[Voeding] Probleem met +5V

Pagina: 1
Acties:

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-08 16:28
Goedemiddag.

Ik heb een probleem en ik weet niet waar het aanligt.
Sinds dat ik een nieuw moederboard heb ( das al 2 maanden geleden ) Reboot mijn PC spontaan bij het spelen van spelletjes en Soms bij het downloaden van grote bestanden.

dus aan de hand van dit FAQ Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Dacht ik dat het aan de voeding lag.

ik had een voeding van 300W maar ik heb eigelijk minimaal een 350W nodig. Omdat ik een AMD Athlon XP en een Krachtige Videokaart (Radeon 9600 Pro) heb.

Van de week heb ik een testje gedaan. MDM geinstalleerd en dan 3Dmarks2001 later runnen. Gelijk krijg ik een error dat de +5V aan de lage kant stond (iets van 3.23v ofzo :S). Dus ben ik vanmorgen naar de PCBoer gegaan en een voeding van 400W gehaald.

Ik heb het gelijk in mijn PC kastje geinstalleerd. PC'tje opstarten, paar minutjes wachten was ie eindelijk klaar met opstarten. Toen ben ik gelijk gaan kijken hoe veel volt er nu door heen ging. Helaas, hij staat nog steeds ongeveer op 3.3v :(..

Nu is mijn vraag: Waar ligt het dan aan!? 8)7 (aan mijn CPU?) VCore stond eigelijk ook aan de lage kant. :?

Alvast bedankt. (Hoop wel dat ik in een goede forum heb geopend) |:(

[ Voor 3% gewijzigd door albert04 op 19-06-2004 14:50 ]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Wat voor merk voeding heb je nu dan? Als het bijvoorbeeld Qtec is, dan zou ik die maar weg doen, en een beter kopen zoals enermax, zalman, tagan oid. Denk dat dan je probleem wel opgelost is.

Succes

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
albert04 schreef op 19 juni 2004 @ 14:20:
Van de week heb ik een testje gedaan. MDM geinstalleerd en dan 3Dmarks2001 later runnen. Gelijk krijg ik een error dat de +5V aan de lage kant stond (iets van 3.23v ofzo :S). Dus ben ik vanmorgen naar de PCBoer gegaan en een voeding van 400W gehaald.

Ik heb het gelijk in mijn PC kastje geinstalleerd. PC'tje opstarten, paar minutjes wachten was ie eindelijk klaar met opstarten. Toen ben ik gelijk gaan kijken hoe veel volt er nu door heen ging. Helaas, hij staat nog steeds ongeveer op 3.3v :(..
Als je deze waarde ook ziet bij een nieuwe voeding, dan zou ik eerder twijfelen aan de meetnauwkeurigheid van je mobo. Kun je in het BIOS ook de spanningen aflezen? Wat wordt er daar aangegeven?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Je moet in je bios kijken wat de waarden van je voeding zijn, kan makkelijk zijn dat MBM verkeerde waarden uitleest. Vcore is afhankelijk van de cpu die je hebt, kijk voor de juiste voltages eens op de BalusC page. Als je pc nu stabiel is tijdens 3Dmark en zware apps dan zou ik me er niet zoveel zorgen om maken

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• albert04
Ik heb ook in de BIOS gekeken, en hij geeft hetzelfde aan als dat programma. +/-4.867. en als ik een spel opstart of winamp etc.. dan gaat mn pc piepen en geeft aan dat mn +5V te laag is +/- 4.750.. en dat op een nieuwe Voeding van 400W :S :(

edit:

Zo net ging ik weer even een spelletje spelen. Lekker rondschieten etc.. na 5 a 10 minuten krijg ik een freeze :( van ongeveer een minut.
Daarna kreeg ik een zwart beeld maar het spelletje liep gewoon door :S :(.. heel apart.

dat had ik eerst niet met mijn voeding van 300W, toen kreeg ik een vast loper en dan veranderde mijn beeld in allerlei kleuren..

[ Voor 44% gewijzigd door albert04 op 19-06-2004 15:27 ]

Verwijderd

albert04 schreef op 19 juni 2004 @ 15:22:
Ik heb ook in de BIOS gekeken, en hij geeft hetzelfde aan als dat programma. +/-4.867. en als ik een spel opstart of winamp etc.. dan gaat mn pc piepen en geeft aan dat mn +5V te laag is +/- 4.750.. en dat op een nieuwe Voeding van 400W :S :(

edit:

Zo net ging ik weer even een spelletje spelen. Lekker rondschieten etc.. na 5 a 10 minuten krijg ik een freeze :( van ongeveer een minut.
Daarna kreeg ik een zwart beeld maar het spelletje liep gewoon door :S :(.. heel apart.

dat had ik eerst niet met mijn voeding van 300W, toen kreeg ik een vast loper en dan veranderde mijn beeld in allerlei kleuren..
Das je videokaart die over zn nek gaat lijkt mij..

