Toon posts:

Hoeveel manuren kost dit netwerk qua beheer?

Pagina: 1
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie wil/kan er even meedenken? Hoeveel manuren is er per week nodig om een netwerk met onderstaande componenten te beheren, inclusief gebruikersondersteuning:

- 5 Windows 2000 Servers, waarvan
- 2 Lotus Notes servers
- 1 Domain Controller
- 1 ISA server
- 1 inbel server

Er zijn 25 gebruikers, met zo'n 20 laptops en 5 desktops. Voornamelijk gebruikte programma's:
- Windows 2000 of Windows XP/P
- Lotus Notes 6.5
- MS Office XP

Norton Anti-virus voor virusbescherming, verder ADSL-verbinding etc.

Het gaat om het beheer van alle servers en andere componenten; voor Notes administration + een beetje design van databases. Verder natuurlijk doorsnee taken als aanmaken van gebruikers, installeren van programma's, inrichten van laptops/desktops, fungeren als helpdesk, enz. Kortom, alle zaken waar een beheerder mee te maken kan krijgen. Bij calamiteiten kan echter een extern bedrijf worden aangesproken; tevens bij het (her-)inrichten van complete servers.

Wie durft een schatting te geven van het aantal manuren wat hier wekelijks voor nodig is? 20? 30? 40? Of meer (m.a.w. meer dan 2 personen nodig)?

Groeten,

Harmen.

Verwijderd

De belangrijkste info geef je niet..

Namelijk wat voor een soort gebruikers zullen het zijn?

Daarnaast, hoe is het netwerk ingericht? Hoe is de documentatie van de servers? Zijn overal images van, of gaan die gemaakt worden? Etc...

En hoe kunnen wij nu een schatting geven hoeveel tijd het gaat kosten als we geen idee hebben wat de kennis is van de beheerder?

Ik denk dat het mij, als alles geinstallateerd, gedocumenteerd en geconfigureerd volgens de standaard die ik gewent ben met users van ongeveer mbo niveau, 20 tot 40 jaar. Er zo'n 5 tot 10 uur per week mee kwijt zijn...

Verwijderd

Topicstarter
De gebruikers hebben niet veel computerervaring, veel vragen hebben te maken met functionaliteit van Windows, Office XP en Lotus Notes. De gebruikers hebben allemaal een universitaire opleiding, maar weten grotendeels nauwelijks iets van Windows of Office XP (laat staan Notes).

De beheerder heeft geen specifieke opleiding maar is een 'ervaringsdeskundige'; de inrichting van de servers is echter wel gedocumenteerd. Er is alleen een image voor de laptops.

Harmen.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De belangrijkste info geef je niet..

Namelijk wat is het kennis / ervaringsniveau van de beheerder?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n twee jaar ervaring met Windows 2000, 3 jaar ervaring met Lotus Notes, MS Office etc. Geen IT-opleiding behalve een paar beheerderstrainingen.

Harmen.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

2 jaar ervaring met Win2k3 is knap als het nog geen jaar uit is ;)

Alle proemn in n drek

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:16
Bierkameel schreef op 19 juni 2004 @ 23:50:
2 jaar ervaring met Win2k3 is knap als het nog geen jaar uit is ;)
offtopic:
Jij leest niet goed?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Er stond net toch echt Win2k3 of ik kan niet lezen :/

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 19:57:
+ een beetje design van databases.
Dus ook nog een beetje SQL ;)

Ligt er aan hoe die notes-servers zijn ingericht als ze lijken op een mij bekende omgeving kan je jouw lol op.
Draaien die krengen (mijn ervaring van notes, dus sorry Notes-experts) ook nog als web-server, want dat is ook nog mogelijk wat ik begrepen had, naast nog wat meer opties. (nogmaals ik ben alleen gebruiker van Lotus Notes!)

Als er ook nog het nodige aan patches bijgehouden moet worden heb je mijn inziens echt wel wat meer nodig als zo'n 5 tot 10 uur per week.

Dus mi is jouw opgegeven server-lijstje niet geheel compleet.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Er is een grove schatting die als richtlijn één FTE per 25 users geeft.

