Toon posts:

Foto's inscannen welke resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een aantal oude foto's inscannen. Zijn geen negatieven van aanwezig. Er hoeven geen grote afdrukken van gemaakt te worden. Ik wil dit alleen maar op een cd'je zetten en af en toe eens kunnen bekijken.

Welke resolutie kan ik het beste gebruiken. Ik heb gehoord dat 300 dpi meer dan genoeg is. Klopt dat?

Als ik wel negatieven en dia's heb, is het dan verstandiger om een negatiefscanner te kopen of gaat dit met een gewone scanner ook redelijk goed.

Ik heb een scanner met een lichtbak.

THXS alvast

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 13:34:
Welke resolutie kan ik het beste gebruiken. Ik heb gehoord dat 300 dpi meer dan genoeg is. Klopt dat?
Om alleen maar af en toe op de monitor de foto's te bekijken is 300dpi meer dan genoeg. Veel scanners halen overigens optisch niet meer dan 300dpi of 600dpi.
Als ik wel negatieven en dia's heb, is het dan verstandiger om een negatiefscanner te kopen of gaat dit met een gewone scanner ook redelijk goed.

Ik heb een scanner met een lichtbak.
Om negatieven en dia's te scannen (dia's gaat veruit het beste) kun je beter een filmscanner kopen. Zelf heb ik een Minolta Scan Dual IV en die levert heel mooie resultaten voor wat ie kost. Zie ook de topics over negatief/filmscanners in Fotografie.