Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sapphire 9800 PRO ic repareren/vinden

Pagina: 1
Acties:

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hoi allemaal. Ik heb morgen een lanparty dus ik was mijn pc in mijn kast aan het bouwen. Ik stak net mijn voedingstekker in mijn Sapphire 9800PRO, maar ik schoot uit waardoor ik een koelblokje van een ic liet verschuiven met als gevolg dat het ic doormidden is :( . Ik wil mijn videokaart dus gaan maken. Het solderen is geen probleem, maar ik ben nu alleen op zoek naar een nieuw ic. Dit kan doormiddel van een kapotte kaart. IK heb dus al een vraag bij vraag en aanbod gezet. Maar je kan natuurlijk ook een ic ergens bestellen. Ik kan alleen niet goed lezen met wat er op het ic staat vermeld. Volgens mij staat er iets van H390 op. Ik heb dus al op deze: http://www.stuutenbruin.com/linea/lineair.html website gezocht, maar die hebben hem dus niet. De conrad kon ik hem ook niet vinden. Dus ik weet niet echt waar ik er een kan vinden. Het gaat om het volgende ic-tje.
http://mpsoft.myadsl.nl/computer/sapphire-9800pro-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mpsoft.myadsl.nl/computer/sapphire-9800pro-2.jpg
Ik weet niet meer wat ik moet doen of moet zoeken. Enig idee?
Heb op got al gezocht, maar de mensen die het hadden hadden het uiteindelijk allemaal van een 2e hands kaart. Dus als je nog een kaart hebt mail me. Of wie weet waar dat ic-tje te krijgen is. En weet iemand welk ictje het is.
Alvast hartelijk bedankt :)

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-11 13:32

Meneer iCy

swarma

Heb je al geprobeerd bij de locale electroboer in de buurt?

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Verwijderd

CME Faq: IC logo/prefixes al eens bekeken?

Heb je een duidelijkere macro foto van het betreffende onderdeel zonder koelvoet?

Gezien zijn plaatsing zal de functie van het IC waarschijnlijk een spanningsregelaar zijn.

edit:
As you may have noticed the 9800 looks extremely similar to the 9700. There are a few differences that hit me right away. There used to be a heat spreader that covered the voltage regulator chip on the backside of the card. The voltage regulator has now been moved to the top of the card towards the front, just behind the Molex and now has a passive heatsink.
Afbeeldingslocatie: http://images.gruntville.com/images/hardware/ati9800pro/voltage-regulator-heatsink_.jpgAfbeeldingslocatie: http://images.gruntville.com/images/hardware/ati9800pro/9800Pro_molex_T.jpg

Bron: http://www.gruntville.com/reviews/video/ati9800pro/page6.php

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 08:38 ]

• Mister I
  • Niet online
Nee want het is een uur geleden gebeurd, en heb geen locale electroboer in de buurt. Ik ga volgende week ff langs radiovelt in Bussum kijken of die hem heeft, maar ik weet het voor 90% zeker dat hij die niet heeft. Enig idee waar ik dat soort samples kan bestellen en zijn daar samples van? Ik denk dat ik dit topic beter in DOC had kunnen zetten. Ik vraag wel ff een modje.

@ euss
Ik maak zo wel ff een piccie.
He die was ik niet tegen gekomen, ik ga wel ff kijken.

Camera heeft me pa bij zich, en van me eigen camera werkt even niet mee. Dus ik post morgen of zondag wel wat.

[ Voor 24% gewijzigd door Mister I op 18-06-2004 22:14 ]

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 15:56

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb wel nog een 9500 Non pro liggen van Saphire.
Als je iets duidelijker an zijn welk IC je nodig hebt (plaatje alleen al helpt veel) dan kan ik kijken voor je.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
never mind...

