[Discussie] Intel LGA775 platform

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-01 09:03
Maandag 21 juni wordt officeel het nieuwe intel plaform gelaunched met daarop een heleboel nieuwe technieken:

- Socket T / socket LGA775
De socket met pinnetjes, 775 stuks, allemaal zeer gevoelig. De CPU's met nieuwe nummering zoals 560 hebben kleine gaatjes. Het betreft gewone Prescott cores echter op hogere snelheden. Klok voor klok zijn ze niet sneller.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/chipsets/intel/socket775/socket775.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1155/lga775-pins.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1155/processor-bottom.jpg
- DDR2 400 / 533 geheugen
DRR2 geheugen, op dit moment nog moeilijk verkrijgbaar, ongeveer 30 tot 35% duurder en niet sneller omdat DDR2 hogere latencies heeft (DDR 400 vs DDR2 533 is dus gelijk in performance).

- High Definition Audio
7.1 audio opvolger van het bekende AC 97 codec. Nog hogere frequenties en kwaliteit met THX, dolby surround support.

- PCI-Express
De opvloger van de PCI en AGP bus.
PCI-E x1 zal voor gigabit lan kaarten gebruikt worden, hierop worden de meeste (niet allemaal) onboard gigabitlan controllers aangesloten.

PCI-E x16 zal de grafisch kaart een snellere bus geven. De eerste generatie zal niet veel sneller zijn (1 tot 3%) en daarbij heeft nog niemand native PCI-E oplossing. nVidia gebruikt een bridge ship op de PCB en ATI bakt simpel weg de bridge chip in de core van de CPU.

- 4 S-ata poorten en 1 ata133 poort
S-ata raid met support voor NCQ en hotplug

- Matrix Raid
Zowel raid 0 en 1 op twee HDs tegelijkertijd.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1155/matrix_raid.gif

Kortom, als je het mij vraag. Een platform dat veel nieuwe technologien introduceert, waar een stevig prijskaartje aan hangt, echter geen performance boost met zich meebrengt.

Een overzicht van de reviews en gerelateerde artikelen:

(zo te zien heeft Intel de Editors weer onder druk gezet, enkel een LGA775 CPU als je ook exclusief het intel mainboard in de review meeneemt :( )

- Anandtech: Intel 925X/915: Chipset Performance & DDR2
- Hardwarezone: Intel Pentium 4 Processor 560 and Alderwood
- Measuring the Benefits of AGP: Is PCI-Express Necessary?
- DDR2: a Soon-to-be DDR Replacement. Theoretical Basis and First Low-level Tests
- Bit-Tech: Intel 925X Chipset & LGA 775 CPU's
- Hothardware: Intel i925X and i915G Architecture, Pentium 4 560 and 3.4GHz EE
- PCPerspective: Intel 925X and Socket 775 Platform: PCIe and DDR2
- Hexus: Intel's 915P and 925X w/ LGA775, DDR-II and PCI-Express
- HardCoreware: 925X platform
- HardTecs4U: Intel Sockel 775: 915/925 Chipsätze und Pentium 4 5xx Prozessoren
- MBreview: Intel 3.40EE & 560 (3.60E) Processors
- Tom's hardware: Intel Stakes Its Vision of the PC Future with 775 Launch
- DigitLife: New Intel Socket 775 processors
- T.net: Intel renoveert P4-platform met Grantsdale en Socket 775
- T.net: De Pentium 4 3,6GHz aan de tand gevoeld
- HardOCP: Intel's new 775LGA CPUs and 925/915 chipsets
- Anandtech: Are Prescott 3.6 and PCI Express Graphics any Faster?

Enkele opvallende feiten:

PCI-E Gb LAN is trager tov CSA GbLan en nForce2/3 GB
http://www.tomshardware.c...040619/socket_775-55.html

CPU Powerconsumption is niet normaal voor een LGA775 CPU.
IDLE MODE: Een Athlon 64 3400+ s754 (CG) verbruikt 16.2 Watt, een vergelijkbare P3 4,5Ghz s775 (D0) verbruikt maar liefst 42.4 Watt!!!
LOAD (Price 95): Een Athlon 64 3400+ s754 (CG) verbruikt 50.3 Watt, een vergelijkbare P3 4,5Ghz s775 (D0) verbruikt maar liefst 90.0 Watt!!!
http://www.tomshardware.c...040619/socket_775-49.html

[ Voor 121% gewijzigd door The Source op 21-06-2004 22:32 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-01 13:49

FastBunny

Give it the Works !

