Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ATX aan/uit knop overslaan

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oud kastje (mp3 computer) die ik aan en uit wil doen met een schakelaar aan mijn verlengsnoer. Mijn versterker, en beeldscherm willen dat wel, maar de computer zelf moet ik nog apart aan zetten, en dat is me te veel werk :P temeer omdat hij ook al niet zelf uit gaat als ik afsluit, en hij uit de slagen staat.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de aan en uit knop over kan slaan, een jumpertje op de aansluiting was wat te simpel van me gedacht :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat je kunt doen is een paperclip tussen de ATX plug op pin 4 en 6 (groen en zwart).
Ik neem aan dat het over ATX mobo gaat?

Anders is ernog wel een schama > ff zoeken hoor. brb :Y)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan misschien je PC zo afsluiten dat je dat scherm krijgt van "U kunt nu de PC uitzetten", als je dan weer stroom opzet dan gaat hij vanzelf aan :) (oude 95 tijd)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wake on power?

Verwijderd

Topicstarter
als ik hem uit zet staat er inderdaad "U kunt nu de PC uitzetten" maar dat hij daarna ook weer van zelf aan gaat zit er helaas niet in

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 22:10
lijkt me vrij simpel...
je kan toch gewoon van de powerknop (of een nieuwe) uit je case de kabels verlengen. dan de kabel via de achterkant en de PSU-kabel je powerknopje bij de schakelaar van de verlengsnoer zetten :?

ok, je slaat dan niet die knop over, maar het effect is vrijwel hetzelfde.
je maakt je hele mp3-pc aan vanaf 1 locatie...

edit:
of je kan Wake-on-keyboard gebruiken. (ongeveer wat sdomburg zei)
alleen weet ik niet of 't werkt als je telkens bij het uitzetten de stroom echt van je hardware haalt en er weer op zet.
en je mobo moet wake-on-keyboard ondersteunen natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door NewbieNeo op 20-06-2004 20:02 ]

Verwijderd

proebeer eens het knopje van je mobo te haale zo is het mij wel een keer gelukt ik hoop dat het ook voor jou werkt

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Ik meen me te herinneren dat er bios'sen zijn die een zogenaamde 'Wake On Power' hebben. Zodra er stroom is springt de computer aan..

Zou je even moeten zoeken ;)

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Verwijderd

Topicstarter
een wake on toetsenbord gaat niet lukken, heb gister net een tobo volledig gesloopt zodat hij mooi past (het is een pc in mijn thuisbarretje :*) ) ga ik niet nog eens doen :)

Verwijderd

Topicstarter
knopje van mobo werkt niet, en in de bios heb ik ook niks kunnen vinden ;(

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Zit er niet de funktie "Resume after power failure" in je bios?

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
geen resume after power failure

Verwijderd

kun je het niet zo doen?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/GBE65C8W3BU8

het idee er achter in stappen:
  • spanning word op je voeding aangesloten
  • hierdoor gaat relais 1 aan en zorgt er voor dat contact 1 verbinding maakt.
  • nu start je voeding op en zet spanning op relais 2
  • nu word contact 2 verbroken welke relais 1 uitschakeld.
  • contact 1 maakt geen verbinding meer (zonder dit zou je voeding weer uit gaan).
hier zul je het denk ik wel mee redden (als je het plaatje niet kan zien mail me dan even. joey@flubbel.com )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 23:24 . Reden: probeerde te resizen maar zonder succes ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-11 15:28

Cassettebandje

SA-C90 TDK

gebruik de truc van sebastius, die is het makkelijkst en werkt.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als ik je omschrijving leest, lijkt het erop dat je een AT voeding hebt (klopt dit???)
Je kan gewoon een schakelaar gebruiken (welke aanpassing je moet doen, ligt aan het type voeding, en die weet ik nu niet). Als je die pc alleen voor MP3's gebruikt, dan kan je zonder problemen je swap file uit zetten. Dit heeft als voordeel dat je je pc gewoon uit kan zetten, zonder schade aan te brengen. Je moet in MSdos.sys de optie 'scan at boot' (ik dacht dat hij zo heette) op 0 zetten, zodat scandisk niet meer werkt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zo ff naar de electronicaboer om de truc van sebastius uit te testen

