[PPC 4400/200]Herkent geen IDE harde schijven

Pagina: 1
Acties:

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 15:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ik heb van mijn werk een oude Power PC 4400/200 meegenomen om mee te prutsen. Heb zowel OS 9.1 (van onze iMac) als 8.6 meegenomen. Had nog een 850mb dan wel 3Gig harde schijf over maar beide herkent het installatieprogramma van OS niet. Hij ziet uberhaupt niets. Ik heb al meerdere fora's danwel google gecheckt maar hij zou toch ide harde schijven moeten pakken? Er zat oorspronkelijk een Quantum fireball 2.1 IDE schijf in (met apple logootje erop) maar die is overleden. Kan ik de IDE schijven anders niet onder linux of met Partition Magic formateren in het formaat dat OS wil? Welke indeling is dat eigenlijk? Nog een 2e vraag: Kan je vensters onder OS ook maximaliseren met 1 klik?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Op de CD staat een disk utility waarmee je kunt partitioneren en formatteren. Probeer die eens :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
hmm dan klus ik zo ff mijn monitor over, enig idee hoe het heet? Nah ik kijk wel even zelf anders. Moet je ook nog opstarten met een command-option combinatie?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

'c' om van de CD te booten :)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
nope. Ik heb nederlandse OS 9.1. Ik neem aan dat Schijfinstallatie het programma is om mee te partitioneren? Bij het detecteren van IDE apparaten ziet hij alleen de CDROM. Niet een van beide harde schijven die ik beiden geprobeerd heb. Nog meer suggesties?

-----------edit:
Nog wat andere harde schijven opgedoken. Hij pakt nu wel een Caviar 32100 van 2gig. Jammer dat dat een brakke harde schijf is. Toch maar installeren. We zien wel waar het schip strandt. Conclusie: niet alle IDE schijven worden gezien door de 4400/200. Is er een workaround?

[ Voor 38% gewijzigd door Jazzper op 20-06-2004 21:32 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
|:( quote mezelf

[ Voor 97% gewijzigd door Jazzper op 20-06-2004 21:32 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Goed, heb nu 9.1 geinstalleerd. Hij eindigt met "Het installatieproces is beeindigd". Ik neem aan dat dat positief is? Maar bij regelpanelen heb ik maar 2 dingen staan: Appletalk en nogiets (met HD geloof ik). Waar stel ik mijn tcp/ip in dan? Arf... waarschijnlijk moet ik die netwerk kaart nog los installeren? Bij specificaties staat de netwertkkaart wel.

--> edit
Ok ok.. eitje.. moest nog restarten en dan de harde schijf als bootschijf kiezen.. kuch :X

Enfin.. we zijn weer een stapje verder. Nu kan ik naar regelpaneel TCP/IP maaaar dan kan ik niet ethernet kiezen. ff gekeken bij PPP en de domeinnaam van @Home ingevuld (cc111111-c bv) maar hij zegt dat domain naam uit 2 delen moet bestaan. Ik moet eerst dat ethernet aan de praat krijgen. LEkkere monoloog onderhand :D

[ Voor 39% gewijzigd door Jazzper op 20-06-2004 23:15 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PPP is over het algemeen voor dialups. Maar alle powerpc macs hebben built-in ethernet dus die zou 't gewoon moeten doen. cc1111111-c is geen domeinnaam, maar een hostname voor @home DHCP'ers. Ik neem aan dat je een andere computer al direct aan je @home hebt hangen, dus dat hoef je in principe niet in te vullen op je mac :) Wel moet je daar een soortgelijke config invullen aan andere computers in je netwerk.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
mmm nope. dit is een 4400/200 mac die gebaseerd is op ide en pci devices. Er zit een Digital 21041-PB netwerkkaart in. Ook heb ik de naam Farallon horen vallen ;) Dat is toch een bekende? Ik neem aan dat ik daar een driver voor moet hebben, extensie heten die dingen toch in Mac land? Man wat voel ik me een noob in OS world. Er brandt ook geen lampje op de netwerkkaart. Kan niet goed zijn. Hier de enige vergelijkbare situatie: http://www.nocrash.com/ncbbs/msgs/2529.shtml
Altijd leuk dat mensen geen antwoord geven maar linuxppc of yellowdog aanraden.. haha

[ Voor 18% gewijzigd door Jazzper op 21-06-2004 00:10 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, farallon. Die hebben gewoon drivers voor os9 op hun website staan :) EtherMac heten ze in dat geval.

Weet je zeker dat er geen onboard in zit? 't wil wel voorkomen dat die een AAUI-connector hebben. Zoek naar een logootje dat op dit lijkt: <...> maar dan de stipjes in het midden.

edit:

Volgens de applespecs heeft 'ie gewoon een 10BASE-T aansluiting :? Nahja.

Ik heb hier ook een Farallon kaart. Die hebben idd DEC chips :) Vrij standaard dingen. De website van farallon doet 't op dit moment ff niet en ik ben de floppy met de driver voor dat ding al jaren kwijt ;)

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeR op 21-06-2004 00:20 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112401

nee. Hoewel de specs zeggen van wel is dat denk ik het kaartje wat erin zit. Die zal er dan wel standaard bijkomen. Dat farallon weet ik niet zeker hoor. Maar jongen op mijn werk zei dat en als ik zoek op digital met dat nummer krijg je dat ook. Dus zal wel farallon kaartje zijn met digital chipset. Nu nog ff de extensies vinden en kijken hoe ik die op die mac krijg. Ben al bijna een switcher... not kuch haha. Easy as PC :)

--> nee nee echt niet. Ik heb SCSI, ADB, audio in/out, Modem (lucent) en printeruitgang en monitor. Ik denk dat je die kaart er gewoon bij kreeg ooit.

[ Voor 14% gewijzigd door Jazzper op 21-06-2004 00:35 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
zo topic kan op slot!

* Jazzper is reporting in van mijn nieuwe oude 4400/200 bakkie :)

oplossingen voor mensen die hier nog komen:
1. Aangaande de IDE schijf --> knoei wat met jumpers op je HD of probeer andere schijf
2. Aangaande die kaart: Het is een Farallon EtherMac 593 kaart.

Farallon het tegenwoordig proxim. Daar staat ie bij downloads. Heb de url hier niet op de Mac maar ik heb de link hier van GoT. Succes.
Cyber bedankt nog.

Pagina: 1