Matrix Raid (raid 0 en 1 op een HD)
Wat is hier het voordeel van?
Raid 1 je data staat 2 keer op 1 harddisk... als die crasht ben je alsnog alles kwijt :+
Riad 0 je schijf wordt sneller... omdat hij 2 keer tegelijk schrijf en leest.. oh wacht hij doet dat op 1 harddisk... wordt dus niet sneller maar eerder langzamer omdat de kop steeds op en neer moet 8)7

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• The Source
FastBunny schreef op 19 juni 2004 @ 11:41:
Matrix Raid (raid 0 en 1 op een HD)
Wat is hier het voordeel van?
Raid 1 je data staat 2 keer op 1 harddisk... als die crasht ben je alsnog alles kwijt :+
Riad 0 je schijf wordt sneller... omdat hij 2 keer tegelijk schrijf en leest.. oh wacht hij doet dat op 1 harddisk... wordt dus niet sneller maar eerder langzamer omdat de kop steeds op en neer moet 8)7
Sorry bedoelde 2 HD's.
Normaal kun jij met 2 harddisks enkel of Raid 0 (snelheid) of enkel Raid 1 (veiligheid). Nu kun jij met 2 harddisks zowel snelheid als veiligheid (raid 0 en 1)

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-01 23:53
Wat ik me dan afvraag...
waarom stapt intel over op 775 balletjes?
kijk, AMD had een reden om over te stappen op 754/940/939 pinnetjes, dit in verband met de onboard memory controller....
maar wat is de reden dat Intel overstapt op 775 balletjes?

EDIT: ff voor de duidelijkheid, het draait me niet om het verschil pinnetjes/balletjes, maar over de pin/ball count

[ Voor 20% gewijzigd door SpankmasterC op 19-06-2004 11:53 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

The Source schreef op 19 juni 2004 @ 11:48:
[...]

Sorry bedoelde 2 HD's.
Normaal kun jij met 2 harddisks enkel of Raid 0 (snelheid) of enkel Raid 1 (veiligheid). Nu kun jij met 2 harddisks zowel snelheid als veiligheid (raid 0 en 1)
Okay dacht al wat een onzinnige uitvinding :+
Maar hoe willen ze dan snelheid en veiligheid combineren :?

ABCDEF
1:A C E
2: B D F
is raid0

ABCDEF
1: ABCDEF
2: ABCDEF
is raid 1

hoe willen ze dat combineren dan ?
of hebben ze een RAID 1 ontwikkeld met de snelheid van een RAID0, zodat het eerst striped wordt weggezet en de controiller daarna het mirrord? Lijkt me dan nog niet echt super veilig...

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• The Source
SpankmasterC schreef op 19 juni 2004 @ 11:51:
Wat ik me dan afvraag...
kijk, AMD had een reden om over te stappen op 754/940/939 pinnetjes, dit in verband met de onboard memory controller....
Het zijn geen balletjes maar kleine haakjes, en die zijn zeer gevoellig (gaat voor veel mainboard RMA zorgen). Ik vermoed dat de 775 pinnetjes zijn voor o.a. het suporten van een dual core cpu in mid 2005. Daarnaast misschien 64bit extensies, echter doen ze dat op het nacona platform nog met socket 478 dus lijkt mij niet. De socket zal de komende jaren blijven voor alle nieuwe CPU's.

[ Voor 16% gewijzigd door The Source op 19-06-2004 12:45 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Anandtech verslaat 10% overclock limiet Intel 915/925X chipsets

"There certainly appears to be a built-in overclock lock with the new 925X and 915 Intel chipsets. The design limit appears to be around 10% over the rated speed of the CPU. Asus has found a way around this artificial limit, but it appears that they have not been able to completely bypass the Overclock Lock, since overclocks on the Asus still seem limited to about 24%."

De lock blijkt dus in de processor zelf te zitten, maar waarschijnlijk treed deze pas in werking indien i915 of i925X wordt gebruikt. Anandtech merkt hiet verder nog het volgende op:

"In fact, we have recently heard of new motherboards from overclocking-savvy companies that will combine Socket T (775) with the Intel 875P chipset. The only reason for this marriage would be massive overclocking."

Een soort low-budget Socket 775 overclock combinatie. Ik zie het wel zitten, al zullen waarschijnlijk veel tweakers naar AMD uitwijken.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Tsja, de CPU en socket zijn raar, Intel deelde toch mee dat ze oa. wilden overstappen naar dit om het aantal verbogen pinnetjes op de huidige processors te verminderen? Ik zie niet in hoe je dat dan doet door meer fragiele pinnetjes op de processor te drukken...

Matrix Raid zal wel niet de snelheid van RAID0 halen, maar is wel lekker als je relatief goedkoop meer snelheid uit je schijven wilt halen en toch veilig wilt blijven werken.
HDA is denk ik wel een hele leuke verbetering.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit nieuwe platform is volgens mij zo'n gevalletje zoals het bijna altijd gaat: nu het geld totaal nog niet waard omdat het geen meerwaarde bied, maar veelbelovend voor de toekomst. HardOCP heeft een samenvatting waar ik het erg mee eens ben:
The Bottom Line

Intel’s new product line not much more than boring. We are seeing no advantages to using their new 925X and 915G chipsets. We are seeing no advantages to currently using PCI-Express video cards. We are currently seeing no advantage to using DDR2 at 533MHz. Quite frankly we are seeing no real advantages at all. Couple that with the fact that a 200MHz core speed bump really equates to nothing now days and you have a launch that falls far short of exciting. If anything, the launch has really shown me how dominant AMD is on the gaming front.

Add to the fact that none of these products can be currently purchased and you likely have one of the biggest paper launches we have seen in the past year. Of course, I am unsure if anyone is going to be rushing out to purchase it anyway.

