WEP werkt?

Pagina: 1
Acties:

• JDnAJ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-12-2009
Netwerk-n00b zijnde heb ik vandaag mijn eerste WLAN geinstalleerd :) Mijn setup bestaat uit:

- WLAN accesspoint/router (met kabel modem eraan).
- 1 desktop PC via gewone netwerk kabel aan de router.
- 2 desktop PC's via WLAN PCI kaartjes aan de router.
- 1 laptop via WLAN kaartje aan de router.

(Alles is van Sitecom en 100 mbps).

Toen ik alles gewoon had geinstalleerd liep alles lekker en alles ging nog steeds goed toen ik een MAC adres filter had opgezet voor alle WLAN kaartjes. Toen ik WEP activeerde, deed het internet het alleen niet op alle PC's en de laptop.

Nu had ik gelezen dat het zou werken als ik i.p.v. een hexidecimaal cijfer, een decimaal cijfer (of iig geen letters), zou gebruiken en idd ... het werkt nu. Ik betwijfel alleen of het echt goed werkt. De verbinding geeft aan dat er een 128 bit WEP verbinding is gevonden, maar ik kan gewoon verbinding maken ook al vul ik een compleet andere reeks nummers in dan degene die ik in de router heb geconfigureerd.

Weet iemand of mijn WEP dus echt wel werkt? Is het heel slim om dat 8011x gebeuren ofzo ook aan te zetten?

Tevens, er wordt dus door XP overal gesproken over een 54 mbps verbinding en niet 100 zoals ik verwachtte. Ik zag op de Sitecom site dat dit alleen komt omdat XP nog niet weet dat 100 mbps bestaat. Kan ik ergens goed de feitelijke snelheid meten?

Alvast bedankt!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Kun je de exacte specs van je accesspoint en de kaartjes geven?

WEP wordt niet altijd volledig ondersteund door alle apparaten namelijk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• JDnAJ
Yup, die zijn als volgt:

- 1x Sitecom wireless network broadband router 100g+ (WL-122 / 100 Mbps).
- 2x Sitecom wireless network PCI card 100g+ (WL-121 V2 / 100 Mbps).
- 1x Sitecom wireless network PC card 100g+ (WL-120 V2 / 100 Mbps).

Verwijderd

JDnAJ schreef op 19 juni 2004 @ 20:45:
Tevens, er wordt dus door XP overal gesproken over een 54 mbps verbinding en niet 100 zoals ik verwachtte. Ik zag op de Sitecom site dat dit alleen komt omdat XP nog niet weet dat 100 mbps bestaat. Kan ik ergens goed de feitelijke snelheid meten?
54Mbps is de standaard. 108Mbps is gewoon een tweak op die 54Mbps.

In werkelijkheid is de geclaimde 108Mbps ook niet dubbel zo snel. Meer iets als 10 à 20 % sneller dan de 54G standaard.

Wat die wep key betreft weet ik het niet onmiddelijk. Normaal moet je 16 hexadecimale karakters gebruiken (1,2,3,4,5,6,7,8,9,0,a,b,c,d,e,f)

• JDnAJ
Normaal moet je 16 hexadecimale karakters gebruiken (1,2,3,4,5,6,7,8,9,0,a,b,c,d,e,f).
Yep, ik gebruik nu dus een reeks van 16 getallen. Als ik daar letters gebruik, dan doet internet het niet (de verbinding wel) en dus is dat best wel vaag :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Define 'internet doet het niet'
Kans is groot dat het lijkt alsof je connected bent, maar dan je uberhaupt geen druppel dataverkeer zult kunnen genereren (waaronder bijv. internet)

Tijd voor een nieuwe sig..

• JDnAJ
#define {internet doet het niet} {Ik zie twee icoontjes op de taakbalk die aangeven dat er verbinding is met het WLAN. Deze geven ook aan dat de snelheid variabel is en de grootte van de pakketjes die worden verzonden en ontvangen. Als ik dan Internet Explorer opstart, probeert deze niet eens een pagina te openen, maar gaat hij direct naar een error pagina. Het lijkt erop dat de Sitecom WLAN utility wel hexidecimale cijfers kan verwerken en Internet Explorer (en Outlook Express) niet?}

Verwijderd

quote: TS
maar ik kan gewoon verbinding maken ook al vul ik een compleet andere reeks nummers in dan degene die ik in de router heb geconfigureerd.
dan heb je inderdaad verbinding, maar dat wil nog niet zeggen dat er ook gegevens overheen gaan. je moet gewoon de juiste WEP-key invullen bij dat dialog-window...

