Verschil S-VHS en gewoon VHS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Wat zijn de verschillen tussen deze 2 typen. Geeft S-VHS echt een veel beter resultaat, bij opnemen en afspelen. En zijn er nog meer mogelijkheden.

THANKS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13599

VHS heeft ong. 260 beeldlijnen en S-VHS meer dan 400 honderd.... :) , beeld uiteraard beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:20

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

meer dan 400 honderd....
Zow. 400*100 = 40.000 beeldlijnen
Lekker gedetailleerd beeld heb je dan ;)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Volgens mij heeft vhs 200 lijnen en DVD 400, S-VHS zal daar wel tussenin zitten.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DVD zit op 500, volgens mij.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45
Ehm, DVD op meer beeldlijnen dan VHS, zou op zich wel kunnen. Maar volgens mij is het beste wat je aan aansluiting op een TV kan kijken volgens de S-VHS specs, dus toch nog beperkt aantal beeldlijnen, correct me if i'm wrong :)

Overigens heb ik zelf een S-VHS videorecorder van JVC staan :9 en daar merk ik het verschil tussen opnemen op gewoon VHS en S-VHS banden dus enorm, dat is echt duidelijk zichtbaar, zeker als je van een tv-zender opneemt die een beetje goed en scherp wordt doorgegeven

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17169

Volgens mij is het verschil ook dat VHS maar één zeg maar kabel heeft voor het complete videosignaal, terwijl bij S-VHS rood, groen en blauw gescheiden zijn. Betere kleurscheiding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 14:46

DJH

S-VHS = mooier *D. gnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 22 december 2000 22:59 schreef Straatje het volgende:
Volgens mij is het verschil ook dat VHS maar één zeg maar kabel heeft voor het complete videosignaal, terwijl bij S-VHS rood, groen en blauw gescheiden zijn. Betere kleurscheiding dus.
S-VHS is voorzien van TBC ( Time Base Corrector cq. ruisonderdrukker ), en nog iets maar daar kom ik zo niet op....

Nieuw S-VHS ET: is opnemen op een gewone VHS band met S-VHS kwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 20:15

Jag

Zouden er eigenlijk ook ooit S-VHS voorbespeelde banden zijn verkocht? Anders zal je het altijd met opnamen van tv moeten doen.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 22 december 2000 23:40 schreef Jag het volgende:
Zouden er eigenlijk ook ooit S-VHS voorbespeelde banden zijn verkocht? Anders zal je het altijd met opnamen van tv moeten doen.

Jag
Voorbespeelde banden met S-VHS, geen flauw idee, werkt er hier iemand bij Videoland?? ;)

Voorbespeelde banden afspelen op S-VHS geeft nog altijd betere kwaliteit dan VHS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 02-07 21:44
't grootste voordeel van SVHS is dat 't de kleur- en de zwart-wit informatie gescheiden opslaat en verwerkt.
Hierdoor is er meer bandbreedte over voor de zwart-wit info => meer beeldlijnen.
Ook de kleur-info kan gedetailleerder worden opgeslagen => helderder beeld

Een TV-signaal bevat maar 625 beeldlijnen (PAL), waarvan er een aantal afvallen voor bijvoorbeeld teletext info. effectief blijven er zo'n 570 a 600 over.
DVD heeft een resolutie van 720*576 (wederom PAL) , wat dus veel beter is dan een VHS recorder, die inderdaad bij zo'n 240 beeldlijnen 't laat afweten.
Indien mogelijk zou ik de DVD aansluiten via zo'n S-video kabeltje, daar de kleur- en grijs-info daar gescheiden verzonden worden => beter beeld.
Zo'n S-video stekkertje ziet eruit als een PS/2 connector met 4 pinnetjes.
een normale (composiet) video-stekker ziet eruit als een (gele) tulp-stekker, maar die is dus van mindere kwaliteit tov. een S-video stekker.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4417

