[XP Pro] opeens komt BSOD!

Pagina: 1
Acties:

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 00:43
Hey medetweakers,

gisteren kwam mijn broertje met de leuke melding dat zijn pc niet meer opstartte, hij kwam telkens met een fout, rebootte, en vond de HD niet meer.

Dus ik zelf gekeken.... XP Boot, en op een gegeven moment komt een BSOD, blijft maar een fractie van een seconde op het scherm, alvorens er wederom een reboot wordt uitgevoerd. De harde schijf wordt dan te laat "uitgezet" en is dus te lang bezig met het "aanzetten" (spin-on?). Op zich is dat euvel dus eenvoudig te verhelpen. Gewoon wachten, pc fatsoenlijk uitzetten, en weer booten. :*)
Maar dan komt het BSOD alsnog gewoon weer terug alsof het bij het opstarten hoort. :'(

De specs van de PC waar het om gaat:
Intel PIII 866 Mhz - Temp: 56 C
ASUS CUV4X-X
2 x 128MB 133Mhz SDRam
40GB IBM 5400 rpm hd

Ik heb een stuk of 6x moeten rebooten om een duidelijke foutmelding te zien te krijgen, k kreeg telkens maar net tijd om te zoeken op het BSOD en de melding te lezen. Het betreft foutcode STOP 0x00000007F. :X

Op MS Knowledgebase staat erbij dat dit voor kan komen bij slechte RAM module's. Maar na 4 complete passes van Memtest zonder errors kan ik dat uitsluiten. Voeding kan het probleem ook niet zijn aangezien de pc gewoon perfect werkt voor de rest (er zijn geen dipjes merkbaar)

De pc heeft het altijd perfect gedaan, en van het ene op het andere moment kwam de pc hiermee.... wat natuurlijk nogal klote is, en zeker aangezien ik zo snel nu de oplossing niet zie. Veilige Modus start nl. WEL gewoon op! Maar Normale Modus dan krijg ik elke keer het betreffende BSOD. En na 2 dagen zelf eraan kloten vind ik het een beetje vervelend worden. |:( Chkdsk op de schijf, Bad Sector test, herformatteren, Windows opnieuw installeren, Fixboot..... een heleboel tools geprobeerd in ieder geval!

Heeft iemand hier misschien de gouden tip? Want op deze manier werkt het natuurlijk niet echt, en om elke keer mn broertje op mijn pc te laten als hij wil msn-en is ook zo vreselijk irritant! (Dan kan ik nl. niet meer @ GoT surfen 8)7 hahaha!)

Thanx menseuhh!

Wanna play?

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

heb je deze al gezien? wos > faq's/guides > bsod guide > Windows XP en 2000 BSOD guide

Kreeg je het probleem meteen al bij een 'kale' reinstall? Dan kunnen we verkeerde drivers alvast vrijwel uitsluiten.

Heb je al eens geprobeerd of het probleem ook optreedt als je om te beginnen al je pci kaarten en evt randapperatuur eruit haalt?

Je zegt geen dipjes, maar dat is ook wat... onbepaald. Wat zijn de voltages van je voeding? Het uitlezen zal (voor zover je er zelf nog niet achter was ;) ) waarschijnlijk in de bios moeten, maar mocht je er eens doorkomen, dan kun je [google=mbm5] voor een iets handiger overzicht inc temperaturen. Speaking of which, is de genoemde temperatuur van je processor stressed of niet? Maakt het verschil (qua moment van bsod) of je de computer voor de eerste keer start (dwz na een periode van in ieder geval een paar uur uitstaan) tov een reboot?

Overigens, waarschijnlijk heb je geen last meer van het instant reboot probleem als je hier even langsloopt.

Localhost is where the heart is

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als ik dit zo lees is het heel makkelijk, denk namelijk dat de HD dood is, of dood aan het gaan is...

Deze waardes kan je uitlezen in speedfan... SMART
Verder kan je eens kijken met een andere HD

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 00:17

mucuracat

YES

Heb dit ook gehad bij verschillende pc's.
Wat helpt is reinstall.
Maar wel ECHT FORMATEREN..
heel raar maar anders komt de foutmelding terug.

succes.

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• F-Tim
Bedankt voor de snelle reactie's! Ja ik had al in de BSOD Guide gekeken hier op Tweakers, maar daar kon ik niets uithalen.

