Airflow niet optimaal...

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik ben niet echt tevreden over me airflow. wanneer ik me case open heb, worden me componenten koeler dan wanneer me case gesloten is.

zo ziet me case er van binnen uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/airflow.png

het gaat om deze case, de fan voorin bij de HD haalt z'n verse lucht dus via die "roosters":
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/case.jpg

volgens de faq heb ik de fans goed geplaatst om een goede airflow te krijgen, maar toch zit er zo'n 7 tot 10 graden verschil tussen de case open, en de case dicht.

hoe kan ik de airflow nou verbeteren?

[ Voor 3% gewijzigd door mjszwo op 19-06-2004 23:35 ]

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

fanduct bouwen?

And it goes BRAAAAAPP!

• mjszwo
  • Niet online
zou kunnen, maar ik wil ook de HD temperatuur en de algehele casetemp naar beneden krijgen. het gaat me niet alleen om de cpu :)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:20
Als je niet specifiek één component wilt koelen maar alles dan moet je gewoon meer airflow maken. Je hebt nu een juiste verdeling van de airflow maar schijnbaar is het dus niet genoeg. Een 80 mm fan voorin en een 80 mm fan achterin doen wonderen. Geen idee of dat past in je kast maar je snapt wel wat ik bedoel ;) En anders misschien andere 80 mm fans kopen die meer airflow geven.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

hmm wat zijn je temperaturen eigenlijk?

en wat betreft die hd ik vraag me af of je die kouder krijgt op lucht alleen aangezien ie bovenop een casefan zit. Een fanduct lijkt me ook goed voor de case temp omdat warme lucht van cpu niet per ongeluk de kast in kan maar in de duct moet blijven. en daaruit wordt afgevoerd

anders een aantal Zalman goodies kopen kan ook

[ Voor 8% gewijzigd door ROFLASTC op 19-06-2004 23:48 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

Aangenomen dat alle fans dezelfde flowrate hebben, heb je 1 intake te weinig. Het maken van een CPU-fanduct zou dan de zaak wat meer balanceren. Dit kun je heel eenvoudig testen met een paar stukken karton.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcphile.com/images/airflow_new.gif
http://www.pcphile.com/eng/product/e_principle.htm

Wat bedoel je trouwens precies met "me componenten"? Er zitten er namelijk nogal wat in een standaard PCtje ;)

Voor een CPU die 85ºC mag worden valt 58ºC allemaal reuze mee...

Overigens mag je casetemp oplopen tot 40ºC en is er tussen casetemp en omgevingstemperatuur een maximum verschil van 7ºC bij een optimale airflow.

Naslag:
http://www.kefk.net/Hardw...BChlung/Airflow/index.asp
AMD Thermal, Mechanical, and Chassis Cooling Design Guide 23794B, p. 26
http://www.formfactors.or...specs/atx_thermal_dg1.pdf
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/26003.pdf

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 00:14 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verplaats je hdd cooler naar de achterkant van de kast (80x80 fan)
Meer afzuiging dan aanzuiging zorgt meestal voor koelere temps,
de lucht blijft nu blijkbaar in je kast hangen :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

dreeke schreef op 19 juni 2004 @ 23:47:
Verplaats je hdd cooler naar de achterkant van de kast (80x80 fan)
Meer afzuiging dan aanzuiging zorgt meestal voor koelere temps,
de lucht blijft nu blijkbaar in je kast hangen :)
Mmm, maar het is wel slim bij de harde schijf een fan te houden... aangezien harde schijven vandaag de dag ook warm worden en een actief windje erlangs erg aan te raden is :-)

There is no place like ::1

• mjszwo
  • Niet online
dit zijn me temps:

Case: 33
HD: 32
Socket: 45
CPU: 58

opzich zijn het geen monsterlijk hoge temperaturen, maar ze zakken dus wel een heel stuk met de case open... terwijl dat juist zou moeten gebeuren met de case dicht, vanwege de airflow... of heb ik het verkeerd begrepen?

maar de HD fan achterin zetten? vind me HD dat wel lief? dacht dat die dingen ook goed gekoeld moesten worden :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Dat is zo...

