeg en de oude FAQ heeft ook geen beginners adviezen. Misschien een idee om deze wel in de nieuwe inhoudelijke FAQ te doen?ikbensander schreef op 21 juni 2004 @ 00:58:
Amazon.com, Bol.com keyword webdesign. 
Genoeg over te vinden, naast online documentatie over Piet mag weten wat
Genoeg over te vinden, naast online documentatie over Piet mag weten wat
Verwijderd
School.Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 00:56:
Ik zou graag willen starten met webdesign en ben op zoek naar een boek (of boeken) met de belangrijkste methodes en technieken. Kan iemand me een goed boek aanbevelen? Wat is de beste manier om mijn webdesign voeten nat te maken a.h.w.?
begin met HTML als je dat onder de knie hebt, ga dan beginnen met een programma zoals dreamweaver... Als je dat onder de knie hebt ga dan beginnen met photoshop of paint shop pro. Als ook dat prima gaat kun je nog iets zoals php of asp gaan leren!
Ergo als je html kent kan je zonder een programma zoals DW maar dat is een ander feit.stef-o.nl schreef op 21 juni 2004 @ 01:14:
begin met HTML als je dat onder de knie hebt, ga dan beginnen met een programma zoals dreamweaver...
disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl
Verwijderd
Omdat web designers met zijn allen online zijn en internet het medium is om uit te wisselen ben ik van mening dat je niet per se op school hoeft te zoeken voor studiemateriaal.
Er zijn zo veel tutorials en manuals van alles wat je nodig hebt te vinden op internet, dat je internet als het ware als bibliotheek kan gebruiken en ervaren web designers bij communities als leraren.
Idealiter natuurlijk wel, maar waar te beginnen? Vandaar dat ik op zoek was naar een boek om mee te starten. Wat moet je trouwens echt weten om een beetje een professionele website in elkaar te zetten? Html, CSS, Javascript???Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 01:23:
[...]
Omdat web designers met zijn allen online zijn en internet het medium is om uit te wisselen ben ik van mening dat je niet per se op school hoeft te zoeken voor studiemateriaal.
Er zijn zo veel tutorials en manuals van alles wat je nodig hebt te vinden op internet, dat je internet als het ware als bibliotheek kan gebruiken en ervaren web designers bij communities als leraren.
Wat wil je worden? Webdesigner, webprogrammeur of webdeveloper? Voor het eerste moet je grafische kennis hebben, voor het tweede programmeerkennis en voor het derde moet je eigenlijk alles kunnen plus nog logisch kunnen nadenken over websites.Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 01:26:
Idealiter natuurlijk wel, maar waar te beginnen? Vandaar dat ik op zoek was naar een boek om mee te starten. Wat moet je trouwens echt weten om een beetje een professionele website in elkaar te zetten? Html, CSS, Javascript???
Webdesigner? Puur grafisch dus..Dennis schreef op 21 juni 2004 @ 01:40:
[...]
Wat wil je worden? Webdesigner, webprogrammeur of webdeveloper? Voor het eerste moet je grafische kennis hebben, voor het tweede programmeerkennis en voor het derde moet je eigenlijk alles kunnen plus nog logisch kunnen nadenken over websites.
Dan zou ik beginnen met een stuk papier en potlood. Ga nadenken over de layout, zet wat dingen op papier. Als je dat gedaan hebt ga je je tekening vertalen naar HTML.
...
Hmm.. van papier naar HTML... nu ga je daarmee als designer uberhaupt al een stap te ver natuurlijk, maar je slaat ook nog eens een stap over.Haranaka schreef op 21 juni 2004 @ 10:14:
[...]
Dan zou ik beginnen met een stuk papier en potlood. Ga nadenken over de layout, zet wat dingen op papier. Als je dat gedaan hebt ga je je tekening vertalen naar HTML.
Tekenen is geen slecht idee, maar Photoshop/Illustrator uit je hoofd kennen lijkt me belangrijker. Laat het HTML'en maar aan de HTML'er over zeg maar
Hier is LOI een mooie oplossing voor.
kijk hier eens naar: LOI cursus webdesign
Maar met zelf het een en ander uit vogelen leer je het ook.
