Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[airflow] Extra 120mm Fans

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb bijna me antec P160 kast.
Kast is voorzien van 2x 120mm fan plekkjes.
Ik ben van plan om het eea te gaan veranderen voor nog betere airflow. Hiervoor wil ik alleen maar 120mm fans gebruiken aangezien deze erg efficient blijken te zijn. Deze wil ik regelen met een aerogate II. In totaal wil ik dus 4 case fans gaan inzetten. Alle fans die blauw zijn blazen lucht naar binnen.
Afbeeldingslocatie: http://www.disciple.tweakdsl.nl/kast.jpg

De functies van de fans:
Fan 1 Blaast lucht naar binnen tegen de HD's.
Fan 2 Koelt de chipset en de geheugen reepjes.
Fan 3 Blaast lucht tegen de vid kaart.
Fan 4 Blaast lucht uit de kast.

Nou ben ik wel van plan om deze allemaal op LOW rpm te draaien he :D.

Ik loop tegen de volgende problemen op:
1. Ik heb wel eens gehoord dat de kast kan "imploderen oid" als er teveel lucht naar binnen wordt geblazen. Klopt dit :? :?. Kan zo gauw nergens hierover info vinden.
2. Is het beter om Fan nr. 2 óf 3 aan de bovenkant te bevestigen zodatie lucht uit de kast blaast, of zo laten?

Ik zou graag jullie voor/nadelen of correcties van deze ontwerp willen weten :).
PS: Vóór fan nr.1 zit een HD rack, er komen 2 HD's ervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 00:23 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:31

Shunt

Boe

imploderen :D
omfg dat is een nieuwe voor me :D.
als je zelf een beetje goed na denkt dan weet je ook wel dat zo iets onmogelijk is. tenzij je 12 cm 220 fans van 400 W wilt gaan gebruiken :D.
mare er zijn wel mensen die het over onder en over druk hebben. in mijn ogen is dit totale onzin en ook niet iets waar je druk over moet maken.

het ziet er netjes uit alleen ik denk wel dat het nogal overkill zal zijn. maar jah verkeer zal het niet zijn :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 09:28
Je moet evenveel of meer outtake hebben want anders komt er veel stof in je case.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Hmm, je fans staan zo allemaal goed opgesteld, maar van 2 en 3 staan zo natuurlijk scheef, niet zo mooi van de buitenkant. Je kan denk ik beter gewoon die zijwand van 1 fan voorzien. een 120 mm fan is aardig groot en kan zowel je chipset cpu én videokaart tegelijk koelen als je hem goed positioneert. 3x120 mm op 5 of 7 volt is meer dan genoeg, ook als je wilt overklokken :)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:10
is op zich een goede opstelling hoe je de 120mm fans in je case wilt verwerken.
sommigen zeggen dat je evenveel uit als in moet hebben, maar ik denk dat je zo goede temperaturen zult krijgen.
ook zul je door de (minieme) overdruk stof tegen gaan in je case, mits je natuurlijk ook stoffilters voor je intake fans zet.. :)
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 00:21:
Ik loop tegen de volgende problemen op:
1. Ik heb wel eens gehoord dat de kast kan "imploderen oid" als er teveel lucht naar binnen wordt geblazen. Klopt dit :? :?. Kan zo gauw nergens hierover info vinden.
2. Is het beter om Fan nr. 2 óf 3 aan de bovenkant te bevestigen zodatie lucht uit de kast blaast, of zo laten?

