AMD wordt erg warm...

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-08 14:00
ik heb een AMD 2400+ (met amd cooler) en die wordt altijd normaal rond de 70 graden. dit vond ik al erg warm, maja omdat er geen problemen waren dacht ik wel dat het zo hoorde. nu heb ik laatst en geforce 5900 xt gekocht en na een tijdje werd mijn processor zelfs 80 graden. (asus probe begon te piepen :))

als ik kijk in bios dan staat er rond de 62 graden en nu is ie bij asus probe weer rond de 70. waarom werd hij dan opeens 80 :? omdat ik een spel speelde ofzo?

en is dit wel gezond? :X

edit: bij asus probe zie ik ook dat bij opstarten hij 70 graden is en steeds een tikkeltje warmer word :( cooler draait gewoon op 3800 rpm...

[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 19-06-2004 15:58 ]

Facts don't care about your feelings

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:36
Dat is niet normaal nee...
Zit je koeler er wel goed op? Met koelpasta?
Is er genoeg airflow in je kast?

Mijn 2400+ met standaard koeler wordt belast 47 graden...

Asusprobe is niet echt betrouwbaar, probeer Motherboard Monitor eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Richub op 19-06-2004 16:01 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 00:30

Acheron

updatepack.nl

Dat is waarschijnlijk de temperatuur van het socket. Deze mag 90 - 100 °C worden :)

Je moet de cpu-sensor hebben. Kijk voor de zekerheid bij het opstarten in het bios, als je daarvoor je computer hebt herstart

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• YoshiBignose
47 graden wow dat is wel heel raar. :? ik heb de cooler er toch echt goed opgezet dacht ik... naja eerst ff motherboard monitor proberen,

• YoshiBignose
asus probe staat: CPU TEMPERATURE datzelfde staat ook in de bios...geen socket dus ofzo...

• YoshiBignose
hmmm motherboard monitor geeft 61 aan, dat bewijst dus dat asus probe flut is maja alsnog is 61 toch iets warmer dan de 47 van richub....

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

ga alsjeblieft niet zomaar temperaturen vergelijken als iemand toevallig dezelfde proc heeft.
Temperatuur (werkelijk en gemeten ) hangt van een hele berg meer dingen af: zoals airflow in je kast, omgevingtemperatuur, aantal schjven in je kast en dan ben je softwarematig nog afhankelijk van verschillende monitoring tools.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• m33p
  • Laatst online: 12-08 14:25
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:36
Gebruik ajb de edit-knop wat vaker...

Check eerst even of de koeler er goed opzit en of er niet teveel koelpasta tussen je proc en koeler zit. Teveel koelprut isoleert aleen maar.

M33p was faster.... :+

Om m33p aan te vullen: als de heatsink (te) warm aanvoelt maakt-ie in ieder geval goed contact, voelt-ie koel aan en je temp is nog te hoog: opnieuw er opzetten.

[ Voor 36% gewijzigd door Richub op 19-06-2004 16:21 ]

• m33p
  • Laatst online: 12-08 14:25
Om dan ook nog maar even een on-topic post te maken;

Het lijkt er toch stevig op dat je case-temp te hoog wordt, met name omdat je zegt dat sinds je die videokaart er in hebt het nog erger geworden is. Wat voor een kast heb je en wat voor een casefans zitten er in? Probeer eens met je kast open, en voel eens aan de heatsink of de handel wel echt zo heet wordt, het kan namelijk net zo goed een rotte sensor zijn...

offtopic:
als we allemaal temps gaan posten, mijn 3200+ is 32° idle atm met standaard AMD heatsink maar met 80mm fan op 1200 toeren er op

[ Voor 16% gewijzigd door m33p op 19-06-2004 16:24 ]

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
heb je case fans in je kast. het kan best dan de warme lucht in je kast niet weg kan of gaat. bij de meeste kasten kan er een fan naast de I/O poorten die warme lucht er uit blaast. voorin een intake fan voor koele lucht toevoer. even wat kables op ruimen en opbergen voor een goede lucht door stroming, scheeld ook weer in je temperatuur.

offtopic:
mijn 3000+ is nu 37 graden met stock koeler en open kast

[ Voor 16% gewijzigd door ikman op 19-06-2004 16:20 ]

Verwijderd

nfi, maar richub zegt ook maar wat. Voor hetzelfde geld heb je alles in een broeikast gebouwd, met alles super dicht op elkaar. Check voor de zekerheid nog eens of je HSF wel goed om zit, met niet te veel koelprut. (mijn 2600+ zit op 39 graden, voor de lol).