Kortom, als je het een beetje op orde hebt, dan zou je het in je uppie aan moeten kunnen.

Hou er wel rekening mee dat je dan zelf geen vervanger hebt.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Wat ik eigenlijk nog het vreemdste vind is de vraag zelf. Iemand die dat moet gaan beheren moet ook instaat zijn om in te schatten hoeveel tijd hij ermee kwijt is lijkt me? Anders weet je duidelijk niet waar je mee bezig bent...

Maarja dat ben ik. Mensen van universitair niveau weten hoe ze een document moeten typen of een excel sheetje maken, ze weten het verschil tussen een url en email adres. Meer kan en mag je niet van ze verwachten, zorg dat de boel zo ingericht is dat ze alleen kunnen wat ze mogen doen. Hier gaat het meeste tijd in zitten, hoeveel tijd is ook weer afhankelijk van ervaring. Als je dat op orde hebt, zou ik met 25 gebruikers en 5 'simpele' servers maximaal 5 uur in de week kwijt zijn.. Licht er natuurlijk ook weer aan hoe snel problemen opgelost moeten worden... Mja, de boel beheren is niet zoveel werk imo bij deze dingen, configureren kost altijd meer... voorkomen is beter dan genezen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 00:28:
[...]
Dus ook nog een beetje SQL ;)
Niet zozeer SQL, wel een beetje programmeren in de scripttaal van Notes, ja.
Ligt er aan hoe die notes-servers zijn ingericht als ze lijken op een mij bekende omgeving kan je jouw lol op.
Draaien die krengen (mijn ervaring van notes, dus sorry Notes-experts) ook nog als web-server, want dat is ook nog mogelijk wat ik begrepen had, naast nog wat meer opties. (nogmaals ik ben alleen gebruiker van Lotus Notes!)
Ja, ze draaien ook als webserver. En inderdaad, ik vind het ook krengen. ;)
Als er ook nog het nodige aan patches bijgehouden moet worden heb je mijn inziens echt wel wat meer nodig als zo'n 5 tot 10 uur per week.
Patches, updates, servicepacks etc., het hoort er allemaal bij.
Dus mi is jouw opgegeven server-lijstje niet geheel compleet.
Eeeh...completer kan ik het niet maken. Wat moet er nog meer bij dan?

Harmen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 00:51:
Wat ik eigenlijk nog het vreemdste vind is de vraag zelf. Iemand die dat moet gaan beheren moet ook instaat zijn om in te schatten hoeveel tijd hij ermee kwijt is lijkt me? Anders weet je duidelijk niet waar je mee bezig bent...
Niet te snel conclusies trekken svp. Ik heb mijn reden om dit te vragen, ik wil gewoon graag de mening van anderen hierover.
Maarja dat ben ik. Mensen van universitair niveau weten hoe ze een document moeten typen of een excel sheetje maken, ze weten het verschil tussen een url en email adres. Meer kan en mag je niet van ze verwachten, zorg dat de boel zo ingericht is dat ze alleen kunnen wat ze mogen doen.
Tsja, daar zeg je wat..... Ik zou de laptops graag nog wat meer dicht willen timmeren, maar dat mag niet, 'want daar heeft de gebruiker last van'. Dus vind ik soms shit op die dingen waarvan ik denk, wat dóet 't op die laptops, maar als ik er wat van zeg wordt ik er op afgerekend.
Hier gaat het meeste tijd in zitten, hoeveel tijd is ook weer afhankelijk van ervaring. Als je dat op orde hebt, zou ik met 25 gebruikers en 5 'simpele' servers maximaal 5 uur in de week kwijt zijn..
Ik vind Notes niet bepaald 'simpel'. Vooral die servers vragen een hoop aandacht. Ik vraag me af hoe veeleisende gebruikers zouden reageren als je maar 5 uur in de week aanwezig bent.

Harmen.

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op 20 juni 2004 @ 00:41:
Er is een grove schatting die als richtlijn één FTE per 25 users geeft.

Kortom, als je het een beetje op orde hebt, dan zou je het in je uppie aan moeten kunnen.