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
werkt gegarandeerd ... dir heb ik ooit zelf gebruikt om een pc bij een supermarkt automagisch te laten opstarten (het ding hing aan het verlichtings net ... don't ask)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 20:38:
geen resume after power failure
Weet je 't zeker? De meeste ATX borden hebben toch wel zo'n BIOS optie ergens...
Bij mij heet die optie "Default state after power fail", en die kan staan op Stay Off, Boot, of Last state (was hij uit, blijft hij uit, was hij aan gaat hij weer aan)

• Sine
je zegt het zelf al .. de meeste wel idd, maar je zult er natuurlijk net weer eentje hebben die dat niet heeft.

Repareren doe je zo.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Sine schreef op 21 juni 2004 @ 12:34:
werkt gegarandeerd ... dir heb ik ooit zelf gebruikt om een pc bij een supermarkt automagisch te laten opstarten (het ding hing aan het verlichtings net ... don't ask)
Volgens mij zijn die waardes niet echt kritisch, ik heb het gevoel dat het ook wel lukt met wat andere waardes

een iets hogere weerstand en een kleinere condensator.

Btw: Moeten er niet 2 weerstanden zitten?
Het lijkt mij geen goed plan als de condensator opgeladen is 'm kort te sluiten....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 02:08:
kun je het niet zo doen?

[afbeelding]

(@ mod: sorry voor het slopen van de layout :+ )

het idee er achter in stappen:

- spanning word op je voeding aangesloten

- hierdoor gaat relais 1 aan en zorgt er voor dat contact 1 verbinding maakt.

- nu start je voeding op en zet spanning op relais 2

- nu word contact 2 verbroken welke relais 1 uitschakeld.

- contact 1 maakt geen verbinding meer (zonder dit zou je voeding weer uit gaan).

hier zul je het denk ik wel mee redden (als je het plaatje niet kan zien mail me dan even. joey@flubbel.com )
jij bent een dure vogel als je zoveel relais steekt. Afvallend relais zal ook wel voldoende zijn denk ik. B)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ff aan het solderen geslagen aan de hand van sebastius schema, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Nu heb ik ook niet gek veel verstand van electronica, maar ik heb die weerstand en condensaror tussen mijn mobo en knop gesoldeerd (in volgens mij alle mogelijke configuraties, of ik moet iets over het hoofd zien)

en hoe zit dat met die I/O controller chip, want daar heb ik verder niets mee gedaan

Het enige wat ik krijg is: als ik de power er op zet gebeurt er niks, trek ik vervolgens mijn power-knop stekkertje er uit start hij op, ens als ik hem er weer in doe stopt hij weer. 8)7

wie kan me vertellen wat ik fout doe?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2004 12:33 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 12:29:
en hoe zit dat met die I/O controller chip, want daar heb ik verder niets mee gedaan
Dat hoeft ook niet, alleen die weerstand en de condensator, dat I/O ding zit al op je mobo :)
Het enige wat ik krijg is: als ik de power er op zet gebeurt er niks, trek ik vervolgens mijn power-knop stekkertje er uit start hij op, ens als ik hem er weer in doe stopt hij weer. 8)7

wie kan me vertellen wat ik fout doe?
Misschien wordt er kortsluiting gemaakt of is de weerstand te laag? Dan zal hij het gaan zien als een permanent ingedrukte knop en zal ie na 4 sec. uitgaan ofzo..

Verwijderd

Topicstarter
is inderdaad waar, stop ik mijn stekkertje er in gaat hij na 5 sec. uit.

een grotere weerstand dus? ga ik proberen

Trouwens, ik zie nu dat ik een 470 uF 25V condensator heb ipv een 470 uF 16V
kan het daar aan liggen? (ik weet amper wat die dingen doen)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2004 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, drie weerstandjes, twee condensators, en vijf brandwonden verder en het werkt :)

Dank u allen _/-\o_

als het veder allemaal klaar is komt er wel een fotosessie van mijn in de bar geintregeerde pc. :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
voltage maakt niks uit, als het maar niet te laag is....
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 15:20:
Goed, drie weerstandjes, twee condensators, en vijf brandwonden verder en het werkt :)

Dank u allen _/-\o_

als het veder allemaal klaar is komt er wel een fotosessie van mijn in de bar geintregeerde pc. :)
wat heb je aangepast aan het schema, of helemaal niks? (weestand, condensator, hoe aangesloten...)