• YoshiBignose
uhmm wat is een case fan? ik heb geen coolers in mijn kast iig alleen op mijn videokaart en mijn cpu (en voeding denk ik als dat een cooler is :))

en ik snap dat sommige mensen natuurlijk andere temps. hebben maar 20 graden verschil vind ik toch wel erg veel. ik heb trouwens een a7v8x-x.

als ik bij mijn processor voel daaromheen is het redelijk warm ja maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad het is alleen zo dat ie opeens naar 80 sprong maar dat bleek dus ook troep te zijn. nu staat ie gewoon op 60 weer.

en ik heb geen koelprut ;) ofzo gebruikt denk ik ik heb gewoon die processor in het moederbord geklikt en die coolerop (er zat al wit spul op) (o wacht is dat koelprut ;) ).

naja ik kijk wel, tot nu toe is er nog niks gecrashed ofzo B)

Verwijderd

Ik heb lange tijd temperatuursproblemen met de AMD Athlon XP 2400 + gehad.. Voorgemonteerd draaide hij al op 52 graden idle, 64 graden stressed.. Ik ben later van moederbord geswitched omdat ik Syntax (ECS) knudde kwaliteit vond, en ik dacht misschien zelfs dat er temp-daling op zou treden met mijn gloednieuwe ASUS A7V600.. Nou, niet dus, start-temperaturen rond de 60 tot rond de 70 stressed.. Niet bepaald gezond.. In mijn case heb ik dan wel 2 S-ATA drives, 2 CD-drives, card-reader, FX 5900 XT, maar ook al zette je de kast open en blaas je er een fan tegen, de temperatuur blijft te hoog..

Bleek sowieso al dat ASUSProbe de temp veel te hoog uitlas (er was zo'n 8 graden verschil tussen BIOS en ASUSProbe).. Heb toen ook maar eens de bios ge-update, die met "normalere" waarden kwam, en ASUSProbe gaf de zelfde waardes als de BIOS.. Nu zit ik nog eigenlijk altijd met een CPU die in de winter toch nog 52 graden wordt (oké, met case open 48, naar mijn smaak nog te veel).. En ik laat het er maar bij.. Ik realiseer mij gewoon dat het dus nooit een oc-beestje wordt (dan stijgt de temp al zeer snel weer naar de 60 graden idle...) Alles draait prima zo en ik heb geen stabiliteitsproblemen.. Koelprut zit een minuscuul tikkeltje op, en dat heb ik sowieso altijd meerdere malen nagecheckt (en het is sowieso niet alsof het de eerste keer is dat ik zo'n ding erop schroef...

Ik denk dat er gewoon écht batches van producties tussen zitten die veels te warm worden.. Dus jammer genoeg heeft niet alleen de Pentium IV Prescott hier last van, maar ik meen zelfs dat sinds de Athlon T-bird, er bij AMD ook wel wat temp-problemen optreden.. Dat wordt dus sparen voor deze zomer, wanneer d'r eindelijk eens een AMD64 (Cool 'n Quiet) mijn kamertje komt binnenrollen..

• YoshiBignose
bedankt, ik voel me weer veilig _/-\o_

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Toevallig viel mij hetzelfde op bij de pc van mn pa. Dat is een 2600, ook met asus a7v8x-x. Als je in de bios naar de temp kijkt loopt dit al vrij snel op naar 70 graden (idle dus). Ik vroeg me af of het misschien aan 'Q-Fan' lag. Dat zag ik es ergens staan als feature. Het schijnt er voor te zorgen dat het de cpu fan uitschakelt als deze niet zo warm is om lawaai te beperken. Misschien zit hier een bug in ofzo?? Want de PC voelt ook echt warm aan. De meting lijkt me best wel te kloppen.
Over Q-fan kan ik alleen niks terugvinden in de bios.

Het is zelfs zo erg dat ik gisteren een spel op die pc wilde spelen (doet mn pa normaal dus nooit) en na een tijdje (ik was even weg) had de pc zichzelf uitgeschakeld. In de bios bleek te zijn ingesteld dat ie bij 95(!!) graden uit gaat. Kun je wel raden hoe warm is was geworden...... Ik heb er verder nog geen nader onderzoek aan verricht. Het ding komt van de Vobis en ik zit er verder nooit achter, heb ook weinig zin om er aan te gaan sleutelen. Maar het lijkt me toch niet gezond...

• YoshiBignose
zucht ja , ik vind het toch raar hoor. idle loopt ie bij mij op 60 graden en als ik ga gamen gaat ie tot max 70. er is geen onstabiliteit ofzo maar ik vind het gewoon raar zo heet...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik wil even terugkomen op mijn verhaal hierboven.
offtopic:
want met oranje heb ik het ff helemaal gehad :X :P

Ik heb die pc toch even van binnen geinspecteerd en wat bleek: de fan van de geforce TI4200 bleek niet te draaien :X Ventilatortje zat op de een of andere manier helemaal vast met als gevolg dat die kaart loei en loeiheet was (niet aan te raken)... Die warmte verspreidt zich natuurlijk door de kast en daardoor werd de cpu ook zo heet (zit er precies boven). Het verbaast me nog dat die kaart het gewoon bleef doen, want de pc staat soms dagen achter elkaar aan (vergeten uit te zetten enzo :z)

Ik heb maar even een andere kaart erin gezet en nu blijft ie idle tenminste nog onder de 60. Nog steeds niet super, maar wmb acceptabel. Dit heeft verder niet veel met het oorspronkelijke probleem uit dit topic te maken, maar ik denk ik vermeld het toch even :)

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 19-06-2004 23:02 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?" :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.