Toon posts:

[DIY] monitors ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enige tijd aan het uitkijken naar een stel goede monitors voor het producing-werk. De Tannoys reveal staan in elk geval op men verlanglijstje, maar er zijn natuurlijk veel merken/prijzen.

Wat ik me afvroeg was: Is een monitor te doen om zelf te maken ? en zoja, hoe kan ik ze zo "droog" mogelijk laten klinken, en welke merken van luidsprekers zijn aan te raden om dit te verwezenlijken ? Ik wil een "correct" geluid uit die speakers, dus hi-fi luidsprekers vallen eigenlijk een beetje uit de boot.

iemand suggesties ? of welke monitoren gebruiken jullie ?, en wat hebben ze gekost ?

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 23:47

JWO

hifi speakers buiten de boot, maar toch een "correct" geluid, dat spreekt elkaar tegen.

Hifi = high fidelity = hoge natuurgetrouwheid.. en dat wil je toch juist bij monitors ?

[ Voor 17% gewijzigd door JWO op 20-06-2004 18:33 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
thanx Teacher, daar vindt ik misschien wel men gading in.
Bij hi-fi wordt alles wel zo getrouw mogelijk weergegeven, maar toch wordt het in vele gevallen wel een beetje gekleurd vrees ik.
En dat is net iets wat een monitor niet mag doen. :X

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

destijds zat ik er ook over te denken..

je kan voor een goeie prijs veel mooie monitoren kopen.
ik heb zelf gekozen voor de tannoys ipv zelfbouw. Heb destijds een setje reveal passives gekocht.. en die klinken erg goed met een goeie sterke amp erachter.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Ik denk dat het grootste probleem met monitor DIY het filter wordt die je echt zo strak mogelijk moet krijgen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op 21 juni 2004 @ 10:04:
Ik denk dat het grootste probleem met monitor DIY het filter wordt die je echt zo strak mogelijk moet krijgen.
Probleem, of juist een uitdaging? :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Beide :) Je moet er iig wel de juiste meetapparatuur voor hebben en een dode ruimte, of je moet hem op 1 kamer willen afstemmen. Maar anders heb je dus een probleem :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• lucasvanlierop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:53
Ben zelf ook best fervent luidspreker bouwer maar voor monitorspeakers ga ik toch liever voor een kant en klaar actief geheel van yamaha, tannoy oid.

[ Voor 3% gewijzigd door lucasvanlierop op 21-06-2004 11:43 ]

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ach,
een goede monitorluidspreker heeft in principe dezelfde eigenschappen als een goede hifi speaker.
Alleen door marketing worden ze gescheiden vaak...
Een goede hifi speaker heeft óok analytisch vermogen en muzikale klank, goed stereobeeld, goede diepte, goede klankkleur.
en een monitor in pricnipe ook.
Je maakt op basis van je monitor muzikale beslissingen waarvan je wilt dat je ze op basis van muzikaliteit neemt en niet op basis van technisch luisteren.
(daar gaan imo de meeste monitorspeakers de mist mee in)
In elk geval,
dode kamer heeft eigenlijk geen zin, niemand heeft thuis een dode kamer. En je moet, als je een luidspreker bouwt, niet zelf het wiel uitvinden maar een beproeft concept nemen (linkwitz heeft leuke dingen geschreven). Althans, als je resultaat wilt.

JT, wat bedoel je met het filter zo 'strak' mogelijk krijgen? Stijlheid? Phase, time alignment? Resonanties?

Laat ik het zo zeggen,

ik was destijds opzoek naar nieuwe monitors, en heb (goede) 'hifi' luidsprekers gekocht welke mij een veel betere kijk op muziek hebben geleerd dan welke genelecs of krk's of jbls die ik tot dan toe gehoord heb...
en ze waren maar 300 euro/s, passief.

Ben nagegaan wat het feitelijk verschil is tussen hifi en monitor luidsprekers: in principe niks.
Behalve dat monitors misschien beter beveiligd zijn tegen 'gekke' signalen zoals een feedback op 4khz die snoeihard gaat..
of een flinke buzz...
Maar goed, daar kan je ook goed voor oppassen.
Pagina: 1