[ Voor 94% gewijzigd door Occy74 op 19-06-2004 18:47 . Reden: foto verwijderd ivm datatraffic en is niet meer nodig :) ]

Systeem Specs

Verwijderd

Mooie camera hoor :)
Je bedoelt toch dat onderdeel waar het koelvoetje op zit? Zo ja, zo zie ik natuurlijk niets ;)

Overigens denk ik dat je meer kans van slagen hebt op identificatie in het CME forum, tenslotte komen daar ook wat meer mensen met electronicakennis/ervaring ;)
Move dus naar CME.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 08:21 ]

• Mister I
  • Niet online
OK, ja inderdaad wat betreft de move. Dat ic onde het koelvoetje bedoel ik inderdaad. Ik ga zo nog wel ff proberen om mijn camera aan te sluiten, maar gister pakte ie hij hem niet.
Drunkfux bedankt iig voor de foto :)

Verwijderd

Als je het onderdeel bedoelt dat waar D24 onder staat is het ongetwijvelt een Diode. (Ook te herkenen aan het streepje op de diode)

Gewoon vervangen voor een std diode van 1Amp ofzow

• Mister I
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 08:10:
Als je het onderdeel bedoelt dat waar D24 onder staat is het ongetwijvelt een Diode. (Ook te herkenen aan het streepje op de diode)

Gewoon vervangen voor een std diode van 1Amp ofzow
Tis een ic. Heb het nog eens extra gevraagd aan iemand die electro opleiding heeft gedaan en jarenlang bij lucent gewerkt heeft.

hier foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.mpsoft.nl/Mattijs/PICT0012klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mpsoft.nl/Mattijs/PICT0014klein.jpg

Hoop dat het een beetje duidelijk is. Tis met een 2mp cam gemaakt dus.

Het enige wat ik er op kan lezen is het volgende:
H390.
FDS
69...

Waar puntjes stan is onduidelijk en niet te lezen

[ Voor 13% gewijzigd door Mister I op 19-06-2004 08:23 ]

Verwijderd

Heb je al een mailtje richting Sapphire gestuurd of daarop antwoord gekregen? http://www.sapphiretech.com/contacts/contact.asp

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 23:16 ]

Verwijderd

als ik naar je foto kijk dan lijkt het meer op een EDS dan FDS type kun je dat nog effe goed na kijken dan kan ik je meschien verder helpen
of kijk hier effe http://www.edsire.com/design/Contract_default.htm

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 10:03 ]

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 15:56

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Helaas, mijn 9500np heeft hem niet.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Verwijderd

Het enige waar ik op uitkom is : http://www.fairchildsemi.com/pf/FD/FDS6690.html . Volgens de beschrijving een hoog-efficiente DC-DC convertor, maar het blijft een beetje een gok natuurlijk :/

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:34
als ik zo naar die bovenste foto kijk lees ik H390 EDS 69"12" nu heb ik op fairchild cross reference search wel FDS6912 mosfets gevonden en geen EDS6912.

kan je het ic wat meer schoon maken en dan een foto van boven af en met de power connector aan de rechter kant maken, dan is het lezen wat makkelijker.

http://www.fairchildsemi.com/pf/FD/FDS6912.html
http://www.fairchildsemi.com/pf/FD/FDS6912A.html

[ Voor 10% gewijzigd door ikman op 19-06-2004 13:21 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 12:07:
Het enige waar ik op uitkom is : http://www.fairchildsemi.com/pf/FD/FDS6690.html . Volgens de beschrijving een hoog-efficiente DC-DC convertor, maar het blijft een beetje een gok natuurlijk :/
Dat zou best eens kunnen kloppen hoor, er zit ook een spoeltje in de buurt, een schotty diode en een paar low-esr elco's.

offtopic:
vervang zo'n schotty diode nooit door een standaard diode, die zijn veel te traag voor een schakelende dc-dc converter.
Dat zelfde geldt trouwens ook voor low-esr elco's, bij gewone elco's is de inductieve weerstand veel te groot op die frequenties, vrijwel alle elco's op computeronderdelen zijn low-esr.

[ Voor 16% gewijzigd door bobo1on1 op 19-06-2004 23:15 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Mister I
  • Niet online
Ok bedankt allemaal :), ik ga zo die links allemaal bekijken.
Ik heb hem nog wat schoongemaakt en het geen wat tussen haakjes staat weet ik nog niet zeker. Ik kan nu het volgende lezen:

H390(A)
FDS
6912

Ik ga dit dus even zoeken op internet. Trouwens knap van je Ikman dat je dat zo kon lezen vanaf die foto :)
Als jullie ook mee willen zoeken voor meer informatie van dit ic-tje en waar te bestellen dan ben ik blij. Ik ga morgen ook ff met sapphire bellen/mailen. Degene die de kaart in het echt gezien heeft dacht ook dat het een DC-DC convertor was.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Waarom vraag je niet gewoon een sample aan bij fairchild? Je hebt een grote kans dat ze die gewoon vrolijk opsturen :)
Het solderen is opzich niet zo moeilijk, het eraf krijgen van het oude IC lijkt me ook niet zo'n probleem, gewoon met een klein tangetje de pootjes doorknippen of iemand vinden met een hete lucht soldeerstation.
Zorg wel dat je de pads schoonmaakt met litze voordat je de nieuwe erop zet en gebruik tin speciaal gemaakt voor smd.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11 09:10
heb een kapotte sapphire 9800pro hier...