[ Voor 18% gewijzigd door Zeror op 21-06-2004 10:32 ]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Als je de inhoud van die opleiding bekijkt lijkt het me zo'n 1998-cursus waarbij je een keer website over met frames, een heleboel vloekende kleuren en een achtergrondmuziekje over je hobby maakt waarna je jezelf webdesigner mag noemen.Rakkerzero schreef op 21 juni 2004 @ 10:31:
Hier is LOI een mooie oplossing voor.
Oh wacht, de website van het LOI bestaat ook uit frames, en heeft niet eens een HTML-tag, laat staan een DTD...
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ja die heb ik ook gedaan om mn cv uit te breiden...... Die is zoooooooo slecht. Daar leer je html van dat 12 jaar geleden in gebruik was. Lijkt me dus niet zo`n slim plan.
Al helemaal niet als je designer wilt worden. Dan heb je niets met html te maken.... Daar zijn dan weer de codekloppers voor zoals bosmonster al zegt
disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl
@ Johnny & disjfa
Je ergens mee beginnen. Dan lijkt mij dit een aardige start.
Deze is bij NTI: Webpage Designer
[ Voor 37% gewijzigd door Zeror op 21-06-2004 10:48 ]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Die heeft wel niet zo'm mooie folder, maar het materiaal is imho wel veel beter, als je bijvoorbeeld naar die proefles kijkt, daar staan tenminste dingen waar je in de beroepspraktijk wat aan hebt (afgezien van enkele stomme dingen zoals links die altijd moeten openen in nieuwe vensters en HTML-scripts die niet bestaan, dat ActiveX in alle browsers werkt en dat het een programmeer taal is, dat JavaScript een programma is en dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen client- en serverside, en dat het eerste stuk code meteen in afschrikwekkend ingewikkeld Perl is).Rakkerzero schreef op 21 juni 2004 @ 10:46:
@ Johnny & disjfa
[ Voor 32% gewijzigd door Johnny op 21-06-2004 11:03 ]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Hmm.. en de omschrijving van DHTML laat ook nogal wat te wensen over
Aangezien je vooral grafisch aan de gang wilt gaan kun je ook denken aan flash... Veel info (tutorials!) kun je vinden op www.flashfocus.nl
Ikzelf maak eigenlijk alleen sites in flash. Van html heb ik verder niet veel kennis, laat staan van css etc. Ik houd het daarom dus ook simpel, dus geen login dingen ofzo.
Ikzelf maak eigenlijk alleen sites in flash. Van html heb ik verder niet veel kennis, laat staan van css etc. Ik houd het daarom dus ook simpel, dus geen login dingen ofzo.
Mixed Reality dev
In principe ben ik wel thuis in .jsp enzo en kan wel iemand vinden die verder .asp zou kunnen doen. Het probleem met flash is dat het toch wel niet door iedereen zonder een extra plugin o.i.d. te gebruiken is, wat de bruikbaarheid (door een zo groot mogelijke groep) een beetje minder maakt. Natuurlijk is dat de laatste jaren verbeterd, maar toch blijf toch liever bij meer standaard dingen.Menesis schreef op 21 juni 2004 @ 11:11:
Aangezien je vooral grafisch aan de gang wilt gaan kun je ook denken aan flash... Veel info (tutorials!) kun je vinden op www.flashfocus.nl
Tip: gebruik Mozilla/FireFox/Opera bij het designen. Niet alleen hebben deze browsers tools ingebouwd die erg behulpzaam zijn, maar ze houden zich ook veel beter aan de geldende W3C standaard. Dat i.t.t. IE (en dus MyIE/AvantBrowser etc). Het bespaart je veel ellende!
Kennis van HTML/CSS(!) en de mogelijkheden van DHTML/Javascript is IMO toch zeker een vereiste voor een webdesigner! Nu krijg ik vaker designs voor mijn kiezen welke gewoon erg onhandig zijn om naar HTML om te zetten.Bosmonster schreef op 21 juni 2004 @ 10:25:
[...]
Tekenen is geen slecht idee, maar Photoshop/Illustrator uit je hoofd kennen lijkt me belangrijker. Laat het HTML'en maar aan de HTML'er over zeg maar
Daarbij verzinnen designers soms de meest rare dingen, die ze toch weer pixel-precies willen terug zien in de uiteindelijke HTML versie..