En als je exact dezelfde uitlezing krijgt met die andere voeding dan was het dus blijkbaar niet de voeding.. Welke 400W voeding heb je gekocht?

• albert04
Jah dat gebeurt ook.. maar hij geeft dan wel steeds een error op 5 volt :S.. :(
Kan het niet aan mijn CPU liggen? dat gebruikt 5v en het videokaart gebruikt 3.3v toch?..

Ehm ik heb een "huntkey" voeding.. vast onbekend :P.
daar kan het toch niet aan liggen.. 8)7 ..

[ Voor 40% gewijzigd door albert04 op 19-06-2004 16:47 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23
ik had een voeding van 300W maar ik heb eigelijk minimaal een 350W nodig. Omdat ik een AMD Athlon XP en een Krachtige Videokaart (Radeon 9600 Pro) heb.
*zichzelf uit deuk haalt*

Enkel een AthlonXP met een Simpel Videokaartje vereist -echt- geen 350W voeding hoor, ik heb hier nog wel eens stabiel gedraait een paar dagen met een 300W voeding op een dual XP2000+ met Radeon 9700pro... Waar die voeding-hype vandaan komt is me een raadsel :?

Zo te horen gaat je pc over z'n nek bij het overzetten van grote hoeveelheden data, draai memtest86 eens en controleer dmv S.M.A.R.T de conditie en temperatuur van je HD, met 3.3V op je 5V lijn kun je niet eens booten.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Heb je nog steeds die Asus A7V600-X ? (die heeft dacht ik een vergelijkbare regelaar als de A7N8X in die zin dat hij erg trekt aan de +5V lijn)

Heb je de +5V spanningslijn al eens nagemeten met een multimeter ipv met buggy software?
Enkel een AthlonXP met een Simpel Videokaartje vereist -echt- geen 350W voeding hoor
[...]
Waar die voeding-hype vandaan komt is me een raadsel
Dat komt omdat veel mensen zich blindstaren op xxx Watt en niet beseffen dat ze wellicht een budgetvoeding hebben waarbij die aanduiding de piekbelasting is voor <10sec ipv de maximale belasting voor 24/7 - of dat ze moederbord hebben die onevenredig de +5V / +12V lijnen belast. Daarnaast hebben veel van die voedingen een belabberde +5V lijn waardoor deze op bordjes als de A7N8X erg instort en de +12V erg gaat pieken.
Kortom: let erop wát voor vermogensaanduiding (Watt) erop staat - en veel belangrijker, let op de stroom (Ampére) die de voeding kan leveren pér spanningslijn (Volt).

Die Huntkey HK400-XP voeding kan overigens 40A piek(12sec) / 30A maximaal leveren op de +5V lijn. In de specificaties geeft de fabrikant aan dat de crossload bij een maximale +12V lijn belasting op de +5V uitkomt op 9A.

De goudkleurige Huntkey XP voedingen zijn overigens kwalitatief vergelijkbaar met merken als Q-Tec (met vergelijkbare voor-/nadelen: lage prijs/ rel. zwakke +5V lijn).
De oudere zilverkleurige serie was kwalitatief een stuk beter en vergelijkbaar met Aopen (FSP group).

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 17:59 ]

Verwijderd

FragFrog schreef op 19 juni 2004 @ 16:59:
[...]
met 3.3V op je 5V lijn kun je niet eens booten.
ik heb mijn comp laten booten met 1,78V@3,3V, 2,8V@5V en 7,8V@12V
daarna verbrande mijn southbridge zich wel elke keer als de comp aanging maar daarvoor bootte hij nog wel..

@TS wat voor merk voeding heb je en hoeveel ampere levert ie op de 5V lijn, het aantal ampere dat ie kan leveren staat op die sticker v/d voeding..
en volges mij gebruikt je cpu de 12V.. en het klinkt wel als een voedingsprobleem..heb je niet een voltmeter waarmee je de spanning zelf kan meten? die is iig betrouwbaar, wat je soms van een mobo niet kan zeggen..