With all of that said, there is still a very positive side to all of this. And while this comparison is not perfect, you have to look at this Intel launch being akin to AMD’s 64-bit computing. AMD64 and Intel’s LGA775 and 915/925 chipsets offer much of nothing to any computer user, right now. They do however put the building blocks in place for our industry to move forward to better things. The hardware has to be in place before the software and we all know that now and that this not likely to change any time soon. The hardware enthusiast’s future is going to be full of launches that show new technology with no real immediate benefit and incremental clock increases that are so mundane that it will be hard to herald them as increases at all.

There is some great technology in Intel’s new platforms; that greatness is just not going to be realized today.
Trouwens, die 925 chipset heeft alleen maar ondersteuning voor DDR II. Ofwel er zal voorlopig geen wijs persoon zijn die een moederbord koopt met die chipset. De 915 chipset kan overweg met zowel DDR als DDR II, het lijkt mij dat de 915 borden met DDR het populairst gaan worden.

Ik heb zomaar het vermoeden dat een aantal van de nieuwe features vooral marketingtechnisch interessant zijn, en dat bedrijven die hier belang bij hebben deze features dan ook massaal gaan gebruiken om hun product aan te prijzen. Termen als DDR II doen het in advertenties al gauw goed natuurlijk. (Net als bijvoorbeeld AGP 8x en S-ATA, waarbij dat laatste helemaal lachwekkend is omdat de meeste HDD's gebruik maken van een bridgechip zodat ze theoretisch niet eens sneller kunnen zijn dan P-ATA)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Het nieuwe LGA775-platform is weinig 'hartverwarmend', naar mijn idee ;) Wel veel nieuwe technologie, maar het is of te duur of het levert niets op (op dit moment) zoals DDR2 :). Voor dit nieuwe platform hoop ik dat het niet zoals met Rambus zal gaan: te duur geheugen dat naar verhouding niet eens zoveel beter presteert als good ol' DDR toendertijd.

Waar ik meer naar uitkijk is de toekomst op Intels roadmap: de Pentium M op de desktop :) Ze hebben de ontwikkeling van de Tejas en een flink aantal andere procs compleet stilgelegd en concentreren zich nu puur op een desktop Pentium M en afgeleiden (serverproc?) daarvan. In vergelijking met de huidige Prescotts op zowel Socket 478 als het nieuwe LGA775 presteren de Pentium Ms nogal goed qua procpower, energieverbruik en daarbij horende beperkte warmte-afgifte :)

En ohja, hoe zit het met BTX? ;) Gaan we eind dit jaar een Pentium 4 op 4GHz krijgen in BTX / LGA775-jasje met een koeler van een kilo verplicht, of zal Intel het voor elkaar krijgen om de 'leaks' aan te pakken zodat de temperaturen die The Source in z'n topicstart noemt, te beteugelen? Ben benieuwd, erg benieuwd. Het jaar is bijna halverwege, en er is nog genoeg te doen in procland, nu en in de toekomst. Kom maar op met al dat mooie spul ;)

LinkedIn
Instagram

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik begrijp het plaatje niet zo goed?
The Source schreef op 19 juni 2004 @ 11:36:
- Matrix Raid
Zowel raid 0 en 1 op twee HDs tegelijkertijd.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1155/matrix_raid.gif
Ik neem namelijk aan dat S0,S1,S2,S3,S4,S5,etc logischerwijs een opeenvolgende rij data is en dan zie ik op het groene vlak dat de data over de schijven wordt verdeeld, RAID0 dus. En op het rode vlak wordt de data gedupliceerd, RAID1 dus. Maar in de tekst wordt juist het omgekeerde gemeld :? Of moet ik de S0,S1,S2,etc blokken anders aankijken?

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 23-06-2004 23:42 ]

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Remy schreef op 23 juni 2004 @ 21:58:
Waar ik meer naar uitkijk is de toekomst op Intels roadmap: de Pentium M op de desktop :) Ze hebben de ontwikkeling van de Tejas en een flink aantal andere procs compleet stilgelegd en concentreren zich nu puur op een desktop Pentium M en afgeleiden (serverproc?) daarvan. In vergelijking met de huidige Prescotts op zowel Socket 478 als het nieuwe LGA775 presteren de Pentium Ms nogal goed qua procpower, energieverbruik en daarbij horende beperkte warmte-afgifte :)
Netburst is nog lang niet aan z'n einde. Pentium-M mag dan wel volop in de roadmaps staan, maar een dual-core Netburst zal naar verwachting het high-end segment innemen. Met dual-core werk je leakage tegen, omdat je de cores een stuk lager kan klokken op een lager voltage. Leakage loopt niet linear op tegen het gebruikte process (130nm, 90nm), het voltage en de kloksnelheid. Een dual-core 4GHz (2 x 2GHz) zou dus minder warm moeten worden dan een single 4GHz (1 x 4GHz).

Intel had het met de introductie van Netburst over 10GHz. Misschien ietswat te hoog gegrepen, maar het zal mij niks verbazen als ze de 7GHz halen, met dual-core wel te verstaan.

