Toon posts:

Borrelend/storend/knisperend geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet waarde tweakers.

Ik heb ene nieuwe laptop en das fijn. Wat minder fijn is dat na twee weken het geluid tijdens het afspelen van een cd/dvd is gaan haperen. Ik heb een search gedaan op het forum en kwam allerlei topics over onvoldoende snelheid v/d pc om geluid vloeiend af te spelen e.d. tegen, maar niets wat me echt verder hielp. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd: van het uitzetten van digital processing van de audio afkomstig van de dvd speler tot het deïnstalleren van de patin couffin driver, het reïnstalleren van de laatste versie van de soundcarddrivers (AC97), etc. etc. Niets helpt: zodra ik een cd of dvd probeer af te spelen hapert het geluid. Speel ik dezelfde dvd of cd vanaf mijn harddisk ipv de cd/dvd af dan werkt alles wel perfect.

Kan iemand me verder helpen? Alvast bedankt!

P.s. Ik wil nogmaals benadrukken dat het niet aan de snelheid van de laptop ligt: dit is ene Intel Centrino 1.6 met Mobility Radeon 9700 en de system resources zijn tijdens het afspelen van een DVD voor 50% bezet.

P.s.2 De videokaart en geluidskaart zitten op een resp. IRQ 16 en 17, dus daar zit het probleem ook niet.

P.s.3 Ook zo'n beetje alles muten (microfoon, line in e.d. werkt niet)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 02:46 ]

Verwijderd

Probeer andere DVD software.

Een externe geluidskaart zou wel beter zijn dan wat je nu hebt. Bijv. een van M-Audio. Dat gezegd hebbende, je huidige geluidschip zou ook moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets soortgelijkt ook wel eens op m'n normale desktop gehad met audigy player en daar hielp het aloude middel 'windows opnieuw er op flappen'... Maar aangezien dit een vrij grof, dom en lomp middel is en ik het audiogezeik een beetje zat wordt :r had ik graag een betere oplossing :P

Verwijderd

draai jij wel eens adaware en spybot? Dat zou je zeker eens moeten doen.
Als alles het gedaan heeft en je hebt geen instellingen verandert en uit ervaring weet je dat een nieuwe windows install werkt, dan heb je blijkbaar op het internet iets opgepikt wat niet op je pc thuis hoort.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb xcleaner gedraaid en nog steeds hetzelfde probleem... Lijkt me trouwens sterk dat een spyware progje je geluid verknald... Dan zou ik het eerder een virus noemen. En die heb ik ook niet :)

Verwijderd

Ik luister alleen naar jou en daar trek ik conclusies uit. Dus bij als bij een nieuwe win install alles prima werkt en jij verder geen instellingen heb verandert dan moet er dus software op je pc staan die roet in het eten gooit.
Of dat normale prog's/drivers of spyware is weet ik niet. Begin dus met dingen uitsluiten. Dus mijn advies draai adaware en spybot. Dan weet of het wel of niet daar aan ligt.

xcleaner haalt niet alles weg de combinatie adaware en spybot wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb spybot en adaware gedraaid... Het helpt helaas niet :|

Verwijderd

Dan zul je toch een nieuwe windows instal moeten doen en na ieder programma wat je installeert even moeten testen of je geluid het nog doet.

Ook zou ik (als dat kan) even een aparte geluidskaart aan je pc hangen. Die zijn bijna altijd van betere kwaliteit dan wat je nu hebt.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
hij zou het ook eerst andersom kunnen proberen , lijkt me handiger.

Een voor een onlangs geinstalleerde progamma's verwijderen...
En dan kijken of het verdwijnt.

[ Voor 48% gewijzigd door J0J0 op 20-06-2004 21:14 ]

specs

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 02:36:
Gegroet waarde tweakers.

Ik heb ene nieuwe laptop en das fijn. Wat minder fijn is dat na twee weken het geluid tijdens het afspelen van een cd/dvd is gaan haperen. Ik heb een search gedaan op het forum en kwam allerlei topics over onvoldoende snelheid v/d pc om geluid vloeiend af te spelen e.d. tegen, maar niets wat me echt verder hielp. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd: van het uitzetten van digital processing van de audio afkomstig van de dvd speler tot het deïnstalleren van de patin couffin driver, het reïnstalleren van de laatste versie van de soundcarddrivers (AC97), etc. etc. Niets helpt: zodra ik een cd of dvd probeer af te spelen hapert het geluid. Speel ik dezelfde dvd of cd vanaf mijn harddisk ipv de cd/dvd af dan werkt alles wel perfect.

Kan iemand me verder helpen? Alvast bedankt!

P.s. Ik wil nogmaals benadrukken dat het niet aan de snelheid van de laptop ligt: dit is ene Intel Centrino 1.6 met Mobility Radeon 9700 en de system resources zijn tijdens het afspelen van een DVD voor 50% bezet.

P.s.2 De videokaart en geluidskaart zitten op een resp. IRQ 16 en 17, dus daar zit het probleem ook niet.

P.s.3 Ook zo'n beetje alles muten (microfoon, line in e.d. werkt niet)
Ik vindt 50% cpu load erg veel. Wat je ziet is een gemiddelde per seconde, waarschijnlijk heb je kortstondige periodes volle cpu load en dus te weinig cpu cycles. Was die cpu load in het begin ook zo hoog?

Kijk eens in de task manager welke processen die cpu cycles opvreten. Kijk ook of de IDE bus nog steeds in udma staat en niet is teruggevallen op pio. Windows heeft de eigenschap dat bij fouten in udma mode de zaak teruggezet wordt naar pio. Misschien staat er iets van in je event log, bekijk dat ook eens goed.

Overigens: misschien loop ik achter, maar is het hoogste IRQ nummer niet 15? Of is dat veranderd met de laatste cpu's?

Verwijderd

Topicstarter
Nu je het zegt vreet Powerdvd ongeveer 20% system resources en System Idle Process ongeveer 70%! Enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt en hoe ik dit kan fixen? En hoe kan ik de IDE bus checken? Apparaatbeheer?

Verwijderd

Topicstarter
Dat van de IDE bus heb ik gevonden, was idd teruggevallen naar PIO... even kijken of het helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan bij Secondary IDE Channel wel DMA if available selecteren, maar hij blijft bij Current Transfer Mode PIO Mode aangeven. Enig idee hoe ik windows kan forcen DMA te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
YES! JE BENT GEWELDIG!!! HIJ WERKT WEER! Hij stelde zich in op DMA nadat ik het IDE channel opnieuw had geïnstalleerd! Heeeeeeeel erg bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Geluidskaart staat toch echt op IRQ 17... Zal idd wel veranderd zijn ja. Werd ook wel eens tijd trouwens.
Pagina: 1