Start X ?????

Pagina: 1
Acties:

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 12:58

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
ik was laatst als root ingelogd..en moest ff snel windhoos in (k heb dual boot)..knalde er wat vast (klote xmms naait altijd vast bij mij)...heb ik op reset gedrukt en nu komt het probleem: als ik nu linux in wil kan ik niet meer in de x win configuratie komen :( .geeft een error met:failed to load x11 free386..wie weet hoe ik dat kan restoren zonder dat ik linux opnieuw (echt een windows grap)moet instaleren?? thnxxx

Bears and Bulls

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
das kut ja, frank

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 00:41
welke distro gebruik je ?

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

NOOIT OP RESET DRUKKEN!
Is funest voor Linux (tenzij ReiserFS).
Als je gewoon het commando "reboot" intikt (CTRL+ALT+F1 en dan CTRL+ALT+DEL), dan wordt ook het gecrashte XMMS gestopt. Reset is nooit nodig. (Tenzij je _echt_ een brak systeem hebt natuurlijk. :) )
Oplossing:
Check je config. Misschien is die corrupt.
X bibliotheken opnieuw installeren. (Debian: apt-get install xserver-xfree86 --reinstall)
Succes!

• moeizaam
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04-2024
Beste vriend !

Niet verder kutten, gewoon vanaf je windows machine de laatste X86 downloaden en installeren.

Signature?

Verwijderd

Vriend van me hat ook net linux, en resette hem ook een paar keer zomaar.. dag linux :P

Verwijderd

tja linux en resetten dat is gewoon een kweste van geluk, ik heb eens een keer linux op een pc gehad waar de ide controllers rot van waren.. _ELKE_ file die ik verandere en opende en weet ik veel wat meer werd "kapot" gemaakt, de file system check was uren bezig totdat er dus een belangrijk bestandje rot was (init) toen was het by by linux (en by by mobo)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt misschien een keertje fsck'en, misschien helpt het.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
ik heb ook wel een paar keer wat problemen gehad waarbij ik moest resetten. Bij het opnieuw opstarten zegt ie dan gewoon "not cleanly unmounted, check forced" ofzo dan staat ie 2 minuten te scanner, fixt ie een paar errors en dan draait ie weer prima.

Verwijderd

Op zaterdag 23 december 2000 00:59 schreef Valium het volgende:
NOOIT OP RESET DRUKKEN!
Is funest voor Linux (tenzij ReiserFS).
Mijn linux (op ext2fs partities) loopt helaas door brakke hardware nogal eens vast, maar daardoor(wel door afgestorve hd's :() heb ik nog nooit erge data corruption gehad (behalve dan met open files die ik aan het editten was uiteraard). Dus het valt wel wat mee hoor :)

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op maandag 25 december 2000 22:48 schreef Pc123 het volgende:
ik heb ook wel een paar keer wat problemen gehad waarbij ik moest resetten. Bij het opnieuw opstarten zegt ie dan gewoon "not cleanly unmounted, check forced" ofzo dan staat ie 2 minuten te scanner, fixt ie een paar errors en dan draait ie weer prima.
Op maandag 25 december 2000 23:01 schreef TH1J5 het volgende:
[..]
Mijn linux (op ext2fs partities) loopt helaas door brakke hardware nogal eens vast, maar daardoor(wel door afgestorve hd's :() heb ik nog nooit erge data corruption gehad (behalve dan met open files die ik aan het editten was uiteraard). Dus het valt wel wat mee hoor :)
FF als reactie op de bovenstaande quotes:
Dan hebben jullie geluk gehad. Linux zijn filesystem kan erg slecht tegen abrupte afkapacties (mooi scrabblewoord). Het kan zijn dat een reset precies in een kritiek punt plaatsvind. Ik heb zelf 2x mogen herinstalleren omdat ik een kernel-panic als reactie kreeg op mijn reset. Een vriend van me zijn server was 100% kaduuk door een stop die d'r uit vloog (de hardware was prima, maar de software was vernaggeld). Dus je hebt geluk gehad. Ik heb tot nu toe ook weer geluk gehad, want ik heb al wel een resetje gehad met mijn huidige systeem. Maar druk niet te makkelijk op reset, want wanneer je je Linux kwijt bent, ben je weer een week verder voordat je het weer hebt zoals je het had.

Nu ik het teruglees klink ik wel erg doomsday-achtig....Whahahahahahaha (picture of mad scientist here).

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Hmmmmzzz.....