Slechte zaak. Mijn ongezouten kritiek over flash-sites in het algemeen: ze navigeren onhandig, ze vallen niet te doorzoeken, ze houden geen rekening met mijn schermformaat, ze maken geluid (AARG!), ze worden niet geindexeerd door zoekmachines, door alle bewegende dingen duurt het vaak gewoon een tijd voordat je op scherm hebt wat je wilt hebben, veel 'designers' hebben de originaliteit van een stoeptegel waardoor je keer op keer op keer dezelfde effectjes ziet... En zo kan ik nog wel even doorgaan.Menesis schreef op 21 juni 2004 @ 11:11:
Mijn mening als doorgewinterde internetgebruiker: doe het vooral niet! Ik ben veel meer onder de indruk van sites die mooi in HTML met CSS zijn opgemaakt. Die sites werken ook veel fijner.
Verwijderd
Goeie tip, maar dan krijg je het omgekeerde probleem, nl. dat je je site weer moet gaan aanpassen zodat het goed in IE werktNexxennium schreef op 21 juni 2004 @ 12:24:
Tip: gebruik Mozilla/FireFox/Opera bij het designen. Niet alleen hebben deze browsers tools ingebouwd die erg behulpzaam zijn, maar ze houden zich ook veel beter aan de geldende W3C standaard. Dat i.t.t. IE (en dus MyIE/AvantBrowser etc). Het bespaart je veel ellende!
Desalniettemin beter dan omgekeerd.
Verwijderd
Volgens mij hanteer jij een andere definitie van 'design' dan de rest. Wat hebben browsers nou met het ontwerpproces te maken?Nexxennium schreef op 21 juni 2004 @ 12:24:
MoMo: Sorry, je vraag is te algemeen om goed te kunnen beantwoorden. Maak jezelf eens ietsje duidelijker:
- Wil je professioneel aan de slag of is het een hobby?
- Wil je je puur richten op het grafische/creatieve vlak of wil je je ook verdiepen in Interaction Design. (basiskennis van ID is wel onontbeerlijk, overigens)
- Wat is je achtergrond? Heb je een grafische opleiding of een andere creatieve tic?
Dat dacht ik dus ook afgelopen weekend, ik had mijn site omgezet naar de xhtml standaard, geen foutmeldingen meer op w3c. Hij zag eruit zoals hij eruit moest zien in firefox, maar IE gaf het totaal niet fijn weer, werkt op de een of andere manier niet goed met plaatjes die je een procentuele height geeft.Nexxennium schreef op 21 juni 2004 @ 12:24:
Ik zou dus aanraden voor zowel firefox als voor IE compatible sites te gaan maken, dus dubbelop checken of het resultaat is zoals je het zou willen, de meerderheid gebruikt toch nog IE.
Nog een tip van mijn kant. Probeer volgens een stricte webstandaard te coden. Ofwel html 4.01 strict, ofwel xhtml 1.0 strict ofwel xhtml 1.1. Als je alles doet volgens de stricte normen moet je jezelf nooit verwijten dat je slecht code ofzo, maar dan kan je met de vinger naar de browser wijzen.
Maak je overigens nooit teveel zorgen om IE. IE houdt vaak geen rekening met de standaarden, en daardoor kan je soms misterieuze dingen tegenkomen. Gebruik een diversiteit aan browsers zoals firefox 0.8, firefox 0.9, lynx, opera, mozilla, netscape, internet explorer, en dan liefst nog allemaal op verschillende platformen (door eventueel kennissen aan re spreken waarvan je weet dat ze een ander platform gebruiken). Zo kan je zien of een bepaalde fout in bvb IE niet voorkomt in de andere browsers, zo weet je dat het aan IE ligt, en niet aan jou. En zo idem voor de rest van de browsers en fouten.
Begin dus eerst gewoon met deze technieken onder de knie te krijgen, en als je kan, begin dan liefst direct met xhtml 1.1, je hebt er minder tags e.d. maar in combinatie met css kan je zeer prachige dingen maken en css is nu niet echt de meest moeilijke code.
Grijp liever niet naar Dreamwaver/Frontpage ofzo, zo heb je alle controle over de code van je website. Conteroleer regelmatig met een validator, zodat je je fouten er direct uit kan halen, want anders loop je na een paar dagen coden op ettelijke honderden fouten.