• Mister I
  • Niet online
bobo1on1 schreef op 20 juni 2004 @ 16:11:
Waarom vraag je niet gewoon een sample aan bij fairchild? Je hebt een grote kans dat ze die gewoon vrolijk opsturen :)
Het solderen is opzich niet zo moeilijk, het eraf krijgen van het oude IC lijkt me ook niet zo'n probleem, gewoon met een klein tangetje de pootjes doorknippen of iemand vinden met een hete lucht soldeerstation.
Zorg wel dat je de pads schoonmaakt met litze voordat je de nieuwe erop zet en gebruik tin speciaal gemaakt voor smd.
Heb net een sample aangevraagd :), dus ben benieuwd.
D3LTA schreef op 20 juni 2004 @ 16:18:
heb een kapotte sapphire 9800pro hier...
Zou je me misschien kunnen mailen, dat is natuurlijk nog beter. Als dat onderdeel niet kapot is natuurlijk. mattijs(AT) mpsoft. myadsl . nl

[ Voor 20% gewijzigd door Mister I op 20-06-2004 16:20 ]

• Mister I
  • Niet online
Ik had vanmorgen dit mailtje in de bus:
Do not reply to this email; it is a system-generated message.
To inquire about this request, please contact your Fairchild sales
representative. To find the nearest Fairchild office, visit our web site
at http://www.fairchildsemi.com/cf/

You recently ordered sample items from us under Fairchild Order Number 199064:

The following item(s) will be shipped:

(1) FDS6912
Dus ik kan hem binnenkort verwachten :)
Ik zal vandaag nog wel even een duidelijkere foto maken, kijken of ik wel de goede heb besteld :P

Verwijderd

je weet wel dat die samples ic's zijn die niet aan de gestelde specs mbt leeftijd voldoen he?
als je zo'n sample erop zet dan zou die binnenkort wel eens weer opnieuw stuk kunnen gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 14:53 . Reden: typo ]

• Mister I
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 12:58:
je weet wel dat die samples ic's zijn die niet aan de gestelde specs mbt leeftijd voldoen he?
als je zo'n sample erop zet dan zou die binnenkort wel eens weer opnieuw stuk kunnen gaan.
He dat wist ik niet. Maar hoe vaak gaat een ic nou kapot? Volgens mij gaan die best lang mee. En ik denk dat ie het wel een jaartje uit houdt. En dan zien we dan wel verder. Het best is natuurlijk nog een kapotte 9800PRo want daarvan weet je zeker dat het de goede is. Maar ik krijg maar geen mail :(.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Zo snel gaat een sample niet kapot. Het is alleen zo dat je als HW-fabrikant geen samples "mag" gebruiken om een life-length test te doen omdat de levensduur van een sample niet representatief is voor de levensduur van seriematig geproduceerde componenten.

• Mister I
  • Niet online
AcouSE schreef op 21 juni 2004 @ 17:24:
Zo snel gaat een sample niet kapot. Het is alleen zo dat je als HW-fabrikant geen samples "mag" gebruiken om een life-length test te doen omdat de levensduur van een sample niet representatief is voor de levensduur van seriematig geproduceerde componenten.
Ok duidelijk. Ik ben benieuwd wanneer ik hem binnen krijg :) . Want op een geforce 4mx gaat het toch niet zo vloeiend ;)

• Mister I
  • Niet online
Heb vandaag pakketje ontvangen van Fairchild :)

op het ic-tje staat het volgende:

H28BD
FDS
6912

Het is dus niet de goede :(
Maar is het wel mogelijk dat deze er op kan?
Want ik zou niet weten welke ik anders zou moeten bestellen.