Dat zijn dus minpunten voor Linux.
Das eigenlik best bagger dan.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op donderdag 28 december 2000 14:53 schreef s_broekhoven het volgende:
Dat zijn dus minpunten voor Linux.
Das eigenlik best bagger dan.
Makkelijk geconcludeerd zeg. Dit zijn niet minpunten van Linux, maar van IEDER filesystem wat geen backup heeft of journaling gebruikt. Ook windows heeft hier last van. Alleen is de kans dat er wat fout gaat in windows veel kleiner omdat die zo ontzettend overvol staat met rotzooi. (Dus relatief weinig belangrijke zaken, dus relatief weinig kans dat kritieke dingen worden geraakt door een reset. :))
Je kunt Linux ook draaien op ReiserFS, zoals ik al eerder zei. Hierdoor loop je veel minder kans op problemen en is het ook bestand tegen mensen die om de haverklap op de reset rammen (zoals windows-gebruikers die gewend zijn dat een systeem compleet crasht wanneer een programma vastloopt en meteen met hun vinger op de reset hangen |:( ).

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ook windows heeft hier last van.
Op de een of andere manier denk ik niet dat s_broekhoven aan het vergelijken was met Windows, Valium... ;)

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Nee... ik was het niet aan het vergelijken met Windows.

Overigens...
Ik heb windows volgens mij honderden keren herstart... maar het is me nog nooit voorgekomen dat mijn GUI niet meer starte.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb windows volgens mij honderden keren herstart... maar het is me nog nooit voorgekomen dat mijn GUI niet meer starte.
Ik heb dat wel es gehad hoor... en met windows is dat VELE malen erger dan in linux. Probeer win2k maar es te starten als een of andere videodriver absoluut niet blijkt samen te werken met andere drivers ofzo...

Maja, het probleem is relatief simpel op te lossen. Het best is denk ik, eerst een fsck (liefst na een init=1 of linux single boot) op de partitie(s) uitvoeren, en dan de X software vervangen... In rpm-gebaseerde distro's zou je bijvoorbeeld rpm -e --nodeps XFree86 en daarna rpm -Ivh XFree86-blabla
(ook een optie is gelijk de nieuwste X voor jouw distro te downen en die over de oude heen installeren)

Als je overigens zoiets weer hebt kun je het makkelijkst iets als CTRL+ALT+BACKSPACE (om uit X te komen) en vervolgens reboot doen. Mocht je toetsenbord niet meer meewerken... log dan met een ander systeem op je linux bak in (telnet of ssh zijn dan heel handig) su naar root en reboot.
Mocht dat allemaal niet werken of niet kunnen, wacht dan minstens een halve minuut en druk dan op reboot. De diskcache bijwerking vindt namelijk ongeveer elke 30 seconden plaats...

Overigens is een server van mij regelmatig gereset door bv stroomuitval... maar is tot nu toe elke keer weer up gekomen, dit geldt eigenlijk voor alle linux systemen waar ik zoiets meemaakte... Maar een zwaar belast systeem zal allicht iets minder vergefelijk zijn :(

Ohja, nog iets... Je kunt het hele relaas denk ik wel overslaan. Aangezien je 'X binaries' wel goed lijken te zijn. Wat wel van belang is is de foutmelding die je krijgt bij X starten...
Want daaruit kun je afleiden wat de fout is, het is bijvoorbeeld mogelijk dat je XF86Config niet goed te lezen is oid...
Probeer het met
startx > /tmp/x-error 2>&1
Daar komt dan alle output van X in... dat is wellicht wat duidelijker te lezen, zeker als je iets als man XFree86 erbij houdt...

Succes

• Pc123
je hebt ook ext3fs, das ook een soort reiserFS maar nog heel erg in ontwikkeling, werkt nog niet met RAID systemen

• Pc123
Kan iemand me ff uitleggen wat een journaling filesystem is? Ik begrijp dat dat een filesystem is wat goed tegen ploteselinge crashes kan maar wat is het verschil dan eigenlijk? Wat is er anders aan zodat ie er wel tegen kan?

• JayTaph
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Ik weet niet in hoeverre je ermee bekend bent, maar ik zie een journaling systeem een beetje als het gebruik van een CVS/RCS systeem.

In plaats van een directe update van een file (bv, je veranderd een tekstfile: er veranderen dus sectoren op je schijf, er komen sectoren bij of sectoren worden vrijgegeven etc), word er ook bijgehouden in een speciale file WAT je precies hebt gedaan (hoe laat het is veranderd, wanneer het is veranderd, hoe het is veranderd etc).

Aangezien dit vrij veel data teweegbrengt eventueel (als je een kleine tekstfile veel wijzigt, brengt dat op den duur een grote logfile teweeg), worden deze logfiles (of veranderen) ook daadwerkelijk aan de file aangebracht. Er word een vlaggetje gezet (hee, ik ga deze file aanpassen), de file wordt aangepast, de logfile word gecleaned (er zijn namelijk geen veranderingen meer) en het vlaggetje wordt weggehaald.

Als er iets foutgaat tijdens deze fysieke update (bv systeemcrash), dan hoeft het OS alleen maar de files te checken die het vlaggetje "ik ga updaten" hebben aanstaan. Zodra dat het geval is, dan moet hij die file helemaal uitpluizen (althans, de log ervan).

Tis niet helemaal 100% correct, maar geeft een beetje het grote verschil weer...

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Pagina: 1