En mij lijkt het nog steeds niet jofel om de condensator kort te sluiten met de powerknop...

Ik zou het schema zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  ----------------o
  |         |
  |         R (weerstand
|-- (knop)  |
  |         = (condensator)
  |         |
  ----------------o

[ Voor 87% gewijzigd door SA007 op 22-06-2004 20:56 ]

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit zogenaamde 'Wake On Power' zit ook op die casema test pilaren waarop je een 10 mbit verbinding kan testen :+. Geen idee of dit in jouw bios bestaat.

Verwijderd

SA007 schreef op 22 juni 2004 @ 20:50:

En mij lijkt het nog steeds niet jofel om de condensator kort te sluiten met de powerknop...

Ik zou het schema zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  ----------------o
  |         |
  |         R (weerstand
|-- (knop)  |
  |         = (condensator)
  |         |
  ----------------o
Die powerknop gebruik je toch helemaal niet?

Het is de bedoeling dat de PC boot als er 230V op het systeem wordt gezet.

Omdat de spanning over de elco bij het opstarten 0V is, is dat dezelfde situatie als het indrukken van de powerbutton. De spanning over de condensator loopt op, op een X moment is de drempel van de invertor bereikt en dat staat dan gelijk aan het weer loslaten van de powerbutton.
Aan het schema te zien wordt de elco geladen via de 10k weerstand, dus dat weerstandje van 100 Ohm is niet eens nodig.

Verwijderd

Ik heb in de bios van mijn server "power on after power failure" in gesteld en kan nu gewoon de pc aan en uit zetten via de schakelaar op de voeding, dit zou in jou geval ook gewoon moeten werken. Veel succes! ;)

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 20:46
waarom een condensator als je de powerknop gewoon standaard op ingedrukt zet, gewoon de 2 draden die naar de powerknop lopen doorverbinden en het moet werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 03:37:
Ik heb in de bios van mijn server "power on after power failure" in gesteld en kan nu gewoon de pc aan en uit zetten via de schakelaar op de voeding, dit zou in jou geval ook gewoon moeten werken. Veel succes! ;)
Dat was al 10 keer voorgesteld, maar wordt niet ondersteund door z'n bios.
EnsconcE schreef op 23 juni 2004 @ 03:49:
waarom een condensator als je de powerknop gewoon standaard op ingedrukt zet, gewoon de 2 draden die naar de powerknop lopen doorverbinden en het moet werken.
Nope.

Als je de powerknop 4 seconden ingedrukt houdt, schakelt de PC weer uit. Zet je er gewoon een jumper over bv. dan heb je een PC die het eenmalig 4 seconden doet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb uiteindelijk een grotere weerstand er tussen gezet, en een kleinere condensator. (uit een oud toetsenbord gesloopt) het schema heb ik verder niet aangepast, geen extra weerstandjes er tussen. en uiteindelijk denk ik dat hij het misschien ook wel in de eerste configuratie had gedan, maar ik ben erg ongeduldig, kwam er pas laat achter dat die condensator ff moet opladen. |:(

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 22:03:
[...]

Die powerknop gebruik je toch helemaal niet?

Het is de bedoeling dat de PC boot als er 230V op het systeem wordt gezet.

Omdat de spanning over de elco bij het opstarten 0V is, is dat dezelfde situatie als het indrukken van de powerbutton. De spanning over de condensator loopt op, op een X moment is de drempel van de invertor bereikt en dat staat dan gelijk aan het weer loslaten van de powerbutton.
Aan het schema te zien wordt de elco geladen via de 10k weerstand, dus dat weerstandje van 100 Ohm is niet eens nodig.
Waarom zou je de pwr knop niet gebruiken, wil de pc wel gewoon met die knop aan/uit willen zetten....