Het betreft idd een kale install, de installatie zelf gaat perfect, maar zodra XP dan de eerste keer opstart krijg ik deze foutmelding, dus het kan idd niet aan de drivers liggen.

Voltages van de voeding zijn als volgt:
VCORE - 1.72
3.3 - 3.36
5 - 5.02
12 - 12.28

De temp van de processor is als hij de eerste keer wil rebooten vanaf de install, dus nog VOOR de eerste keer Windows booten.

Of ik de computer nu koud doe booten, of dat ik hem eerst een paar uur laat warmlopen (bv. na 3 uur memtest) Maakt totaal geen verschil uit, het laadscherm van windows komt een paar seconden, dan wordt het beeld zwart, dan komt heeeeeel kort de BSOD, en dan de reboot.

Randapparatuur heb ik er niet uitgehaald omdat de configuratie op deze manier al zeker 9 maanden perfect draait, dus ik dat ook kon verwaarlozen omdat daar nooit iemand is aangekomen.

Wat de HD betreft, daar was ik zelf ook al aan het denken, maar SMART geeft geen fouten aan, en ik heb meerdere keren ECHT geformatteerd (bij Windows install "Partitie formatteren als NTFS Besturingssysteem", heb ook Lang én Snel geprobeerd, maar bij beide maakt het niets uit.) Ik zal wel even proberen om een HD van mij erin te hangen, kijken of hij het daar dan wel mee doet

@Mucuracat
Zoals je ziet heb ik dus al een ECHTE format gedaan, of versta jij daar iets anders onder??

Wanna play?

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 21:55

Guldan

Thee-Nerd

zou toch echt een andere voeding proberen. Meestal als de HDD af en toe herkend word dan is of de voeding te licht of de HDD gaat kapot. je zou ook nog ff kunnen proberen hem in het BIOS hard in te stellen inplaats van auto.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

mucuracat schreef op 19 juni 2004 @ 06:34:
Heb dit ook gehad bij verschillende pc's.
Wat helpt is reinstall.
Maar wel ECHT FORMATEREN..
heel raar maar anders komt de foutmelding terug.

succes.
Ik ervaar dit soort onduidelijke problemen al sinds W2000. Systemen die maandenlang zonder probleem draaien, waar geen extra software wordt bijgezet, of niks aan de hardware wordt gedaan, en toch plots op een mooie dag niet meer boot, maar constant reboot na een BSOD.

Ik zoek zo al een jaar of 3 naar een reden, en hoopte dat met XP dat probleem weg zou zijn, maar het tegendeel is waar. XP heeft dit probleem soms nog meer dan 2000.

Van wat ik al gevonden heb lijkt het mij een probleem bij het afsluiten van Windows. Windows heeft namelijk de eigenschap als allerlaatste handeling zijn register te updaten. Deze schrijfbewerking zit als laatste in de queue, en blijkbaar heb je 1 kans op de weet-ik-hoeveel dat er iets fout lopt bij het flushen van de data voor het systeem daadwerkelijk uitgaat.

Verder ben ik ook nog steeds niet geraakt qua relevante info, en van MS moet je ook geen enkel zinnig KB artikel erover verwachten.

Mijn ervaring de laatste jaren leert echter ook dat de enigste goeie oplossing en full format + reinstall is...

• F-Tim
DIt probleem heb ik gelukkig opgelost gekregen. Heb mn oude PIII 700 aangesloten daar. (Een werkende tower) En deze gaf met booten EXACT hetzelfde probleem als de PIII 866. Het kon dus niet aan de tower of de software liggen maar aan de andere hardware.

Na alle hardware stuk voor stuk uit te trekken ben ik erachter gekomen dat het aan de monitor lag. Heb er nu een Compaq S700 neergezet ipv. een Iiyama Vision Master 405.

Alleen nu is er iets mis met de pc van mn breortje zelf, die gaat geeneens meer aan... het standby lampje op het MB brandt, maar als ik op de Power knop klik reageert die niet. Echt vaag, maar k laat mn opa er eens heen kijken deze week, misschien dat die met dat probleem wat meer raad weet.

Toch iedereen bedankt voor de reacties!

Wanna play?

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

F-Tim schreef op 26 juni 2004 @ 02:21:
DIt probleem heb ik gelukkig opgelost gekregen. Heb mn oude PIII 700 aangesloten daar. (Een werkende tower) En deze gaf met booten EXACT hetzelfde probleem als de PIII 866. Het kon dus niet aan de tower of de software liggen maar aan de andere hardware.