Hou er wel rekening mee dat je dan zelf geen vervanger hebt.
Thanx, hier heb ik wat aan. Ik werk parttime (24 uur), dus je voelt wellicht al een beetje waar de schoen wringt.

Harmen.

Verwijderd

Toch is dit echt heel moeilijk in te schatten. Vergt het netwerk, en alle componenten, veel onderhoud of niet? Gaan de patches van Windows automatisch en Anti-Virus? Is er een desktop management programma? etc etc.

1 FTE per 25 gebruikers lijkt mij wat veel. Bij ons 400 gebruikers op 2 man.

Verwijderd

Is vijf servers voor 25 gebruikers niet wat veel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 10:30:
Toch is dit echt heel moeilijk in te schatten. Vergt het netwerk, en alle componenten, veel onderhoud of niet?
In mijn optiek wel. Veel laptops beginnen kuren te krijgen (zijn meer dan 3 jaar oud en eigenlijk afgeschreven), de Notes Client is nu niet echt je-van-het (veel vastlopers en problemen met mail & agendabeheer. moeilijk door de gebruiker zelf naar wens te configureren), en regelmatig vragen van gebruikers die bv. niet weten hoe ze een bestand moeten zippen. De servers draaien wel, maar hebben in mijn beleving meer dan gemiddelde aandacht nodig (zo mag er niet hard met quota's gewerkt worden op mappen en mailboxen, want dat belemmert de gebruiker. Dus zitten ik met mailboxen van meer dan 1 G grootte en slibt de dataserver regelmatig dicht door mappen met foto's en andere ongein. Maar nu ga ik klagen en da's niet de bedoeling).
Gaan de patches van Windows automatisch en Anti-Virus?
Vanaf morgen gaan de patches van Windows hopelijk semi-automatisch (via microsoft SUS - ik moet de patches nog wel selecteren). AV gaat nu ook automatisch, hoewel dat nogal wat voeten in de aarde heeft gehad.
Is er een desktop management programma? etc etc.
Nee.
1 FTE per 25 gebruikers lijkt mij wat veel. Bij ons 400 gebruikers op 2 man.
Interessant, dat is niet veel. Bij een vorig bedrijf zat ik met 2 systeembeheerders en 2 helpdeskmedewerkers op zo'n 100 man. Zo zie je maar weer hoe het verschilt per bedrijf.

Harmen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 10:39:
Is vijf servers voor 25 gebruikers niet wat veel?
Vind ik ook, het had van mij ook wel wat simpeler gemogen. Maar het was niet mijn keus. We begonnen met 1 Apple server (ja heus). Nu zitten we met dit "server park".

Harmen.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
Wat moet je in hemelsnaam met 5 w2k server op 25 man ?? Hebben deze ieder een eigen functie ?? lezen is ook een vak appart :(

[ Voor 17% gewijzigd door Bud_s op 20-06-2004 11:17 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
5 servers is echt niet veel hoor :) Ik beheer een digitaal printbedrijf (5 man) en daar staan al 6 servers (waarvan er 1 is zoekgeraakt tijdens de verhuizing.... |:( |:( )Ik ben gemiddeld zo'n 8 uur per week aanwezig en dat is voor mij voldoende.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 10:51:
[...]

Vind ik ook, het had van mij ook wel wat simpeler gemogen. Maar het was niet mijn keus. We begonnen met 1 Apple server (ja heus). Nu zitten we met dit "server park".

Harmen.
offtopic:
zoals je in de faq kan lezen doen wij tweakers elkaar altijd de groeten.
het is dus niet nodig om nog eens onder elke post te groeten.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
Mishmash schreef op 20 juni 2004 @ 10:57:
5 servers is echt niet veel hoor :) Ik beheer een digitaal printbedrijf (5 man) en daar staan al 6 servers (waarvan er 1 is zoekgeraakt tijdens de verhuizing.... |:( |:( )Ik ben gemiddeld zo'n 8 uur per week aanwezig en dat is voor mij voldoende.
Zie mijn post hierboven .....

Hebben die alle een eigen functie ??

• Mishmash
Bud_s schreef op 20 juni 2004 @ 10:58:
[...]

Zie mijn post hierboven .....

