[cd-rom] driver voor QSI-CDrom SCR-242

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik ben op zoek naar de driver voor bovengenoemde CDromspeler.
Het betreft eigenlijk een notebook-cdromspeler, die ik middels een converter en een IDE kabel + floppypower aan mijn pc heb geknoopt.

CDRomspeler is herkend in BIOS, Windows, maar bij het inleggen van een CD vraagt hij daarna nog steeds om een medium.

CDromspeler zit op aparte IDE kabel en kan verder niet ingesteld worden op master/slave. Lijkt me het probleem ook niet.

Op Driverguide heb ik een driver voor de QSI DVD-driver gevonden, geprobeerd, maar ik kom niet ver: het betreft een zeer oud install-tooltje dat op C:\ op zoek gaat naar Config.sys en autoexec.bat. Door een vreemde hardwareconfiguratie heb ik geen C:\ drive maar een F:\ :P dus dat ding snapt er geen bal meer van.

Ik heb nu de C:\ als netwerkmap even snel naar een downloadmap laten wijzen, en nu wil hij wel installen; echter, hij zoekt die Config.sys en Autoexec.bat wel, maar vindt ze niet. Ik helaas ook niet op mijn F:\ drive, terwijl ik alle soorten bestanden zichtbaar heb staan. Heeft Windows XP deze niet meer, lijkt me stug?

Ten eerste zoek ik dus die driver, specifiek voor een CDromdrive;
Ten tweede zoek ik mijn config.sys en autoexec.bat :P (ik voel me echt dom om dit te vragen)

Of ten laatste gewoon de gouden tip waarom mijn CDromspeler niet werkt, en of hij ooit op een PC zal werken. Alvast bedankt!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Bij de fabrikant zijn iig geen Windows drivers te downloaden. Deze zijn ook niet nodig: http://www.qsitw.com/QSIWeb/english/e020200.jsp

Over master/slave: SCR-242=master en SCR-242S=slave

En Windows XP werkt niet met DOS drivers (die dmv Config.sys en Autoexec.bat geladen worden). Voor DOS kun je gewoon de OAKCDROM.SYS driver gebruiken.

1) Kun je ermee booten vanuit de bios?
2) Zijn audioCD's afspeelbaar?
3) Doet de speler het wel in de oorspronkelijke laptop waar hij uit komt?

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 20:45 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 09:52:
Bij de fabrikant zijn iig geen Windows drivers te downloaden. Deze zijn ook niet nodig: http://www.qsitw.com/QSIWeb/english/e020200.jsp
Hmm, waarom vind ik zo'n site nou niet op mn zoektocht :P ... daar staat iig wat te lezen.
Over master/slave: SCR-242=master en SCR-242S=slave
Geweldig. Nou, ik heb dus de master-versie.
En Windows XP werkt niet met DOS drivers (die dmv Config.sys en Autoexec.bat geladen worden). Voor DOS kun je gewoon de OAKCDROM.SYS driver gebruiken.
:X ...zoiets hoor ik te weten. Wat en n00b actie van me. Tja, dan kan ik lang gaan zoeken naar die files :z :P
1) Kun je ermee booten vanuit de bios?
2) Zijn audioCD's afspeelbaar?
3) Doet de speler het wel in de oorspronkelijke laptop waar hij uit komt?
1) Geen idee. Hij wordt wel in de BIOS herkend - gek genoeg werd bij het booten dus mijn Prim Master hd herkend, mn Prim slave (op zelfde IDE) niet gezien, en mn CD-rom drive op andere IDE kabel als Master herkend. Toen ik in de BIOS een HD detection deed voor de Prim Slave HD, vond hij hem alsnog. :?
Nu ik vanochtend zonder CD-Rom opgestart ben, herkent hij beide HD's goed.

2) Nee. Een gebrande dataCD met software etc. was niet leesbaar; een originele gekochte audioCD met liedjes was ook niet leesbaar.

3) Geen idee, ik heb deze op de HCC beurs gekocht op hoop van zegen...maar als hij dus alleen in een laptop onder DOS werkt; shit! note to self: fsck, zo'n lappie heb ik nog liggen! *D Hij was niet duur, wees gerust, en de verkopers wisten ook niet echt wat ze mij verkochten :z :P
(hoewel een kwartier later bij een andere stand DVD-readers weggingen voor dezelfde prijs, aargh, musthave laten schieten :{ )

Tot zover bedankt. Ik denk dat mijn queeste met deze cdromdrive nu is afgelopen, ik zal op zoek moeten naar een geschikte mogelijkheid om a) een complete pc-cdrom drive mee te zeulen naar Lans, en die extern aan mn bakje te hangen (door een luikje kan ik alle kabels naar buiten trekken maar da's niet mooi)
of een andere kleine cdromspeler... die het wél doet :{

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Doordat 1, 2, 3 allemaal nee/onbekend zijn vermoed ik dat de drive niet fris is. Wellicht dat de laser schoonmaken nog wat verbeterd. De drive wordt herkend, dus de controllerprint is correct aangesloten en (tenminste ten dele naar de buitenwereld toe) in orde. Als het na sxhoonmaken nog niet werkt zal het probleem hem zitten in de aansturing van-/communicatie met de laser denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 20:45 ]