Tot hoever gaat DeltaT van peltier?

Pagina: 1
Acties:

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:28
Als je naar de specs van een peltier kijkt, dan staat daar een DeltaT van ongeveer 68*C. Is die 68*C nou de hoogste DeltaT die je kan halen? Want stel ik heb een grote plaat koper van -100*C (voorbeeldje he ;) ) en ik plak daar een peltier op met een DT van 68*C, word de koude zijde dan -168*C? Of is het veel minder? Ik begrijp dat het een keertje moet ophouden ivm. het absolute nulpunt, maar ik vraag me af tot welke temperaturen het dan gaat. Ik heb al op google/GoT search gezocht, maar daar vind ik geen antwoord op mijn vraag.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Ik kan me zo voorstellen dat hoe verder je naar 0 kelvin gaat, des te moeilijker het wordt om de temp. te behouden. Met andere woorden kan het volgens mij best eens zo zijn dat die delta t van 68 celcius gemeten is bij bijvoorbeeld kamertemp. of iets dergelijks.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Als je boven die 68° komt dan kan hij stuk gaan door thermische spanningen. Ik heb er ooit een gesloopt door er stroom op te zetten zonder heatsink. Als de warme kant niet gekoeld is kom je snel boven de max dT. Bovendien gaat het rendement van een pelt sterk achteruit met toenemend temperatuurverschil door de relatief hoge warmtegeleiding.

Verwijderd

dTmax heeft weinig met "thermische spanningen" te maken (ploink, door de warme kant niet te koelen wordt de peltier zo warm dat het soldeer smelt en dus overlijdt). Het heeft gewoon te maken met de koelprestaties en is erg belangrijk (maw kijk je niet scheel op Qmax). het temperatuursverschil tussen warme en koude kant is afhankelijk van stroom, voltage en temperatuurwaardes. de maximale delta T is een waarde die alleen geld bij bepaalde omstandigheden en deze waarde zul je niet snel halen laat staan overschrijden. voor meer info kan je beetje gaan spelen met het programma (kryotesc) van peltier maker kryotherm: http://www.kryotherm.ru/soft.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 15:30 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:28
Dus in principe is de DT een maximale waarde, die bij bv. -100 op de warme kant dus geen 68*C is?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

verre van... een peltier is erg inefficient bij hele lage temperaturen. waarschijnlijk heb je nauwlijks een paar graden temperatuursverschil bij -100.
Pagina: 1