Na alle hardware stuk voor stuk uit te trekken ben ik erachter gekomen dat het aan de monitor lag. Heb er nu een Compaq S700 neergezet ipv. een Iiyama Vision Master 405.

Alleen nu is er iets mis met de pc van mn breortje zelf, die gaat geeneens meer aan... het standby lampje op het MB brandt, maar als ik op de Power knop klik reageert die niet. Echt vaag, maar k laat mn opa er eens heen kijken deze week, misschien dat die met dat probleem wat meer raad weet.

Toch iedereen bedankt voor de reacties!
opa? _/-\o_

tis me niet meer helemaal duidelijk welke pc er nu stuk is, maar je 1e probleem is blijkbaar opgelost

het 2e probleem dat je noemt, alleen standby lampje op mobo en met starten doet ie t niet is exact wat ik vorige week had.
bleek een dooie voeding te zijn

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

check mijn ouwe post effe maar... ik had echt precies hetzelfde probleem... savonds computer uit.. smorgen weer aan 3 min BSOD of gewoon zomaar restart. Ik heb toen alle kabels van mijn hdd uitgetrokken.. stoffen weggeblazen en weer in.. na aantal keer gedaan te hebben weer computer aan.. deze keer kwam ik tot windows maar weer restart elke keer.

Laatste middel : HELEMAAL CLEANINSTALL ook mijn ouwe Ghost image weggegooid en ik ben nog steeds niet erachter wat de reden geweest kon zijn.. maar ik vermoed een virus...

Lucky Goldstar

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

H'mmm. Klinkt als een bekend probleem. Een ESD of stof probleem. Ik denk dat je even helemaal naar de basis toe moet gaan.

Eerst je PC kast eens helemaal stofvrij maken, al je fan's checken en eventueel van stof ontdoen. Ik heb wel eens een fan gehad die zo stroef liep dat ie de voeding leegzoog doordat ie maar vermogen bleef trekken.

Tweede wat je moet doen is even alle contacten checken, van hdd en geheugen. De contacten van je HDD zowel op MOBO als ook op de HD even wat schoonmaken met alcohol. Doet wonderen (geen jenever of iets dergelijks gebruiken, dat vern##kt de boel alleen maar).

Werkt dit niet dan het volgende proberen.

Maak als het mogelijk een image van je drive met Ghost of gelijkwaardig.

Machine leeg maken. Alleen MOBO (videokaart als je een losse kaart hebt), HDD en zo min mogelijk geheugen. Dat een paar uur laten draaien als dat werkt. Werkt het niet dan een ander geheugenplakje pakken. Tevens je BIOS op default instellen. Probeer ook om zo veel mogelijk shared IRQ's te voorkomen en probeer ervoor te zorgen dat er geen devices op IRQ #9 komen te zitten.
Gebruik een clean install van XP, dus vanaf de XP CD, zonder hotfixes etc, eventueel met SP1. Hotfixes kunnen voor problemen zorgen, ze zijn niet getest zoals een SP. Ook nog geen andere zaken uitproberen zoals luidsprekers en USB. Gebruik de Native MS Drivers voor alle componenten.

Werkt dit niet dan kunnen je CPU, HD, Videokaart of MOBO defect zijn, dit moet je dan op één of andere mannier testen op een ander systeem. Werkt dit wel (na een paar uur inbranden van je systeem, dan kan je beginnen met je geheugen uit te breiden door er plankjes bij te zetten. Gaat het hier fout, of na een uurtje of wat inbranden dan zit het probleem in het geheugen.

Werkt het dan kan je verder. Vervang eerst je drivers door fabrikant drivers. Test dit per driver. Niet alles in één keer. Laat het systeem inbranden. Dit kan je doen tot alles werkt of tot je een probleem hebt gevonden. Probleem is dan driver of device specifiek. Werken oudere fabrikantdrivers wel dan ligt het bij de driver, werken oudere niet dan ligt het aan je device. Indien een driver een bepaalde hotfix nodig heeft dan een (oudere) versie gebruiken welke deze niet nodig heeft.

Plaats nu één voor één je extra hardware. Laat dit met MS drivers inbranden en als het device lijkt te werken dan de fabrikant drivers gebruiken. Net zolang tot je een fout gevonden hebt of juist niet. Doe je netwerk als laatste en doe geen Windows Update.