• JDnAJ
dan heb je inderdaad verbinding, maar dat wil nog niet zeggen dat er ook gegevens overheen gaan. je moet gewoon de juiste WEP-key invullen bij dat dialog-window...
Het vreemde is nu het volgende (fictief scenario):

- Het accesspoint WEP 128-bit heeft een sleutel: 1234567890123456.
- Ik stel in bij 1 van de desktop PC's als sleutel: 1234567890123456 en alles werkt en ik heb dus Internet ook.
- Ik stel in bij diezelfde PC als sleutel: 1111111111111111 en alles werkt nog steeds.

Iets zegt mij dat er ergens iets fout gaat dus.

Verwijderd

JDnAJ schreef op 21 juni 2004 @ 11:38:
[...]

- Ik stel in bij 1 van de desktop PC's als sleutel: 1234567890123456 en alles werkt en ik heb dus Internet ook.
- Ik stel in bij diezelfde PC als sleutel: 1111111111111111 en alles werkt nog steeds.

Gebruik bij authentication eens "shared key" ipv "open system" of "both" (zowel in router als windows)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 12:02 ]

• JDnAJ
Gebruik bij authentication eens "shared key" ipv "open system" of "both" (zowel in router als windows).
In de Sitecom utility for clients kan ik deze optie wel vinden, maar in de router configuratie zie ik dit nergens terug.

Misschien kan ik gewoon wel "802.1X Security", "Wi-Fi Protected Access (WPA)" en "Radius Servers" aanzetten naast de WEP en is dat genoeg beveiliging.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Wat ik net ook al vroeg, als je die 'fake' key invult dan 'doet ineternet het niet'.
Dus leuk, maar hoe is de rest van je WiFi LAN :?
En dan doel ik niet op bits/bytes verzonden maar kun je met een verkeerde key helemaal niets of wel gewoon op je shares/LAN komen e.d. :?

More input, aan vage omschrijvingen als 'internet doet het niet' hebben wel helemaal niets.

• JDnAJ
More input, aan vage omschrijvingen als 'internet doet het niet' hebben wel helemaal niets.
Ik weet niet precies wat ik nog meer kan vertellen als wat ik al had gepost:
#define {internet doet het niet} {Ik zie twee icoontjes op de taakbalk die aangeven dat er verbinding is met het WLAN. Deze geven ook aan dat de snelheid variabel is en de grootte van de pakketjes die worden verzonden en ontvangen. Als ik dan Internet Explorer opstart, probeert deze niet eens een pagina te openen, maar gaat hij direct naar een error pagina. Het lijkt erop dat de Sitecom WLAN utility wel hexidecimale cijfers kan verwerken en Internet Explorer (en Outlook Express) niet?}
Iig voor de duidelijkheid: het WiFi werkt nu dus perfect over 3 PC's en een laptop. Het enige waar ik niet zeker over ben is of mijn WEP dus echt werkt, of dat het alleen zo lijkt, maar ondertussen helemaal niet beveiligd is.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 08:20

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Een WEP key van 128 Bit is wel iets langer dan 16 cijfers. Hexadecimale telling bestaat uit 16 'digits', te weten 0 t/m 9 en a t/m f. Een 128Bits WEP Key heeft 26 karakters nodig. Je sitecom spul werkt dus omdat je key niet lang genoeg is en hij dus gewoon WEP uit schakelt, in plaats van netjes te zeggen dat je key te kort is.

Je instelling moet dan staan op 'Network Authentication' op OPEN en 'Data Encryption' op WEP De andere instellingen als WPA, RADIUS en zo doen het alleen als je Access Point WPA ondersteund en je een RADIUS Server hebt staan die je authenticeerd. Ik ga er bijvoeglijk van uit dat als je niet weet wat RADIUS is je ook geen RADIUS Server hebt draaien.....