Maak je overigens nooit teveel zorgen om IE. IE houdt vaak geen rekening met de standaarden, en daardoor kan je soms misterieuze dingen tegenkomen. Gebruik een diversiteit aan browsers zoals firefox 0.8, firefox 0.9, lynx, opera, mozilla, netscape, internet explorer, en dan liefst nog allemaal op verschillende platformen (door eventueel kennissen aan re spreken waarvan je weet dat ze een ander platform gebruiken). Zo kan je zien of een bepaalde fout in bvb IE niet voorkomt in de andere browsers, zo weet je dat het aan IE ligt, en niet aan jou. En zo idem voor de rest van de browsers en fouten.
Begin dus eerst gewoon met deze technieken onder de knie te krijgen, en als je kan, begin dan liefst direct met xhtml 1.1, je hebt er minder tags e.d. maar in combinatie met css kan je zeer prachige dingen maken en css is nu niet echt de meest moeilijke code.
Grijp liever niet naar Dreamwaver/Frontpage ofzo, zo heb je alle controle over de code van je website. Conteroleer regelmatig met een validator, zodat je je fouten er direct uit kan halen, want anders loop je na een paar dagen coden op ettelijke honderden fouten.
Als iedereen nou zo gaat denken bepaald IE de standaarden, en niet omgekeerd. Ik ben van mening dat als IE aan een bepaalde standaard zijn voeten veegt, dat je dat dan maar zo moet laten, en dat je dan geen halsbrekende toeren moet uithalen om IE zijn zin te geven.SandaX schreef op 21 juni 2004 @ 13:09:
... de meerderheid gebruikt toch nog IE.
[ Voor 41% gewijzigd door Ibex op 21-06-2004 13:30 ]
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be
Het lijkt me logisch dat de TS zelf eerst aan de slag gaat met HTML. En dan is het zeker relevant. En ook zoals gezegd lijkt het mij raadzaam dat een ontwerper ook zelf zijn ontwerpen kan implementeren, of iig een idee heeft hoe dat in grote lijnen zou moeten.Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 12:53:
[...]
Volgens mij hanteer jij een andere definitie van 'design' dan de rest. Wat hebben browsers nou met het ontwerpproces te maken?
Mijn ervaring is dat het makkelijker is om W3C-compliant code aan te passen voor IE (en toch W3C-compliant te houden) dan belabberde gare ranzige IE-'optimized' code om te bouwen naar W3C compliant. Vandaar mijn tip om gewoon niet met IE te werken.
Je ontwerpt een website toch voor je gebruikers? Als de meerderheid van de gebruikers IE gebruikt, dan zul je er toch rekening mee moeten houden. Standaarden zijn ontwikkeld ten dienste van mensen, niet andersom. Ik ben overigens wel van mening dat je je aan de standaarden moet houden als ontwerper (of als ontwikkelaar), maar aan vingerwijzen naar browsers en dat soort zaken heeft een gebruiker uiteindelijk helemaal niets.Ibex schreef op 21 juni 2004 @ 13:24:
Als iedereen nou zo gaat denken bepaald IE de standaarden, en niet omgekeerd. Ik ben van mening dat als IE aan een bepaalde standaard zijn voeten veegt, dat je dat dan maar zo moet laten, en dat je dan geen halsbrekende toeren moet uithalen om IE zijn zin te geven.
Dat is in mijn ogen een voordeel. Als je gaat ontwerpen met gemak in het achterhoofd, dan krijg je kwalitatief sites die er minder mooi uitzien als mogelijk was geweest omdat je je aan het passen bent aan wat kan. Je zou juist grenzen kunnen verleggen door niet met de mogelijkheden rekening te houden.Nexxennium schreef op 21 juni 2004 @ 12:27:
[...]
Kennis van HTML/CSS(!) en de mogelijkheden van DHTML/Javascript is IMO toch zeker een vereiste voor een webdesigner! Nu krijg ik vaker designs voor mijn kiezen welke gewoon erg onhandig zijn om naar HTML om te zetten.
Daarbij verzinnen designers soms de meest rare dingen, die ze toch weer pixel-precies willen terug zien in de uiteindelijke HTML versie..
Bovendien, hoe weet jij nou wat er mogelijk is als je steeds blijft binnen wat je al weet...
Dat is mijn mening, en met mij --weet ik-- vele ontwerpers en ontwikkelaars...
Tenzij je niet van uitdagingen houdt, dan is een gedegen kennis misschien wel iets dat je tegen kan werken...
