[css] overflow aan tekst in volgende div

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb op mijn nieuwe idee voor een website het volgende bedacht:

ik maak verticale kolommen door middel van DIV's, waarin ik van links naar rechts begin te schrijven. Eerste kolom vol, dan door naar de tweede, dan de derde. Dat is een enorm gedoe met uitmeten welk woord in elke kolom kan, maar het moet /zal toch voor een lange tijd ongewijzigd blijven.

Maar toch, gemak dient de mensch, en nu zit ik me af te vragen of er middels CSS geen mogelijkheid is dat de overflow van DIV 1 netjes in DIV 2 begint. Dan kan ik onbekommerd lekker doorschrijven.

Is zoiets mogelijk?
Ik heb deze pagina er bij gehad http://www.w3schools.com/css/pr_pos_overflow.asp
...maar die zegt praktisch niets over het door laten lopen in een ander object.

volgens mij ben ik gewoon té gewend geraakt aan Quark/InDesign etc... :P .

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

op annevankesteren stond een tijdje geleden een html tag voor netscape4 die dat kon :+ niet echt nuttig natuurlijk :P maarja.

De Int. Herald Tribune doet het bij hun online artikelen met een scriptje. 'k heb het ooit vluchtig bekeken maar het lijkt erop dat ze de content gewoon n keer kopieren en naast elkaar zetten in een viewarea met overflow op hidden. De 2e col wordt dan met 1 maal de hoogte van de viewhoogte omhoog gezet, de 3e col 2x, enz.

Nadeel is dat je de lineheight eigenlijk wel vast moet zetten om het er goed uit te laten zien, en gebruik van images en headers en whitespace moet dan ook in veelvouden van die lineheight wil de boel niet spaak lopen.

13th parallel heeft het met een script gedaan dat de content echt in stukken gaat hakken met in te stellen opties etc, flexibeler, maar ook weer een stuk zwaarder. Maar nu ik de site check blijkt die down te zijn gehaald, en het script is niet meer te vinden.

Ik dacht idd wel dat er een CSS spec was, maar die wordt vast nog nergens door ondersteund :(

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Het mooie is dat ik een vaste hoogte van de DIV's heb, de DIV is altijd 360 pixels hoog en 220 px breed. Een vaste lineheight heb ik eveneens / of kan ik middels CSS nog een keer vast erin zetten, en ja, ik kan dus zeggen 'na bijv. 18 regels moet je afbreken'.
Maar kan CSS oid regels tellen? :P

Ik ga even die van de Herald Tribune bekijken. Misschien dat dat me helpt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Clay schreef op 20 juni 2004 @ 21:26:
Ik dacht idd wel dat er een CSS spec was, maar die wordt vast nog nergens door ondersteund :(
Ik zag laatst een bug in Mozilla:
http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=245297 - Add style system support for CSS column properties
Dus volgens mij zijn ze er mee bezig iig bij Mozilla.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik werd ook nieuwsgierig...

downgrade :P
heeft ook zoiets (slim gedaan met bijbehorende fotoos)
script van IHT

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Volgens mij heb ik deels een oplossing voor mijn probleem. Het blijft een shitload aan werk, maar ik hoef nu iig geen regels te gaan uitmeten.

Ik bouw de content divjes met overflow op gewoon 'overstromen'. Ik plaats met CSS een smalle balk onder- en bovenaan mijn scherm, want de pagina staat binnen een frame en ik heb een kleine marge. Dit alles klinkt natuurlijk als een grote enge omzeiling van iets waar een mooie middenweg voor is, maar die heb ik tot nu toe nog niet. En strand ik hierop, dan komt mijn zoveelste versie van mn website nóóit af.

Pagina: 1