Ik zou graag jullie voor/nadelen of correcties van deze ontwerp willen weten :).
PS: Vóór fan nr.1 zit een HD rack, er komen 2 HD's ervoor.
LOL @ puntje 1.
dan zou je een case van papier moeten hebben of iets dergelijks.
met cases van metaal, aluminium of plexiglas zul je nevernooit een imploderende kast krijgen.
tenzij je een superfan als outtake zet, die je case van binnen vacuum kan zuigen.. })
dus met deze opstelling van jou (meer intake dan outtake) is een imploderende case al helemaal onmogelijk. je zou eerder een 'ontploffende' case krijgen, maar dat zal ook nooit gebeuren.. O-)

puntje 2:
ik zou persoonlijk fan 2 laten zitten, zodat je direct koude buitenlucht op je CPU blaast.
fan 3 zou je kunnen laten zitten, zodat je koude buitenlucht op je VGA blaast, als je van plan bent die-hard te gaan OC-en, anders maakt 't niet zoveel uit.
je zou ook kunnen denken aan een outtake topfan.
warme lucht stijgt nl. en kan dmv. een topfan aan de bovenkant van je case die warme lucht uit je case halen.

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Zoals al eerder gezegd, is 3x120mm op 5 of 7 volt voldoende, eerder overkill.

Ik heb de Antec Lifstyle Sonata.
Met maar 1x120mm achter uit me kast.
Niets geen koele lucht er in.

En mijn CPU is stressed @ 52c en idle zou ik niet weten :P

WC set is besteld

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goeie feedback!
Ik ben idd van plan om te overklokken (vid kaart en cpu). Maar hiervoor wil ik echt niet meer dan 4 x 120 wilt gebruiken. Dus @ NewbieNeo, een topfan outtake zou wel een optie zijn maar dan fan 2 of 3 daarvoor inzetten.
En over de stofvorming. Ik heb hier en daar gelezen dat fans meer herrie produceren als er filters tegenaan staan. Daarom heb ik er niet meer aan gedacht.
Maar zoals NewbieNeo zegt, als ik dus overdruk heb in me kast komt er minder stof in me kast maar dan zou ik dus stof filters moeten gebruiken voor de intakes. Is de extra "lawaai" dan die mindere stof vorming waard :?.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 00:40 ]

Verwijderd

Over- of onderdruk bestaan niet (hoogstens meer in- als out-take). Een verschil in stof is er ook niet omdat de flow (en daardoor ook het aantal stofdeeltjes per minuut) hetzelfde blijft. het enige is dat de flow ánders gaat lopen bij >intake of >outtake waardoor je eerder stof in/via je optical-/disk-drives krijgt en alle overige gaatjes in je case.

Bij een goede airflow is er exact evenveel intake als outtake, is de intake gefilterd en is er voor de intake rekening gehouden met het feit dat filters de doorgang belemmeren en dus de flow verminderen.
Over aantallen fans praten heeft ook geen zin zolang je er niet bijverteld wat de flowrate is van die fans en of die fans hun lucht betrekken van buiten de kast of alleen de kastlucht zelf rondslingeren.

Als je een opzet wilt met een minimale airflow: zoveel mogelijk de lucht kanaliseren en met de minste bochten van buiten > binnen | hitte | > buiten.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 00:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 00:52:
Over- of onderdruk bestaan niet (hoogstens meer in- als out-take). Een verschil in stof is er ook niet omdat de flow (en daardoor ook het aantal stofdeeltjes per minuut) hetzelfde blijft. het enige is dat de flow ánders gaat lopen bij >intake of >outtake waardoor je eerder stof in/via je optical-/disk-drives krijgt en alle overige gaatjes in je case.

Bij een goede airflow is er exact evenveel intake als outtake, is de intake gefilterd en is er voor de intake rekening gehouden met het feit dat filters de doorgang belemmeren en dus de flow verminderen.
Over aantallen fans praten heeft ook geen zin zolang je er niet bijverteld wat de flowrate is van die fans en of die fans hun lucht betrekken van buiten de kast of alleen de kastlucht zelf rondslingeren.