Hebben die alle een eigen functie ??
Jazeker wel,

1 Opslag-server
1 Database server (klanten en leveranciers)
1 RIP (voor een HP5000)
1 RIP (voor een Canon CLC1000)
1 RIP (voor een Canon CLC550)
en nog 1 ISDN server (die dus kwijt is :()

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op 20 juni 2004 @ 10:57:
5 servers is echt niet veel hoor :) Ik beheer een digitaal printbedrijf (5 man) en daar staan al 6 servers (waarvan er 1 is zoekgeraakt tijdens de verhuizing.... |:( |:( )
Duh. Da's balen. :'( .
Maar ik denk dat vooral het type server bepaalt of -ie onderhoudsgevoelig is of niet en hoeveel werk je er aan hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 10:47:
[...]

In mijn optiek wel. Veel laptops beginnen kuren te krijgen (zijn meer dan 3 jaar oud en eigenlijk afgeschreven), de Notes Client is nu niet echt je-van-het (veel vastlopers en problemen met mail & agendabeheer. moeilijk door de gebruiker zelf naar wens te configureren), en regelmatig vragen van gebruikers die bv. niet weten hoe ze een bestand moeten zippen. De servers draaien wel, maar hebben in mijn beleving meer dan gemiddelde aandacht nodig (zo mag er niet hard met quota's gewerkt worden op mappen en mailboxen, want dat belemmert de gebruiker. Dus zitten ik met mailboxen van meer dan 1 G grootte en slibt de dataserver regelmatig dicht door mappen met foto's en andere ongein. Maar nu ga ik klagen en da's niet de bedoeling).
Je mag ook wel wat uren reserveren voor het opstellen van beleid met het management. Misschien kan je ze uitleggen dat stricte policy's de stabieliteit van het netwerk waarborgen enz.

En niet alleen maar de gebruiker belemeren.

• Mishmash
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 11:27:
[...]

Duh. Da's balen. :'( .
Maar ik denk dat vooral het type server bepaalt of -ie onderhoudsgevoelig is of niet en hoeveel werk je er aan hebt.
Deze servers hebben idd niet veel beheer nodig. Af en toe een windows update, virus update.

Kheb alleen de laatste tijd problemen met m'n netwerk :'(

offtopic: weet iemand waar ik een Fluke meter kan huren om mijn netwerk door te meten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 11:31:
Je mag ook wel wat uren reserveren voor het opstellen van beleid met het management. Misschien kan je ze uitleggen dat stricte policy's de stabieliteit van het netwerk waarborgen enz.

En niet alleen maar de gebruiker belemmeren.
Da's een goeie, en heb ik al meermalen geprobeerd. Probleem is echter dat de directie (3 man) de grootste 'misbruiker' is. Grootste mailboxen, spelletjes op de pc, zij ontvangen de meeste spam (hoe zou dát nou toch komen?), etc. Het wordt dan lastig om beleidsmatige veranderingen door te voeren.....

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57

Geckoo

Good news, everyone!

Waarom? zij willen dat er gewerkt worden, zij willen dat jij niet te veel uren maakt, zij moeten het voorbeeld geven. dus dan is het toch simpel. alles dicht spijkeren (ook bij hun, zeker bij hun) lijkt mij dan.
en dan denk ik voet bij stuk houden, denk niet ze er uberhaupt aan denken om jou daarvoor niet te huren/ontslaan.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Topicstarter
Geckoo schreef op 20 juni 2004 @ 11:55:
Waarom? zij willen dat er gewerkt worden, zij willen dat jij niet te veel uren maakt, zij moeten het voorbeeld geven. dus dan is het toch simpel. alles dicht spijkeren (ook bij hun, zeker bij hun) lijkt mij dan.
en dan denk ik voet bij stuk houden, denk niet ze er uberhaupt aan denken om jou daarvoor niet te huren/ontslaan.
Niet met dat argument, nee. Maar 'wie een hond wil slaan vindt altijd wel een systeembeheerder'. Bv. ze zeggen 'de gebruiker is niet tevreden, dus joepdoei en de mazzel'. Tegelijk zeggen ze, 'de gebruiker is nooit tevreden, dat is inherent aan systeembeheer'. Bareuh..... De directie is wel overtuigd, behalve voor henzelf. En als ik op een laptop van de directie Internet Explorer opstart en die start met www.booble.com, dan wordt dat normaal gevonden..... Als je de directie niet 100% meekrijgt is het lastig werken. Nog idioter: het went.

