Toon posts:

SMC router instellen met Speedtouch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,
Ik heb het volgende probleem. Ik had eerder succesvol een wireless router kunnen configuren met een getweakte alcatel modem maar met deze kom ik er even niet uit. Het volgende, ik wil internet verdelen mbv SMC 70004vwbr router, ik heb net een nieuwe adsl wanadoo aansluiting met de thompson speedtouch modem. Mijn vraag is: hoe moet ik mijn router configureren. Ik kan kiezen tussen de volgende opties: PPP, PPTP, static IP,....
Omdat mijn thompson modem al automatisch voor me inbelt en ook fungeert als een dhcp server weet ik niet welke optie ik moet kiezen bij het configureren van mijn SMC router. Ik heb alle opties geprobeerd, met name optie Static IP, hierin heb ik mijn IP-adres ingevuld wat ik gekregen heb van mijn provider en als default gateway het IP-adres van mijn modem (10.0.0.138). Ik krijg dan een foutmelding dat het een "bad default gateway IP is".
Heeft iemand de combinatie SMC en Thompson en wilt hij/zij vertellen hoe hij/zij internet heeft kunnen delen en de router heeft geconfigureerd.
Mijn dank is groot.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Waarom heb je niet gewoon een switch gekocht?

zoeken op router achter router->
http://gathering.tweakers...%5Bboolean%5D=OR#hitstart

Volgens mij moet je PPTP.INI in je speedtouch inladen om hem te bridgen naar je router, ben hier niet 100% zeker van overigens.
(dat IP wat je invulde was dus een public IP, heeft je modem aan de "buitenkant", is aan de binnenkant 10.0.0.138 ofzo)

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 19:52
> modem gewoon instellen met de standaard .ini
> modem op de wan
> router op dynamic ip.

Je kunt dan met bv 192.168.2.1 in je router en met de standaard 10.0.0.138 naar je modem komen.

Werkt hier :)

Verwijderd

Topicstarter
Verdicampo,
Heb je de modem (die eigenlijk al fungeert als router) aangesloten op de WAN poort van de SMC router of op een gewone poort (voorbeeld poort 1)?
Dat schijnt de oplossing te zijn, gewoon de router functie van de router uitschakelen door de modem aan te sluiten op een gewone poort (wordt dan een switch en de router de zelfde IP range geven als de modem 10.0.0.xx).

Of heb je de modem aangesloten op de WAN poort? Mijn vraag is dan, hoe heb je precies je router ingesteld? Heb je bijv. DHCP uitgeschakeld? Moet je uberhaupt in de routerinstellingen aangeven welke breedband verbinding ik heb.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 19:52
dhcp op de router kan ik niet uitzetten. Op het modem wel. Heb eerst geprobeerd om modem op poort 1 te zetten, maar toen kregen men pcs geen i-net.

Nu dus

Modem (10.0.0.138) --> wan router
Router op dynamic ip zetten, die ie van modem krijgt (10.0.0.150)
gateway voor router is dus 10.0.0.138

pcs op poort 1-4, deze krijgen 192.168.2.x van router.
gateway voor pcs is 192.168.2.1 (intern ip router)

hoop dat je et snapt.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt, ik heb de modem aangesloten op een poort 4 (lan poort) ipv op de WAN poort. Zo schakel is de routerfunctie uit van de router. Ik heb ook DHCP van de router uitgezet en de router een IP-adres gegeven in dezelfde range als de modem.
De DHCP van mijn modem deelt nu de IP-adressen uit aan de clients.
Het werkt, internetten, etc....Ik heb echter 1 probleem, na een aantal uren te hebben gesurfd wordt mijn verbinding ontzettend traag (zowel wireless als vast).
Zo traag zelfs dat pagina's niet meer worden geladen door een time-out.
Oplossing is de modem resetten, dan loopt alles weer als een zonnetje.
Tot dat ik weer een aantal uren heb gesurfd dan loopt alles weer langzaam...
Het lijkt wel of de modem dichtslibt?!? Heeft iemdand hier een verklaring voor.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Je kunt ook je router 'in laten bellen', dan fungeert je modem alleen als doorgeefluik. Dit doe je met PPTP. Je gebruikt je router dan meteen ook als router en niet als veredelde switch zoals je nu doet.
Pagina: 1