Als je een opzet wilt met een minimale airflow: zoveel mogelijk de lucht kanaliseren en met de minste bochten van buiten > binnen | hitte | > buiten.
Dit is nu dan mijn gewijzigde beslissing geworden.
Afbeeldingslocatie: http://www.disciple.tweakdsl.nl/kast2.jpg
Fan 1. is een 120mm standaard antec fan:
Fan Specs:
- CFM: 56.13
- dB(A): 28

Fan 2. is een Papst 8412 N/2GLE 80mm fan (toch maar een stille 80mm gedaan)
Fan Specs:
- CFM: 19,4 CFM
- dB(A): 12 ! :)

Fan 3. is een Titan FD-A12025/12V
- CFM: 84.76
- dB(A): 39

Fan 4. is een enermax UC-12FAB
- CFM: 94.92
- dB(a): 30.10

Ik laat ze natuurlijk niet allemaal op max draaien behalve die stille papst.
Alle blauw fans halen lucht van buiten de kast.
Ik heb voor nr 2. maar een stille papst gekozen omdat de heette lucht toch al zonder moeite de kast uitgaat aangezien deze boven in de kast hangt, dus een klein beetje flow zou genoeg moeten zijn om de hitte aan de bovenkant weg te jagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 01:17 ]

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Hmmm,

4 verschillende merken van Fans :S

Mijn "standaard" Antec fan:

Fan Specs:
- RPM 2000
- CFM 79.06
- dB(A) 29.8. With Fan Only

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Veel mensen vergeten dat ze ook een outtake in de vorm van een voeding hebben. Scheelt al weer :*)

Verwijderd

Topicstarter
Backstage schreef op 19 juni 2004 @ 11:09:
Hmmm,

4 verschillende merken van Fans :S

Mijn "standaard" Antec fan:

Fan Specs:
- RPM 2000
- CFM 79.06
- dB(A) 29.8. With Fan Only
Ja die antec kan ik nix aan doen, krijg ik dus standaard.
Ik had een tijdje terug die titan gekocht omdat ik geen betere kon vinden voor die prijs en de cfm/db verhouding die erg goed was.
Later kwam ik erachter dat er wel degelijk een betere dan die titan was, dus die enermax die dus nog een betere cfm/db verhouding heeft.
En tja, die papst gewoon omdat er niet veel cfm nodig is aan die bovenkant en omdatie ook maar 12db genereert. Maar ik denk nu toch dat die papst misschien wel overbodig is als ik fan nr.4 gewoon hard genoeg draai?

Kheb btw een 120mm filter besteld voor fan nr. 3, en een anti vibratie ophanging. Alle intakes zijn nu dus gefilterd.. fan nr. 1 wordt standaard gefilterd door de kast filter aan de voorkant.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 13:55 ]

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Err.. je zegt dat je alles op low rpm wilt laten draaien...

Waarom doe je dan niet ALLEEN met die outtake fan op een hoger RPM zetten, en dan ook nog ff de fan pakken met de meeste CFM en alles is gefixord ;)

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

Ik ben met deze zomer toe aan een beter Airflow in men case. Maar weet niet zeker of dit wel voor een goede airflow gaat zorgen. Ik heb namelijk een Chieftech MX
Afbeeldingslocatie: http://www.arieke.be/images/case.jpg

Deze case is voorzien van enkele plaatsen om koelers aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.arieke.be/images/kast.jpg

Deze zijn allemaal voorzien voor 80mm fans. Maar op de plaats 2 zou ik een fan van 120mm plaatsen. Maar omdat deze vrij veel verplaatsing zorgt weet ik niet hoe ik mijn andere fans moete zetten.

De fan 3 en 4 die zuigen de warme lucht van de pc eruit. En 1 en 2 zuigen de lucht erin. Tuurlijk heb je nog de voeding (80mm en 92mm) die ook eruit zuigt.
Hoe zou het beste zijn om fan 1, 3 en 4 te plaatsen? Want ik dacht om de 120mm (2) op de videokaart laten blazen. En de rest eruit laten blazen voor de airflow in orde te krijgen.