• FragFrog
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 17:30:
[...]

ik heb mijn comp laten booten met 1,78V@3,3V, 2,8V@5V en 7,8V@12V
daarna verbrande mijn southbridge zich wel elke keer als de comp aanging maar daarvoor bootte hij nog wel..
Je CPU haalt tegenwoordig meestal z'n stroom uit de +5V / +3.3V lijn. Probeer maar eens je Vcore met 0.3V te verlagen en kijk of'ie dan nog stabiel boot.. Enige manneer waarop je met zulke waardes kan booten is als of je mobo een extreem hoog amperage trekt en zichzelf zover kan corrigeren (met het risico door te branden), of als die waardes niet kloppen. Vervolgens 5 - 10 minuten gamen is IMHO onmogelijk :)

//edit
Told you so ;) :+

[ Voor 7% gewijzigd door FragFrog op 19-06-2004 17:55 ]

• albert04
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 17:17:
Die Huntkey HK400-XP voeding kan overigens 40A piek(12sec) / 30A maximaal kan leveren op de +5V lijn. In de specificaties geeft de fabrikant aan dat de crossload bij een maximale +12V lijn belasting op de +5V uitkomt op 9A.
@uhm..heuJ: Dat is mijn voeding.
@euss: En wat betekent dat? :o

Ik run nu een memtest, en heb het S.M.A.R.T aan gezet.
tot nu toe geeft het geen errors aan, maar als ik iets weer opstart. zoals een spelletje of office dan geeft dat programma weer een error aan over het 5v lijnt

ehm net gemeten met een voltmeter

5v = blijft boven de 5 volt.
12v = blijft boven de 13v :?

[ Voor 3% gewijzigd door albert04 op 19-06-2004 17:53 ]

Verwijderd

die 13V is ook wel hoog, hij zou max 10% af mogen wijken.. ( de 5V 5%)
heb je al eens een andere (A-merk) voeding geprobeerd?

• albert04
ja vond ik al.. maar dan moet hij toch geen problemen geven??..

dat voeding dat ik nu in mijn pctje heb is net nieuw. (Vanmorgen opgehaald).
daar voor had ik een 300w en gaf het zelfde probleem.

• albert04
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 17:17:
De goudkleurige Huntkey XP voedingen zijn overigens kwalitatief vergelijkbaar met merken als Q-Tec (met vergelijkbare voor-/nadelen: lage prijs/ rel. zwakke +5V lijn).
De oudere zilverkleurige serie was kwalitatief een stuk beter en vergelijkbaar met Aopen (FSP group).
ik heb een zilverige kleur. even kijken wat voor type het is. Model: LW-6400H.. in iedergeval geen goudkleurig

Zilverig kleurig

[ Voor 8% gewijzigd door albert04 op 19-06-2004 18:12 ]

• koraks
  • Niet online
albert04 schreef op 19 juni 2004 @ 17:52:
[...]

ehm net gemeten met een voltmeter

5v = blijft boven de 5 volt.
12v = blijft boven de 13v :?
Heel vreemd. Hang de voeding die je nu gebruikt eens aan een andere machine en meet de spanningen nog eens na? Als je niet beschikt over een andere machine om mee te testen, hang dan alleen een paar hdd's (eventueel ook cdrom spelers/dvd's etc.; iig nu even géén mobo/cpu/vga enz.) aan de voeding en start hem door de groene ader in de ATX-connector te verbinden met een zwarte. Meet dan nogmaals de spanningen met je multimeter. Ik weet niet wat er op dit moment rot is, maar ik vermoed ófwel je multimeter, ófwel je mobo :)

Verwijderd

Heel vreemd.
Nee hoor, de meting op Asus bordjes is altijd zo afwijkend tov de multimeter ;)

• albert04
Jah tis wel vreemd :P nu heb ik er niet zo veel last van als gisteren :?.. zonet heb ik even de preformance van mijn videokaart lager gezet. (direct 3D en openGL slider op balance)

Nu kon ik wel 3 kwartier gamen (Call of duty'en :P). daarna liep hij weer vast. minutje later krijg je een zwartbeeld en het spel loopt gewoon door.. 8)7. net als gisteren.. :(

Ik heb nu het PC gelijk aan de stopcontact gesloten. Niet meer via een verleng snoer. dus ga nu weer even gamen :P kijken of het helpt. (Vast niet :( :'( )

edit:
geeft nog steeds een error als ik ga gamen.

Zonet Sisoft Sandra gedownload en ff kijken naar mijn mainboard. hij geeft aan dat het voeding 127 graden is! :| Vett wazig. als ik hem even voel dan is ie helemaal niet zo warm :?

