Toon posts:

Configuratie draadloze router achter een andere router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dit is de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~minne214/temp/netwerk.gif

Het ADSL modem - Thomson Speedtouch 510 - stuurt het internet
door naar de router - US Robotics.

Deze router heeft een ingebouwde 4 poorts switch waarop ik 3 pc's via ethernet heb aangesloten.

Binnenkort heb ik een laptop met een draadloze netwerkkaart - 802.11b - en daarom wil ik graag een draadloos accesspoint - Linksys Wireless-B Broadband Router - plaatsen, zodat ik overal in mijn huis met de laptop kan internetten.

Deze draadloze router heeft ook een 4 poorts switch, zodat ik er gelijk mijn xbox op aan kan sluiten en misschien in de toekomst meer apparatuur.

Mijn vraag is nu of ik de draadloze router op deze manier op de eerste router mag aansluiten. Kan ik simpelweg de WAN poort, waar je normaal bijvoorbeeld een ADSL modem op aan sluit, verbinden met een netwerkpoort van de eerste router.

Op de eerste router draait een DHCP server. Zal de eerste router straks de nieuw aangesloten apparaten (laptop en xbox) automatisch herkennen en een IP toewijzen of moet de draadloze router dit doen?

PS: Het witte gedeelte van het plaatje is hoe de situatie nu is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 18:14 ]

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Als je ipv de WAN poort op je nieuwe router gewoon een LAN poort gebruikthoef je je nergens zorgen over te maken. Je router zal dan gewoon fungeren als switch. Wel even een eventuele DHCP uitzetten natuurlijk.

:)

/edit

btw: goede topic start, hier zouden veel mensen een voorbeeld aan moeten nemen. _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door max op 19-06-2004 03:59 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24

Klippy

Still Game

Wat Fire_escape zegt klopt.

Maar ik heb in die situatie gewoon een accesspoint zonder router genomen. Dubbele router vind ik een beetje onzinnig.

Maar goed, het prijsverschil is inmiddels veel kleiner, meeste accesspoints met router zijn net zo duur.
En je hebt dan geen switch, dus moet je die weer los kopen.

Was maar een idee :P

Trouwens in dit topic van een paar uur geleden staat ook nog alles 2 routers (waarvan 1 met modem) koppelen

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

Idd goeie topicstart. Aangezien je 2 routers hebt, en 4 apparaten die je wired wil aansluiten, lijkt het me gemakkelijker (en goedkoper....!) om je router te vervangen door de nieuwe wireless router. Je router zit dan vol (qua wired aansluitingen). Mocht je in de toekomst eventueel meer wired apparaten aansluiten, dan kun je de router die overblijft gebruiken als switch (gewoon kabeltje in een lan poort drukken, en gaan).
Goedkoper: er is een apparaat minder wat stroom vreet, dus goedkoper :).

Wat je eventueel ook nog kan overwegen is in plaats van die wireless router, een wireless modem te kopen. Dan heb je dus 1 apparaat, waar je alles op aansluit, wat dus ook weer in de stroomkosten scheelt. En, zoals gezegd, mocht je meer apparaten wired willen aansluiten, kun je alsnog je router gebruiken.

Nadeel van 2 genoemde alternatieven, is dat je je access point niet kan plaatsen waar je wil. Voor een optimaal bereik op verschillende plaatsen in het huis is het van belang het accesspoint op een centrale plek neer te zetten, zodat je overal kan internetten.

TweakBlog

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
of je koopt een goedkope router, idd, dat is een ap vaak met 4 poorts switch, en boeien of je dan de internet-deel functie van dat ding gebruikt... wel ff de DHCP server in dat ding uitschakelen.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb het idd ook zo draaien . gewoon je netwerk in je lan poort duwen van je nieuwe router werkt perfect

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Fire_escape schreef op 19 juni 2004 @ 03:58:
Als je ipv de WAN poort op je nieuwe router gewoon een LAN poort gebruikthoef je je nergens zorgen over te maken. Je router zal dan gewoon fungeren als switch. Wel even een eventuele DHCP uitzetten natuurlijk.

:)

/edit

btw: goede topic start, hier zouden veel mensen een voorbeeld aan moeten nemen. _/-\o_
Oké, hartstikke bedankt, dat was precies wat ik me afvroeg.
Klippy schreef op 19 juni 2004 @ 04:38:
Wat Fire_escape zegt klopt.

Maar ik heb in die situatie gewoon een accesspoint zonder router genomen. Dubbele router vind ik een beetje onzinnig.

Maar goed, het prijsverschil is inmiddels veel kleiner, meeste accesspoints met router zijn net zo duur.
En je hebt dan geen switch, dus moet je die weer los kopen.

Was maar een idee :P

Trouwens in dit topic van een paar uur geleden staat ook nog alles 2 routers (waarvan 1 met modem) koppelen
Idd, het prijsverschil is in mijn geval zelfs helemaal niets.
Ruudjah schreef op 19 juni 2004 @ 06:06:
Idd goeie topicstart. Aangezien je 2 routers hebt, en 4 apparaten die je wired wil aansluiten, lijkt het me gemakkelijker (en goedkoper....!) om je router te vervangen door de nieuwe wireless router. Je router zit dan vol (qua wired aansluitingen). Mocht je in de toekomst eventueel meer wired apparaten aansluiten, dan kun je de router die overblijft gebruiken als switch (gewoon kabeltje in een lan poort drukken, en gaan).
Goedkoper: er is een apparaat minder wat stroom vreet, dus goedkoper :).