• Bor
  • Laatst online: 22:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

offtopic:
Harmen, zou je niet elk bericht willen ondertekenen met je naam? Dat doen we hier op GoT niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Nee dit moet je slimmer aan aanpakken. Zeg dat je voor deze onzin gewoon meer uren moet maken om de stabilteit te waarborgen.

Bij ieder vastlopende c.q. traag lopende pc weer op dit onderwerp terug komen. Desnoods kan je het lot een beetje een handje helpen.

Uit ervaring weer ik dat dit werkt. De heren vinden he nooit leuk als ze vlak voor hun vergadering niet snel even hunn stukken kunnen uit printen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 12:49 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
1 FTE voor 25 gebruikers is een erg grof getal, maar wel een getal waar het management mee rekent. Is voor als je de omgeving niet kent een redelijk veilige schatting.

Tuurlijk kun je het met minder uren, als je het op orde hebt.
Maar als je geen limieten mag stellen op mailboxen bijv, dan heb je per definitie een situatie waar je veel tijd met beheer bezig moet.

(heb het in het verleden eens meegemaakt dat een gebruiker door een typo in een sql query het sys volume van de novell server vol kreeg. Dat was toen 1.3 GB aan vrije ruimte die de volgende morgen weg was. En server vastgelopen,
niemand in kunnen loggen. Reken maar uit wat dat kost voor 100 man gebruikers.)

Limieten op mailboxen komen er bij mij altijd. Al zijn ze me vaak te ruim, er komt een limiet op.

Notes maildatabase's kun je perfect archiveren en bijv op cd zetten. Idee ?

Verder heb je aan welke omgeving dan ook altijd werk, omdat je logging na moet kijken. 5 keer een win2k server, ISA heeft zeker een kritische blik nodig, 2 Domino dozen. Kost je snel een 2 uur. Zeker als er vreemde dingen op de ISA gebeuren.

Hou voor jezelf eens twee weken lang bij waar je je tijd aan spendeert.
Gebruikersondersteuning, pro actief beheer, logging, storingen, etc etc.
Dan kun je gericht wat zeggen naar het management.

Abort, Retry, Quake ???

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:06

SED

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 12:48:
Nee dit moet je slimmer aan aanpakken. Zeg dat je voor deze onzin gewoon meer uren moet maken om de stabilteit te waarborgen.

Bij ieder vastlopende c.q. traag lopende pc weer op dit onderwerp terug komen. Desnoods kan je het lot een beetje een handje helpen.

.
Dit kun je niet menen hier! 8)7
Als je als systeembeheerder "het lot een handje gaat helpen" om je zin te krijgen ben je het beroep niet waard!

Copyright and left by SED...

• Vampier
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

1 persoon ... en dat persoon kan elke morgen ff 2 uur routine controles uitvoeren en voor de rest gebruiker ondersteuning... zo krijg je je dag wel vol.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:26

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

25 man 5 servers, 400 man Hoeveel servers :? Ik vind t het allemaal een beetje relatief.

De ene gebruiker is anders dan de andere gebruiker.
Kleine afbakening:
- Office gebruikers (Word Excel, mail internet en printen)
- Developers (Office gebruikers + Development tools, Local Admin etc.)
- Berheerder (All of the above)

Aantal server (Alsof dat boeit.) Volgens ITIL en dus scalability is 1 functie per server prima
400 Office gebruikers kunnen werken op 2 servers. (1 ook wel, maar das vragen om problemen)
20 developers wil jij niet op 1 server. Denk dan aan development omgeving, test en acceptatie, en productie omgevingen.
* Equator zit in mixed omgeving:
200 man front office (office gebruikers)
40 developers
20 DBA'ers
30 beheerders
Totaal serverpark: zo'n 60 a 70.
En das alleen nog maar lokaal.
Goed, dat om aant e geven dat er behoorlijke verschillen kunnen zijn in aantallen van beheerders gesteld tegenover het aantal gebruikers.

