120 GB in Compaq Deskpro EP 6350?

Pagina: 1
Acties:

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
Hallo,

Mijn 40 Gb schijf in de Compaq geeft problemen en zijn garantie is er net een paar weken vanaf :'( . Nu wil ik deze gaan vervangen door een groter exemplaar en vroeg mij af of dat gaat werken. In de Faq staat dat je problemen kunt krijgen als je tegen de limiet van je BIOS aanloopt. Nu weet ik wel voor 100% zeker dat ik niet hoger kan gaan dan 127 GB, aangezien die IDE controller (440BX) geen 48 bits LBA aankan. Een andere limiet van de Faq geeft aan dat schijven groter dan 32 GB niet correct worden weergegeven, echter die 40 GB wordt gewoon als 40 GB aangegeven in de BIOS. Klopt dan mijn conclusie dat dan schijven tot 120 Gb wel zullen gaan werken?

Gerald

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Met wat geluk kan je met de laatste BIOS-update zo'n grote schijf zien. Er zijn echter nog héél wat systemen die dat niet kunnen. Er zijn wel software-oplossingen om dat op te lossen. Bijvoorbeeld bij samsung kun je op de website een software-utilitie downloaden, die je in het MBR installeert, en die vervolgens als extra laag functioneert tussen je BIOS en je schijf. Alleen het laatste systeem waarop ik dát installeerde werkte DMA modus niet, weet niet of dat met zo'n software-oplossing standaard is. Dat zou dan betekenen dat je schijf wél erg traag blijft.

Aan de andere kant, als je Linux op je systeem draait, dan zal die waarschijnlijk zélf de schijf goed herkennen, onafhankelijk van je BIOS. Dan kun je dus tóch probleemloos gebruik maken van je schijf.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
De laatste BIOS zit er al in van 26 juni 2001. Zie hieronder de revision history van Compaq:

» version 99.08.22 (26 Jun 01)

Correct and issue with determining which Matrox video card is inserted. In some cases, the wrong video card was identified preventing some cards which had corrupted video option ROM from functioning properly.

» version 99.08.21 (7 Nov 00)

- Enhances reporting of hard drive greater than 64 GB.
- Corrects reporting differentiation between Matrox G200 and Matrox MMS video graphics cards.
- Corrects reporting of two Colorgraphic LT4 cards installed in the system together.
- Corrects issue of regenerating a UUID (Universally Unique Identification) number after original has been cleared.

Zoals ik hier kan uithalen is bij de een na laatste BIOS update de herkenning voor grotere schijven aangepast.

Dus daarom vermoed ik dat het wel zal gaan werken, maar voor de zekerheid toch maar ff rondvragen.

Ik draai daar trouwens Windows 2000 Server op (werkt wel lekker met 768 MB en een Slotkey adapter met Celeron 1400)

Gerald

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Ja, ik heb wel eens een 80 Gb in zo'n onding gehad, het gaat inderdaad maar tot 127 Gb goed.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Topicstarter
De 120 GB schijf is vandaag afgehaald en werkt normaal in de Compaq. Alsnog bedankt voor de reacties