Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[stelling] spyware is een virus

Pagina: 1
Acties:

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 20:55

switchboy

-ruimte te huur-

Topicstarter
Het is de bedoeling hier te discuseren over of spyware eigenlijk een virus is, hier mijn mening:

Spyware installeerd zich zonder toestemming op je computer, het berokkend je schade en het kost tijd en dus geld.

Dus als je op deze punten let is spyware niets anders dan een virus vooral progammas zoals hotbar of lop.com.
En daarom is spyware en co gewoon starfbaar.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Verwijderd

Spyware installeerd zich zonder toestemming op je computer, het berokkend je schade en het kost tijd en dus geld.
Niet meeens, je kiest er zelf voor om akkoord te gaan met de voorwaarden van bc. Kazaa, waarin ook staat dat spyware geinstalleerd mag worden.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Webopedia : virus:
A program or piece of code that is loaded onto your computer without your knowledge and runs against your wishes. Viruses can also replicate themselves. All computer viruses are manmade. A simple virus that can make a copy of itself over and over again is relatively easy to produce.
Webopedia : spyware:
Any software that covertly gathers user information through the user's Internet connection without his or her knowledge, usually for advertising purposes. Spyware applications are typically bundled as a hidden component of freeware or shareware programs that can be downloaded from the Internet
Mjah wat is het wezenlijke verschil tegenwoordig :?

• Een virus sloopt iets (Blaster, zorgt ervoor dat Windows niet goed meer start), of is erg irritant (diverse virussen die zichzelf overal naartoe mailen) + het verspreidt zichzelf.

• Spyware verspreidt zichzelf niet, maar kan je pc zodanig belasten met pupops etc dat deze wel trager wordt, zelfs je internetverbinding (Winsock) sloopt. En natuurlijk is in theorie je privacy aangetast.

In dat opzicht is spyware dus geen virus.

Maar IMO valt het onder dezelfde noemer, en van mij mogen antivirus vendors zich meer gaan richten op spyware. Ik vind het gewoon een variant van een virus :)

edit: Volgens mij groeien deze 2 ongewenste dingen steeds meer naar elkaar toe qua functionaliteit. Is nu al zo dat veel door zowel een virusscanner als een spyware scanner gevonden worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Mike Jarod op 19-06-2004 14:33 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Klopt... maar er zijn ook genoeg websites die het op één of andere manier toch presteren om flink je pc te bevuilen!

Ik geef dus nooit toestemming bij die vuile popups met de vraag of xxxxx geinstalleerd mag worden. Toch vist Ad-aware elke keer wel weer van die troep op.

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 20:55

switchboy

-ruimte te huur-

Topicstarter
Er zijn ook genoeg voorbeelden van spyware die zonder dat je het doorhebt tijdens het surfen geïnstalleerd worden... ook al heb je active x op vragen staan. 8)7

Maar ik moet zeggen dat sinds ik spybot's blokkeer functie gebruik ik ik veel minder last heb van spyware...

Maar het zijn dan gebruikers die niet precies weten wat ze aan het doen zijn en overal maar op Ja of ok drukken (wat toch het merendeel van de gebruiker tegenwordig is) die weer met een trage computer zitten.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

switchboy schreef op 19 juni 2004 @ 14:34:
Er zijn ook genoeg voorbeelden van spyware die zonder dat je het doorhebt tijdens het surfen geïnstalleerd worden... ook al heb je active x op vragen staan. 8)7

Maar ik moet zeggen dat sinds ik spybot's blokkeer functie gebruik ik ik veel minder last heb van spyware...

Maar het zijn dan gebruikers die niet precies weten wat ze aan het doen zijn en overal maar op Ja of ok drukken (wat toch het merendeel van de gebruiker tegenwordig is) die weer met een trage computer zitten.
Ach sinds ik Mozilla gebruik heb ik geen last meer van spyware die zichzelf installeert, nog nooit heeft Bonzi Buddy het aangedurft langs de grote vuurspuwende leguaan proberen te komen.

Hehe, ach ja, IE is gewoon lek.. het is al 10x gezegt..het is al 20x bewezen.. het is gewoon lek!

Op de stelling, well..spyware is geen virus, maar wel slecht en zou verboden moeten worden. En tja, als virusscanners anti-spyware gaan bijleveren... alles beter!

There is no place like ::1

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Virii leveren de maker niets op, spyware is een soort 'reclame' of marketingwerktuig, daar is dus wat mee te verdienen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:21

Bleh!

:)

Resistor schreef op 19 juni 2004 @ 15:42:
Virii leveren de maker niets op, spyware is een soort 'reclame' of marketingwerktuig, daar is dus wat mee te verdienen.
Dat is ook niet meer van deze tijd. Denk aan de virussen die worden gebruikt om spam mee te versturen!
Ik ben het wel met de stelling eens!

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
switchboy schreef op 19 juni 2004 @ 14:16:

Dus als je op deze punten let is spyware niets anders dan een virus vooral progammas zoals hotbar of lop.com.
Om jouw stelling compleet te maken, zou je m.i. nog een definitie van een 'virus' moeten opnemen. Daarna kan je pas de conclusie trekken of spyware daadwerkelijk een virus is; wanneer alle kenmerken van spyware ook in de definitie van een virus voorkomen. (andersom hoeft m.i. niet perse, dan zou spyware een subgroep zijn van virussen, vergelijkbaar met 'zoogdieren' welke een subgroep is van 'dieren')

Daarom blijft dit een definitiekwestie. Definieer je, zoals Mike Jarod, een virus als zijnde een programma wat zichzelf kan verspreiden, dan zou 'spyware' niet vallen onder de noemer 'virussen' (net als trojan horses btw). Ik ben het overigens redelijk eens met de redenering van Mike Jarod.

Ik noem virussen en spyware vaak 'malware', maar volgens sommige definities is dat ook niet goed.
http://en.wikipedia.org/wiki/Malware lijkt echter daar wel op aan te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 20-06-2004 02:33 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Jah spyware is ook een soort virus...

De meeste virusscanners zien spyware ook als virus...

Nu begint het wel erg spammerig te worden :/

[ Voor 33% gewijzigd door pasta op 09-05-2005 23:57 ]

Pagina: 1