Werkt je systeem dan kan je met patchen beginnen. Sommige patches werken niet goed samen met bepaalde devices dus wees voorzichtig. Niet direct de hele bunch afwerken. Alles stap voor stap.

Wanneer alles werkt kan je aan de software beginnen, hierbij tevens stap voor stap werken.

Wat informatie over ESD. Een computer kan 1, 2, 3 jaar of langer goed functioneren en dan opeens kuren vertonen. Dit kan een aantal oorzaken hebben maar in de meeste gevallen heeft dit alles te maken met ESD. ESD is een sluipmoordenaar voor je systeem en kan in de meeste gevallen niet worden achterhaald met geheugentesters of andere tools. Het vinden van het probleem is zeer moeilijk en meestal alleen op te lossen door de verdachte hardware te vervangen.

Hotfixes zijn soms ook een drama. Accepteer niet zomaar iedere hotfix van MS. Somige doen meer kwaad dan goed.

Wanneer je hardware verwisseld of plaatst altijd ESD maatregelen nemen. Ik noem een goede en wat foute.

FOUT: Jezelf aarden en het systeem niet door bijvoorbeeld jezelf met een draad aan de CV ofzo te verbinden. Wanneer je dit doet kan een contactpunt welke je aanraakt naar NUL worden getrokken waardoor er kleine beschadigingen optreden. Zelfs een ontkoppelde computer heeft een electrisch potentiaal wat ongelijk is aan NUL. Dit komt o.a. door alle condensatoren in het systeem.

FOUT: Jezelf en de computer aan de aarde verbinden. Kan dodelijk zijn bij vergeten van een kabel uit de computer te halen, bijvoorbeeld kabel van kabeltv of stroomvoorziening.

GOED: Computer aan de aarde leggen en jezelf met een polsbandje aan de PC verbinden. Dit zijn speciale polsbandjes met een weerstand. Hierdoor breng je jezelf op het zelde potentiaal als de PC en de weerstand voorkomt dat je een schok kan krijgen door de polsband.

FOUT: Hardware aanpassen op syntetisch of wollen tapijt (dus ook op wanneer de PC op tafel ligt en jij op het tapijt staat).

Dit zijn een aantal wenken. Hopenlijk heb je er wat aan.

Wim-Bart

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• F-Tim
ff om te verduidelijken welke pc het nu duidelijk is. We hebben 3 pc's hier thuis. Deze waar ik nu aan werk (Athlon 2800), mijn oude die ik aan mijn pa gegeven heb (een P3 700) en eentje van mijn broertje (een P3 866). De P3 866 kreeg die BSOD fouten. De tower heb ik toen vervangen door de P3 700. Op de P3 700 kreeg ik toen exact hetzelfde BSOD... dus moest het aan de andere hardware liggen. Na paar keer proberen bleek het dus aan de monitor van de P3 866 te liggen. Deze heb ik vervangen voor een andere, en nu krijg ik dus geen BSOD's meer. (In principe moeten deze dus ook niet op de 866 komen, maar omdat deze momenteel niet aangaat weet ik het ook niet zeker). Nu is het hopelijk beter duidelijk om welke pc het gaat ;)

En wat betreft stof... ik heb reeds alles schoongemaakt in de P3 866. En met alleen mobo, processor, ram en videokaart gestart, ook dan gaat hij niet aan. Ik vermoed idd de voeding, maar ik probeer dat binnenkort wel eens door de voeding van de P3 700 daarop aan te sluiten. Kijken of dat helpt, zo ja, dan ligt het aan de voeding, zo nee, dan moet het ergens anders aan liggen.

Wim-Bart _/-\o_ hulde voor je uitleg kerel. Dat van die fan wist ik nog niet, weer wat geleerd! Wat ESD betreft... ik werk ALTIJD op een plavuizen vloer. Gebruik geen polsbandjes of iets in die trand. Ik raak altijd het frame van de pc aan, en dan de CV. En k heb nog nooit een schokje gekregen, en dat heeft naar mijn mening hetzelfde effect als het polsbandje.

Mn stappenplan is als volgt:
1.) Voeding verwisselen
2.) Processor verwisselen
3.) Videokaart verwisselen
4.) Geheugen verwisselen (al lijkt me dat overbodig, aangezien Memtest 0 fouten gaf)

Mocht het dan nog niet werken, dan wil ik er met mijn opa heen kijken, aangezien mijn opa Elektricien is :>

Wanna play?

Pagina: 1