[Ext3] Foto's weg , partitie "leeg".

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• X-Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-02 11:25
De geen die mij het antwoord kan geven op deze vraag ben ik eeuwig dankbaar.

Zo'n 1 á 2 GB aan digitale foto's van mijn kids zijn sinds een crash verdwenen. Het is een vrij ingewikkeld verhaal zal het zo kort mogelijk proberen te verduidelijken.

Mijn relevante hardware:
- Maxtor 120GB IDE
- Maxtor 120GB SATA

Me pc crashde na een normale uninstall actie van Battlefield Vietnam, de pc die reboot en start op met een bsod en blijft in deze loop hangen. Wat blijkt, mijn SATA harddisk helemaal in de war. Na 4 dagen stoeien met deze schijf heb ik het voor elkaar gekregen om via Linux/Mandrake mijn foto's "veilig te stellen" op een EXT3 partitie op de IDE schijf. Getest en alles werkte, kon foto's netjes bekijken in linux. Ik was zeer opgelucht.

Ik formateer de SATA schijf en begin weer vanaf voor af aan. Windows XP, Mandrake er op etc..

Ik ga naar Mandrake om mijn foto's te bekijken.. mount de EXT3 partitie aan /fotos (daar was die voorheen ook aan gemount) en browse er naar toe.... leeg... helemaal leeg.... :'(

Volgens PQMagic is het idd een EXT3 partitie en staat er 655MB aan data op. Volgens mij te weinig maar goed, het is beter iets dan niets op dit moment.

Nouw heb ik wel wat windows tooltjes gevonden en gebruikt om te kijken of ik het vanaf Windows XP een EXT3 partitie kon benaderen maar dat ging ook niet. Ook windows file recovery tooltjes voor EXT2/3 partities vinden niets :'(

Hoop dat er nog wat te redden valt.. Van windows heb ik genoeg kaas gegeten maar op Linux vlak heb ik te weinig ervaring en kennis om dit op te lossen.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik kan onmogelijk tussen de regels door raden wat je fout gedaan hebt, maar iets zegt me dat je zelf (of de installer van Mandrake) iets verneukt hebt aan die ide schijf of je beschrijft het verhaal anders dan wat er gebeurd is. Maakt allemaal niets uit, tis kut en ik leef met je mee en heb er ook ervaring mee (zowel met menselijke fouten, crashende hard-/ software, maar gelukkig ook een beetje met het recoveren van data).
Algemene tip is bij dataverlies: alles doen, behalve schrijven. Je kunt er problemen alleen maar erger op maken.

Je filesystem is leeg als ik het goed begrijp? Heb je dit Windows tooltje wel eens gebruikt:
http://uranus.it.swin.edu...x/explore2fs.htm#Download
Explore2fs voor Windows leest ext2, maar ook ext3, maakt geen gebruik van een filesystem driver en is in readonly mode prima en veilig te gebruiken.

edit:
Dit is een vergelijkbaar tooltje voor Linux: http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

Ik liep er net heel toevallig tegen aan en dacht meteen aan jouw probleem. Ik heb het nog nooit gebruikt, maar wat deze linkt belooft, is wat jij nodig hebt.

Het schrijven van 2 gb data naar een schijf, duurt over het algemeen wel even. Ik hoop voor je dat het "backuppen" toch wel meer dan 5 seconden geduurd heeft. Zo heb je dan kans dat je dingen terug kunt halen. Undeleten gaat bij fat dan ook zeer gemakkelijk en gaat (mits er niet teveel gebeurt na het deleten) verrassend accuraat. Hoe dit met ext2/3 gaat, is me een raadsel. Maar ik mag aannemen dat zelfs bij het ontbreken van een inode tabel toch nog wel zinnige rommel te vinden is op de harddisk. (wetend dat het foto's zijn en dat namen van directories en files bekend/herkenbaar zijn).

Geef in geen geval de moed binnen een maand op! Je vindt misschien wel een oplossing of expert die wel wat kan terugvinden. Er zijn volgens mij zelfs bedrijven die hier grof geld mee verdienen. Zelf heb ik al vaak bij kleine nietige problemen (half kapotte harddisks bijvoorbeeld) mensen heel blij gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door irondog op 18-06-2004 23:46 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Heeft Mandrake geen installatie log waar je in terug kunt vinden wat het tijdens de installatie heeft gedaan? Zelf zou ik her eerst denken dat Mandrake hier dus idd iets mee heeft gedaan. Als ik ook maar een beetje onbekend ben met een installatie van een O.S. trek ik daarom ook van te voren even de stekker uit belangrijke HD's :).

Maar zoals irondog zegt, zorg dat je niets maar dan ook niets op die harddisk schrijft. De kans dat je het volledig terug krijgt is dan alleen nog maar kleiner.