Maar naast S-VIDEO heeft SCART hetzelfde voordeel: gescheiden kleurkanalen. Waar ik dus naar op zoek ben is een DIRECTE S-VIDEO naar SCART verloopkabel/adapter (die die kanalen NIET eerst samenvoegt). Ik heb ze nog niet gezien. Bestaan die dingen wel en zo niet, waarom niet? Tulp/composiet naar SCART kun je uiteraard wel overal krijgen, maar zonde van de beeldkwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

RGB is beter dan s-video.
Verbaast me wel trouwens dat een tv uitzending nog zoveel beeldlijnen heeft. Een voorbespeelde VHS band is vaak echt wel beter dan een tv uitzending, kennelijk zijn er nog een heleboel andere belangrijke factoren.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 02-07 21:44
Die converters zijn niet echt zinvol volgens mij.
1) op de scart-kabel zitten inderdaad gescheiden rood-groen-blauw, maar ook luminantie(Y) (zwart-wit) en chrominantie(C) (kleur). en ook simpelweg composiet.
2) op een Svideo- apparaat (TV, video, camera) zit naast de scart aansluiting ook een Svideo-plug. Een verloop van Svideo-plug naar scart is dus niet echt nodig.
3) lang niet alle (zeg maar bijna geen) apparaat met een scart aansluiting heeft intern de Y- en de C-aansluiting van de scart-plug intern aangesloten. Vaak is in de scart connector alleen maar audio(in/out), composiet(in/out) en 12Volt scakel-spanning aangesloten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4417

Ja maar veel TV's hebben nog steeds wel een SCART aansluiting en GEEN S-VIDEO aansluiting. Er vanuit gaande dat een bepaalde TV geen S-VIDEO heeft maar wel een VOLLEDIG GEIMPLEMENTEERDE SCART aansluiting (dus ook RGB, aparte kanalen, etc): kun je er dan een verloopkabel voor krijgen, zodat je bijvoorbeeld van je videokaart met TV out of Realmagic DVD kaart toch je S-VIDEO connector kunt gebruiken in plaats van het kwalitatief mindere composiet/tulp? Of BESTAAN DIE KABELS GEWOONWEG niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja, die is er wel. Je bedoelt gewoon een s-video kabel toch?

En TD-er, je overdrijft wel een beetje als je zegt dat er bijna geen tv's zijn met Y/C in, of RGB-in. Mijn tv heeft twee keer Y/C in, en één keer RGB in. En dat hebben alle nieuwe tv's zo'n beetje.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59

S-Video mag j eniet verwarren met S-VHS....

S-Video is een plug met gescheiden aders,
terwijl S-VHS een systeem is.

En "Roedi" heeft gelijk, S-VHS heeft 400 lijnen...

Er tussen in zijn nog systemen van AKAI, dat kun je een beetje vergelijken met METAL-tape bij Cassettes, de Akai Optimaliseert voortijdig de waarden die de tape die op dat moment in de Akai zit, en bekijkt de voormagnesatie en dat soort dingen, dus als ik er een Metal-achtigesoort S_VHS in doe dan bereik ik 60 % beter beeld kwaliteit dan gewoon VHS, (en S-VHS zou dan 100 % zijn)

Nu heeft de nieuwe lijn van JVC een ET-recording mogelijkheid die dit zelfde trucje uithaalt met gewone TAPE in een JVC-ET(S-VHS recorder), hij meet de voormagnetisatie etc. en stelt de video-recorder optimaal in op de gewone band, en haalt daar dus 60% betere kwaliteit uit, wat met S-VHS tape 100 % zou zijn.

Er zullen vast meer merken dit trucje toepassen, alleen de mensen weten het niet omdat ze de handleiding niet lezen.

Ik gebruik S-VHS tapes op mijn gewone Akai, ze kosten iets duurder, maar ik krijg een "getweakt" beeld... ;)

http://www.HardwareXpo.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000

fv

-------------------> hiero

Je kunt ook gewone VHS tapes 'moden' tot S-VHS tapes. De recorder onderscheidt de twee verschillende tapes dmv. een gaatje in de tape behuizing. Als je dit gaatje ook maakt in een gewone VHS tape zal de recorder dit zien als een S-VHS tape en dus ook S-VHS opnemen. De beeld kwaliteit is bijna hetzelfde als op een echte S-VHS tape. Probeer het eens uit zou ik zeggen...

