Maxtor oneTouch 160 GB - Al 2 kapot door hitte?

Pagina: 1
Acties:

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
Een paar weken geleden is mijn Maxtor 5000dv 160 GB (USB + Firewire) kapot gegaan (waarschijnlijk een harde schijf crash). Niks aan te doen. Ik naar NoRRoD en heb (heel netjes) een nieuwe gekregen. Alleen... de 5000dv was toen al uit het assortiment, dus ik kreeg de nieuwe oneTouch.

Op zich niet erg, dacht ik, want hij ziet er mooier uit. :) Maar... na diezelfde middag goed gebruiken (dv-filmpjes erop, wat bestanden downloaden, etc. etc.) was hij al kapot. Mijn hele PC (Win XP Pro) stond vast en na het opnieuw opstarten werd de schijf niet meer ontdekt in Windows. Ook nog via USB geprobeerd en op andere PCs... maar helemaal niks meer.

Dus.. terug naar NoRRoD en geen probleem.. ik kreeg weer een nieuwe. Maar bij deze weer hetzelfde. Na een middagje goed gebruiken (stond ondertussen al zo'n 50 GB op dat ik er naar toe had gekopieerd van andere schijven) en weer wat downloaden, weer PC vast... en nu ook even de oneTouch gevoeld en hij was ontzettend heet. Ik nog van alles proberen (opnieuw opstarten, via USB ipv Firewire, andere drivers), maar niks hielp. Nadat ik een beetje geGoogled had, bleek dat er wel meer mensen deze problemen hadden.

Dus... ik terug naar NoRRoD en ze zouden het gaan overleggen met de filiaalmanager. Belt die mij vandaag op. Kan ik hem wel inruilen, maar alleen als ik de originele doos etc. nog heb. Maar die heb ik natuurlijk niet meer (ik had de 5000dv al bijna een halfjaar in huis en tsja... een doos heb ik nog nooit bewaard. Garantie krijg je namelijk via de bon). Dus... het enige wat ze kunnen doen, is *weer* mij een nieuwe oneTouch geven. Ook zei die kerel van NoRRoD nog dat de schijf niet voor dagelijks gebruik is, maar meer voor backup. Ik in eerste instantie maar akkoord gegaan. Ik krijg een nieuwe schijf, en ze gaan hem eerst nog 3 dagen daar zo testen om te kijken of het daar ook gebeurd.

Alleen... ik zit te denken... ik vind het apart: Nergens heb ik ooit gelezen dat de oneTouch alleen voor backup is, en toen ik hem kocht, heb ik ook aangegeven dat het juist voor videobewerking etc. is. Verder blijkt dat ook anderen last hebben van de hitte. En het is toch eigenlijk belachelijk dat ik, als we ondertussen al 3 schijven verder zijn, iets alleen in kan ruilen met de doos??

Hebben anderen ook deze ervaring met de oneTouch? Of juist niet en ligt het aan mijn gebruik/PC? Of hebben jullie nog een idee over hoe ik het nu verder aan moet passen?

(P.S. Mijn excuses dat de post zo lang is. Dit is m'n eerste post hier op GoT (tsja, ik moet m'n verhaal toch ergens kwijt!! :)) en ik hoop dat ik alles een beetje goed doe zo. In ieder geval al bedankt voor jullie reacties!)

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Ik heb zelf geen one-touch, maar heb dergelijke klachten al enkele malen gehoord.

Het probleem ligt hem gewoon dat ze een hd in zo'n kleine behuizing zonder actieve koeling steken. De behuizing mag dan nog van aluminium zijn, als het koeloppervlak te klein is (koelribben zouden nog helpen) dan wordt die te heet en gaat die binnen de kortste keren stuk natuurlijk.

Als ik me niet vergis zijn Maxtor schijven (in zo'n One Touch zit gewoon een standaard Maxtor van 160 gb die je ook in je pc terug vind) op zich al heethoofden.

Ik denk dat de ervaringen met die van WD toch beter liggen. Ofwel LaCie, die gebruiken ook WD schijven als ik me niet vergis.

Worden op zich al minder warm.

Alhouwel...

Je lost nog altijd het probleem niet op. Voor je eigen goed zou je dus moeten een fan kunnen gebruiken die je daar op laat blazen zodat er genoeg warmte uitwisseling met de lucht is.

Niet alleen harde schijven begeven het van de warmte, maar gebeurd soms ook wel eens bij routers en switches. Dat terzijde natuurlijk.

Er is een groot probleem dus bij de fabrikanten. Alles wordt zodanig warm dat een gemiddelde koeling niet volstaat. Gevolg: --> kortere levensduur, grotere kans op crashes,...

Alhouwel het in jouw geval wel erg snel gegaan is. :) Mischien door de intensieve hoeveelheid data die geschreven werd.

In alle geval, als de winkelier als argument gebruikt dat die schijf enkel voor back-up dient moet ik toch even lachen.

Want wat als je er een ghost image van 50 gb op dumpt? Gaan ze dan zeggen dat je maar maxium 10 gb per sessie mag kopieren, en dan schijf 1 uur uitzetten?

Edit: mischien is een 300 gb exemplaar handiger. Draait slechts aan 5400 rpm ipv 7200 zoals alle andere.
Voor datatransfers langs usb 2.0 en firewire ga je dit toch nauwelijks of niet merken. En bovendien zullen die minder warm worden door geringer toerental.

[ Voor 9% gewijzigd door Tom_G op 18-06-2004 21:02 ]