[ Voor 19% gewijzigd door DaRealRenzel op 21-06-2004 15:10 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

• JDnAJ
Een WEP key van 128 Bit is wel iets langer dan 16 cijfers. Hexadecimale telling bestaat uit 16 'digits', te weten 0 t/m 9 en a t/m f. Een 128Bits WEP Key heeft 26 karakters nodig. Je sitecom spul werkt dus omdat je key niet lang genoeg is en hij dus gewoon WEP uit schakelt, in plaats van netjes te zeggen dat je key te kort is.
Sorry, mijn fout. Ik gebruik inderdaad een reeks van 26 karakters (maar nog steeds alleen nummers), want als ik een kortere reeks invoer, krijg ik een foutmelding (invalid key).
Je instelling moet dan staan op 'Network Authentication' op OPEN en 'Data Encryption' op WEP De andere instellingen als WPA, RADIUS en zo doen het alleen als je Access Point WPA ondersteund en je een RADIUS Server hebt staan die je authenticeerd. Ik ga er bijvoeglijk van uit dat als je niet weet wat RADIUS is je ook geen RADIUS Server hebt draaien.....
Inderdaad heb ik geen flauw idee hoe een RADIUS server werkt of hoe ik hem configureer en het lijkt ook niet heel erg nodig voor dit thuis netwerkje.

Verwijderd

Waar Koffie op doelt: heb je überhaupt *iets* meer dan alleen die connectielampjesdinges? Krijg je een IP-adres? Kun je andere hosts pingen? Kun je naar het internet pingen?

• JDnAJ
Waar Koffie op doelt: heb je überhaupt *iets* meer dan alleen die connectielampjesdinges? Krijg je een IP-adres? Kun je andere hosts pingen? Kun je naar het internet pingen?
Ah ik snap 'em. Ik zal even wat dingen testen en de resultaten hier posten :)

• JDnAJ
Ok, wat er vanavond gebeurde was helemaal raar, dus ik zal het in stappen proberen uit te leggen:

[1] Opeens viel bij alle PC's de wireless verbinding uit en op geen een van de PC's kon ik of de accesspoint pingen of zelfs maar een actief WiFi detecten (zelfs niet nadat ik deze PC's restarte). Het WiFi had de hele dag perfect gewerkt en is intensief gebruikt. Op het moment van uitvallen was er niemand aan het werk op deze PC's, dus het gebeuren viel uit zichzelf uit zo lijkt het.

[2] In mijn infinite wisdom deed ik het enigste wat ik kon bedenken, namelijk de stroom naar het accesspoint verbreken en daarna weer herstellen. Dit werkt bij mijn kabelmodem wel eens als het Internet het niet doet namelijk, maar het accesspoint vond dit minder leuk.

[3] Na de power reset probeerde ik in te loggen op de router via de normale IP/HTML interface. Ik kreeg te zien dat de HTML structuur (firmware?) compleet was verdwenen van de accesspoint.

[4] Ik heb van Sitecom de laatste firmware gedownload en het accesspoint geupgrade. Gelukkig had dit als resultaat dat ik alles weer kon configureren (opnieuw).

[5] Ik heb eerst geprobeerd om weer een 128-bit WEP key (hexidecimaal) te gebruiken. Toen ik hiermee inlogde vanaf mijn laptop, zeiden de icoontjes weer dat er verbinding was, maar ik kon niks pingen (including het accesspoint) en verder deed het Internet het ook niet. Ik ga er dus idd vanuit dat er van een echte verbinding geen sprake was.

[6] Toen heb ik een 64-bit WEP key gebruikt (hexidecimaal) en nu werkt alles weer normaal zo lijkt. Ik kan alle PC's en het accesspoint pingen en ik heb Internet overal.

Nu hoop ik toch echt dat de firmware van een accesspoint of zelfs mijn instellingen niet corrupteren elke keer als de stroom eraf gaat, dat zou toch vrij raar zijn, behalve als zo'n ding een soort werkgeheugen gebruikt? Tevens hoop ik dat deze firmware ervoor zorgt dat het accesspoint niet weer uitvalt zoals vanavond.