Hij ziet er voor de rest wel helemaal hetzelfde uit. Ook hetzelfde aantal pootjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Mister I op 28-06-2004 14:48 ]

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 13:34
volgends mij is het wel de goede dat H28BD is volgends mij het serie nummer
en FDS 6912 is het type ic nummer.

dit omdat je zoekt naar een FDS 6912 ic type, maar je kan het aan fairchild vragen.

edit
nou veel succes er mee zou ik zeggen

[ Voor 97% gewijzigd door ikman op 28-06-2004 14:59 ]

• Mister I
  • Niet online
ikman schreef op 28 juni 2004 @ 14:53:
volgends mij is het wel de goede dat H28BD is volgends mij het serie nummer
en FDS 6912 is het type ic nummer
Dat kan natuurlijk ook :)
Ik hoop het. Ga vanavond nog wel kijken. Kan van iemand dat onderdeel van zijn 9800 Pro krijgen, dus dat is natuurlijk ook heel mooi :)

Ik kreeg trouwens een a3 enveloppe met bezorgdienst, daar zit een klein doosje in, daar zit een klein zakje in. Dan weer een antistatisch zakje en vervolgens het ictje in een doosje :P

[ Voor 21% gewijzigd door Mister I op 28-06-2004 14:59 ]

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11 09:10
mail mij maar ff op info@d3lta.nl

dan valt er wel wat te regelen

ik krijg hem vergoed via verzekering

• Mister I
  • Niet online
D3LTA schreef op 28 juni 2004 @ 14:59:
mail mij maar ff op info@d3lta.nl

dan valt er wel wat te regelen

ik krijg hem vergoed via verzekering
ja ga je vanavond wel mailen, krijg zo een mailtje terug van een gast die hem ook wel gratis wil sturen naar mij, dat ic-tje :) . En een andere gast die gaat vanavond ff kijken of ik het goede ictje ontvangen heb :)

Kan iemand dat trouwens nog extra bevestigen wat betreft dat nummer? Dat het bovenste getal een serial number is?

[ Voor 13% gewijzigd door Mister I op 28-06-2004 15:16 ]

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ligt het nou aan mij of is er ook rechts naast dat getal C688 een weerstandje of wat dan ook weg :? . Zou dat ff checken. De tin doet denken dat daar iets gezeten heeft :? :? Zo ook onder R954-----> dus rechts naast weerstand C121

[ Voor 34% gewijzigd door Micha op 28-06-2004 15:33 ]

• Mister I
  • Niet online
micdis schreef op 28 juni 2004 @ 15:31:
Ligt het nou aan mij of is er ook rechts naast dat getal C688 een weerstandje of wat dan ook weg :? . Zou dat ff checken. De tin doet denken dat daar iets gezeten heeft :? :? Zo ook onder R954-----> dus rechts naast weerstand C121
Nee zijn tin badjes, weet verder niet waar ze voor dienen, maar daar is niks van af :)

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 13:15
Verwijderd schreef op 21 juni 2004 @ 12:58:
Denk dat je in dit geval gewoon een sample hebt gekregen vanuit de productie.

Product status is namelijk full-production!

Als het IC nog in ontwikkeling is dan mag je nooit eisen stellen m.b.t. levensduur, maar samples die dan geproduceerd worden zijn erg prijzig.

mcb1

• Mister I
  • Niet online
mcb1 schreef op 28 juni 2004 @ 18:50:
[...]

Denk dat je in dit geval gewoon een sample hebt gekregen vanuit de productie.

Product status is namelijk full-production!

Als het IC nog in ontwikkeling is dan mag je nooit eisen stellen m.b.t. levensduur, maar samples die dan geproduceerd worden zijn erg prijzig.
We zullen het zien over een uurtje of zo als we het ic-tje gaan proberen :)

• Mister I
  • Niet online
UPDATE
Zo we hebben net het nieuwe ic-tje er op gesoldeerd en....

HIJ WERKT WEER !! :*) :*).

Allemaal bedankt voor de reacties en de moeite en ik ga weer genieten van mijn kaartje :)

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Mister I schreef op 28 juni 2004 @ 19:45:
UPDATE
Zo we hebben net het nieuwe ic-tje er op gesoldeerd en....

HIJ WERKT WEER !! :*) :*).

Allemaal bedankt voor de reacties en de moeite en ik ga weer genieten van mijn kaartje :)
stoer! \o/

goed gedaan! _/-\o_

• Mister I
  • Niet online
Rebels schreef op 28 juni 2004 @ 20:14:
[...]

stoer! \o/

goed gedaan! _/-\o_
Thx :+
Ben zelf ook wel blij, scheelt weer een paar honderd euro :)
Pagina: 1