Wat je eventueel ook nog kan overwegen is in plaats van die wireless router, een wireless modem te kopen. Dan heb je dus 1 apparaat, waar je alles op aansluit, wat dus ook weer in de stroomkosten scheelt. En, zoals gezegd, mocht je meer apparaten wired willen aansluiten, kun je alsnog je router gebruiken.

Nadeel van 2 genoemde alternatieven, is dat je je access point niet kan plaatsen waar je wil. Voor een optimaal bereik op verschillende plaatsen in het huis is het van belang het accesspoint op een centrale plek neer te zetten, zodat je overal kan internetten.
Precies de nadelen die je noemt gelden ook voor mij. Ik kan zo'n eventuele accesspoint met ingebouwd modem niet plaatsen waar m'n modem nu staat, omdat wij niet in een compacte woning wonen, maar in een boerderij en alle apparatuur nogal ver van elkaar af staat. De 3 pc's uit het plaatje staan in een aparte ruimte los en op flinke afstand van het centrale woongedeelte. Maar ik wil graag draadloos kunnen internet in en rondom het woongedeelte.
spone schreef op 19 juni 2004 @ 11:11:
of je koopt een goedkope router, idd, dat is een ap vaak met 4 poorts switch, en boeien of je dan de internet-deel functie van dat ding gebruikt... wel ff de DHCP server in dat ding uitschakelen.
Die wil ik idd kopen.
fish schreef op 19 juni 2004 @ 11:31:
ik heb het idd ook zo draaien . gewoon je netwerk in je lan poort duwen van je nieuwe router werkt perfect
Bedankt voor alle tips en aanwijzingen jongens (en eventuele meisjes), ik kom er wel uit zo. 8)

edit:
Ik laat nog even zien hoe ik het nu ga aanpakken:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~minne214/temp/netwerk2.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 02:51 ]

Verwijderd

Moet je naast het uitschakelen van DHCP op de wireless router nog iets anders instellen?
Kan ik de wireless router zo instellen dat hij automatisch een IP-adres krijgt van mijn modem (die fungeert als router en dhcp server). Of moet ik DHCP ook uitzetten in mijn modem en de router in dezelfde range (10.0.0.xx) zetten als mijn modem en ook de pc's (die aangesloten zijn op mijn wireless router) in dezelfde range zetten.

Ideale situatie is dat ik DHCP van mijn thomson modem kan blijven gebruiken en dat mijn wireless router een IP-adres krijgt van mijn modem en dat mijn pc's die aan de wireless router zitten ook IP adressen krijgt van de modem. Kan dit?

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:09
Je kunt je dhcp gewoon blijven gebruiken als je nu doet, je geeft dan alleen aan dat je nummers iets hoger worden toegewezen, zodat je bv de eerste 5 (of 10) voor servers en andere routers kunt gebruiken.
bv

lease: xxx.xxx.0.6 t/m xxx.xxx.0.30
de machientjes die alles op auto hebben staan krijgen nu nummertje 6 t/m 30 en je hebt ruimte voor 5 andere vaste ip's.
Nu kun je dus die wireless router xxx.xxx.0.1 (of 2.... ) geven.

Op deze manier heeft je wireless router ook altijd een vast IP, dit maakt het configureren wat makkelijker, je weet immers dat ie altijd t zelfde adres heeft

[ Voor 17% gewijzigd door rinkel op 20-06-2004 03:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
edit:

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 18:14 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gedaan. De volgende stappen moet je doen :

- Internet op de LAN poort insteken (en WAN leeg laten).
- DHCP Server uitschakelen op LAN poort (laat de USR maar uitdelen).
- Vast IP adres toekennen aan draadloze router in ip-range USR, maar niet de dhcp range (om hem nadien te kunnen benaderen voor wijzigen van instellingen).
- Eventuele overbodige services afzetten voor meer vrij geheugen (firewall, log, ...)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 23:20:
Ik heb hetzelfde gedaan. De volgende stappen moet je doen :

- Internet op de LAN poort insteken (en WAN leeg laten).
- DHCP Server uitschakelen op LAN poort (laat de USR maar uitdelen).
- Vast IP adres toekennen aan draadloze router in ip-range USR, maar niet de dhcp range (om hem nadien te kunnen benaderen voor wijzigen van instellingen).
- Eventuele overbodige services afzetten voor meer vrij geheugen (firewall, log, ...)
Ja, ik laat de USR nu ook al aan de hand van Fixed Mapping steeds dezelfde IP's uitdelen aan mijn pc's. Op die manier weet ik wel altijd welk nummer ze hebben, maar kan ik er ook zo een extra pc aan hangen en die krijgt gelijk een IP toebedeeld.
Enige waar ik niet zeker van was was of de USR de aan de draadloze router gekoppelde vaste en losse verbindingen wel zou kunnen zien.
Maar dat is dus wel zo begrijp ik hier.
Pagina: 1