De Prescott zal nog wel tot 4GHz schalen, wellicht is de volgende versie dan een dual-core Prescott waarbij elke core op 2.5GHz geklokt is oid. Dan heb je dus effectief een 5GHz proc. Een marketings monster, en de Pentium-M zal dan niet in de weg staan.

The trade of the tools

• The Source
LGA775 platform zal door Intel gewoon de markt ingepushed worden. Nu is het nog niet aantrekkelijk maar als je de prijzen van de pricedrop in Aug bekijkt dan zal het een enorme boost krijgen. Om enkele voorbeelden te geven:

model -ghz - prijs nu - prijs aug
560 - 3.6 - $637 - $417
550 - 3.4 - $417 - $278
540 - 3.2 - $278 - $218
etc.

570 - 3.8 wordt ook rond die tijd gelaunched. Amd zal rond die tijd ook een pricedrop doorvoeren. De mainboards voor LGA775 zullen rond die tijd ook iets goedkoper zijn, nu kost enkel de socket al 8$, tegen die tijd nog maar 3 tot 4$. DDR2 zakt ook elke maand in prijs (afgelopen maand 13%). Dus LGA775 wordt gewoon door onze strot geduwd en zal een best seller zijn tegen de tijd dat we naar de HCC kunnen.

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

BalusC schreef op 23 juni 2004 @ 23:42:
[...]
Ik neem namelijk aan dat S0,S1,S2,S3,S4,S5,etc logischerwijs een opeenvolgende rij data is en dan zie ik op het groene vlak dat de data over de schijven wordt verdeeld, RAID0 dus. En op het rode vlak wordt de data gedupliceerd, RAID1 dus. Maar in de tekst wordt juist het omgekeerde gemeld :? Of moet ik de S0,S1,S2,etc blokken anders aankijken?
Lijkt mij inderdaad een fout. In andere reviews staat het wel goed aangegeven.

Screenie:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35534/thumb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door silentsnow op 24-06-2004 03:23 ]

The trade of the tools

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt me ook :)

Dat is overigens wel een leuke zet van Intel. Het heeft wel veel weg van Win2K/XP dynamische volumes, daarmee kun je ook meerdere partities als een SoftwareRAID array gebruiken. Maar op Intel's manier kun je gewoon booten van de RAID0 array (snelheidsvoordeel), terwijl je niet kunt booten van 2K/XP SWRAID0. En het scheelt ook weer qua kosten: het kost bijvoorbeeld maar twee 160GB schijven ipv vier 80GB schijven.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

[...]
Nu je het zegt lijkt inderdaad verkeerd om te staan

edit:
Iets met spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door FastBunny op 24-06-2004 08:40 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

SpankmasterC schreef op 19 juni 2004 @ 11:51:
Wat ik me dan afvraag...

EDIT: ff voor de duidelijkheid, het draait me niet om het verschil pinnetjes/balletjes, maar over de pin/ball count
Op het forum van Ace's Hardware kwam het commentaar voorbij dat de extra pinnen mogelijk nodig waren voor 'more juice': Met meer pinnen kan je meer 'ground pins' gebruiken en ook met betere verspreiding (op meer plaatsen dus) de juiste V-core aanbieden. Daarmee worden afstanden voor energie banen korter en treedt er minder energie verlies op door electrische weerstand.

Dit zou dan --op papier tenminste-- moeten leiden tot minder lekstroom. Dat betekent vervolgens dat er minder warmte gegenereerd wordt of dat het energiebudget, bij dezelfde THD (total heat dissipation) omhoog kan. En dat laatste is hard nodig blijkbaar...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

JumpStart schreef op 24 juni 2004 @ 08:53:
Dit zou dan --op papier tenminste-- moeten leiden tot minder lekstroom. Dat betekent vervolgens dat er minder warmte gegenereerd wordt of dat het energiebudget, bij dezelfde THD (total heat dissipation) omhoog kan. En dat laatste is hard nodig blijkbaar...
Hoe kan minder electrische weerstand voor minder lekstroom zorgen? Lekstroom is namelijk iets wat zich in de transistor afspeelt, dus ik snap die vergelijking niet helemaal.

LGA775: Zou het misschien ook iets te maken kunnen hebben met ondersteuning voor 64-bit IA32?

The trade of the tools

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

silentsnow schreef op 24 juni 2004 @ 21:07:
[...]

Hoe kan minder electrische weerstand voor minder lekstroom zorgen? Lekstroom is namelijk iets wat zich in de transistor afspeelt, dus ik snap die vergelijking niet helemaal.

LGA775: Zou het misschien ook iets te maken kunnen hebben met ondersteuning voor 64-bit IA32?
Sorry, lekstroom is het verkeerde woord. Ohmse verliezen, dat bedoel ik dus.

Op het moment dat je meer "powelines" voor --relatief kortere afstanden-- door de chip heen kan leggen, in plaats van een minder aantal, maar voor veel langere afstand (terwijl bij minder pinnen die lijnen per stuk ook nog eens meer stroom moeten transporteren) heb je minder energie verlies op je transport.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

JumpStart schreef op 24 juni 2004 @ 21:43:
[...]

Sorry, lekstroom is het verkeerde woord. Ohmse verliezen, dat bedoel ik dus.

