[IE] Hoe tooltip verwijderen van alt- attribuut

Pagina: 1
Acties:

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:02
Hallo, ik heb een (simpele) website in elkaar gezet met allerlei foto's en ik maak gebruik van overlib om extra informatie mee te geven over de plaatjes. In Mozilla Firefox werkt dit goed, alleen in Internet Explorer komt er, omdat ik de alt="" het alt- attribuut gebruik (zoals verplicht in XHTML), een gele tooltip. Is er ook een mogelijkheid om deze te verwijderen? Ik heb al gezocht, maar ik kan maar moeilijk de juiste zoektermen vinden.

Een mogelijkheid is om alle plaatjes te voorzien van een leeg title="" attribuut, maar zelf vind ik dat niet zo'n nette oplossing. Is er ook een mogelijkheid om zoiets op te lossen met CSS? Ik heb al gezocht, maar ik kan zo snel niets vinden...

Voor de geïnteresseerden: http://members.home.nl/dutchangua

[ Voor 16% gewijzigd door Jaap-Jan op 21-06-2004 21:48 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Voor zover ik weet kan dat niet met CSS, je kan wel met JS een functie maken die alle afbeeldingen doorloopt en het title attribuut op empty zet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 22:26 ]

• Spruit_elf
  • Laatst online: 05-05 22:13

Spruit_elf

Intentionally left blank

zelf zou ik de info in die tooltip zetten, maar als je het zo wilt doen kan je denk ik net zo goed die alt attributen weglaten dat zou die tooltips weg moeten laten.

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Verwijderd

nope, heb ik lang geleden ook ooit een topic over geopend.

De tooltip zou juist gemaakt moeten worden door het title attribuut, ie doet dat verdorie ook met de informatie van het alt attribuut (hoewel dat compleet andere info is). De enige oplossing is een leeg title attribuut opnemen

en alt attributen weglaten doen we niet he, hoogstens een lege als een plaatje puur ter visuele opleuking is

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 10:21 ]

Verwijderd

Hoi, probeer dit javascript eens:

<script>
function hidestatus(){
window.status=''
return true
}
if (document.layers)
document.captureEvents(Event.MOUSEOVER | Event.MOUSEOUT)
document.onmouseover=hidestatus
document.onmouseout=hidestatus
</script>

Dit script verbergt alle mouseovers en ook de links in de statusbar.

Suc6!,

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 10:27:
Hoi, probeer dit javascript eens:

<script>
function hidestatus(){
window.status=''
return true
}
if (document.layers)
document.captureEvents(Event.MOUSEOVER | Event.MOUSEOUT)
document.onmouseover=hidestatus
document.onmouseout=hidestatus
</script>

Dit script verbergt alle mouseovers en ook de links in de statusbar.

Suc6!,
Dat heeft toch niets met de tooltip te maken :?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

In IE6 heb ik geen lege tooltips als ik alt="" doe :? Is dit niet IE-versie afhankelijk?

Verder vind je title="" een lelijke oplossing, terwijl dit juist de goede is. Alt-tags zijn niet bedoeld als tooltips, dit is een foute implementatie van IE. Daar is het title-attribuut voor bedoeld.
mrcactus schreef op 20 juni 2004 @ 22:42:
zelf zou ik de info in die tooltip zetten, maar als je het zo wilt doen kan je denk ik net zo goed die alt attributen weglaten dat zou die tooltips weg moeten laten.
Als hij de alt-tag weg laat is z'n code geen geldige XHTML meer :P

[ Voor 91% gewijzigd door Bosmonster op 21-06-2004 10:59 ]

• Spruit_elf
  • Laatst online: 05-05 22:13

Spruit_elf

Intentionally left blank

Bosmonster schreef op 21 juni 2004 @ 10:56:

[...]

nu wel dan? :P

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Ah nee :) zo goed had ik niet naar z'n code gekeken.

XHTML 1.1 is ook wel erg hoog gegrepen.

Verwijderd

als je zonodig aan de standaard wilt voldoen door wel de alt functie te gebruiken, doe het dan ook zoals het bedoelt is? als hulp voor tekstbrowsers/blinden? want nu is het alleen maar een trucje om aan de standaard te voldoen, terwijl je dat eigenlijk niet doet

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

//edit: voortan TS beter lezen! B)

[ Voor 76% gewijzigd door JayVee op 21-06-2004 17:45 ]

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 08:02
Sorry dat ik zo laat reageer, ik was dit topic helemaal vergeten. Even wat antwoorden geven.
Bosmonster schreef op 21 juni 2004 @ 10:56:
In IE6 heb ik geen lege tooltips als ik alt="" doe :? Is dit niet IE-versie afhankelijk?
Ik zal ff de startpost aanpassen, volgens mij is het niet helemaal duidelijk. Ik doelde niet op een lege alt- attribuut, maar op het attribuut in het algemeen.
Verder vind je title="" een lelijke oplossing, terwijl dit juist de goede is. Alt-tags zijn niet bedoeld als tooltips, dit is een foute implementatie van IE. Daar is het title-attribuut voor bedoeld.
Ik weet dat het title-attribuut is om uitgebreidere info te geven, maar nu gebruik ik een leeg title- attribuut (net aangepast), zodat de tooltips niet verschijnen in IE. Het werkt, maar, het is m.i. een workaround, en geen oplossing.
Inderdaad. Normaal ben ik hier vrij strikt op, maar nu zijn er een paar foutjes ingeslopen. Ik heb ze even gecorrigeerd en hij valideerd weer, alleen vind de validator het niet leuk dat ik tags in het onmouseover- attribuut gebruik. :D
Bosmonster schreef op 21 juni 2004 @ 17:06:
[...]

Ah nee :) zo goed had ik niet naar z'n code gekeken.

XHTML 1.1 is ook wel erg hoog gegrepen.
Hoezo hoog gegrepen? Ik kan op zich wel nette code schrijven. Alleen het designen is niet mijn sterkste vak :P.
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 17:27:
als je zonodig aan de standaard wilt voldoen door wel de alt functie te gebruiken, doe het dan ook zoals het bedoelt is? als hulp voor tekstbrowsers/blinden? want nu is het alleen maar een trucje om aan de standaard te voldoen, terwijl je dat eigenlijk niet doet
Ik ben, toen ik op zoek was naar het antwoord op de vraag in de topicstart, welke ik heb doorgelezen: http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/html/alt.html Wat voor tekst zou er volgens jou in de alt="" attributen moeten staan.

Sowieso is het eigenlijk al vreemd om voor een tekeningengalerij een tekstuele versie te maken, aangezien de plaatjes hierin het belangrijkste onderwerp zijn. Ik denk dat blinden hier wel jaloers zouden worden op mensen die wel kunnen zien. :P Maar dit terzijde... ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1