[PC]Hangend Dual AMD Systeem (MP2200+4x512MB+Radeon 9700Pro)

Pagina: 1
Acties:

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Mijn probleem doet zich alleen voor als ik gebruik maak van al de 4 geheugen banken op mijn Tyan moederbord.
Als ik dat doe hangt Windows XP na ongeveer 5 tot 10 minuten, allereerst hoor ik dat het systeem de hardeschijven uitschakelt, daarna hangt de applicatie waarin ik werk, hierna bevriest het systeem en als laatst valt het signaal op mijn monitor weg. Als ik dan het systeem reset, krijg ik geen beeld, maar ik hoor wel de hardeschijven aangaan en de systeemfans. Laat ik het systeem 15 minuten met rust kan ik weer gewoon booten en begint het verhaal weer van voor af aan.

Haal ik echter 2 repen uit mijn systeem werkt alles wel naar behoren, afgezien van de melding dat ik mijn Radeon niet aan een 5volt lijn heb zitten terwijl dat wel zo is, cycle ik dan power, werkt alles wel weer naar behoren. Nu zal je denken dat zijn vast de reepjes die brak zijn, maar dat is niet zo, aangezien ik dat al willekeurig door elkaar heb gemixt, en memtest heb gedraaid zonder iets te vinden.

Nu verdenk ik echter mijn voeding als grote boosdoener. Aangezien mijn systeem nogal wat vermogen nodig heeft heb ik zo het idee. Het is al een oude Enermax 350watt voeding en hij is al een keer RMA geweest. Probleem is dat ik geen voeding over heb om mee te testen die uberhaupt de boel aan zou kunnen zwengelen.

Nu is mijn vraag of jullie nog ideeen hebben waar het in zou kunnen zitten. Als ik met een minimaal aantal hardware onderdelen start maakt het vrij weinig uit, dan hangt het systeem met 4 banken net zo hard. Het moederbord is ook al terug geweest en dat schijnt gewoon heel te zijn.

Systeemspecs:
1 x Tyan Tiger MPX
2 x AMD Athlon MP2200+
4 x Apacer Registered ECC PC2100 512MB
4 x Western Digital 80GB 7200rpm
1 x Western Digital 40GB 7200rpm
1 x ATI Radeon 9700Pro
1 x Creative Audigy 1394
1 x Promise Fasttrack TX2 IDE Controller
1 x LiteON DVD-Rom
1 x LiteON CD-RW
1 x LiteON DVD-RW

Verder zit dit alles in een Coolermaster ATC-S4000 met heel veel fans en de temperaturen van de CPU's en VRM's komen niet boven de 45/50. Geheugen zit ongeveer op 30 en de AGP op 40/55 afhankelijk van wel of niet gamen.

Als ik naar mijn voeding kijk zit de 5volt imho wat laag, rond de 4.71, wel binnen de marge overigens.

Dus heeft iemand nog ideen om te testen, hoeveel vermogen vraagt een DDR reep, kan ik nog wat proberen :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Als je los alle vermogens van onderdelen gaat optellen kom je misschien nog wel onder de 350 watt uit...

Echter, als je het zou splitsen naar vermogen per voltage rail dan zou je 3,3 of 5 volt rail wel eens tekort kunnen schieten.

OP de vakgroep waar ik werk/studeer moest de dual athlon 1200 MHz minstens 450 watt hebben, en de 2600+ heeft 550 watt, als ik het me goed herriner. Dus, hoe lullig dit ook voor je is, het allereerste wat je moet "troubleshooten" is een A-merk voeding van 450 watt regelen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

*eensch met JumpStart :)

Kun je testen of hij nog steeds crasht als je 4 HDD's loskoppeld?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 19:04

Epsilon

JumpStart schreef op 19 juni 2004 @ 23:30:
Als je los alle vermogens van onderdelen gaat optellen kom je misschien nog wel onder de 350 watt uit...

Echter, als je het zou splitsen naar vermogen per voltage rail dan zou je 3,3 of 5 volt rail wel eens tekort kunnen schieten.