Op het moment dat je meer "powelines" voor --relatief kortere afstanden-- door de chip heen kan leggen, in plaats van een minder aantal, maar voor veel langere afstand (terwijl bij minder pinnen die lijnen per stuk ook nog eens meer stroom moeten transporteren) heb je minder energie verlies op je transport.
Nu snap ik het :)

Op [H]ard|OCP staat het volgende:
Intel Recall Rumors?
We are getting news from several different sources that a recall might be about to move forward regarding Intel's ICH6R southbridge controller. We were told that there seems to be a problem with motherboards booting using the RAID controller of the silicon. We have calls into Intel, motherboard builders, and retailers to verify this and expect call backs very soon to verify this issue. Two sources in the industry did report that "something" is going on, but they would not give public statements to either confirm nor deny this stories we are hearing. Stay tuned. Also you will see that we used ABIT's RAID controllers without issue on their AA8 and AG8 motherboards that use the ICH6R.

Update: At this time we can confirm that NewEgg.com is removing questionable motherboards using the new Intel 925/915 chipset technology till further official information is gathered. Kudos to NewEgg for sacrificing a few sales in order to protect their customer's best interest.
Meer info: Glitch in Intel's Grantsdale Can Prevent Bootup

[ Voor 7% gewijzigd door silentsnow op 25-06-2004 05:00 ]

The trade of the tools

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

http://www.theinquirer.net/?article=16840
CHIP GIANT INTEL confirmed problems with the latest Pentium 4 915 (Grantsdale)chipset it released on the 21st of this month. It has told motherboard makers that a defect has been found and the products should be returned
En hij is dus alweer teruggeroepen.
10% van de uitgeleverde chips had er last van, er zal wel een recall per serie zijn zodat die andere 90% de markt opgaat. Goed voor consumentenvertrouwen aan de ene kant, aan de andere kant... waarom niet ff iets langer doortesten.

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Abit's Intel Roadmap >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35665/full.jpg

Was al bekend, maar hier staat nogmaals dat Intel's 925XE ondersteuning voor de 1066MHz FSB zal bieden.

[ Voor 26% gewijzigd door silentsnow op 26-06-2004 04:20 ]

The trade of the tools

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

VR-Zone denkt te weten wat de oorzaak is van de Intel ICH6 southbridge recall:
We have managed to find out more information regarding the ICH6 issue of causing the real-time clock (RTC) circuitry to be susceptible to excessive leakage. This leads to failure to boot up or to freeze. According to our sources, ICH6 is draining the CMOS battery so fast that it will be flat in a month or so. The ICH6 will continue to drain the battery even when the system is not powered up. A replacement of battery will certainly allow the system to boot up again but it is not going to last for long till the battery is drained. According to the DigiTimes report, the affected ICH6 southbridges are manufactured between June 7 and June 14 which is Week 20. So far, most of the 925X/915 boards from the Taiwan manufacturers come with Week 42 ICH6 and only few early boards are paired up with the "SECRET" ICH6 ES of Week 21. However, it is still unclear if the issue will affect batches later than Week 21.
http://www.vr-zone.com/?i=951&s=1

The trade of the tools

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Intel Platform chipset roadmap (PCI-Express)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36069/full.gif

Zo te zien is de Glenwood (Q2 2005) de eerste Intel chipset die EMT64 zal ondersteunen. Gaat dus nog een jaar duren voordat Intel 64-bit naar de desktop brengt. Daarnaast is de al bekende i925XE in staat om een 1066MHz FSB Pentium4 aan te sturen. Deze chipset komt Q2/Q3 dit jaar, wat dus al zeer snel is :) Hoog tijd voor specs van moederborden met deze chipset, want dit zou wel eens een killer kunnen worden :P

bron

nog meer nieuws:

ITmedia denkt de prijzen van Intel's nieuwe Xeon's te weten. Prijzen zijn gelijk aan die van de Opteron 2xx serie. Het ziet er als volgt uit:

Opteron 250 = $ 851 = Xeon 3.6GHz
Opteron 248 = $ 690 = Xeon 3.4GHz
Opteron 246 = $ 455 = Xeon 3.2GHz
Opteron 244 = $ 316 = Xeon 3.0GHz
Opteron 242 = $ 209 = Xeon 2.8GHz

bron

[ Voor 27% gewijzigd door silentsnow op 01-07-2004 05:19 ]

The trade of the tools

Verwijderd

CPU Powerconsumption is niet normaal voor een LGA775 CPU.
IDLE MODE: Een Athlon 64 3400+ s754 (CG) verbruikt 16.2 Watt, een vergelijkbare P3 4,5Ghz s775 (D0) verbruikt maar liefst 42.4 Watt!!!
LOAD (Price 95): Een Athlon 64 3400+ s754 (CG) verbruikt 50.3 Watt, een vergelijkbare P3 4,5Ghz s775 (D0) verbruikt maar liefst 90.0 Watt!!!
Zo dat is een flink opgevoerde P3 dan :+ Ik neem aan dat je P4 bedoeld :)

• The Source
Shipments van 915/925 mainboards zijn stil gezet en alle reeds uitgeleverde mainboarden worden teruggehaald. Dus er zijn er wel in de handel geweest. Nieuwe juiste versies zullen eind volgende week in de winkels verkrijgbaar zijn.