Toch heeft het bij mij geholpen om de fan daar juist WEG te halen, en bij mij zitten er onderin zelfs 2 schijven. :)
Daarom denk ik wel het proberen waard.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

dreeke schreef op 19 juni 2004 @ 23:51:
Dat is zo...

Toch heeft het bij mij geholpen om de fan daar juist WEG te halen, en bij mij zitten er onderin zelfs 2 schijven. :)
Daarom denk ik wel het proberen waard.
Daar heb je gelijk in..in sommige situaties... is een fan..achter de harde schijven meer een nadeel dan een voordeel!

Ik heb het gehad, heb zo'n chieftecje en door dat de twee hardeschijfen de airflow veranderde ( erg veel turbulentie tussen en bij de "uitlaat" van de harde schijven ) kon de warmte niet goed vanonder mijn videokaart komen... hij zat dat gewoon opgesloten!

There is no place like ::1

• mjszwo
  • Niet online
zou het ook kunnen helpen als ik me HD ietsjes lager monteer, zodat de lucht er overheen blaast, en dus makkelijker z'n weg naar boven kan vinden? of moet een HD ook via de onderkant gekoeld worden?

• mjszwo
  • Niet online
zou ik dat dan kunnen doen met die fan die ik onder me voeding heb zitten, of kan ik die beter laten draaien zoals hij nu zit?

zo'n slang zou dan inprincipe niet eens nodig zijn lijkt me, omdat die fan heel erg dicht op de CPU zit (zoals je in me tekening kan zien). dan hoef ik dus alleen die fan om te draaien zodat hij op de CPU koeler blaast.

[ Voor 8% gewijzigd door mjszwo op 20-06-2004 00:10 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Caponi schreef op 20 juni 2004 @ 00:02:
zou het ook kunnen helpen als ik me HD ietsjes lager monteer, zodat de lucht er overheen blaast, en dus makkelijker z'n weg naar boven kan vinden? of moet een HD ook via de onderkant gekoeld worden?
je hoeft hem niet perse vol te blazen met lucht, zolang de afvoer van de warme lucht goed is, is alles in orde :)

Dus een fan er bovenlangs zal idd ook helpen

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

In die tekening van euss zie ik dat de slang/duct 1 fan heeft die op de cpu-sink blaast van buiten af. Als je de blazer van je voeding erop zet gooit ie toch warme lucht er tegen aan?

Als je van buiten af aanzuigt dan gaat de (door de cpu) verhitte lucht naar boven toe. Staat je psu van daar te zuigen dan werkt ie die hete lucht door de psu naar buiten. Heb je buiten zo'n schermpje onder je psu dan wordt warme lucht alleen naar boven toe afgevoerd en niet mee mee naar binnen gezogen door de duct fan

(wellicht een overbodig verhaal maar goed ;) )

And it goes BRAAAAAPP!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

UHM pak je dremel en aantal 120 mm fan's en gaat beetje creatief zagen.

Verwijderd

Ik heb een 1080AMG kast , deze heeft standaart lagere temps als kast dicht is
als ik hem open stijgt de temp. Ik vemoed zelf dat de air intake aan de zijkant ( deze blaast rechtstreeks op mijn vga kaart) het verschil maakt. Met een zware vga kaart moet je zorgen dat deze ook in je airflow licht. Verder blaast die zijkan ook iets over mijn chipset.

Waneer ik deze side intake uitzet stijgt alles in temp ook de cpu. De front intake uitzetten geeft veel minder verandering.

Mischien dus een idee om een side airflow intake te maken?

• lawtshjj
  • Laatst online: 28-01 23:43
Je moet ook rekening mee houden of je CPU op je heatsink blaast of er vanaf zuigt. Volgens mij blaast die van jou op de fan, maar omdat je casefan daar zo dichtbij zit, kan je CPU fan de lucht niet lekker aanzuigen.

ALs je je case dan open doet, komt er gewoon meer verse lucht bij, waardoor de temps zakken :) Oplossing: fanduct
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 23:47:
Aangenomen dat alle fans dezelfde flowrate hebben, heb je 1 intake te weinig. Het maken van een CPU-fanduct zou dan de zaak wat meer balanceren. Dit kun je heel eenvoudig testen met een paar stukken karton.