Ja sorry, misschien was het beter geweest om niet zo algemeen te blijven. Ik heb een achtergrond in server side programming (.jsp, SQL en al dat soort zooi). Nu wil ik dus basis technieken leren om een professionele front end (grafische gedeelte dus) in elkaar te zetten. Wat is trouwens interaction design? Links?Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 12:53:
[...]
MoMo: Sorry, je vraag is te algemeen om goed te kunnen beantwoorden. Maak jezelf eens ietsje duidelijker:
- Wil je professioneel aan de slag of is het een hobby?
- Wil je je puur richten op het grafische/creatieve vlak of wil je je ook verdiepen in Interaction Design. (basiskennis van ID is wel onontbeerlijk, overigens)
- Wat is je achtergrond? Heb je een grafische opleiding of een andere creatieve tic?
Verwijderd
Nexxennium schreef op 21 juni 2004 @ 13:38:
Het lijkt me logisch dat de TS zelf eerst aan de slag gaat met HTML. En dan is het zeker relevant.
Ik weet niet of jullie uberhaupt posts lezen van de topicstarter:Ibex schreef op 21 juni 2004 @ 13:24:
Nog een tip van mijn kant. Probeer volgens een stricte webstandaard te coden.
Informatie over code (hoe goed dan ook bedoeld) is gewoon niet relevant.Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 10:10:
Webdesigner? Puur grafisch dus..
Hou het maar op dat laatste.En ook zoals gezegd lijkt het mij raadzaam dat een ontwerper ook zelf zijn ontwerpen kan implementeren, of iig een idee heeft hoe dat in grote lijnen zou moeten.
Flash etc.Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 14:42:
Wat is trouwens interaction design? Links?
Een beetje "kennis van mogelijkheden en beperkingen" en "complete sites kunnen bouwen zelf" is toch wel een wereld van verschil. Het eerste is gewoon een kwestie van ervaring van de designer en af en toe zelf even het internet bezoeken 
Verder is het zoals RwD zegt meer een voordeel om als creatief persoon niet al te veel in een hokje te denken, maar juist je creatie de vrije loop kan laten. Dat daar af en toe dan wat bijgeschaafd moet worden richting realisme is een iteratief proces tussen de ontwikkelaars en de vormgever
Verder is het zoals RwD zegt meer een voordeel om als creatief persoon niet al te veel in een hokje te denken, maar juist je creatie de vrije loop kan laten. Dat daar af en toe dan wat bijgeschaafd moet worden richting realisme is een iteratief proces tussen de ontwikkelaars en de vormgever
Alles wat met interactie te maken heeft. Alles waar de gebruiker interacteert met het systeem dus. Webdesign is daar in zijn geheel een voorbeeld van. Dit is geen statisch iets waar alleen naar gekeken wordt, maar een 'applicatie' waar geinteracteerd mee moet worden. Deze interactie moet je vormgeven, hence interaction designWat is trouwens interaction design?
[ Voor 27% gewijzigd door Bosmonster op 21-06-2004 14:46 ]
Verwijderd
Wat is trouwens interaction design?
Dennis schreef op 21 juni 2004 @ 14:44:
Flash etc.
Tsk, zeg dan iets zinnigs in plaats van een pakket met een levensstijl van ware Goden te vergelijken
Interaction Design: Interaction design is a systematic and iterative process for designing highly interactive user interfaces. Methodology includes research and discovery techniques such as requirements analysis, stakeholder analysis, task analysis, as well as prototyping, inspection and evaluation methods.
In andere woorden doe je onderzoek of iets werkt en presenteert meetbare resultaten in plaats van het lukraak doen en hopen dat je gebruikers het snappen (jan boeren fluitjes methodiek).
In Yellows ogen kun je pas beginnen als webdesigner als je je eerste week geocities/angelfire pagebuilder hel erop heb zitten. Dus eerst zelf er leuk mee spelen voordat je verspilde moeite en geld stopt in boeken.
|{ brrr }] |
Verwijderd
Akkoord met het standpunt dat er een zee van verschil is tussen een WebDeveloper en een WebDesigner. Ik krijg toch vaak de indruk dat dit onderscheid niet altijd gemaakt wordt in het merendeel van de discussies.
