[alg] structuur van programma's

Pagina: 1
Acties:

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:10
Op dit moment volg ik een deeltijd opleiding HIO in Utrecht, waar ze proberen om mijn programmeerkennis op een hoger niveau te krijgen. Helaas lukt dat niet zo goed. Dit heeft met name te maken met het feit dat ik alles leer over pointers, exceptions, Eventlisteneres en loops. Dat is wel te doen, maar ik heb een probleem met de structuren die bijoorbeeld binnen de loops horen te staan. Een voorbeeld:

Voor gebruik op mijn werk wil ik een rapportage-tool maken die van een txt-bestand met 3000 orderregels een CBS-intrastat aangifte maakt. Deze rapportage heeft als sleutels:
land van bestemming;
manier van transport;
Goederencode.

De orderregels lees ik in een grote array in. En als de array gevuld is, ga ik er allerlei sorteringen op uitvoeren. Een andere optie is dat ik bij het inlezen van een regel ga zoeken of de combinatie van sleutelwaarde's uniek is. Zoja, dan een nieuwe regel in de array. Is deze bekend, dan moet de inleeswaarde bij de corresponderende regel in de array opgeteld worden. Of moet ik voor elke unieke sleutelwaarde een array definieren, zodat je een stuk of 40 van de volgende array's krijgt:
DE_WEG_39000001[10,100]
UK_ZEE_39000002[10,100]

Mijn vraag is dus of jullie een boek of methode kennen die mij leert hoe ik dit soort structuren opzet. LET WEL, bovenstaand is een voorbeeld, geen code request! daarom zet ik er ook geen programmeertaal bij! (alhoewel een zetje in de goede richting nooit weg is ;) )

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik kan uit je verhaal opmaken dat je liever werkt met arrays van losse velden dan met samengestelde objecten?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:10
nee, maar vanwege mijn beperkte kennis is dit de manier waarop ik het denk te kunnen verwezenlijken.

Zoals gezegd, de taalafhankelijke basis-regels van het programmeren ken ik wel, maar nu het denken erachter! dat is dus ook mijn vraag. Hoe krijg je dit onder de knie? En op mijn werk heb ik niet al teveel mogelijkheden, dus daar doe ik ook geen ervaring op. . Iets programmeren zoals bovenstaan dvoorbeeld aangeeft is de max. wat ik binnen mijn functie-omschrijving kan (lees: mag) programmeren. Anders trekken diverse managers hier hun wenkbrauwen op. Tevens heb ik ook geen ontwikkelomgeving tot mijn beschikking, op VBA na. Dus ik wil het thuis gaan programmeren.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Normaal gezien leer je eerst de basis denkwijze van het programmeren, en dan pas de taal-specifieke dingen.

Misschien vind je wel een paar interessante boeken in de FAQ terug:
Datastructuren en algoritmen
Introduction to algorithms
The art of computer programming
The practice of programming
etc...

https://fgheysels.github.io/