[afbeelding]

etc. etc.
Die 1 intake te weinig maakt toch niet zo heel veel uit? In theorie is onderdruk wel goed voor de temps. Maar door de onderdruk wordt volgens mij ook verse lucht door de kiertjes van je 5,25" & 3,5" bays gezogen. Als je nog een intake zou nemen zal dat misschien niet meer gebeuren.

Standaard PC's toch meestal ook maar met 1 outtake fan (in de voeding) of anders nog 1 extra outtake in de back panel. Nog nooit 1 met een extra intake gezien.

[ Voor 58% gewijzigd door lawtshjj op 20-06-2004 04:20 ]

Verwijderd

Intake is wel degelijk belangrijk, hiermee bepaal je de aairflow. Zoder intake bepaald de kast zelf de inflow dus je airflow. Er wordt overal wat lucht weg gezogen dit geeft geen goeie luchtstroom in de kast.

met een intake geef je dus aan waar de lucht de kast binnen komt.

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-02 06:29

LyP0

it is I , you worst nightmare

probeer eens die 80 mm casefan om te draaien , t werkt bij mij hier , ik heb hier 2 intake fans voor onder , 2 intakefans op de hoogte van de cpu en dan 1 outtake in de top en de voeding fans . en hij blijft hier aardig koel om het zo maar te zeggen . ik heb dan wel een intel . er zit ook een gffx5900 @ hoge speeds in en dat is beslist geen koelkast . toch blijft de case temp momenteel op 18 graden na uuren full load . als ie idle is is t pas echt lekker . moet t nu toch ff zegge want ik ben dr egt trots op , me procje p4c 2,8 ghz blijft idle mooi op 21 graden en stressed op 25-26 . toch moet de vga kaart koeler kunnen 48 graden idle is niet nix . ik zou het gewoon eens proberen . kan geen kwaad he

ik voel me lekkaah !!!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 23:47:

[afbeelding]

Wat bedoel je trouwens precies met "me componenten"? Er zitten er namelijk nogal wat in een standaard PCtje ;)

Voor een CPU die 85ºC mag worden valt 58ºC allemaal reuze mee...

Overigens mag je casetemp oplopen tot 40ºC en is er tussen casetemp en omgevingstemperatuur een maximum verschil van 7ºC bij een optimale airflow.

Naslag:
http://www.kefk.net/Hardw...BChlung/Airflow/index.asp
AMD Thermal, Mechanical, and Chassis Cooling Design Guide 23794B, p. 26
http://www.formfactors.or...specs/atx_thermal_dg1.pdf
http://www.amd.com/us-en/...e_papers_and_tech_docs/26
003.pdf
Lol, bij mn broer is zn casetemp 48 graden stressed, cpu temp ~65 graden (pc staat in smalle bureaukast)
Mjah, alles is lekeker stabiel dus...

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Caponi, ik gebruik even je topic om advies te vragen voor mijn opstellling :

Foto opstelling.

Hier wat uitleg :

1) Dit is een 80mm side-fan, zit op ongeveer dezelfde hoogte als de CPU-fan en op dit moment blaast deze lucht de kast in, richting moederbord
2) 80mm fan aan de achterkant en zuigt de lucht uit de kast (draait op 6v)
3) Standaard mastercooler op P4, blaast de lucht op de heatsink (=standaard?)
4) Fan van de q-tec 350w voeding (zuigt de lucht naar buiten)
5) Club3d 9800Pro grafische kaart, fan aan de onderkant.
6) (Staan niet op foto) Twee 80mm fans onderin aan de voorkant, blazen lucht de kast in, waarbij 1 fan over de HD's blaast, en de andere langs de drive-bay richting moederbord.

Ik had 1) eerst geplaatst zodat deze de lucht aanzuigt, de kast uit. Maar bijnader inzien lijkt dat niet zo goed omdat er dan een onderdruk voor de CPU ontstaat en hierdoor de cpu-fan niet goed lucht kan aanzuigen. Nu blaast 1) op het moederbord.

Ik heb reeds een VGA silencer besteld zodat de warme lucht van de grafische kaart meteen de kast wordt uitgevoerd.

Volgens mij is mijn opstelling zo wel in orde, maar het kan zijn dat het toch beter kan. Zijn er nog enige tips te geven, met de fans die ik tot mijn beschikking heb ?

