Toon posts:

[Woody/ SNS Installer] Kan geen raid-arrays aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag Debian installeren met behulp van SNS Installer. http://oss.sns.ro/Hilux.html

It supports;
Kernel version 2.4.26
XFS, ReiserFS
extra modular device drivers
LVM, RAID

Installer
ext2, ext3, XFS, ReiserFS
parted
LVM, RAID utils
vi, bash
postfix as the default MTA

Als ik het commando mkraid geef, dan krijg ik de volgende foutmelding;

cannot determine md version: No such file or directory

Ik denk dat het probleem als volgt is; volgens lsmod zijn er geen modules geladen, vreemd want de kernelconfig van de Installer is als volgt gecompileerd;

# Multi-device support (RAID and LVM)
#
CONFIG_MD=y
CONFIG_BLK_DEV_MD=m
CONFIG_MD_LINEAR=m
CONFIG_MD_RAID0=m
CONFIG_MD_RAID1=m
CONFIG_MD_RAID5=m
CONFIG_MD_MULTIPATH=m
CONFIG_BLK_DEV_LVM=m

Er bestaan geen md-modules of raid-modules in de directory /lib/modules/2.4.26/, de kernel directory bestaat niet! Er is ook nog een /lib/modules/2.4.18-bf24 directory, hier zij alleen wat modules voor input and usb te vinden. Is dit geen vreemde zaak voor een installer en hoe los ik dit op zou er op de installer cdrom ergens nog modules naar de modules/2.4.26, of waar dan ook vandaan, gesleurd en gepleurd moeten worden? 8)7 |:(

Verwijderd

Begrijp ik het goed?

Probeer je je root filesystem met behulp van deze installer op software Raid te zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja en dat is nog niet alles ook nog eens LVM er bovenop en dat wil ik op XFS hebben draaien. Het is me gelukt om 2 software raid1-arrays gestriped te draaien op LVM ( Wat heb je dan; raid10 ) via 2 Adaptec 2940UW-controllers. Dit werkt echt goed, als je je de "extra-boot" optie in lilo.conf aangeeft, is de zaak echt redundant. Echter XFS had ik nog niet voor elkaar, ben overnieuw begonnen met de SNS Installeren ( dacht dat wordt een makkie). Volgens de Website ondersteund SNS dit ,echter "where are the damn modules???!!!!!!!"

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 11:57 ]

Verwijderd

Ik vindt dit ook heel interessant. Ik wil zelf een simpelere setup. Gewoon raid 1 over twee disks inclusief rootfs. Ik kwam deze installer ook tegen maar ben met verder zoeken gestopt toe ik dit las:

http://linuxmafia.com/faq/Debian/installers.html
Hilux (by System & Network Solutions) — 187MB mini-CD and 50MB business card installer for Debian 3.0 "woody", updating the standard "woody" installer to kernel version 2.4.26 with support for XFS, ReiserFS, and many other modular device drivers. Supports installation onto md5 software RAID w/LVM (except for root filesystem). Supports non-destructive repartitioning during installation using GNU parted. Both versions suffice to install (at least) a minimal Debian system. (I.e., neither is just a netinst image.) Compatibility to Debian: excellent. Last checked: 2004-05-14
Volgens deze korte beschrijving kan dat dus niet met het root fs.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 12:42:
Ik vindt dit ook heel interessant. Ik wil zelf een simpelere setup. Gewoon raid 1 over twee disks inclusief rootfs. Ik kwam deze installer ook tegen maar ben met verder zoeken gestopt toe ik dit las:

http://linuxmafia.com/faq/Debian/installers.html

Volgens deze korte beschrijving kan dat dus niet met het root fs.
Ik zie het nu ook staan, het enige wat het tegenhoud naar mijn mening zijn de modules. Je hebt een initrd nodig om root ook op LVM te hebben draaien. Als het goed is kan je via chroot in /target via apt, wget of zelf initrd maken met lvmcreate_initrd.
Eenprobleempje, wat jij wilt gaat makkelijk gebruik de lar1440.bin flop of download de ISO/ Flops van Ionut via Linuxmaffia.com. Ik heb cd rescue.bin van Ionut aangepast door een costum-kernel erin te proppen, heb nu op mijn fileserver boot& root op raid1 draaien en home op raid5.

Nog ff een editje

Er staat root niet onder raid5, als er geen modules voor welke raid-arrays dan ook worden geladen, of te vinden zijn, hoe kan men dan uberhaupt mdraid opzetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand een oplossing?

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:12
wat ik zou kunnen verzinnen:

• hang de harddisks voor je raid erin zoals ze erin zullen zitten
• hang er een oude harddisk in, zorg in de bios dat hiervan geboot zal worden
• installeer debian gewoon op de enkele harddisk, ext3, geen gezeur verder
• apt-get xfs-tools, lvm-tools, alles wat je nodig gaat hebben op je beoogde setup
• apt-get kernel sources en bouw een kernel voor je systeem met alle benodigde support (mijn smaak is alles in de kernel en geen modules)
• maak een raid-array aan op de daarvoor bestemde disks (inclusief formatteren als XFS enzo)

je hebt nu: een lopend systeem met alle benodigde support aanwezig. ik zag hierboven wat dingen met initrd's staan, daar weet ik het fijne niet van, maar je zult het vast wel in m'n verhaaltje kunnen verweven.

• boot knoppix
• mount de ouwe disk en je raid array (ik weet niet zeker of knoppix dat kan :X)
• kopieer de inhoud van de ouwe disk naar je array (zoals beschreven staat in de disk upgrade howto)
• chroot naar het mountpoint van je array
• pas /etc/fstab aan, /etc/lilo.conf en verdere dingen om de boel werkend te krijgen

tip: XFS vindt het niet leuk als je in /etc/fstab een optie voor ext3 aan laat staan dat hij bij een error RO moet mounten. als je rare fouten krijgt over het root fs moet je het daar zoeken, bij mij staat bij de opties 'defaults'.

misschien wat omslachtig, maar het idee is dus eerst een omgeving te creeren met alle support aanwezig om die installatie vervolgens naar de goeie disk te verhuizen. ik ben met een disk upgrade ook naar XFS gegaan, ging op bovenstaande manier uitstekend. alleen paste ik m'n installatie op de ouwe disk aan ipv dat die installatie vers was :) .

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Topicstarter
Ucchan,

Ik heb het probleem al op een andere manier omzeild, dmv de 'blade' floppies met XFS en LVM en RAIDS statisch in de kernel en blade's XFS+mdadm extra-disk (lar1440xfs.bin). Hiermee kan je wel de configuratie uitvoeren die ik wil.
Waar het mij om gaat is; dat er een Installer is gebouwd waarbij wordt geclaimd dat het het een en ander wordt ondersteund, terwijl er bij de installatie de zogenaamde features nog geeneens aan de gang kan krijgen.
Pagina: 1