Verwijderd

ik zou ook zeggen dat Mandrake bij het installeren de pratitie dei gemount werd met de fotos geformatteerd heeft. Ken Mandrake niet of dit auto gedaan wordt, bij Red Hat kun je dan op een bepaald moment voor auto of manual kiezen... en dan kiezne voor alleen mounten en niet formatteren..
Zoek uit op dat zo is. Dan verder kijken. Uiteraard kun je ook met een Knoppix CD opstarten om op die partitie te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 01:40 ]

• X-Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-02 11:25
irondog schreef op 18 juni 2004 @ 22:41:
Je filesystem is leeg als ik het goed begrijp? Heb je dit Windows tooltje wel eens gebruikt:
http://uranus.it.swin.edu...x/explore2fs.htm#Download
Explore2fs voor Windows leest ext2, maar ook ext3, maakt geen gebruik van een filesystem driver en is in readonly mode prima en veilig te gebruiken
Dit tooltje heb ik geprobeerd echter ziet deze ook niets op de schijf. Het linux tooltje zal ik eens gaan proberen
irondog schreef op 18 juni 2004 @ 22:41:
Geef in geen geval de moed binnen een maand op! Je vindt misschien wel een oplossing of expert die wel wat kan terugvinden.
Ben er eerlijk gezegt al ander halve maand mee bezig :+

Me pa had een soort gelijk probleem, alleen had hij het op een windows partitie, daar is het me wel mee gelukt.
PowerSp00n schreef op 19 juni 2004 @ 01:12:
Heeft Mandrake geen installatie log waar je in terug kunt vinden wat het tijdens de installatie heeft gedaan?
Geen idee, zal is naar op zoek gaan
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 01:39:
Uiteraard kun je ook met een Knoppix CD opstarten om op die partitie te kijken.
Ook dit zal ik eens proberen.

Bedankt voor de tips zo ver.. ik ga nog is ff knutselen

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
X-Stuff schreef op 18 juni 2004 @ 21:44:
Na 4 dagen stoeien met deze schijf heb ik het voor elkaar gekregen om via Linux/Mandrake mijn foto's "veilig te stellen" op een EXT3 partitie op de IDE schijf.
Kun je ons vertellen wat voor commando je hebt gebruikt om je bestanden de kopiëren? Heb je niet toevallig het kopiëerproces op de achtergrond gestart, en opnieuw opgestart voordat het klaar was o.i.d.? Heb je, voordat je mandrake afsloot, gecontroleerd dat alles op je partitie stond? En inderdaad, heb je bij je nieuwe mandrake-installatie al opgegeven dat je back-up partitie op /fotos gemount moest worden, of heb je later je /etc/fstab aangepast? Want zoals andre_at_home al opmerkt hebben veel distro's de neiging paritities te formatteren die je bij de installatie opgeeft.

Wat ik sowieso zou proberen is om met een of andere livecd te kijken of je je ext3 kunt benaderen.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Ik heb ooit met Linux met behulp van "The Coroners Toolkit" heel veel verloren gewaande zooi terug kunnen halen, waaronder een massa aan foto's. Ik geloof dat e.e.a. ook bekend staat onder de naam TCT.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Coroner toolkit van Wietse Venema en Dan Farmer is inderdaad een tool die voor forensics gebruikt kan worden en dus voor het restoren van data. Kijk eventueel ook naar autospy en sleuthkit, dit is weer een doorontwikkeling van de coroner toolkit: http://www.sleuthkit.org/

Eventueel zijn er bootable live cd's met sleuthkit erop. Die kun je beter gebruiken zodat je je hd readonline kan mounten en niet nog meer data kwijt raakt.
http://www.frozentech.com...?sort=&showonly=forensics
Of beter nog, trek een kopie met dd en ga daar mee aan de slag. Dan is het niet zo erg als je wat fout tijdens het restoren.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 20:43 ]

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
tooltje voor Linux: http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html
Ik liep er net heel toevallig tegen aan en dacht meteen aan jouw probleem. Ik heb het nog nooit gebruikt, maar wat deze linkt belooft, is wat jij nodig hebt.
Testdisk is er ook in een DOS-versie en het kan o.a. partitietabellen repareren,waardoor verloren gewaand spul alsnog weer zichtbaar wordt. Het staat ook op de knoppix-CD. Nuttig tool, maar niet voor dummies. Gebruik anders even de search-functie; testdisk is op GoT vaker genoemd & geprezen.

KPN is een drieletterwoord

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
klinkt misschien stom, maar heb je niet per ongeluk een verkeerde partitie gemount? Als er meerderen aan zijn gemaakt heb je misschien een swappartitie of zo gemount, en die is dan natuurlijk leeg...

kleine kans dat dit het is, maar anders sla je je over 3 maanden op je kop :P
Pagina: 1