Op dit moment zijn de temps :

CPU = 38 graden (cpu overclocked 2.4 -> 3.0)
CASE = 36 graden

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Lennieboy83
  • Laatst online: 31-05-2024
Dell gebruikt standaard al fanducts in hun PC's het lijkt mij dus ook dat ze daar overna hebben gedacht ;)

• mjszwo
  • Niet online
ik heb nu de achterste casefan omgedraait, en het heeft als gevolg dat me CPU 4 graden koeler word, alle andere temps blijven nagenoeg gelijk... dat wil zeggen, in idle.

wanneer ik me CPU stressed laat draaien, word alles in me case zo'n 4 graden warmer, ik denk doordat me casefan dan alle hete lucht van de CPU door de case heenblaast... dus ik draai hem maar weer om zodat hij afzuigt.

iemand nog suggesties?

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 09:31
Caponi schreef op 20 juni 2004 @ 00:09:
[...]

zou ik dat dan kunnen doen met die fan die ik onder me voeding heb zitten, of kan ik die beter laten draaien zoals hij nu zit?

zo'n slang zou dan inprincipe niet eens nodig zijn lijkt me, omdat die fan heel erg dicht op de CPU zit (zoals je in me tekening kan zien). dan hoef ik dus alleen die fan om te draaien zodat hij op de CPU koeler blaast.
Die "slang" is van groot belang omdat je anders niet meer voldoet aan de voorwaarden vanm een goede airflow, zoals je ook hebt kunnen lezen in de FAQ.

• mjszwo
  • Niet online
heb effe een foto gemaakt van de binnenkant van me case zodat het misschien allemaal nog wat duidelijker wordt:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/binnenkant.jpg

ik heb die achterste casefan nu weer omgedraait, dus hij zuigt weer af... alleen ben ik nog steeds niet tevreden over de temps... :/

ik heb ook af en toe last van harde resets tijdens het gamen of bij een ander cpu-belastend proces. wanneer de case open staat, heb ik er geen last van.

edit: het lijkt op de foto alsof alle kabels de airflow blokkeren, maar in werkelijkheid heb ik ze allemaal heel ver naar achteren geduwt zodat de lucht goed kan passeren.

[ Voor 16% gewijzigd door mjszwo op 23-06-2004 13:35 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

heb je er niet te veel koelpasta op zitten??

als je nou die je er nu op hebt zitten op intake zet en je voeding is de out-take dan komt het wel mooi langs je CPU, maar ja, dan weet ik niet precies waar het lucht van je HD's heen gaan :|

misschien helpt round cable wel en cable sleeving, voor je voeding en IDE...

[ Voor 16% gewijzigd door peddro op 23-06-2004 13:40 ]

• Xymox
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

@Caponi. Heb je een sidefan ?
Kan handig zijn om deze te plaatsen zodat er koude lucht op het moederbord wordt geblazen en zo ook de CPU koeler meer koude lucht aangevoerd krijgt.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• mjszwo
  • Niet online
Xymox schreef op 23 juni 2004 @ 13:40:
@Caponi. Heb je een sidefan ?
Kan handig zijn om deze te plaatsen zodat er koude lucht op het moederbord wordt geblazen en zo ook de CPU koeler meer koude lucht aangevoerd krijgt.
nee die heb ik niet, maar ik ga liever ook niet zagen in me case.

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
oke kan iemand my helpen ik wordt er gek van volgens my heb ik de airflow zoals het hoort maar het kan beter

heb 6 fans 4x 80 2x 92

voor blazen er 2 80 in achter onder me voeding zuigen er 2x 80 uit

dan ter hoogte van me vga 9800 pro blaast 1x 92 op en aan de andere zijkant bovein zuigt er nog 1x 92 uit is dat zo goed op moet ik die andere 92 ook laten blazen???

Verwijderd

Je kan het heel eenvoudig testen door je fan om te draaien ;)

Verder is dit niet een 'groot post hier je kleine vraagjes die je zelf niet durft te testen over airflow' draadjes :+

Er is iig genoeg naslag over te vinden:
DOC Faq: airflow / CME Faq: airflow
maar geen kast is hetzelfde, dus zelf testen is het credo ;)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 20:17 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.