Ik heb windows volgens mij honderden keren herstart... maar het is me nog nooit voorgekomen dat mijn GUI niet meer starte.
Ik heb dat wel es gehad hoor... en met windows is dat VELE malen erger dan in linux. Probeer win2k maar es te starten als een of andere videodriver absoluut niet blijkt samen te werken met andere drivers ofzo...
Maja, het probleem is relatief simpel op te lossen. Het best is denk ik, eerst een fsck (liefst na een init=1 of linux single boot) op de partitie(s) uitvoeren, en dan de X software vervangen... In rpm-gebaseerde distro's zou je bijvoorbeeld rpm -e --nodeps XFree86 en daarna rpm -Ivh XFree86-blabla
(ook een optie is gelijk de nieuwste X voor jouw distro te downen en die over de oude heen installeren)
Als je overigens zoiets weer hebt kun je het makkelijkst iets als CTRL+ALT+BACKSPACE (om uit X te komen) en vervolgens reboot doen. Mocht je toetsenbord niet meer meewerken... log dan met een ander systeem op je linux bak in (telnet of ssh zijn dan heel handig) su naar root en reboot.
Mocht dat allemaal niet werken of niet kunnen, wacht dan minstens een halve minuut en druk dan op reboot. De diskcache bijwerking vindt namelijk ongeveer elke 30 seconden plaats...
Overigens is een server van mij regelmatig gereset door bv stroomuitval... maar is tot nu toe elke keer weer up gekomen, dit geldt eigenlijk voor alle linux systemen waar ik zoiets meemaakte... Maar een zwaar belast systeem zal allicht iets minder vergefelijk zijn
Ohja, nog iets... Je kunt het hele relaas denk ik wel overslaan. Aangezien je 'X binaries' wel goed lijken te zijn. Wat wel van belang is is de foutmelding die je krijgt bij X starten...
Want daaruit kun je afleiden wat de fout is, het is bijvoorbeeld mogelijk dat je XF86Config niet goed te lezen is oid...
Probeer het met
startx > /tmp/x-error 2>&1
Daar komt dan alle output van X in... dat is wellicht wat duidelijker te lezen, zeker als je iets als man XFree86 erbij houdt...
Succes