Dus nog even voor de duidelijkheid:

[A] Een 128-bit WEP key met een reeks met 0 t/m 9 en a t/m f: ik kan geen verbinding krijgen.
[B] Een 64-bit WEP key met een reeks met 0 t/m 9 en a t/m f: ik kan wel verbinding krijgen.
[C] Een 128-bit WEP key met een reeks met 0 t/m 9 alleen: ik kan wel verbinding krijgen.

Bedankt iedereen voor de input al. Ik laat het weten als er meer gebeurt van mijn kant :)

• JDnAJ
Nou, die router lijkt het echt te hebben gehad nu. Hij valt compleet uit om de paar uur nu waardoor er geen PC's zijn die er meer mee kunnen communiceren (including de PC die met netwerk kabel eraan hangt). Ik moet dan mijn modem en het accesspoint resetten en dan werkt het weer, maar dat is natuurlijk niet echt handig.

Het kan zijn dat dit ligt aan de lease-time (300 minuten) van de DHCP server. Ik weet hier niks vanaf, maar ik zal kijken of ie echt precies na 300 minuten eruit ligt.

Ik zit erover te denken om dit accesspoint te ruilen voor een Belkin ofzo en dan alleen de Sitecom kaartjes te houden. Dit zou gewoon compatible moeten zijn right?

[ Voor 16% gewijzigd door JDnAJ op 23-06-2004 07:38 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
JDnAJ schreef op 23 juni 2004 @ 07:34:
Ik zit erover te denken om dit accesspoint te ruilen voor een Belkin ofzo en dan alleen de Sitecom kaartjes te houden. Dit zou gewoon compatible moeten zijn right?
Compatible zijn met andere Wifi app. lijkt me geen probleem. Alleen die zgn. '100mbps'-optie van Sitecom zullen andere fabrikanten (nog) niet ondersteunen.
Heb je trouwens dit ook doorgelezen? http://www.sitecom.nl/faq_showanswer.php?faqid=816

• JDnAJ
Het is dus niet die lease-tijd, want nu valt ie er na 10 minuten al uit :(
Compatible zijn met andere Wifi app. lijkt me geen probleem. Alleen die zgn. '100mbps'-optie van Sitecom zullen andere fabrikanten (nog) niet ondersteunen. Heb je trouwens dit ook doorgelezen? http://www.sitecom.nl/faq_showanswer.php?faqid=816
Ja dat klopt, ik heb net gekeken op de Belkin site en er was inderdaad geen g+-router. Bedankt voor die link; ik had er enkele dagen geleden al naar gekeken, maar nu met dit probleem niet meer. Het lijkt me dat die laatste optie die ze noemen mijn probleem is.

Ik ga nu gewoon een nieuwe WL-122 van Sitecom halen (omruilen) om er zekerder van te zijn dat het geen productiefout is en als dit dan weer gebeurt dan pas ik die Microsoft correctie toe. Ik had het ook kunnen proberen met de WL-122 die ik nu heb natuurlijk, maar ik heb alles net afgekoppeld en ik de doos gedaan ;)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie zou gewoon dat hele AP eens ff fijn terugbrengen naar de toko waar die vandaan komt :+

• JDnAJ
* Koffie zou gewoon dat hele AP eens ff fijn terugbrengen naar de toko waar die vandaan komt.
Hij is terug naar Office Centre en ik heb een nieuwe (zelfde merk en type). Vooralsnog werkt alles; ik laat het weten hoe dit afloopt ;)

• JDnAJ
On-topic

Ik gebruik nu 128-bit WEP en dit werkt omdat ik in de router de reeks met een passphrase heb gegenereerd en tevens in de Sitecom utilities op de clients om in te loggen. Als ik zelf de 26 karakters probeer in te vullen, werkt het nog niet, dus ik moet gewoon blind zijn :p Het MAC-filter werkt ook zoals het hoort.

Dus voor iemand met een dergelijk WEP probleem: Gebruik de passphrase op beiden het AP en alle clients die willen inloggen.

Nu haat ik alleen het gevoel dat ik nu heb, namelijk dat ik dit gebeuren niet kan vertrouwen tot het ongeveer een week zonder problemen heeft gedraaid. De vorige AP werkte ook redelijk perfect voor 2 dagen :(
Pagina: 1