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12200

Je kunt ook gewone VHS tapes 'moden' tot S-VHS tapes. De recorder onderscheidt de twee verschillende tapes dmv. een gaatje in de tape behuizing. Als je dit gaatje ook maakt in een gewone VHS tape zal de recorder dit zien als een S-VHS tape en dus ook S-VHS opnemen. De beeld kwaliteit is bijna hetzelfde als op een echte S-VHS tape. Probeer het eens uit zou ik zeggen...
Is niet waar. De video-koppen van een S-VHS schrijven het signaal anders weg dan op VHS. Een Standaard VHS-kop zal NOOIT S-VHS kunnen schrijven. vergelijk het een beetje met een 720-floppy-drive: met het gaatje in een HD floppy dichtgeplakt, leest ie hem wel, maar hij moet eerst geformatteerd zijn als een 720-flop.

[off-topic]
SETI roels! (Waar zijn die k@t computers anders voor...)
ehm Koeien..?;)
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
HOhoho..

tering wat een tegenstrijdige berichten allemaal, klopt vanalles wel wat.. maar ook een hoop niet !

Bijna ALLE tv toestelen hebben via scart y/c doorgelust..
de tv verdeelt nl. op het moment dat de video binnen komt, composit ff voor het voorbeeld, verdeeld hij dan in luma=y en chroma=c
het luma beeld zorgt voor de sync en het contrast, (zwart wit), en de C wordt gesplitst in RGB en naar de kanonnen van je beeldbuis gestuurt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12167

dvd meer dan 560 dus en svhs 400 precies , standaard vhs 260 ok dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12167

stelling dus van producenten is dat svhs 60 % beter beeld geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000

fv

-------------------> hiero

Op zaterdag 23 december 2000 10:14 schreef Eeyore het volgende:

[..]
Is niet waar. De video-koppen van een S-VHS schrijven het signaal anders weg dan op VHS. Een Standaard VHS-kop zal NOOIT S-VHS kunnen schrijven. vergelijk het een beetje met een 720-floppy-drive: met het gaatje in een HD floppy dichtgeplakt, leest ie hem wel, maar hij moet eerst geformatteerd zijn als een 720-flop.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt: wat ik bedoel is dat je een gewone VHS tape kunt ombouwen tot S-VHS tape IN EEN S-VHS RECORDER! Een VHS tape is goedkoper dan een S-VHS tape, dus op deze manier gebruik je dus een VHS tape als S-VHS tape.

[off-topic]
Koeien staan in de wei, niet tussen PC onderdelen... ;);)
[end-off-topic]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch klopt het niet helemaal, dat met dat gaatje er bij maken in een gewone tape!

Het heeft met voormagnetisatie en dergelijke te maken, de wis sterkte(om de tape dus sterker te wissen(METAL achtige tape!))juiste spanning om het signaal er op te schrijven, en dan nog het systeem, S-VHS wordt echt heel anders opgenomen, in andere lagen over elkaar heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AIKANE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 12:37

AIKANE

Grrrrr

Een S-VHS band heeft een fijnere magnetische laag, en schrijft daardoor het beter weg.

What the heart requires may never be understood by the mind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12200

^^^

en da's ook weer waar...}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan het niet zwart/wit uitleggen, maar ik weet dat de twee systemen niet uitwisselbaar
zijn met opnamen, afspelen wordt door de recorder herkent, VHS gewoon, en S-VHS wordt de band eerst getuned.

Je moet het vergelijken met een Celly(66MHz) overklokken op de manier van een PIII(100MHz)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4584

maar zit er ook verschil in beeldlijnen per kabel dus tussen composit,s-vhs en rgb? Of is er dan alleen sprake van kleur/scherpte verschillen?
Pagina: 1