Luchtverplaatsing
fan1 = 32CFM (54m³/h) (80mm)
fan2 = 92CFM (158m³/h) (120mm)
fan3 = 32CFM (54m³/h) (80mm)
fan4 = 32CFM (54m³/h) (80mm)

Is het wel een goede idee voor op plaats 2 een 120mm fan te plaatsen?

voor systemspecs zie onder maar zonder WC

(merci voor foto LoxodoN)

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

Verwijderd

Topicstarter
Ja excuse my elite paint skills Arieke :D.
Fan nr. 2 120mm is opzich wel goeie optie denk ik. In mijn geval is dat helemaal makkelijk omdat op mijn MSI K8N Neo de nvidia mbord chipset en de vidkaart naast elkaar staan, dus dan blaas ik met fan nr. 2 op twee onderdelen tegelijk.

Ik weet niet wat voor videokaart jij hebt, als je een radeon 9500 of hoger hebt kan je beter een arctic cooling vga silencer halen (koelt goed en blaast warme lucht van je vid kaart uit je kast). Hoef je die fan nr. 2 niet meer neer te zetten.
Ik heb helaas een Gf4 ti4200. Heb hier en daar gelezen dat die moeite heeft met de vga silencer daarom wil ik er een 120mm fan erop laten blazen vanaf de zijkant van de kast.

Trouwens een goeie tip als je een 120mm gat wilt zagen aan de zijkant van je kast. Neem een CD en teken een rondje, CD's zijn namelijk precies 120mm.

edit: ik zie dat je een 9800xt hebt, kan je beter maar die 120mm fan aan de zijkant doen ja, vga silencer heeft probs met radeon XT's d8 ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 15:18 ]

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 15:17:
Ja excuse my elite paint skills Arieke :D.
Fan nr. 2 120mm is opzich wel goeie optie denk ik. In mijn geval is dat helemaal makkelijk omdat op mijn MSI K8N Neo de nvidia mbord chipset en de vidkaart naast elkaar staan, dus dan blaas ik met fan nr. 2 op twee onderdelen tegelijk.

Ik weet niet wat voor videokaart jij hebt, als je een radeon 9500 of hoger hebt kan je beter een arctic cooling vga silencer halen (koelt goed en blaast warme lucht van je vid kaart uit je kast). Hoef je die fan nr. 2 niet meer neer te zetten.
Ik heb helaas een Gf4 ti4200. Heb hier en daar gelezen dat die moeite heeft met de vga silencer daarom wil ik er een 120mm fan erop laten blazen vanaf de zijkant van de kast.

Trouwens een goeie tip als je een 120mm gat wilt zagen aan de zijkant van je kast. Neem een CD en teken een rondje, CD's zijn namelijk precies 120mm.

edit: ik zie dat je een 9800xt hebt, kan je beter maar die 120mm fan aan de zijkant doen ja, vga silencer heeft probs met radeon XT's d8 ik.
heb nog niet een arctic cooling vga silencer geprobeerd maar kan deze wel aanschaffen want ne maat van me kan die dan gebruiken als deze toch niet zou passen.

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

• Race Eend
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 15:17:
Daar moet je overigens wel een beetje mee oppassen, een gat van 120mm wordt door het tekenen 121 mm en dan kán je een kiertje gaan zien. Het beste is eigenlijk om het gat net 118 of 119mm te hebben. Dus je kan hem idd er mee tekenen, maar zorg dan wel dat je het zo doet dat je binnen de omgetrokken lijn blijft. Verder is een cd een hele goede tip, passers willen nog wel eens verschuiven nl. :(

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:10
Race Eend schreef op 20 juni 2004 @ 09:59:
Verder is een cd een hele goede tip, passers willen nog wel eens verschuiven nl. :(
psst... daar hebben ze een heel handige tool voor, nl. een 'priem' (weet ff goede benaming niet)
dan heb je een putje waardoor je passer nooit en te nimmer kan wegschieten.. ;)

• Race Eend
of een plankbandje rond je puntje, werkt ook heel aardig ;) :)
Maar zo'n cd is ook een leuke

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

beetje off-topic, maar:
imploderen => implosie , kan alleen als er een onderdruk is in de kast. Dus als je lucht wegzuigt.
Als je lucht inblaast (plaatje: 1) heerst er een overdruk => explosie.
Niet dat je nu moet uitkijken voor explosiegevaar...

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1