Waar ik me wel kan aansluiten bij de TS is het contrast aan beschikbare resources (ik denk dat zijn post daaruit ontsproten is). Bijvoorbeeld voor de developer zijn er 1001 resources rond PHP, ASP, HTML, DHTML, XML, ... en noem maar op. Beste voorbeeld is denk ik het huidige aanbod van uitgevers zoals bijvoorbeeld WROX press. Voor de designer is het denk ik een andere verhaal: reeds ruime tijd ben ik op zoek naar een PhotoShop/Webdesign boek en tot mijn grote verbazing kan ik hierrond weinig of niks bruikbaars vinden bij de grotere ketens (Amazon, B&N,...).
Kritiek welcome ... as usual ... (of natuurlijk een paar ISBN nummers die mijn ongelijk bewijzen
)
Waar ik me wel kan aansluiten bij de TS is het contrast aan beschikbare resources (ik denk dat zijn post daaruit ontsproten is). Bijvoorbeeld voor de developer zijn er 1001 resources rond PHP, ASP, HTML, DHTML, XML, ... en noem maar op. Beste voorbeeld is denk ik het huidige aanbod van uitgevers zoals bijvoorbeeld WROX press. Voor de designer is het denk ik een andere verhaal: reeds ruime tijd ben ik op zoek naar een PhotoShop/Webdesign boek en tot mijn grote verbazing kan ik hierrond weinig of niks bruikbaars vinden bij de grotere ketens (Amazon, B&N,...).
Kritiek welcome ... as usual ... (of natuurlijk een paar ISBN nummers die mijn ongelijk bewijzen
Verwijderd
En dat vindt Ivy an sich niet heel raar. Het is een feit dat er eigenlijk twee beroepstakken zijn, te weten het programmeren/developpen en het design.Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 15:43:
Akkoord met het standpunt dat er een zee van verschil is tussen een WebDeveloper en een WebDesigner. Ik krijg toch vaak de indruk dat dit onderscheid niet altijd gemaakt wordt in het merendeel van de discussies.
Maar - en ik vindt dat persoonlijk dus een hele grote 'maar' - het is vrijwel ondenkelijk dat een webdesigner helemaal niets van HTML/webdevelopment weet en visa versa.
In mijn ogen moet een (web)designer namelijk al van scratsch af aan rekening houden met het feit dat het hele 'zooitje' vertaald moet worden naar HTML en alle hulpmiddelen van dien (flash, server-side scripting, etc.).
En andersom zal een webprogrammeur veelal tevens om kunnen gaan met de design-programmatuur als PS, Illustrator, flash, etc. Al is dat soms maar in lichte vorm. Wat ook geldt voor de designers; ze hoeven niet te kunnen programmeren als bijvoorbeeld een Ivy (over-the-top-self-promotion-joke) maar een beetje kennis van zaken als (D)HTML en Javascript etc. kan geen kwaad.
edit: even on-topic blijven:
@TS: Je zegt dat je wilt starten maar door de bomen het bos niet meer ziet. Maak zelf eerst duidelijke keuzes en doelstellingen. Wil je sites maken en online zetten? Wil je alleen vormgeven? Wil je een combinatie?
Afhankelijk van die stellingen kun je bepalen welke programma's je zult moeten beheersen en in welke mate.
Designen: Photoshop, Illustrator en Flash (IMO), bijvoorbeeld.
Programmeren/dev'ven: (D)HTML, Javascript, Server-side taal (evt.) als bijvoorbeeld een PHP of ASP(.net).
En de leerweg? Wat dacht je van ww.google.nl -> `tutorial photoshop of tutorial (d)html`?
Lijkt mij - helemaal hedendaags - de juiste weg om te bewandelen. Want ik heb nieuws: een opleiding gaat jou, zonder basiskennis, IMO niet helpen.
Het innitiatief moet komen uit hobby-matige belangstelling, en niet uit een opleiding/papiertje.
Ik ben namelijk van mening, en niet alleen met webdesign maar met heel veel dingen, dat de succesverhalen onstaan uit het zelf aanleren van kennis (ben even de naam kwijt voor een persoon die geen scholing heeft ondergaan maar zichzelf heel veel kennis aanleert).