Verwijderd

- High Definition Audio
7.1 audio opvolger van het bekende AC 97 codec. Nog hogere frequenties en kwaliteit met THX, dolby surround support.
Ik blijf me verbazen over de foutieve manier dat mensen met de term THX blijven gooien.

THX support bestaat gewoon niet, en heeft verder op zich ook NIETS met surrond te maken.

THX is een keurmerk, een kwaliteit test methode die een bepaald resultaat geeft, en als dit resultaat positief is dan pas mag je van LucasFilm het THX logo gebruiken om aan te tonen dat je opstelling THX certified is.

Er bestaat GEEN losse apparatuur die sowieso THX certified is, en dat zal er ook nooit komen.

THX certification is enkel mogelijk voor totaal opstellingen die voldoen aan strenge eisen.

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Maar even simpel gezegd:

Ik heb een oud systeem en wil over naar een P-4 3.X Ghz.

Socket 775 heeft nog niet veel voordeel t.o.v. socket 478, de chipsets dan.

Maar socket 775 is alles bij elkaar (mobo en CPU) een slag prijziger dan dezelfde combo qua Ghz op socket 478.

Aangezien DDR2 op dit moment niet of nauwelijks sneller is dan DDR, is dat geen punt om de keuze vanaf te laten hangen. Tenzij ik per se een 925-chipset wil.

Maar goed, ik denk, laat ik mezelf wat veilig stellen met geheugen en ga voor chipset 915.

Alleen ik lees steeds dat Socket 775 en de chipsets nog niet zo fantastisch zijn.

Wat ik me afvraag, hoe toekomst gericht is de 915 chipset? Kan ik daar een tijd mee vooruit?

Tevens, ik heb een AGP-videokaart, op de mobo's met de 915 chipset zie ik alleen de PCI-express 16x poort zitten, dus dan moet ik ook per-se aan een nieuwe video-kaart.

In hoeverre is het zinnig om:

- Nu nog te kiezen voor een socket-478 mobo met chipset 875 en daarmee goedkoper uit te zijn en m'n huidige (oude) videokaart te kunnen gebruiken.

- Nu alvast te kiezen voor socket-775 met chipset 915 met het oog op de toekomst.

Wat is de verwachte levensduur van de 915/925 mobo's op ATX formaat? Hoe snel wordt dit wellicht overvleugeld door andere chipsets? BTX komt eraan, maar dat is voornamelijk indeling, chipset 915/925 gaat toch ook op BTX formaat komen?

Tevens is het de vraag, hoe snel wordt DDR2 wel interessant, oftewel, hoe snel is de juiste FSB er en wordt de latency verbeterd?

Voor het geheugen hou ik op dit moment m'n interesse op DDR gericht, maar voor de rest, CPU en Mobo kan ik op dit moment niet echt een zinnig antwoord vinden m.b.t. kosten nu en de toekomst.

• The Source
Op dit moment naar 915/925 + AGP overstappen is zinloos, er zijn wel oplossingen echter zijn die ~ 25% trager tov een normale AGP bus. Dus het is wachten op mainboards met native support voor zowel PCI-E x16 + AGP (PT890) en die zullen eind Q3 goed verkrijgbaar zijn. Kortom als je voor 915/925 chipset gaat dan moet je ook voor PCI-E VGA gaan.

Socket LGA775 is toekomst gericht, het gaat zeker tot begin 2006 mee... verder is het zinloos om te speculeren. Er zullen simpel weg geen snellere CPU's van Intel voor s478 uitkomen, dus je als je bij s478 wilt blijven dan moet je tevreden zijn met een 3.2/3.4Ghz. cpu.

BTX vergeet dat nog maar, eind 2004 komt dat mondjes maat op de markt, iedereen is er erg terughoudend over en terecht, het bied niets nieuws, Intel heeft het enkel nodig om haar hitte probleem (en geluidsprobleem mbt koeling) op te lossen. Men verwacht in 2005 (gehele jaar) 30% BTX platformen te verkopen, dus in 2006 zal ATX heus nog wel bestaan.

Bij DDR2 667 wordt DDR2 interessant dit omdat DDR1 niet tot die snelheden kan komen.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:21

Pubbert

random gestoord

Ik heb net een leuke AGP kaart gekocht (X800 Pro) en nu wil ik upgraden naar een nieuwe platform mbt CPU. Het word een Athlon64 (754) of een Pentium4 (775). AMD's 939 socket duurd me nog te lang voordat er betaalbare ( < 250E ) CPU's komen. Helaas zie ik nergens 775 bordjes met AGP, of is dat gewoon niet mogelijk met de 915/925?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• The Source
Thund3r schreef op 05 juli 2004 @ 12:23:
Ik heb net een leuke AGP kaart gekocht (X800 Pro) en nu wil ik upgraden naar een nieuwe platform mbt CPU. Het word een Athlon64 (754) of een Pentium4 (775). AMD's 939 socket duurd me nog te lang voordat er betaalbare ( < 250E ) CPU's komen. Helaas zie ik nergens 775 bordjes met AGP, of is dat gewoon niet mogelijk met de 915/925?
Officieel support het 915/925 chipset geen AGP. Er zijn echter fabrikanten die met deze chipsets ook een AGP slot zullen aanbieden. Er zijn 2 manieren:
1) bundelen van 2 PCI bussen, maar dan heb je tov een AGP bus iets van 25% minder performance
2) gebruik maken van de nVidia Bridge chip, performance hiervan heb ik nog niet gezien.