OP de vakgroep waar ik werk/studeer moest de dual athlon 1200 MHz minstens 450 watt hebben, en de 2600+ heeft 550 watt, als ik het me goed herriner. Dus, hoe lullig dit ook voor je is, het allereerste wat je moet "troubleshooten" is een A-merk voeding van 450 watt regelen.
bij die 1200mhz kan ik het begrijpen, bij die 2600+ wat minder. Dan heb je een ouder moederbord gebruikt die de stroom van de 5v afhaalt. Dat is bij de nieuwe socket-A moederborden niet meer het geval, hier wordt de 12v lijn gebruikt.

Ik kan niet zeggen of de tyan hetzelfde doet, dat is aan de topicstarter om uit te vinden.

Maar mijn vinger wijst ook de voeding aan als boosdoener.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:04

Thandor

SilverStreak

Zoals JumpStart al zei : Een nieuwe PSU.
Probeer eerst het systeem kaal te maken om zeker te weten dat het aan de PSU ligt (waarschijnlijk wel 5V @ 4.71V is niet echt super)

Als je voor een nieuwe PSU gaat dan kan ik je de Antec Truepower 480 wel aanraden, deze is krachtig en stil. En heeft S-ATA voeding connectors, en ook lange/veel connectors. Natuurlijk hangt er wel een prijskaartje van 123€ aan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 18:07
Atlas schreef op 19 juni 2004 @ 23:30:
*eensch met JumpStart :)

Kun je testen of hij nog steeds crasht als je 4 HDD's loskoppeld?
ConZito schreef op 19 juni 2004 @ 23:21:
Nu is mijn vraag of jullie nog ideeen hebben waar het in zou kunnen zitten. Als ik met een minimaal aantal hardware onderdelen start maakt het vrij weinig uit, dan hangt het systeem met 4 banken net zo hard. Het moederbord is ook al terug geweest en dat schijnt gewoon heel te zijn.
Het lijkt me geen voedingsprobleem per se eigenlijk, met 2HD's, een 9700pro en een dual XP2000+ op mijn Tiger MPX trek ik ook redelijk wat, maar een 350W Q-tech heeft het maanden goed gedaan (totdat ik'm laatst vervangen heb door een graties 500W exemplaar dat is). Aangezien Q-tech nou eenmaal een wat brakker merk is dan Enermax...

Maar Tyan kennende is het niet zozeer een probleem met het aantal reepjes als wel met het merk. Het is nou eenmaal een redelijk selectief moederboard, soms krijg je'm perfect aan de praat met non-ECC non-registered in 4 banken terwijl andere keren 4 banken met luxe merkgeheugen instabiel blijkt. Probeer je Apacer latjes eens om te ruilen voor bijvoorbeeld Kingston of Twinmos, met beide heb ik vrij goede ervaringen icm m'n Tyan Tiger MPX :)

//edit
offtopic:
Als je in de buurt van Grunn woont mag je m'n 500W Q-tech wel even lenen, moet't wel binnen week of 2 zijn want dan gaat m'n oude weer naar een andere pc ;)

[ Voor 8% gewijzigd door FragFrog op 19-06-2004 23:44 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• ConZito
Mjah de Tyan gebruikt 12volt voor de CPU's. Echter heeft het altijd naar behoren gewerkt en van de 1 op andere dag is dit zich dus voor gaan doen. Het merk van de voeding is Enermax, toendertijd erg goed, maar ik verwacht ook idd dat dit de boosdoener is. In het systeem zitten ook nog iets van 5 systeemfans, alles op de 5volt dus.

Dan moet ik maar is opzoek naar iemand die mij even een 450watt voeding wil lenen :P

• ConZito
Het geheugen wat er inzit is tested/aproved by Tyan, zo te lezen op de site. Registered + ECC, dus daar zoek ik het echt niet in, dat schrijven ze voor en zoals gezegd, heeft het gewerkt. Als ik meer afkoppel, wordt mijn 5volt ook niet hoger ofzo. Ik ben met elektra een fscking noob dus als dat klopt dan zeg ik nix :+

thx, maar ik woon in rotterdam en grunn is dan toch wel erg ver rijden :D
Hoewel ik er de 26e even ben voor een optreden in de Vera wat ik min of meer manage, maar dan ga ik geen pc's meeslepen :)

