ik heb nu een PC staan waarin een 1700+ zit met een nogal lawaaierige Spire koeler. deze is idle ongeveer 35 - 37 graden. is het mogelijk om de fan eraf te halen? evt kan ik wel wat fabriceren met een casefans als et moet maar die past niet op t koelblok omdat het geloof ik maar een 60mm ding is ofzo.
Verwijderd
ik zou het niet doen als ik jou was, pasief koelen van CPU's van deze dagen lijkt me haast onmogelijk.
dan moet je wel een heeel groot koelblok zien te regelen met meters heatpipe erin enzo...
als ik jou was zou ik er gewoon een wat stillere FAN opzetten
makkelijker + veiliger
je hebt ook FANadapters die van 80mm naar 60mm gaan
ik heb er zelf ook 1 thuis liggen
dan moet je wel een heeel groot koelblok zien te regelen met meters heatpipe erin enzo...
als ik jou was zou ik er gewoon een wat stillere FAN opzetten
je hebt ook FANadapters die van 80mm naar 60mm gaan
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 13:56 ]
Idd. ik ben et eens met paling15.
Lijkt me ook een beetje gevaarlijk om het zo te doen.
koop gewoon een stille fan.
Anders kan het zonde zijn van je geld..
Zoals ze zeggen veiligheid gaat eerst!!!
Lijkt me ook een beetje gevaarlijk om het zo te doen.
koop gewoon een stille fan.
Anders kan het zonde zijn van je geld..
Zoals ze zeggen veiligheid gaat eerst!!!
01101000 01100101 01101100 01110000
Probeer eens een Zalman 7000a. Die is zo goed dat ie met de fan op de stilste stand je CPU m.i. best koel genoeg kan houden.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Verwijderd
te eerste:Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 14:01:
Bekijk dit eens ;
http://members.home.nl/ma...akers/THG_CPU_Cooling.avi
SuCcEs,
bij mij doet ie t niet
en ten tweede:
volges mij weet ik al welk filmpje dat is, gaan ze van een TB1400 de koeler eraf halen enzo....
maar dat is niet echt wat ie bedoeld lijkt mij, dat zou helemaal ziek zijn
cpu koelen zonder FAN is iets anders dan NIET koelen
maar ik denk ook dat je voor een zalman moet gaan o.i.d. dat houd een 1700+ koel zat met weinig geluid
paar voorbeeldjes
of de Zalaman

succes
AMD != IntelVerwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 14:01:
Bekijk dit eens ;
http://members.home.nl/ma...akers/THG_CPU_Cooling.avi
SuCcEs,
Zalman heeft daar een hele mooie behuizing voor, heb je helemaal geen ventilator meer nodig, alleen wel een behoorlijke zak met €
in de betreffende pc zitten achter 2 casefans en vooraan maarliefst 4 
kan de airflow er niet voor zorgen dat het koelblok voldoende afkoeld? en zoals eerder gezegd: ik ga natuurlijk niet me BLOK er af halen
kan de airflow er niet voor zorgen dat het koelblok voldoende afkoeld? en zoals eerder gezegd: ik ga natuurlijk niet me BLOK er af halen
Verwijderd
zoals ik al eerder zeiVerwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 14:09:
in de betreffende pc zitten achter 2 casefans en vooraan maarliefst 4
hahaha, ff serieus:
ik zou het niet doen, zet er maar een hele stille fan op,
zoals dat blok wat ik je liet zien, met een stille Papst erop ofzo, dat moet goed werken
ik heb de mijne wel eens passief gekoeld, met in de bios ingesteld dat ie bij 70 graden uit moest gaan....
en daar deed ie dan wel 20 minuten over, maar hij viel wel uit
en dat was met een
dus als ik jou was zou ik de stilste koeler gaan zoeken
Omdat je vandaag toch niks kan kopen kan je een casefan aan het blok binden met tie-wraps of iets anders, dan is hij ook stil.
Zonder koeler gaat iig niet lukken, tenminste niet met een el-cheapo Spire
Zonder koeler gaat iig niet lukken, tenminste niet met een el-cheapo Spire
Ç
In principe is passief koelen met elke processor mogelijk, als je koellichaam maar genoeg warmte kan afgeven aan de omgeving.
Als je zonder fan wilt werken betekend dit een groot
koellichaam. MIjn p4 2.4@3.0 is passief gekoeld, door middel van waterkoeling (asetek waterchill) en custom rad (big ass). Scheelt trouwens wel 10 graden als ik WEL een stille pabst 12cm mee laat werken, dus dat doe ik alleen als ik game
In principe is passief koelen met elke processor mogelijk, als je koellichaam maar genoeg warmte kan afgeven aan de omgeving.
Als je zonder fan wilt werken betekend dit een groot
Verwijderd
Ik heb hier een AMD Duron 1600 @ Athlon XP 2800+ lopen, als ik de CPU-koeler uit zet en de casefans (4 stuks) op full power dan blijft het allemaal vrolijk doordraaien, merk geen prestatieverschil en de temp komt niet boven de 70 graden uit. Dat is dan nog met de fan zelf op de heatsink, alleen draait 'ie niet. Zonder fan zal het nog wat graden schelen omdat de fan de airflow nogal blokkeerd. Het betreft een goedkoop GlacialTech koelertje (15 euro) met een standaard heatsinkje van 70x70x25 mm.
Ligt dus helemaal aan de stepping van je proc en de core. Zo kan ik deze ook comlpleet passief gekoeld laten draaien (geen enkele fan aan op de psu-fan na), niet overgeclocked draait het dan zo'n 25 minuten, compleet geboot en winamp aan.