[ Voor 20% gewijzigd door albert04 op 20-06-2004 16:39 ]

Verwijderd

127 graden meting is gewoon software die geen hout begrijpt van je sensor (-127 'C en +127 'C zijn de maxima). Kwestie van goed instellen of andere software gebruiken die wél met je sensorIC kan communiceren (zoals bijv. Asus Probe).

• FragFrog
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 19:45:
127 graden meting is gewoon software die geen hout begrijpt van je sensor (-127 'C en +127 'C zijn de maxima). Kwestie van goed instellen of andere software gebruiken die wél met je sensorIC kan communiceren (zoals bijv. Asus Probe).
Hmmzja, dan liever MBM5, Asus Probe zit er zoals al gebleken is nogal eens flink naast ;)

Verwijderd

sifost sandra zei dat mijn proc 318W verbruikte, lijkt me ook niet echt te kloppen ;)
je kan het het best ff zelf meten met een metertje, kan dit niet zou ik togh mijn voorkeur aan de BIOS geven..

Verwijderd

...Ik heb een probleem en ik weet niet waar het aanligt.
Sinds dat ik een nieuw moederboard heb ( das al 2 maanden geleden ) Reboot mijn PC spontaan bij het spelen van spelletjes en Soms bij het downloaden van grote bestanden....
Weet je misschien hoeveel Ampère je voeding op de +5VSB-lijn kan geven? (dr staat meestal een piek-aanduiding op de voeding)

Gebruik je veel USB-apparatuur? Bijv. Joystick, stuurtje, muis, keyboard, scanner, etc.?

Een andere benadering dan de andere helpers op GoT, maar ik heb de laatste tijd bemerkt dat nieuwere moederborden/chipsets op een andere manier omspringen met die +5VSB-lijn, die de USB-poorten voedt. USB-muizen/keyboard/printer-aansturing vreet nog niet zoveel, maar scanners, adsl-modems(!) en andere apparaten op USB hebben in praktijk net even iets meer nodig dan de 500 mA die +5VSB-lijn kan leveren. Voor 4 onboard USB-poorten (in gebruik) heb je dan minimaal een +5VSB met 2 Ampère nodig. Sommige moderne moederborden hebben zelfs 6 onboard USB-poorten!
Wanneer je geen geschikte voeding hebt, geeft dit hele rare effecten. :+

Wanneer ik zelf mijn +5VSB-lijn overbelast, krijg ik dezelfde problemen als jij beschrijft.

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 10:12:
[...]
Nee hoor, de meting op Asus bordjes is altijd zo afwijkend tov de multimeter ;)
Nee, wat ik vreemd vind is dat ie met een multimeter op de 12V-lijn meer dan 13V meet :> Maar dat zou kunnen komen door een te grote belasting van de 5V-lijn, waardoor de 12V-lijn omhoog getrokken wordt.

• albert04
Ehm ik gebruik ook Asus Probe maar hij wil niet het voeding monitoren :P. er ziet vast geen senor in ofzo? :)

maja over het USB.
mijn moederbord zitten 8 USB poorten onboard maar ik gebruik soms 1 of helemaal niets.

+5vSB lijnt gebruik 2.0A

Verwijderd

heeft je moederbordje een 4 pins 12Volts connector zitten?

dan trekt je proc niet van de 5 Volts lijn af, maar juist van de 12volts lijn....
Helaas zijn de meeste huidige voedingen (nog) niet berust op het feit dat je op 12Volt ook flink wat vermogen kan trekken.... en aangezien 5, 3,3volt direct afgeleid wordt van deze 12 volt; kan je hier de verschillen mee verklaren en denk je dat de 5 volts lijn een probleem is, maar de werkelijke oorzaak is de 12 volts lijn. snappie?! ikke niet meer ;)

• albert04
Haha nee nie echt :P maar mijn mobo heeft geen 4 pins connector.

maar waarom heeft mijn videokaart er zo last van dan?

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:31
ff ter informatie:

Ik heb hier een Celeron 2400 met 1 Gb geheugen en 2x 120 GB Maxtor 7200 RPM met een Ati Radeon 9200 op een 165 Watt voeding hangen :P

Zo stabiel als de neten B)

• albert04
Jongens laat maar hangen.

Ik weet waar het aan ligt..
Het videokaart word te heet haha.. :o daar heeft het nooit last van gehad.

gebruik nu mijn Casefans en nu loopt het hartstikke goed.. :+ (heel apart)

Dankje voor jullie reacties!!

[ Voor 3% gewijzigd door albert04 op 21-06-2004 20:13 ]

Pagina: 1