[ Voor 24% gewijzigd door ConZito op 19-06-2004 23:49 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Vergeet ook niet dat een voeding chemisch kan slijten. Ok, letterlijk gezien is dat bullshit natuurlijk, want slijtage is een fysiek iets. Maar toch: condensatoren verliezen na verloop van tijd hun originele capaciteit en daardoor wordt het effectief vermogen dat een voeding kan leveren minder. Hand-in-hand daarmee kan ook de ruis op de voltages groter worden omdat het dempende effect van condensatoren minder wordt.

Dus als analogie is chemische slijtage wel juist: ook zonder bewegende onderdelen wordt een voeding na verloop van tijd minder goed. Dat het eerder goed werkte is geen garantie dat het altijd goed werkt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• ConZito
Ok, ik zal er meteen even bij vermelden dat die voeding ook nog in mijn toenmalige duron 750 heeft gezeten en dat is al snel 4/5 jaar geleden ofzo, garantie zit er niet meer in, dat wordt dus weer sparen :)

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-08 09:56
Zoals al gezegd is de voeding de boosdoener.

bij http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=711&cat=9 hebben ze een hele mooie voeding (Kijk maar eens op de link)

650 watt. ik weet alleen niet of je van sweex gediend bent
succes

• ConZito
Op een systeem van toendertijd een paar duizend euro ga ik nu niet bezuinigen op een voeding. Dus er komt waarschijnlijk een Antec/Enermax/Vantec in :) Toch bedankt :)

• ConZito
Even nog kleine add-on blijkt uit mijn papieren dat het een Enermax 430Watt voeding is. Helemaal belachelijk IMHO dat dat ding na 1,5 jaar stuk is, dat was met de eerste ook precies hetzelfde verhaal. Waarschijnlijk slechte serie, wees gewaarschuwd :)

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
Ik gebruik Antec True Power 480 voor me dual MP 2800.. zeer stabiel!

-

• ConZito
2Cool2Rule schreef op 20 juni 2004 @ 16:16:
Ik gebruik Antec True Power 480 voor me dual MP 2800.. zeer stabiel!
Ik denk dat het idd een Antec wordt, de TrueBlue 480 vink wel schattig past gezellig bij de ledjes in me kast, ook zo poezelig blauw :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:04

Thandor

SilverStreak

BurnerT schreef op 20 juni 2004 @ 00:01:
Zoals al gezegd is de voeding de boosdoener.

bij http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=711&cat=9 hebben ze een hele mooie voeding (Kijk maar eens op de link)

650 watt. ik weet alleen niet of je van sweex gediend bent
succes
Voor een kleine 40 euro....650 Watt? :?
Dat is waarschijnlijk net zoals Q-Tec het piekvermogen.... |:(
Q-Tec 420Watt is nauwelijks beter dan een merkloze 300watt ;) (De Q-Tec is beter in het maken van extreme warmte t.o.v. een merkloze 300watt...en dat is niet echt een voordeel)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 13:40

Shuriken

Life is all about priorities

AMD-FreaK schreef op 20 juni 2004 @ 16:26:
[...]

Voor een kleine 40 euro....650 Watt? :?
Dat is waarschijnlijk net zoals Q-Tec het piekvermogen.... |:(
Q-Tec 420Watt is nauwelijks beter dan een merkloze 300watt ;) (De Q-Tec is beter in het maken van extreme warmte t.o.v. een merkloze 300watt...en dat is niet echt een voordeel)
Ik roep het ook al een tijdje. Maar er zijn nog steeds mensen die het risico nemen. Het ding is niet voor niets zo goedkoop. Er word op veiligheids marges en kwaliteit bezuinigd.

Mijn dual amd draait ook op een Antec voeding.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
Door brakke A-open voeding al Asus A7M-266 D naar de maan geholpen.. met 2x 2200 MP's

Tja iedereen zegt bespaar niet op je voeding, ik wilde daar in het begin niet aan maar later wel van terugekomen... goedkop is duurkoop

-

Pagina: 1