Als het niet nodig zou zijn, waarom staat die knop dan in het schema :S?

Het idee is alleen dat als je anders die knop gebruikt dat je dan een vol opgeladen condensator kortsluit, iets wat niet goed is voor de levensduur van het ding...

Als die weerstand niet nodig zou zijn, wat doet ie er dan?

Verwijderd

SA007 schreef op 23 juni 2004 @ 16:16:
[...]

Waarom zou je de pwr knop niet gebruiken, wil de pc wel gewoon met die knop aan/uit willen zetten....

Wil TS niet

Als het niet nodig zou zijn, waarom staat die knop dan in het schema :S?

Weet ik niet, het is mijn schema niet

Het idee is alleen dat als je anders die knop gebruikt dat je dan een vol opgeladen condensator kortsluit, iets wat niet goed is voor de levensduur van het ding...

Dan moet je dat niet te vaak doen ;)

Als die weerstand niet nodig zou zijn, wat doet ie er dan?
Weet ik niet, het is mijn schema niet

Ik ben net maar eens wat aan het frutselen geweest, enkel een elco over de pwrbutton volstaat en waarom dat ding in het schema de waarde van 470uF heeft gekregen weet ik ook niet, hier doet ie het nog met 22uF.
Lijkt me dat niet alleen de weerstand overbodig is, de elco is ok nog eens veel te groot.
Overigens meet ik 2,42V op de header op het mobo en een elcootje van 22uF die tot 2,5V is opgeladen kan je rustig kortsluiten zonder dat er dramatische dingen gebeuren.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 17:05 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Heeft iemand trouwens al gekeken wat dit ding doet als de pc uit zichzelf uitschakeld?

• Sine
jazeker, helemaal niks .. het elcotje is dan immers al geladen.

ik vond die 470 uF al aan de grote kant, ik heb zelf ooit 10uF oid gebruikt en die gewoon zonder weerstand aan de mobo header gebakken

Repareren doe je zo.

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 20:46
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 07:31:
[...]

Dat was al 10 keer voorgesteld, maar wordt niet ondersteund door z'n bios.

[...]

Nope.

Als je de powerknop 4 seconden ingedrukt houdt, schakelt de PC weer uit. Zet je er gewoon een jumper over bv. dan heb je een PC die het eenmalig 4 seconden doet.
euh... tis een at kast, met zo'n knop als je die indrukt dat dan de power eraf gaat en dat komt omdat de power er constant op staat op het moment dat de knop ingedrukt is.
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 19:58:
als ik hem uit zet staat er inderdaad "U kunt nu de PC uitzetten" maar dat hij daarna ook weer van zelf aan gaat zit er helaas niet in
als het een AT kast is tenminste want dat is nog niet helemaal duidelijk

Verwijderd

EnsconcE schreef op 25 juni 2004 @ 15:27:
euh... tis een at kast, met zo'n knop als je die indrukt dat dan de power eraf gaat en dat komt omdat de power er constant op staat op het moment dat de knop ingedrukt is.
ehm dat is het dus niet, beter lezen. TS heeft het herhaaldelijk over 'knopje van mobo werkt niet' en alleen ATX-mobo's hebben 'een knopje'.

//edit
daarnaast is 'de condensator-oplossing' (welke de TS al met succes toegepast heeft) bedoeld voor ATX.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 19:51 ]

Verwijderd

oke, je wilt dus van die schakelaar af...en wat doet een schakelaar? die zorgt ervoor of je de kring maakt of breekt, dus als je die schakelaar uit de kring weghaalt, dan is de stroomkring standaard gesloten...

dus je moet even uitzoeken welke draadjes je aan elkaar vast moet maken, bij de nieuwere cases zijn dat er maar 2 dus dan is het verder makkelijk, maar bij een oude AT kast, zul je tussen 4 draden de goede moeten vinden om te verbinden, en waar die precies zitten weet ik zo niet

mod-remark: Lees het topic - topicstarter heeft een pulsschakelaar op een ATX moederbord zitten :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 20:21 ]

Pagina: 1