Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[elco] waarde verschil

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 10:39
hoi, ik heb een versterker liggen met kapotte elco's erin, de waardes zijn 6800uF @42 V.

nu wil ik deze vervangen, dus ik loop naar de lokale electro-boer, om vervolgens aantehoren, dat deze waarde aan uF niet tot moeilijk verkrijgbaar is.

nu mijn vraag, kan ik ook een hogere waarde uF derin gooien, hogere voltage weet ik, dat kan. maar over die uF loop ik toch echt te twijfelen. en waarvoor dienen die elco's eigenlijk, mij is verteld voor stabielisatie van je stroom. als dat zo is zou die hogere waarde aan uF niet uit moeten maken, bv, als ik 10000 uF erin gooi, dat hij maar 6800 uF gebruikt en de rest niet.

er zijn mensen die het oneens zijn met mij (misschien, en waarschijnlijk 8)7 ,terecht), dus roep ik de hulp in van jullie.

helppppp _/-\o_

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Zijn volgens mij idd voor stabilisatie van de voeding... Wat grotere elco's moet geen probleem opleveren...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• ttts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:57
zal geen probleem geven maar de volle 10000µF zal gebruikt worden niet de 6800µF

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Volgens mij is die standaardwaarde 6800uF er wel degelijk. Heb er tientallen door mn poten gehad. Het kan zijn dat je elektronicaboer niet zo goed is uitgerust...

Als het je versterker is waar je graag naar luistert moet je niet standaard elco`s nemen, maar een tikje hogere kwaliteit: Dat scheelt heel veel in helderheid/bassen (stroomreserve die je versterker er in een keer doorheen kan jagen)

Ik denk eerder dat je ruimtegebrek hebt bij grotere capaciteit dan electronica problemen (in het voedingsgedeelte dan).

Electronics development

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54

_Ernst_

Mark It Zero!

Grotere capasiteit kan in deze gevallen geen kwaad, het zal de stabilisering van de voedingsspanning alleen maar te goede komen. Wat weer goed is voor de lagere tonen.

Last.fm

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

idd, je kan gewoon een zwaardere elko pakken, overigens zit ik, net als 3lmowww, ook te twijfelen of 6800 wel zo'n moeilijke waarde is... Ik verkoop die dingen zelf, en 6800 ligt me wel bekent in de oren...
Maar zet er een goede (minimaal Philips) 10000 µF/50V (of 63V) in, en je versterker zal weer goed werken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Dr Pro
cool, ty menn.

mij werd btw ook gezegd dat als ik die hogere waardes neem, dat ik dan de versterker niet volop open kon draaien, omdat dan die "echte" versterkers (met 15 pootjes) kapot zou gaan.

klopt dit of klopt dit ook niet?

edit: heb btw 10000uF @ 63V

ik zal even letterlijk zetten wat erop staat

BC 2222 056 58103
10000 uF M HP 0232
ur=63 V LL 40/085/56

edit2: oww, tegen mij zei die sukkel dat het een juist weinig voorkomende waarde is :( , wat een sukkel zeg.....

[ Voor 44% gewijzigd door Dr Pro op 21-06-2004 13:20 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
6800 kom je tegenwoordig idd niet veel meer tegen ..

maar in china/japan willen ze nog wel eens wazige waardes gebruiken zoals 5000uF ed.

Je versterker module blaas je er echt niet sneller mee op dan met je oude elco's, die IC versterkers zijn prima tegen vanalles en nogwat beveiligd

Repareren doe je zo.

• Dr Pro
zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen

niet dat ik je niet geloof hoor Sine, het is alleen dat ik m'n versterker niet weg wil gooien, omdat die modules naar de tering geholpen zijn ;)

Verwijderd

Kan geen kwaad.. Door een grotere elco zal je rimpelspanning kleiner worden. Die is te berekenen als: Urimpel= Ibelasting / (C * frekwentie)

Geeft U= 1 A (bijvoorbeeld) / (6800-6 * 100) = 1.47 V rimpel.
Bij 10 mF wordt dat 1 V rimpel @ 1 A

De rimpelspanning zal dus wat lager uitvallen. Daar merkt het eindtrapje verder niets van. :)

[edit]
foutje.. Na gelijkrichten is de frq 100 Hz :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 14:15 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Dr Pro schreef op 21 juni 2004 @ 13:58:
zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen

niet dat ik je niet geloof hoor Sine, het is alleen dat ik m'n versterker niet weg wil gooien, omdat die modules naar de tering geholpen zijn ;)
* AcouSE knikt ook. 10.000uF/63V gaat gewoon werken.