Daarnaast komen er in de komende maanden ook chipsets uit die wel zowel native AGP als PCI-E x16 supporten, echter niet van Intel. Een van deze chipsets is de VIA PT890. Echter zal het nog wel een maandje of 3 duren voordat je zoiets fatsoenlijk in de winkels kunt kopen. (maar dit geldt nu ook nog voor 915/925 chipsets zonder bugs)

Verwijderd

hoezo is de 775 platform veel duurder dan de 478 ?

Pricewatch:

Intel Pentium 4 530 (S775, 3,0GHz) 227 Euro
Intel Pentium 4 3,0GHz (800MHz FSB, 1MB, Boxed) € 216,-

Abit AA8 Duramax (S775) 178 euro
Abit IC7-Max3 (S478) 162 euro

De prijsverschillen zijn minimaal imo en de S775 is ook nog maar net uit.

Ik heb de Pentium 4 530 processor al in huis wacht nu enkel op de Abit AA8 en op Corsair DDR2 geheugen (zou woensdag op voorraad zijn) .

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
- kickje -

Zijn er mensen die ondertussen in het bezit zijn van een socket T setje?
Wat vinden zij ervan?

Hebben de s775 Prescots in vergelijking tot zijn broertje op het s478 voetje ook een helicopter nodig om hem 'koel' te houden??

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 19:30:
hoezo is de 775 platform veel duurder dan de 478 ?

Pricewatch:

Intel Pentium 4 530 (S775, 3,0GHz) 227 Euro
Intel Pentium 4 3,0GHz (800MHz FSB, 1MB, Boxed) € 216,-

Abit AA8 Duramax (S775) 178 euro
Abit IC7-Max3 (S478) 162 euro

De prijsverschillen zijn minimaal imo en de S775 is ook nog maar net uit.

Ik heb de Pentium 4 530 processor al in huis wacht nu enkel op de Abit AA8 en op Corsair DDR2 geheugen (zou woensdag op voorraad zijn) .
Het geheugen is wel fors duurder ;)

• The Source
Riesjard schreef op 11 juli 2004 @ 23:50:
- kickje -

Zijn er mensen die ondertussen in het bezit zijn van een socket T setje?
Wat vinden zij ervan?

Hebben de s775 Prescots in vergelijking tot zijn broertje op het s478 voetje ook een helicopter nodig om hem 'koel' te houden??
Yupz, zelfde core... met het verschil dat de snelheden enkel nog maar op zullen lopen en dus zwaardere koelingen nodig zijn. Maar ik denk dat de J versie weer wat verbetering zal brengen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
The Source schreef op 19 juni 2004 @ 11:48:
[...]

Sorry bedoelde 2 HD's.
Hoe kun je moet 2 schijven een 10 array bouwen? je hebt soweiso 1 schijf nodig voor een mirror van de ander. Lezen zou wel als raid 0 kunnen, ie dat je van 2 schijven om en om een blok data leest, maar schrijven zou dan nog steeds moker traag blijven....
[...]
Ik zat ook te denken, raid 1 is mirroren en 0 is stripen, volgens mij hebben ze gewoon de 0 en 1 om gedraait....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Rey Nemaattori schreef op 12 juli 2004 @ 01:47:
Hoe kun je moet 2 schijven een 10 array bouwen? je hebt soweiso 1 schijf nodig voor een mirror van de ander. Lezen zou wel als raid 0 kunnen, ie dat je van 2 schijven om en om een blok data leest, maar schrijven zou dan nog steeds moker traag blijven....
Er wordt ook geen RAID10 array gemaakt. In de BIOS van de ICH6R kun je twee (of meer?) RAID array's op twee schijven zetten, volgens hetzelfde principe zoals bij 2K/XP SoftwareRAID. Zie het als partities die zich gedragen als RAID array's.

En ik zie ook niet in dat het schrijven mokertraag zou gaan. Bij RAID0 gaat het in theorie 2x zo snel en bij RAID1 even snel als bij een single schijf. Het is niet zo dat de schijven bij RAID1 achter elkaar worden benaderd. Dat kan gewoon tegelijkertijd worden gedaan :)

• Riesjard
  • Niet online
The Source schreef op 12 juli 2004 @ 00:46:
[...]

Yupz, zelfde core... met het verschil dat de snelheden enkel nog maar op zullen lopen en dus zwaardere koelingen nodig zijn. Maar ik denk dat de J versie weer wat verbetering zal brengen.
Maar de instructieset was geloof ik toch verbeterd zodat de cpu een lager stroomverbruik had????

Als je naar het overzichtje in dit nieuwsartikel kijkt zie je dat voor bijv de op 3.2 ghz geklokte northwood 82 W verbruikt, de 478 prescott 103 W en de 775 prescott 85 W. Produceren de s775 prescott en de northwood dan niet nagenoeg dezelfde hoeveelheid warmte???