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 16:08 ]
Verwijderd
Hmm. Een goed design eindigt misschien in Photoshop, maar dat is maar een heel klein gedeelte van het hele verhaal. Een goede webdesigner heeft ook kennis nodig van bijvoorbeeld kleurtheorie, typografie, en interaction design. Ik kon al jaren behoorlijk Photoshoppen voordat ik een beetje leerde designen...:)Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 15:58:
Afhankelijk van die stellingen kun je bepalen welke programma's je zult moeten beheersen en in welke mate.
Designen: Photoshop, Illustrator en Flash (IMO), bijvoorbeeld.
Programmeren/dev'ven: (D)HTML, Javascript, Server-side taal (evt.) als bijvoorbeeld een PHP of ASP(.net).
Verwijderd
Hangt er compleet vanaf wat je verstaat onder het woord `design`.Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 16:26:
[...]
Hmm. Een goed design eindigt misschien in Photoshop, maar dat is maar een heel klein gedeelte van het hele verhaal. Een goede webdesigner heeft ook kennis nodig van bijvoorbeeld kleurtheorie, typografie, en interaction design. Ik kon al jaren behoorlijk Photoshoppen voordat ik een beetje leerde designen...:)
Omgetoverd naar het nederlands betekend het ontwerpen, en dan ben ik met je eens dat daar mee bij komt kijken dan het grafisch ontwerp.
Ik denk dat ik in mijn voorgaande post een beetje, ongeschreven, uitging van grafisch ontwerpen en dat jij daar langs kijkt. NOFI uiteraard.
Daarnaast heb je het over kleur en lettertypen. Echter, dit heeft natuurlijk niets te maken met programmatuur maar met de persoonlijke kennis van een designer. En het is aan een designer zelf om te bepalen met welke kennis hij een ontwerp gaat maken. Ik ken namelijk zat ontwerpers die geen snars verstand hebben van kleuren en of lettertypen (en dan praat ik over de theorie) maar die wél mooie dingen maken.
Gevolg van succesvolle (grafische) ontwerpers is, dat zij zichzelf vaak aanleren om correct kleuren en lettertypes te gebruiken, aangezien de praktijk dit vanzelf aanwijst. En dat leer je natuurlijk niet van de een op de andere dag.
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 15:58:
...
Ik ben namelijk van mening, en niet alleen met webdesign maar met heel veel dingen, dat de succesverhalen onstaan uit het zelf aanleren van kennis (ben even de naam kwijt voor een persoon die geen scholing heeft ondergaan maar zichzelf heel veel kennis aanleert).
offtopic:
autodidact is de term die je zoekt
autodidact is de term die je zoekt
Het gaat er dus om het juiste evenwicht daarin te creëren, en dat leer je inderdaad vanzelf, al is een opleiding grafisch ontwerper ook niet verkeerd natuurlijk (daar krijg je 'natuurlijk' lessen in typografie en kleurenleer of iets dergelijks).Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 16:33:
[...]
Daarnaast heb je het over kleur en lettertypen. Echter, dit heeft natuurlijk niets te maken met programmatuur maar met de persoonlijke kennis van een designer. En het is aan een designer zelf om te bepalen met welke kennis hij een ontwerp gaat maken. Ik ken namelijk zat ontwerpers die geen snars verstand hebben van kleuren en of lettertypen (en dan praat ik over de theorie) maar die wél mooie dingen maken.
Gevolg van succesvolle (grafische) ontwerpers is, dat zij zichzelf vaak aanleren om correct kleuren en lettertypes te gebruiken, aangezien de praktijk dit vanzelf aanwijst. En dat leer je natuurlijk niet van de een op de andere dag.
Ik ben ook van mening trouwens dat een ontwerper enige html moet kennen, e.v.t. CSS, en moet weten wat zoal de mogelijkheden zijn, al is er natuurlijk veel wel te maken
Edït: Een kleine toevoeging: praktische kennis is vereist bij designen (nogal logisch he
[ Voor 8% gewijzigd door Scrummie op 21-06-2004 19:15 ]
Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T
Mjah ik ben zelf gewoon ooit een gaan klooien met Frontpage Express, en ben momenteel aan een al zeg ik zelf zeer vet design bezig. Is denk vooral het doen, je doet ook niet ff wat moois denk ik. Gewoon veel oefenen en veel doen. Tekenen is idd een goede optie, maar soms is het rottig wat je op papier hebt echt netjes op het beeld te krijgen. Maar zeker in het begin gewoon veel oefenen en ook onzin designs maken, leer je veel van.
Pagina: 1