Dus om terug te komen op het topic.
1 man met kennis van zaken kan dit netwerk beheren. Dus 1,0 FTE
Dagelijkse controle's en gebruikersondersteuning prima,
Maar denk ook aan:
- Documenteren (Voor als je een keer ziek bent)
- Rapporteren
- Backup controle / restore testen -> Documenteren
- Uitvoeren van testen (Upgrades / Updates)

Al met al gaat er hier meer tijd inzitten dan in het daadwerkelijke dagelijks beheer.

Wat betreft dichtzetten van systemen. Gewoon goede afspraken over maken met het management. Als je die achter je hebt staan kan niemand er wat van zeggen. Maar gebruikers hoeven niet perse wat te merken van het dichtzetten. Gewoon niet te dicht zetten.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Afhankelijk van het aantal custom made applicaties en verschillende soorten werkstation hardware en o'sen moet je rekenen op 8 tot 16 uur beheer per week met twee vingers in je neus. Wanneer alles goed is ingeregeld met één standaard client os en één standaard server os en standaard applicaties voldoet 8 uur per week zeker.

Gaan we er wel vanuit dat het standaard is ingericht.

Praten we over update gevoelige software zoals eigen geschreven software of niet out-of-the box oplossingen dan kan het veel meer uren worden. Wij hebben een aantal van dit soort klanten (10-50) werkplekken welke we zelf hebben mogen standaardiseren op Win 2000 en Win 2003 en XP clients waarbij we maximaal 8 uur per week per klant kwijt zijn.

Er is één stelregel: Hoe meer uren beheer hoe amateuristischer het is ingericht.

[ Voor 6% gewijzigd door Wim-Bart op 27-06-2004 18:47 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Als ik de werkzaamheden zo bekijk, denk ik dat het geen enkel probleem is om 1.5 FTE aan het werk te houden.

1* Gebruikers die volledige rechten over hun systeem hebben en ook nog spelletjes en andere free/shareware installeren is vragen om problemen (0.75 FTE)
2* Daarnaast heb je het gebruikelijke beheer van Servers, Lotus Domino en Werkstations met gebruikers vragen (0.4 FTE)
3* Tot slot ben je nog programmeur en zitten er blijkbaar 'projecten' aan te komen om werkstations te vervangen (standaard inrichting opzetten [?]) en misschien nog wel meer. (0.4 FTE)

Je zou er aan kunnen denken om 1* en 2* volledig extern te beleggen. Eventueel 3* iets verruimen tot een soort 2e lijns vraagbaak voor server gerelateerde zaken.

Zodra de directie ziet wat 2* en dan voornamelijk 1* echt kost, wordt 1* snel afgeschaft...

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:25

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

HIer kan je echt niets zinnigs over zeggen. Je kunt hooguit kijken hoe het nu gaat en dan inschatten of je je werk beter zou kunnen doen als je meer uren hebt.

Zelf werk ik in mijn eentje als systeembeheerder en ondersteun ik 150 gebruikers op 2 lokaties. Dat is dus 120 pc's, 30 laptops en 8 servers. En dat gaat prima, maar wel met een hoge mate van standaardisatie, unattended installaties, goede firewall, automatische antivirus-updates, patchmanagement, etc.

De eerlijkheid gebied me te vermelden dat ik mijn werk beter zou kunnen doen als ik pakweg een halve FTE er bij had. De gebruikers zijn tevreden en de beschikbaarheid is hoog maar ik zou meer rendement kunnen halen uit mijn servers en sommige zaken beter kunnen regelen als ik net wat meer tijd had.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

Duinkonijn

Huh?

op mijn werk was de standaard. 1 beheerder op 65 clients.
(per client vanwege dat we 2000 gebruikers hebben en maar 350 pc`s
+ 6 servers)

dit leid bij ons heden dag tot 2,5 beheerder @ 350 pc`s
dus 1@140.

dit is opzich werk zaam alleen kan je niks extra`s meer doen..

onderzoeken en voorbereiden op toekomstige spullen, lukt haast niet
en gebeurd bij ons meestal buiten de werkuren uit eigen intresse

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1