Toon posts:

DIN5 en PS/2 kapot??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, sinds 1 week doet m'n oetsenbord ingang en muisingang van m'n servertje het niet meer. Het is een oud p3 450 moederbordje, de pc start wel gewoon door in windows maar reageert niet op toetsenbord of muis, muis aanwijzer is niet te zien. De lichtjes op het toetsenbord gaan niet branden.
Bios al gereset en had geen effect. Andere muis+toetsenbord ook niet. Ik meet wel op 1 van de 5 punten spanning vand e DIN5 en 1 van de PS2 (op het moederbord). Heeft iemand een id waarom m'n toetsenbord en muis het niet meer doen?
Alvast bedankt.....

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:27

mr_petit

opperprutser

Hoi en welkom op GoT ;)

Begrijp ik goed dat je een (vermoedelijk) ATX mobo met din5 toetsenbord connector hebt?
of gebruik je een ps2-din5 converter voor je toetsenbord?

Heb je al geprobeert je toetsenbord en muisconnector om te wisselen? (in geval van 2x ps2)
als je een converter gebruikt kan die ook nog sluiting hebben (of je mobo is gewoon stuk; je kan misschien nog een usb muis+mobo proberen).

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 18-06-2004 21:29 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Er zit maar 1 ps2 en 1 DIN5 op. Dus tb op din 5 en muis op ps2, maar beide doen niks .... er staat echter wel spanning op. Ik gebruik geen converters.

Verwijderd

Blinkt de led wel tijdens aanzetten/POST ?
Doet het tobo/muis het wel in Dos/Bios/Linux etc ?
Tobo/Muis doen het wel op andere PC ?
USB kaart als alternatief ?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

The Third Man

The Third Jellyfish

Al geprobeerd door toetsenbord of muis afzonderlijk aan te sluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb het al geprobeerd apart aan te sluiten. Nee de lichtjes gaan helemaal niet aan, kan dus ook bios niet in enzo ... mobo kapot? of chip kapot?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:27

mr_petit

opperprutser

wat voor mobo heb je dan?
zitten die din en ps2 direct op het mobo gesoldeerd of zitten ze op een bracket met kabeltjes (kabelbreukje?)

"man is not truly one, but truly two,"

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 21:47:
Ja ik heb het al geprobeerd apart aan te sluiten. Nee de lichtjes gaan helemaal niet aan, kan dus ook bios niet in enzo ... mobo kapot? of chip kapot?
Geen van beiden, waarschijnlijk een SMD zekering op het moederbord doorgebrand. Dat is allicht met goede reden gebeurd (PS/2 en DIN zijn niet hot-pluggable :o ), maar als je dus de doorgebrande zekering kunt vinden is het met een druppeltje soldeertin eenmalig te herstellen. Maar bij de volgende fout gaat natuurlijk je chipset eraan (dat voorkomen is ook het doel van de zekering).

Verder kun je idd proberen met een USB keyboard te booten (P3-450 zit net op grens dat dat 'vanzelfsprekend' kon)- het klinkt alsof je een AT-mobo hebt, die hebben geen USB poorten onboard, maar je hebt gegarandeerd minstens 2 headers voor poorten die je dmv een simpel kabeltje kunt aansluiten :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te zoeke naar die zekering en ontdekte een groen dingetje, ik denk een zekering want er staat 5a op. dus ik denk een zekering van 5a. Ik sloot beide kanten kort met een draadje en de lichtjes van het TB gingen ff branden. ik meet geen weerstand tussen de 2 kanten van de zekering. Dit hoort toch wel?
Naar mijn id is hij dus kapot als er geen weerstand op staat. Wat denken jullie?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 11:09:
ik meet geen weerstand tussen de 2 kanten van de zekering. Dit hoort toch wel?
Naar mijn id is hij dus kapot als er geen weerstand op staat. Wat denken jullie?
Een zekering is een weerstandsloze doorverbinding die bij de opgegeven stroom doorbrandt en zo een verbinding wordt met oneindig hoge weerstand. Als je geen weerstand over de zekering meet, is ie dus niet doorgebrand. Meet je een oneindige weerstand, dan is ie doorgebrand. Meet je iets daartussen, dan moet je even nagaan of je wel (alleen) een zekering aan het meten bent :)
Pagina: 1