[C++] Classes

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• StarWars
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Hoi allemaal,
na lang gezocht te hebben op internet, en het verhaal over classes gelezen te hebben in allebei mijn boeken gaat er ergengs een lampje niet branden... zo ver ik begrijp is een class zeg maar een familie naam met daar in bepaalde statements, functies die in main() kan worden aangeroepen(gebruikt) door andere classes, functies of op moment dat nodig is door de familie naam te gebruiken.

simpel v.b.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
class PakVla{
functies X
statements Y
}:

int main()
PakVla Vanille
Vanille.X

dan komen ook nog de constructors en destructors, private/public om de hoek kijken 8)7 , iig als ik stel dat een classe een familie is waar meerdere mensen lid van kunnen worden en deze gebruiken, sla ik dan de plank helemaal mis :? als iemand nog een goede site weet post a.u.b. ik heb zelf al een berg sites natuurlijk maar nog niet "de site"

bedankt :)

(ps. als iemand mss wil MSN over dit... :/ graag :) )

hopla

Verwijderd

Koop en lees gewoon een beginners boek over C++, of voor mij part over Java of C#. Dit is echt gruwelijk basic ;)

Maar goed, met een class defineer je een bepaald type. Van dat type kun je een instantie maken, dit heet een object. Met een object kun je dingen doen. Zie het als een bouw plannen voor een huis. Van 1 enkele set plannen kan je oneindig veel gelijkwaardige huizen bouwen.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 22:14 ]

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Als je twee boeken en verschillende sites erover hebt gelezen en dan nog steeds geen enkel idee van de basis hebt, kan je met alle respect misschien better een andere hobby/vak zoeken...

Verwijderd

stel je eens voor: Je wilt een programma maken om een aantal rekeningen te onderhouden. Om een programma overzichtelijk te maken, makkelijk te wijzigen en uitleverbaar naar andere programma's is het handig om classes te gebruiken. Een van de grote voordelen van object-georienteerd programmeren. Jij knutselt 1 maal een classe in elkaar die rekeningen beheert, en die kan je vervolgens in 20-duizend verschillende programma's gebruiken omdat alle code in die klasse algemeen is!

iedere klasse heeft een eigen taak. Zie je een klasse die meerdere VERSCHILLENDE taken op zich neemt, dan kan deze beter gesplitst worden in verschillende klasses.

Een klasse definieren (beschrijven welke functies/variablen etc. hij heeft) is een ding, maar na de definitie is er nog geen klasse. Daarom heb je een constructor. Deze heeft altijd dezelfde naam als de klasse (en bij meerdere constructoren, hebben ze dezelfde naam maar een verschillend aantal parameters) en wordt gebruikt om een instantie van die klasse aan te maken.

constructor = gebruikt om een instantie van de gelijknamige klasse aan te maken.

Na de initialisatie van de klasse kan deze gebruikt gaan worden, met andere woorden: Kunnen de functies e.d. in de klasse gebruikt gaan worden.

Private/public verhaal: je moet goed in de gaten houden wat de zogenaamde "interface" van een klasse is. De interface is het gedeelte wat de 'gebruiker' van de klasse voor mogelijkheden en functies tot zijn beschikking heeft van die bepaalde klasse. Het private verhaal speelt zich af binnen een klasse bijvoorbeeld, en kan niet direct vanaf daarbuiten worden gewijzigd/aangeroepen. Dat gaat door middel van public gemaakte functies die vervolgens de private variabelen wijzigen.

Door public/private van elkaar te scheiden is het mogelijk later een programma volledig te perfectioneren/herschrijven, en zolang je de interface gelijk houdt, merkt de gebruiker daar HELEMAAL NIETS van!!

Beetje onduidelijk verhaal wellicht, maar dat is ook de reden waarom er tich boeken/websites over zijn geschreven. zoals al is aangegeven, google doet wonderen.

succes!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Mjah dit is inderdaad niet echt niveautje Programming & Webscripting, waar we toch echt veronderstellen dat je de basiskennis al als bagage op zak hebt :)

Doe voor de lol eens [google=basic tutorial for object oriented programming], doet wonderen ;)

Professionele website nodig?

Dit topic is gesloten.