Toon posts:

IDE kanaal lijkt rot, optie om alleen nr. 2 te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een van m'n pc's loopt continu vast. De logfiles geven ATAPI en IDE errors. Ook als ik de cdrom afgekoppeld heb. De HDD heb ik getest met powermax van maxtor en good old scandisk heeft alle clusters gechecked. Geen problemen.

Het mobo heeft 2 IDE channels, maar kan ik die ene HDD en de CDrom wel zomaar op channel 2 zetten en dan 1 leeglaten? Kan ik dit ergens aangeven, of gewoon doen en dan pakt hij de eerste HDD die die tegenkomt (dan dus op sec. master) als C: ?

Verwijderd

ja, dit is gewoon mogelijk. er wordt bij het opstarten gekeken aan welke poort er stations hangen, of dat poort 1 helemaal kaal is maakt dus niets uit.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-03 21:14

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Als het goed is kan je het eerste kanaal gewoon in de BIOS uitschakelen.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Natuurlijk. De drivelettering is onafhankelijk van het IDE kanaal en master/slave. Dit geldt natuurlijk niet als je meerdere schijven hebt, maar je kan altijd een andere driveletter toewijzen aan je HD.

Misschien is het ook handig als je vermeldt welke ATAPI/IDE errors je krijgt.
offtopic:
ATAPI errors zonder CDROM? :?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

heuveltje

KoelkastFilosoof

ja dat kan.
en zolang alles op auto staat hoef je niet eens iets te veranderen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

De logfiles geven ATAPI en IDE errors.
Rounded IDE/ATA kabels?
DMA forceren staat ingeschakeld?
Indien ja, dan is het logisch dat die errors in je Windows logfiles verschijnen.

Wat betreft IDE/ATA configuratie, neem deze eens door: OM FAQ / Beleid

In principe kun je de harddisk gewoon op het secundaire kanaal aansluiten, vergeet dan alleen niet de jumpering aan te passen (HDD: master-slave present / CDrom: slave bijvoorbeeld) en de schijven opnieuw aan te melden in de bios (mits die niet al op Auto-detect staan).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat is het dus niet... vaag... ik kan de fout zelfs genereren! als ik naar een bepaalde webpage surf looptie ALTIJD op het zelfde moment vast.

Een softwareprobleem lijkt het niet te zijn, ik heb namelijk net de hele pc opnieuw geinstalled. Partities opnieuw aangemaakt..

Iemand een idee?

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
de juiste drivers geinstalleerd? (zomaar gooi, simpele wordt ook makkelijkste vergeten)
andere kabels geprobeert (had hier ook spontaan fouten, flatcable geplaatst ipv rounded en werkt weer toppie)

niet geaard (andere kabels te dicht langs je ide (usb ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
net de laatste via4in1 en via miniport drivers geinstalleerd. Nog steeds fouten.
Nog geen andere kabel geprobeerd. Is gewone standaardkabel, niet beschadigd, vrijhangend. Dat is samen met een andere harddisk de volgende optie om te proberen.

Ik heb met de Via bus master utility (uit de miniport driver) de HDD op UDMA mode1 ata33 gezet (stond op mode2, ja is oude schijf).

Nu lijk in de eerste tijd geen vastlopers meer te hebben gehad.
Hoe komt dit?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 22:01 ]

Verwijderd

Simpel: timings/communicatie problemen (bijv. een rotte driver, chipset problemen, kabeltje wat storing oppikt etc), door de snelheid iets lager te zetten kan er betrouwbaarder gecommuniceerd worden ;)
Pagina: 1