[Router] Soms houdt DNS er zomaar mee op?

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een vraagje. Ik heb een E-tech ADSL multi-pc modem en daarvan is denk ik iets mis met de dns. Het gebeurt ca. 1x per week, dan kan ik niet meer naar naam-adressen surfen, ook niet meer pingen etc. IP adressen gaan wel goed. Het kan niet vanaf alle aangesloten PC's. Als ik dan mijn router reboot, gaat het weer goed.

Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Verwijderd

Das raar heb sinds vorige week ook deze problemen. Ik heb zonnet Family met E-tech multipc adsl modem.
Telkens ben ik de internet verbinding kwijt, na een reboot van de router werkt het weer. Heb Zonnet al gemaild maar nog geen reactie gehad.

Ik heb zelf het idee dat het mischien iets met de snelheidsverhoging te maken heeft. deze is namelijk doorgevoerd en daarna kreeg ik deze problemen.

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Hier ook Zonnet Family. Het zou dus aan Zon kunnen liggen. Misschien een idee om Versatel op de hoogte te stellen ofzo, ik ben geen ADSL-expert. (Maar volgens mij ligt dit probleem op een hoger niveau dan ADSL, het heeft imho meer te maken met TCP/IP oid)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Worden de nameservers automatisch toegewezen?

Zo ja, misschien kun je proberen deze zelf te configureren. Het lijkt me dat, wanneer je de nameservers gewoon bereiken kunt, het resolven ook behoort te werken.

Als het weer gebeurt, probeer dan eens je DNS servers te pingen en met ipconfig te kijken of je via DHCP nog wel de juiste hebt btw :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Had net weer hetzelfde probleem kan wel in de router komen internet ho maar...
Zag op het modem dat de adsl led knipperde dit betekent volgens boekje dat er iets mis is met de adsl lijn of de splitter, en aangezien ik niets heb veranderd aan bekabeling moet het haast wel de adsl lijn zijn.

tevens heb ik gemerkt dat als je een tijdje wacht alles ook weer werkt.
Ik wacht in iedergeval even de mail van zonnet af.

<edit> Pelleke, ik zie in je profiel dat je in Amersfoort woont. Ik ook, lijkt me wel een beetje te toevallig....<edit\>

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 12:15 ]

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 12:13:
Zag op het modem dat de adsl led knipperde dit betekent volgens boekje dat er iets mis is met de adsl lijn of de splitter, en aangezien ik niets heb veranderd aan bekabeling moet het haast wel de adsl lijn zijn.
Dat is een ander probleem. Watvoor kabel gebruik je tussen de splitter en je modem, waar ligt je splitter (en ligt ie goedom? Heeft bij mij ook een half jaar verkeerd om gelegen! Line moet naar KPN, Phone moet naar Telefoon en DSL naar Router). Als je kabel langer is dan 20m dan is het echt raadzaam om een twisted pair kabel te kopen in Amersfoort. (Bij Van Hove electronica, daar werk ik :D)

DNS wordt volgens mij idd door DHCP ingesteld. Weet iemand hoe je die kan achterhalen, en vervolgens handmatig kan instellen?
IPConfig geeft alleen maar de LAN-troep aan die bij de router vandaan komt, was het maar zo simpel :P

Pelle.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ipconfig /all

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• pelleke

pelleke

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: pellepc
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
        Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          3Com 3C920B-EMB Integrated Fast Ethernet Controller
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-26-54-08-CC-BD
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.5
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.2
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
        Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 21 juni 2004 13:22:53
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : zondag 4 juli 2004 16:00:03

Ofwel: nog steeds geen WAN-gegevens :)

Verwijderd

Even een update...

Mijn problemen zijn zomaar als sneeuw voor de zon verdwenen. Heb niks veranderd aan kabels of instellingen.
Het enige wat ik heb gedaan was een mailtje naar zon met de probleem omschrijving. Hun reactie daarop was om maar even te bellen met een 0900 nummer.
Na dit mailtje raar genoeg geen problemen meer gehad.
Pagina: 1