Je moet gewoon geluk hebben, is van te voren niet zo veel over te zeggen helaas. Als je mobo een temp-protection heeft zou ik het gewoon proberen, als het te warm wordt schakelt je pc gewoon uit en is er niets aan de hand.
Ligt dus helemaal aan de stepping van je proc en de core. Zo kan ik deze ook comlpleet passief gekoeld laten draaien (geen enkele fan aan op de psu-fan na), niet overgeclocked draait het dan zo'n 25 minuten, compleet geboot en winamp aan.
Je moet gewoon geluk hebben, is van te voren niet zo veel over te zeggen helaas. Als je mobo een temp-protection heeft zou ik het gewoon proberen, als het te warm wordt schakelt je pc gewoon uit en is er niets aan de hand.
Met mijn Prescott 3.0 GHz ook?RoamoR schreef op 20 juni 2004 @ 14:25:
Ç
Is het een palomino of een thoroughbred ?
Als het een thoroughbred is kun je altijd proberen het voltage lager te zetten. Zo kan ik mijn 1700+ ook makkelijk op 1,4V draaien
. Helaas kan mijn mobo niet lager dan 1,4... maar ik denk dat 1,3V ook mogelijk is, aangezien 2083MHz (2600+) ook goed werkt met 1,6V.
Dus probeer zo laag mogelijk voltage, desnoods klok je de CPU onder naar 1GHz oid. (probeer de FSB zo hoog mogelijk te houden)
En maak gebruik van stille grote koelers. Dan heb je rust en stilte. (mijn 1700+ @ 1700+ @ 1,4V is idle zo'n 30graden met een Arctic Cooling Copper Silent 2 Rev2.0, daarbij heb ik weinig airflow.)
Als het een thoroughbred is kun je altijd proberen het voltage lager te zetten. Zo kan ik mijn 1700+ ook makkelijk op 1,4V draaien
Dus probeer zo laag mogelijk voltage, desnoods klok je de CPU onder naar 1GHz oid. (probeer de FSB zo hoog mogelijk te houden)
En maak gebruik van stille grote koelers. Dan heb je rust en stilte. (mijn 1700+ @ 1700+ @ 1,4V is idle zo'n 30graden met een Arctic Cooling Copper Silent 2 Rev2.0, daarbij heb ik weinig airflow.)
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Hmm... dan zal hij nog wel 60C worden 
offtopic:
Dit is natuurlijk een reactie op Lord of Angmar
Dit is natuurlijk een reactie op Lord of Angmar
[ Voor 48% gewijzigd door Frietsaus op 20-06-2004 14:51 ]
dat kan ook nog idd, het nl. voor me ftp servertje dus die hoeft niet zo extreem veel cpu icm bulletproof en w2k server?AMD-FreaK schreef op 20 juni 2004 @ 14:50:
Is het een palomino of een thoroughbred ?
Als het een thoroughbred is kun je altijd proberen het voltage lager te zetten. Zo kan ik mijn 1700+ ook makkelijk op 1,4V draaien. Helaas kan mijn mobo niet lager dan 1,4... maar ik denk dat 1,3V ook mogelijk is, aangezien 2083MHz (2600+) ook goed werkt met 1,6V.
heb je SpeedFan al geprobeerd? ik heb ook een AMD Athlon XP 1700+ (Palomino), op 1466 MHz en met SpeedFan aan, fanspeed op 8% gezet, blijft het heerlijk rustig op een aangename temperatuur (voor mij dan) van 56 graden Celsius
, wel met dingetjes ingeschakeld, zolang het maar geen 75 graden wordt vind ik dit best
Tuurlijk kan dat! 
Zelf eens gedaan met een dual 2000+, ziehier het topic
Of het ook met luchtkoeling kan: ja en nee. Als je een paar casefans hebt, je CPU onderclocked en voltage omlaag gooit kun je in principe met een goed koelblok makkelijk pasief koelen. Je zal bij 'goed koelblok' dan overigens wel moeten denken aan een zalman waaier, iig iets met een enorm oppervlak / heatpipes.
Speedfan gebruik ik zelf ook, met een beetje koelblok en airflow kun je daar idd ook nog veel mee bereiken qua stilte
Zelf eens gedaan met een dual 2000+, ziehier het topic
Of het ook met luchtkoeling kan: ja en nee. Als je een paar casefans hebt, je CPU onderclocked en voltage omlaag gooit kun je in principe met een goed koelblok makkelijk pasief koelen. Je zal bij 'goed koelblok' dan overigens wel moeten denken aan een zalman waaier, iig iets met een enorm oppervlak / heatpipes.
Speedfan gebruik ik zelf ook, met een beetje koelblok en airflow kun je daar idd ook nog veel mee bereiken qua stilte
Dit is best wel uitgekauwd eigenlijk 
[search=passieve koeling
[search=cpu passief koelen]
[search=amd athlon xp passief koelen]
etc..
Voor de rest is dit gedeeltelijk Die-Hard Overclocking & [b][i]Cooling[/][/] stuff, kijk daar dus ook eens rond
[search=passieve koeling
[search=cpu passief koelen]
[search=amd athlon xp passief koelen]
etc..
Voor de rest is dit gedeeltelijk Die-Hard Overclocking & [b][i]Cooling[/][/] stuff, kijk daar dus ook eens rond
[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 20-06-2004 20:33 ]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()