• The Source
Riesjard schreef op 12 juli 2004 @ 14:18:
[...]

Maar de instructieset was geloof ik toch verbeterd zodat de cpu een lager stroomverbruik had????

Als je naar het overzichtje in dit nieuwsartikel kijkt zie je dat voor bijv de op 3.2 ghz geklokte northwood 82 W verbruikt, de 478 prescott 103 W en de 775 prescott 85 W. Produceren de s775 prescott en de northwood dan niet nagenoeg dezelfde hoeveelheid warmte???
TDP is maximale verbruik dat is gespecificeerd, dus daaruit is geen conclusie te trekken. Bekijk dit eens:

[ Voor 7% gewijzigd door The Source op 12-07-2004 19:23 ]

• Riesjard
  • Niet online
Hmm lekker is dat...

http://www.tomshardware.c...040619/socket_775-03.html

75 graden...... :'(

Is er iemand die dit kan bevestigen???

Ik zit er serieus aan te denken om een nieuw mobo + cpu te kopen maar als de cpu echt 75 graden wordt doe ik het echt niet...

Ik wil dat mijn pc stiller wordt, niet andersom....

[ Voor 11% gewijzigd door Riesjard op 12-07-2004 19:57 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:23
- DDR2 400 / 533 geheugen
DRR2 geheugen, op dit moment nog moeilijk verkrijgbaar, ongeveer 30 tot 35% duurder en niet sneller omdat DDR2 hogere latencies heeft (DDR 400 vs DDR2 533 is dus gelijk in performance).
Dit is misschien wel waar, maar de vergelijking loopt een beetje mank...

ff terug naar SDR.
Bij SDR (op 100 MHz) worden de geheugencellen aangesproken op 100 Mhz. Hier wordt dus 1 bit per cycle op de bus gezet, afkomstig van 1 geheugencel.

Bij DDR (op 200 MHz), worden de geheugencellen OOK op 100 MHz aangesproken, maar wel met 2 tegelijk. Er worden per cycle dus 2 bits op de bus gezet, afkomstig van 2 geheugencellen.

Bij DDR2 (wat eigenlijk QDR zou moeten heten) (op 400 MHz), worden de geheugencellen NOG STEEDS op 100 MHz aangesproken, maar nu met 4 tegelijk. Er worden dus 4 bits op de bus gezet, afkomstig van 4 geheugencellen.

Dus:
SDR-100, DDR-200 en DDR2-400 hebben allen dezelfde latency, omdat het geheugen intern op 100 MHz loopt !!

Het is dus een beetje raar om DDR-400 met DDR2-533 te vergelijken, omdat DDR-400 intern op 200 Mhz loopt en DDR2-533 intern op 133 Mhz loopt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• The Source
GarBaGe schreef op 17 juli 2004 @ 11:32:
[...]
Het is dus een beetje raar om DDR-400 met DDR2-533 te vergelijken, omdat DDR-400 intern op 200 Mhz loopt en DDR2-533 intern op 133 Mhz loopt.
Ik vergelijk DDR 400 enkel met DDR2 533 omdat beide de snelste officiele snelheden zijn die te verkrijgen zijn. Bij een 875P zal er gekozen worden voor DDR 400 en bij een 915/925x zal er gekozen worden voor DDR2 533.

• The Source
Beetje laat van Johan maar beter laat dan nooit: Aces Hardware: The Socket T Transition: 3.6 GHz Prescott Reviewed

[ Voor 18% gewijzigd door The Source op 20-07-2004 19:42 ]

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Update Intel Desktop Roadmap:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/38741/full.gif

Smithfield - Intel's eerste dual-core Netburst processor. De vervanger van de Tejas. Door twee laag geklokte cores te gebruiken is het mogelijk de energieconsumptie drastisch te verlagen en zo de TDP te verminderen tot 84Watt. De 90nm kinderziektes zullen tegen die tijd verholpen zijn, dus dat zal geen belemmering vormen voor de Smithfield.

Cedarmill - Intel's laatste single-core Netburst processor. De Cedarmill wordt waarschijnlijk op 65nm gebakken. Dit wordt mogelijk een Celeron.

Intel's besluit om definitief over te stappen op dual-core werd voor een groot deel veroorzaakt door AMD's plannen omtrent de Toledo. De ontwikkeling van de K8 architectuur een aantal jaren terug, maakte het mogelijk om twee cores samen te laten werken. Dit is iets waar Intel toen der tijd van afzag, en nu hangen daar mogelijk consequenties aan gezien de ingreep die Intel nu moet maken.

Mogelijk betreft het hier een nieuwe, op de Netburst gebaseerde architectuur, net zoals de Pentium-M architectuur een afstamming is van de Pentium-III architectuur.

De Glenwood en Lakeport (Lakeport-G en Lakeport-P) chipsets zullen de basis vormen voor Socket T in de tweede helft van 2005, met ondersteuning voor EMT64, een 1333MHz FSB, DDR2-667 en mogelijk ook FB-DIMM.

The trade of the tools

Pagina: 1