[samba]FAT32 partities werken niet

Pagina: 1
Acties:

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:45
Ik heb beetje raar probleem met samba. Ik heb een aantal FAT32 partities gemount in de map /mnt (/mnt/win-c, /mnt/win-d, /mnt/win-e, etc). Als ik deze mappen deel met samba zie je ze wel staan vanaf mijn andere pc (Win2k Pro), maar als je een map aanklikt krijg je de melding dat de map niet toegankelijk is. Deze mappen worden bij het opstarten automatisch gemount. Dus had ik handmatig een partitie gemount, maar dit gaf hetzelfde probleem. Cd-rom speler doet het echter wel. Ook heb ik geprobeerd de hele /mnt map te delen. Dit werkt, als ik dan een van de partities aanklik krijg ik geen foutmelding, maar het scherm blijft wit (er zit dus nix in :S).

De conf file die ik gebruik heb ik gekopieerd van mijn vorige Linux installatie (dat was Red Hat Linux 9, ik gebruik nu Slackware Linux 9.1), in Red Hat werkte het delen van een FAT32 partitie altijd perfect. Maar sinds ik Slackware heb krijg ik die foutmelding dus.

Iemand een idee hoe het komt? :/

jboelen.nl

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
FAT ondersteunt niet het UNIX rechtensysteem (of willekeurig welk rechtensysteem, wat dat betreft).

Dat zal de reden zijn. Waarschijnlijk is het met de juiste mount-opties wel te verhelpen, in ieder geval tot op die hoogte dat je de files kunt lezen op afstand. Zie 'man mount' en dan de opties van vfat, dus :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je in de logs van samba gekeken? Heb je ze lees/schrijfbaar gemount voor de user die samba gebruikt voor die share?

• polu
Ik heb de partities gewoon gemount met:

mount -t vfat /dev/hda8 /mnt/win-g

Maar die methode gebruikte ik in Red Hat ook, en dat werkte perfect. Of kan dat verschillen per distributie?

jboelen.nl

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat blijkt :)
In man mount staat uitgelegd hoe je de partitie benaderbaar kunt maken voor bepaalde users, als je zoekt op "fat" in die manpage.

• polu
[2004/06/18 21:10:29, 0] lib/username.c:map_username(130)
can't open username map /etc/samba/smbusers. Error No such file or directory

ok, ik mis dus iets van smbusers (vond de map van samba al zo leeg vergeleken met RedHat). Al lijkt me dat alsnog niet verklaren dat de cd-rom wel werkt en een partitie niet.

jboelen.nl

• polu
blaataaps schreef op 18 juni 2004 @ 21:16:
Dat blijkt :)
In man mount staat uitgelegd hoe je de partitie benaderbaar kunt maken voor bepaalde users, als je zoekt op "fat" in die manpage.
ik ga zo ff lezen in de man :)

Thnx voor alle hulp tot nu toe btw :)

jboelen.nl

• polu
Het ligt inderdaad aan de permissies van het mounten. Aangezien de cd-rom iedereen lees rechten geeft, en de map van de partities alleen root.
Ik heb er even mee zitten klooien (en dankbaar gebruik gemaakt van de search :P). Maar volgens mij doe ik toch nog wat fout. (ben niet zo ervaren in Linux :X).

Ik heb nu dus een partitie gemount zo:

mount -t vfat /dev/hda8 /mnt/hd -o umask=000

Voor zover ik begrijp zou dan iedereen volledige rechten moeten hebben, maar als ik naar de permissies kijk heeft nogsteeds alleen root rechten in de map. En (waar het eigenlijk om gaat) ik kan de map nogsteeds niet benaderen over het netwerk.

jboelen.nl

• polu
Het werkt inmiddels, om het zoekarchief van tweakers wat te voorzien van info en andere beginnende linux gebruikers te helpen :P
De oplossing was deze lijn in /etc/fstab

/dev/hda8 /mnt/win-g vfat umask=000 1 0

GOT was weer meer dan nuttig _/-\o_

jboelen.nl

Pagina: 1