• Dr Pro
woohoo, dus jullie zeggen met andere woorden, vervangen die elco's >:)

edit: lol ja dus :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Dr Pro op 21-06-2004 14:27 ]

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

JWO

jah zeker, ik heb het net gedaan, met 24 jaar ouwe elco's 1980, en wow wat knapt het geluid daar van op :D

[ Voor 5% gewijzigd door JWO op 21-06-2004 14:43 ]

• MidiMaze
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ik heb het overdreven, er zat al 2x 6800 in en nu 4x 10.000 er bij....
http://midiserver.student...sterkers/4650/binnen1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://midiserver.student.utwente.nl/sitestuff/apparatuur/sonyversterkers/4650/binnen1kl.jpg
Voordeel, de rimpel die op de voeding zat is volkomen weg, mag ook wel.... maar nu kan mijn voeding de nieuwe eind trap ook bij-benen die er in is gekomen :)
je moet met dit soort geintjes wel op passen dat de inschakel piek niet te groot wordt omdat je dan de gelijkricht diodes op fikt. dus een weerstand van een paar ohm voor de elco's en een vertragings circuit om de weerstanden te bruggen met een relais is wel aan te raden.
de rest van de amp
http://midiserver.student...rkers/4650/versterker.htm

[ Voor 25% gewijzigd door MidiMaze op 21-06-2004 19:20 ]

blabla

• JWO
  • Laatst online: 21:45

JWO

haha moest even 2 keer kijken waar je elco's zaten :) maar je hebt ze op de kap zitten, wat voor amp is dat trouwens ?

• Dr Pro
wh00t, ergerg. thanks voor de reacties, nu kan ik weer aan de slag >:)
bedankt allen :) _/-\o_

• M14
  • Laatst online: 14:00

M14

Dr Pro schreef op 20 juni 2004 @ 23:22:
als ik 10000 uF erin gooi, dat hij maar 6800 uF gebruikt en de rest niet.
Dat is grote onzin :)

Als je een emmer van 5 liter helemaal vult met water, dan zit die vol. Als je die emmer vervangt voor 1 van 10 liter en je vult die helemaal, dan zit ie ook vol :)

Je kunt wel eerder stoppen met vullen, maar dat gebeurt niet. Door de voeding blijft er steeds een spanning op de elco's.

Hoe groter de waarde van de elco's, hoe beter je voeding wordt afgevlakt en hoe beter stroompieken verwerkt kunnen worden, zonder dat de spanning inzakt.

Maar 100.000 uF is natuurlijk overkill. 10.000uF is waarschijnlijk meer dan voldoende.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Het zit grofweg als volgt:

- De versterker moet een bepaalde spanning bij een bepaalde stroom aan de uitgang kunnen leveren voor een bepaald vermogen. b.v. voor 40 W rms in 4 ohm is nodig 12.6 V rms bij 3.2 A rms

- Om een onvervormd uitgangssignaal te leveren heeft de eindtrap een paar V meer nodig dan de rms-uitgangsspanning (12.6 V) de "dalen" van de rimpel op de voeding mogen daar niet onder komen. Dit alles bij de benodigde stroom (die 3.2 A).

Je kunt in een ontwerp de voedingsspanning lekker hoog kiezen en dan kiezen voor kleine elco's en dus een flinke rimpel, maar dan wordt het totaal redement lager. Er is een punt waarop de kosten van een laag redement (grotere koellichamen, dikkere trafo) opwegen tegen die van grotere elco's. Dan kan de voedingsspanning door de kleinere rimpel dichter bij de benodigde uitgangsspanning liggen en stijgt het redement.

Wat zinnig is en wat niet is dus onderandere afhankelijk is van de uitgangsimpedantie en het gewenste uitgangs vermogen.
Als er overdreven grote elco's nodig lijken kun je misschien beter de voedingsspanning wat hoger kiezen en gaan voor een wat lager redement in de eindtrap.

Het een en ander heeft ongetwijfeld wat invloed op de klank, vooral als men tegen de grens van het "veilige" gebied aan zit.

• Dr Pro
nog even @ midimaze, die elco's he, die heb je met een draad naar boven "geleid" zeg maar. maar is dat niet extra weerstand? of is dat niet erg/merkbaar. want als dat het niet is, dan ga ik het ook zo doen....scheelt weer moeite :P

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

zolang je voltage hoog genoeg is maakt het niet zoveel uit. Een grotere capaciteit betekend in dit geval stabieler:

Het bovenste figuur is een AC spanning, als die door een gelijkrichter wordt gehaald krijg je figuur 2. Echter is dit onstabiel dus met een elco wordt figuur 3 verkregen. Aan de hand van de capaciteit hangt het er vanaf hoe vlak de lijn loopt. Het enige nadeel van een grotere elco is een langere laadtijd, waardoor het kan zijn dat je voeding als het ware "opstart", dus dat het iets langer duurt voordat je versterker echt aanstaat. (zal niet veel langer zijn).

