clean install met 2 harde schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04 17:18
Ik wil dus straks een clean install van win-XP installeren, en dus gelijk mn harde schijf (C:\) formateren. Maar ik heb dus 2 harde schijven. Mijn D:\ gebruik ik voor opslag van MP3's enzo....Blijft deze schijf bij een clean install dus onaangeraakt. en kan ik hier dus ook mn backups opslaan voor bestanden die ik wil bewaren van mn C:\

Verwijderd

ja als je alleen je c formateerd geberud er niks met je d

Verwijderd

ik snap geen hol van je vraagstelling? wat wil je nou precies doen 8)7

• Mich007
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 12:46:
ik snap geen hol van je vraagstelling? wat wil je nou precies doen 8)7
uhh Clean install van WinXP misschien......

Verwijderd

[muggeziftmodus] Ik neem aan dat je 1 harde schijf hebt en 2 partities [\muggeziftmodus]
Om nog een beetje ontopic te blijven wil ik je vraag ook wel bevestigend beantwoorden :)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

zoek even naar de werking van format
misschien vind je hier meer info:
http://www.beginnersweb.nl

Verwijderd

Mich007 schreef op 19 juni 2004 @ 12:47:
[...]

uhh Clean install van WinXP misschien......
uhh wat is er aan een clean install te vragen dan?
gewoon c:/ formateren en xp erop zetten, klaar toch?

Verwijderd

Als je c:\ formatteerd en win xp op installeerd, gebeurd er niks met alle andere schijven/partities. Tenzij je natuurlijk die partities gaat verwijderen of formatteren etc :P Succes

Verwijderd

ja is het antwoord dus...
d wordt niet geformatteerd als je dat niet aangeeft...

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 15:17
Beetje simpel.

Als je bv. format c: doet, formatteer je natuurlijk alleen je c: schijf en niet je d: schijf... :)

_@/'

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 12:51:
ja is het antwoord dus...
d wordt niet geformatteerd als je dat niet aangeeft...
Wat ik dus ook al in de eerst reply zei.
Er staan nu 7 berichten met ongeveer dezelfde inhoud :P .

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Had er al iemand gezegd dat je alleen je C: hoeft te doen?
En dat je D: met rust gelaten wordt tenzij je dat zelf doet?

ow. ja dus :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mich007
Maar ik kan dus het beste vanaf dos-modus 'format C:\' intypen. En daarna de CD van winXP draaien?? of formatteerd hij C:\ vanzelf als ik de CD van WinXP ga draaien?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan ook inderdaad tijdens de installatie procedure schijven/partities formatteren/deleten/aanmaken.

Aan jou de eer om goed op te letten welke disk je pakt :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 19 juni 2004 @ 13:33:
Je kan ook alleen maar inderdaad <knip>
ntfs formatteren in dos wil niet. fat32 alleen met windows-dos, maar dat wil je niet :P

ow TS, maak in godsnaam backups van je belangrijke bestanden!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 13:36 ]

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 13:36:
[...]

ntfs formatteren in dos wil niet. fat32 alleen met windows-dos, maar dat wil je niet :P

ow TS, maak in godsnaam backups van je belangrijke bestanden!
Er wordt hier nergens gezegd dat TS gebruikt maakt van FAT32 of NTFS. Dus het zou goed kunnen dat TS dat wel wil. :)

Signature

• Mich007
De PC start net opnieuw op nadat het eerste gedeelte van de installatie is voltooid. Nu moet ik een schijf kiezen waarop ik XP wil installeren, maar nergens wordt gevraagd of ik de schijf eerst van te voren wil formateren..Ik wil dat mn C:\ schijf dus helemaal leeg gaat en dat XP erop komt te staan (backups zijn gemaakt). En mijn D:\ schijf (geen partititie, maar een echte schijf) moet on aangeraakt blijven

• DFS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 08:39

DFS

ja kies dan gewoon de c: schijf , en formateer die naar ntfs of fat 32 wat jij wil , en ga verder met het instaleren.

Formateren en partities aanmaken en verwijderen kan als ik me het goed herinner doormiddel van letters die onder in je scherm staan. bijv "F" o.i.d. om de betreffende partitie te formateren.

