Toon posts:

Mogelijke oplossing problemen met HDD bij slaapstand/standby

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem van het plotseling dienst weigeren van de HD kan diverse oorzaken hebben.
Een van de mogelijkheden is het te warm worden van de HD.
Er is nog een oorzaak, die minder bekend is bij mensen, het probleem doet zich voor door het niet tijdig kunnen wegschrijven van het cache-geheugen.
Dit heeft betrekking tot het "stand-bye" gaan van het systeem, maar ook bij het afsluiten van de PC.
De HD('en) raken beschadigd doordat het cache-geheugen nog niet naar de schijf is geschreven, terwijl de PC al afsluit.
Hierdoor kunnen HD'en onherstelbaar beschadigd raken.
Zelf heb ik twee S-ATA HD'en (Maxtor met 8 Mb cache), en plotseling was er één overleden en de tweede op sterven na dood.
De schijven begonnen meer herrie te maken tijdens het lezen/schrijven.

Soortgelijke verhalen kom ik véél tegen op dit forum, vandaar dit algemene bericht.

Voor Windows XP is een patch beschikbaar.
Zoek hiervoor in Microsoft Knowledge Base Article - 331958

Of download het bestand via onderstaande link;

http://www.microsoft.com/...83-4edc-a17e-6f659a033b0d

Bij mij is het probleem nu verholpen.

Ook heb ik contact gehad met Maxtor, zij moeten nu ook op de hoogte zijn van dit probleem en van de oplosing, WANT DAT HEB IK ZE VERTELD (via e-mail).

Véél succes ermee :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw linkje is stuk :+

MS KB Q331958
WinXP patch downloadlink

Dat is best wel interessante informatie, ik zal deze nog eens in de FAQ gaan vrotten, thanx :)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
BalusC schreef op 20 juni 2004 @ 11:22:
Jouw linkje is stuk :+

MS KB Q331958
WinXP patch downloadlink

Dat is best wel interessante informatie, ik zal deze nog eens in de FAQ gaan vrotten, thanx :)
Voordat je het in de FAQ vrot, zoek eerst even uit of het alleen maar om data corruption gaat of ook om een defecte harddisk. Ik heb het zeer sterke vermoeden dat het alleen om data corruption gaat, en dat die harde schijven "gewoon" stuk gingen (heb ik vaak genoeg zien gebeuren, maakten ze soms een zingend geluid? of alleen maar ratelen?).

[ Voor 9% gewijzigd door mae-t.net op 20-06-2004 12:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem deed zich niet alleen bij mij voor, maar ook bij een paar collega's.
Wij hebben recentelijk een PC-Privé project gehad op het werk, en een aantal collega's hebben dus ook problemen gehad met de HD('en).
Het schijnt dat het probleem zich voornamelijk voordoet bij HD'en met een 8 Mb cache, omdat die iets meer tijd nodig hebben om deze te legen.
Ook de chipset op het moederbord schijnt van invloed te zijn, in mijn geval een VIA chipset.
Zoals wel vaker gebeurt, een probleem komt nooit alléén.
In mijn geval zijn het een combinatie van factoren die het probleem hebben veroorzaakt.

Het was mij opgevallen dat de PC iedere keer wat moeizamer afsloot, en daarna ook steeds meer moeite kreeg met opstarten.
Tijdens het lezen/schrijven ging de HD'en ook meer herrie maken, een ratelend geluid.
Defragmenteren hielp niet, en ging ook steeds moeizamer (ook met speeddisk van Symantec).
Één schijf werd plotseling niet meer herkend door het systeem, terwijl de andere het nog wel deed maar (steeds meer) herrie ging maken.
Hierop ben ik terug gegaan naar de winkel, en zonder problemen ( jawel ..... goede PC winkels bestaan nog !!) werden de HD'en omgeruild voor twee nieuwe exemplaren.
Omdat ik ooit eens in een grijs verleden een artikel had gelezen over het niet tijdig legen van het cache geheugen, ben ik in de knowledge-base van Microsoft gedoken.
Na lang zoeken (een paar dagen) ben ik het benodigde artikel tegen gekomen, waarin het probleem werd omschreven.

De patch van Microsoft heb ik gedownload en geïnstalleerd, en tot nu toe heb ik absoluut géén problemen meer gehad.
Heren en Dames probeer het in ieder geval, baat het niet dan schaad het tenminste ook niet en misschien ben je ook van een vervelend probleem verlost !!

Succes 8)7

• mae-t.net
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 00:07:
Het probleem deed zich niet alleen bij mij voor, maar ook bij een paar collega's.

...

De patch van Microsoft heb ik gedownload en geïnstalleerd, en tot nu toe heb ik absoluut géén problemen meer gehad.
Heren en Dames probeer het in ieder geval, baat het niet dan schaad het tenminste ook niet en misschien ben je ook van een vervelend probleem verlost !!

Succes 8)7
Ik twijfel ook niet aan je probleem, maar ik vraag me alleen af of het niet wegschrijven van de cache rechtstreeks tot een hardwareprobleem kan leiden. Dan zou ik m'n twijfels hebben bij het ontwerp van de harddisk. Misschien gaat ie hard staan ratelen omdat er data corrupted is, en is die extra belasting voldoende om een slechte serie schijven ook daadwerkelijk stuk te krijgen? Hoe het ook zij, de patch en het nut ervan is me bekend.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem kan zowel hardwarematig zijn alsmede softwarematig.
Een HD parkeerd de lees/schrijf koppen als er géén dataverwerking is.
Als de PC aan het afsluiten is en de schijven zijn nog aan het lezen/schrijven, en de spanning gaat plotseling van zo'n schijf af, dan kunnen de koppen het oppervlakte van zo'n harddisk beschadigen.
Softwarematige fouten die lijden tot een totale defect komen (bij mijn weten) niet véél voor, maar ja .... je zal maar een maandagochtend model hebben ?!?!
In ieder geval hoop ik een aantal mensen op weg te hebben geholpen.

De link die ik in het bovenste bericht heb vermeld, is niet meer actief.
De juiste link is nu:

http://support.microsoft.com/?kbid=331958

(hartelijk dank hiervoor BalusC !)

O-) Met de vriendelijke groeten van BigPappa

• mae-t.net
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 13:33:
Het probleem kan zowel hardwarematig zijn alsmede softwarematig.
Een HD parkeerd de lees/schrijf koppen als er géén dataverwerking is.
Als de PC aan het afsluiten is en de schijven zijn nog aan het lezen/schrijven, en de spanning gaat plotseling van zo'n schijf af, dan kunnen de koppen het oppervlakte van zo'n harddisk beschadigen.
Als het _goed_ is, worden de koppen geparkeerd met de energie die in de massa van de nog draaiende platters besloten ligt, of blijven dankzij het draaien in elk geval nog lang genoeg zweven om naar de kant te kunnen trekken. Omdat maxtor wel een ander parkeersysteem gebruikt dan bijvoorbeeld HGST en het vroegere Quantum die de kop ook echt van het schijfoppervlak trekken, zou het kunnen dat dit tijdens zo'n schrijfactie niet altijd lukt. Dat is dan wel een grove ontwerpfout. Erg actueel gezien de berichten de laatste tijd over betrouwbaarheid van - en bezuinigingen op hardeschijfontwerpen. Maar niettemin interressant dat je dan toch dankzij software spullen de vernieling in zou kunnen helpen. Als dit aangetoond wordt, kan het, zeker in Amerika, nog leuke rechtszaken op gaan leveren.
Pagina: 1