Netwerk & telefonie- bedraad of draadloos?

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn vrouw en ik hebben deze week een huisje gekocht, waar het één en ander aan moet gebeuren (o.a. elektrabedrading vervangen). Dat geeft gelijk de mogelijkheid om andere draden naar boven / studeerkamer te trekken.

Ik wil in ieder geval op de slaapkamer boven een TV-aansluiting hebben.
Telefoon vraag ik me af of het handig is, misschien is een draadloze set met 2 telefoons wel net zo handig.

Wat ik echter wel wil weten of het de moeite is om een bedraad netwerk aan te leggen, met UTP kabel. Kan dat wat betreft kosten / moeite wel uit? Of kan ik dan beter een WLan setje nemen?

Het betreft een houten vloer boven, dus het bereik moet kunnen.

Zijn er meer mensen die hier ervaringen mee hebben?

Verwijderd

mja, ik zie het probleem niet. 100 meter utp kabel kost 30 euro ofzo, en moeite is het ook niet als je toch je coax al doortrekt. misschien besluit je over 2 jaar wel dat je gigbit wilt, dat gaat niet met wireless.

wifi aan de andere kant is vooral in de tuin errug prettig.

ik zou zeggen: leg wat kabels neer en koop toch een wifi router :P

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Altijd de belangrijke stukken bedraaden. Niet blind vertrouwen op wireless door het hele huis. Wireless is een toevoeging voor een laptop bijvoorbeeld.

En mocht je ADSL nemen, waar de telefoonlijn de woning binnenkomt komt dan ook de adsl-splitter en de adsl modem te staan. (of als het een modem+router is ook je router. Het loont om vanaf daar altijd naar een 'studeerkamer' of 'computerkamer' een UTP kabel te trekken.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
telefoon best ook niet volledig draadloos nemen , zo is het vaak handig dat je nog een gewoon toestel kan aansluiten als bij voorbeeld de stroom uitvalt ....

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:59
als je coax en utp naast elkaar legt en je tv signaal niet versterkt, zit het er dik in dat je storing op je tv krijgt als je netwerk verbindhebt

https://f1nerd.nl

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Het ligt er aan in welke categorie tweaker je valt :)

Ik heb hier coax (tv/radio) telefoon en ethernet (cat 5) door het hele huis liggen, en gebruik het regelmatig. Bovendien heb ik een audio/video verbinding tussen de studeerkamer en de woonkamer (tv/stereo) liggen. Dat laatste is vooral handig als je een digitale camera hebt, of vaak films kijkt vanaf je computer (via je tv-out) Verder kun je er aan denken om bijvoorbeeld een USB kabel te leggen tussen je computer en woonkamer, zodat je toetsenbord/muis/joystick/etc. in de woonkamer kunt gebruiken om te gamen enzo. Let wel op dat een USB kabel slechts 5 meter lang mag zijn, ongeacht de kwaliteit van de kabel. je kunt wel kabels van 15 of 20 meter kopen, hierbij zit een soort repeater in een van de pluggen verwerkt.

Vertrouw niet te veel op WLAN, ik heb zeer goede en zeer slechte ervaringen hiermee. Het hangt er erg vanaf hoeveel storing je in de buurt hebt, bovendien is de snelheid/prijs verhouding erg hoog.

Als je nog moet schilderen/behangen/etc. is het aanleggen van dit alles niet zo duur en kost niet zoveel tijd. Als je dit achteraf wilt aanleggen kost het veel meer moeite. Trek deze kabels niet in de zelfde buizen als je 220 volt, dat mag niet (gaat je verzekering moeilijk over doen) en het is slecht voor je signaal. Ik heb hier telefoon, coax en ethernet in een aparte dikke electrabuis liggen (zo'n gele) en de audio/video in nog een aparte buis. Je kunt ook het een en ander doen met holle plinten en kabelgootjes.

Too many people, making too many problems

Pagina: 1