Ik maak gebruik van een image dus doe dit niet zo vaak :*)

[ Voor 53% gewijzigd door DFS op 19-06-2004 13:56 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 19:46
Mich007 schreef op 19 juni 2004 @ 13:44:
De PC start net opnieuw op nadat het eerste gedeelte van de installatie is voltooid. Nu moet ik een schijf kiezen waarop ik XP wil installeren, maar nergens wordt gevraagd of ik de schijf eerst van te voren wil formateren..Ik wil dat mn C:\ schijf dus helemaal leeg gaat en dat XP erop komt te staan (backups zijn gemaakt). En mijn D:\ schijf (geen partititie, maar een echte schijf) moet on aangeraakt blijven
Probeer het gewoon, je gegevens staan toch op de andere schijf dus je hebt verder niets te verliezen.

Verwijderd

Desnoods haal je die andere schijf er gewoon fysiek uit als je bang bent fouten te maken....

• Mich007
DFS1985 schreef op 19 juni 2004 @ 13:53:
ja kies dan gewoon de c: schijf , en formateer die naar ntfs of fat 32 wat jij wil , en ga verder met het instaleren
Ik kan dat nergens kiezen. Ik kan kiezen uit:
- C:\ partitie 1 [NTFS] 76309 MB (11849 MB Vrij)
- C:\ niet-gepartitioneerde ruimte 8 MB
- D:\ partitie 1 [FAT 32] 38931 MB (1188 MB Vrij)

Ik had dus gekozen voor de 1e, dan krijg ik een melding dat er al een besturingssysteem op die partitie staat. Gewoon geinstalleerd. Windows staat er dan wel opnieuw op, maar schijf C:\ is dan niet leeg...Wat doe ik fout?

edit:
Met de letter 'D' kun je partitie's verwijderen. Alleen als ik dat doe op de eerste Optie zegt ie dat dit niet kan omdat er tijdelijke installatiebestanden opstaan die nodig zijn voor het voltooien van de installatie

[ Voor 16% gewijzigd door Mich007 op 19-06-2004 14:01 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:07
Mich007 schreef op 19 juni 2004 @ 13:59:
[...]

Ik kan dat nergens kiezen. Ik kan kiezen uit:
- C:\ partitie 1 [NTFS] 76309 MB (11849 MB Vrij)
- C:\ niet-gepartitioneerde ruimte 8 MB
- D:\ partitie 1 [FAT 32] 38931 MB (1188 MB Vrij)

Ik had dus gekozen voor de 1e, dan krijg ik een melding dat er al een besturingssysteem op die partitie staat. Gewoon geinstalleerd. Windows staat er dan wel opnieuw op, maar schijf C:\ is dan niet leeg...Wat doe ik fout?

edit:
Met de letter 'D' kun je partitie's verwijderen. Alleen als ik dat doe op de eerste Optie zegt ie dat dit niet kan omdat er tijdelijke installatiebestanden opstaan die nodig zijn voor het voltooien van de installatie
Dan heb je waarschijnlijk de setup gestart vanuit Windows ? 't Beste is om gewoon om de setp rechtstreeks van de cd te starten. Overigens ben ik die optie om te formatteren ook nooit tegengekomen als er al een geformatteerde partitie aanwezig is. Misschien kun je eerst vanuit de Recovery Console de partitie formatteren.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:07

Haan

dotnetter

Nou, bij mij kan je altijd aangeven dat je de partitie wil formatteren hoor. Gewoon aangeven dat je niet een nieuwe WIndows naast de bestaande wilt installeren, maar erover dan moet je van de setup de partitie eerst formatteren. dus

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Mich007
hantheman.tk schreef op 19 juni 2004 @ 14:28:
Nou, bij mij kan je altijd aangeven dat je de partitie wil formatteren hoor. Gewoon aangeven dat je niet een nieuwe WIndows naast de bestaande wilt installeren, maar erover dan moet je van de setup de partitie eerst formatteren. dus
Heb hem nu laten booten met WinXp cd erin...nu vraagt ie idd of ik wil formatteren. En daar is ie nu dan ook mee bezig :)
Heb alleen niet voor 'snel' gekozen, en merk nu dan ook dat het wel heeeeeeeel lang gaat duren :(

[ Voor 10% gewijzigd door Mich007 op 19-06-2004 14:40 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:07

momania

iPhone 30! Bam!

Mich007 schreef op 19 juni 2004 @ 14:39:
[...]

Heb hem nu laten booten met WinXp cd erin...nu vraagt ie idd of ik wil formatteren. En daar is ie nu dan ook mee bezig :)
Heb alleen niet voor 'snel' gekozen, en merk nu dan ook dat het wel heeeeeeeel lang gaat duren :(
Goed, dan heb je iig je oplossing.
Verder is dit gewoon basic windows kennis en ook zat over te vinden als je even je best doet met de search..

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.