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://aspex.bigasp.net/voeding.gif

Verwijderd

Aspje schreef op 23 juni 2004 @ 00:16:
Het enige nadeel van een grotere elco is een langere laadtijd, waardoor het kan zijn dat je voeding als het ware "opstart", dus dat het iets langer duurt voordat je versterker echt aanstaat. (zal niet veel langer zijn).
Laadtijd is niet langer, de elco's mogen dan groter zijn, je voeding levert gewoon meer stroom om ze vol te krijgen.
Laadtijd wordt wel langer als je een serieweerstand zou gebruiken, is hier niet van toepassing.

• Dr Pro
nee klopt, in serie ga ik ze niet schakelen, de laadtijd echter boeit me geen ***** :P , ik wacht wel iets....als het maar goed klinkt :)

• MidiMaze
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Dr Pro schreef op 22 juni 2004 @ 23:09:
nog even @ midimaze, die elco's he, die heb je met een draad naar boven "geleid" zeg maar. maar is dat niet extra weerstand? of is dat niet erg/merkbaar. want als dat het niet is, dan ga ik het ook zo doen....scheelt weer moeite :P
Of je het hoort weet ik niet, je meet het wel, met een scoop over de draad meet je wel een spannings val van een paar mV. Maar dit valt in het niet met de dippen die je krijgt als ze leeg gezogen worden door de versterker. maw, gebruik minimaal 1,5 mm^2 kabel en je zit goed. Bedenk wel dat er nog 2x 6800 uF dicht bij de eind trap zelf zit.
Als je veel van die elco's gaat toevoegen, dan moet je echt een serie weerstand nemen van de voeding naar die elco's. Een inschakelstroom van een aantal ampere is geen uitzondering en kan zodoende je diodes ruineren... Vervolgens draai je een inschakel vertraging in mekaar die er voor zorgt dat die weerstanden gebrugd worden als de elco's vol zijn.
Waneer je echt audiofiel wilt gaan doen moet je zo doen als sony in mijn versterker heeft gedaan: Aparte gelijk richt circuits.
Er zit een aparte gelijk richter voor de voorversterker in, dus de zware dippen die de eind trap veroorzaakt, hebben geen effect op de voorversterker. Verder loopt de differentiaal trap en de rust stroom instelling van de eind trap ook op een aparte voedings lijn en zitten de eind torren ook op een aparte lijn. Dus geen enkel deel van de versterker kan een ander deel beinvloeden.

blabla

Verwijderd

Met die diodes zal het wel loslopen, de 1N5404 bv is een 3A diode, maar hij kan gedurende 8,3ms een stroom van 200A verdragen.
Die inschakelvertragingen worden imho toegepast bij zware versterkers om de netzekeringen heel te houden.

• Dr Pro
lol....snap er niet zo heel erg veel van :P , maar dat van die draad 1,5MM^2 kon ik nog volgen..heheheh ;)

die elco's wilde ik vervangen, dus zeg maar 6800 deruit rossen en 10000 derinjassen.

nog een vraagje, die fan die je in je sony hebt zitten...hoe krijg je die aan de praat, is het een AC of DC fan?, want ik neem aan dat je die (als het een DC is) fan niet zomaar op het lichtnet aansluit B)

• Dr Pro
hoe kan je weten wat de plus pool is van een elco, als het er niet op staat? is er een manier om dat uit te zoeken (zonder de elco op te blazen :P )

Help :X

[ Voor 4% gewijzigd door Dr Pro op 26-07-2004 18:00 ]

Verwijderd

De negatieve pool van een elko kan je altijd herkennen aan het korste pootje.
In de meeste gevallen staat dit ook nog aangegeven door een zwarte band aan je minpool (of in enkele gevallen met een simpel plusje dan minnetje).

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

Als je eens goed kijkt naar die foto zie je dat die stekker van de fan los is, en dat daar net rechts-onder een contra stekker bij los hangt.
Het ziet er uit alsof die aan een spannings stabilisator (of hoe zo'n ding ook heet) zit.
Denk dat je het zo na kan maken, of een 220 fan kopen, en dan aansluiten op de polen voor de transformator.

En ik snap MidiMaze zn verhaaltje ook niet helemaal zeker,
maar ik vind het klinken alsof hij er 4 elco's BIJ heeft geplaatst, en niet de kapotte heeft vervangen, of wel?

. . . . . Youp.net . . . . .

Pagina: 1